روایت پسامدرنیستی در دو فیلم سینمایی ایرانی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ولایت، ایرانشهر، ایران

2 دانش‌آموختهی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ولایت، ایرانشهر، ایران

چکیده

فیلم‌های سینمایی علاوه‌ بر جنبه‌ی تصویری، متون روایی و داستانی محسوب می‌شوند و از این منظر در بررسی‌های ادبی، قابل توجه هستند و امروزه، در کنار، روایت­های داستانی که از قدیم محبوبیت داشتند، روایت‌های سینمایی نیز مخاطبان بسیار دارد. از این رو، با تحلیل فیلم‌های‌ سینمایی، پژوهش­گران ادبیات می‌توانند وضعیت فرهنگی جامعه را بکاوند. یکی از انواع روایت‌های داستانی، روایت‌های پسامدرن است که از حدود 1960 میلادی به بعد، در ادبیات غرب ظهور کرد و اندکی بعد از آن نیز در روایت‌های سینمایی گسترش یافت. در ایران، در حالی­ که وضعیت پسامدرن به امری مسئله‌دار برای ادبیات داستانی درآمده است، به­نظر می‌رسد در سینما این پدیده، به شکل روزافزونی در حال گسترش است. از آنجایی که هنوز به درستی مشخص نیست که فیلم‌های سینماییِ تولید شده با شگردهای پسامدرنیستی در ایران، ذاتاً روایت‌هایی پسامدرن هستند یا صرفاً رنگ و لعابی تقلیدی از شگردهای پسامدرنیستی دارند، این پژوهش قصد دارد به بررسی رویکرد­ها و شگرد­های پسامدرنیستی در دو فیلم سینمایی پرسه در مه و بی‌خود و بی جهت بپردازد و مشخص کند که آیا این متون را می­توان روایت­های سینمایی پسامدرنیستی قلمداد کرد یا خیر.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Postmodern Narrative in Two Iranian Movies

نویسندگان [English]

  • Mostafa Dashti ahangar 1
  • SHirin Azarafraz 2
1 Department of Persian Language and Literature/Faculty of Literature and Human Sience/ Velayat University/ Iranshahr, Iran
2 M.A/Department of Persian Language and Literature/Faculty of Literature and Human Sience/ Velayat University/ Iranshahr
چکیده [English]

Today, in some cases, the cinematic narratives are more popular than fictional narratives, so researchers can explore cultural situation of society by analysing movies. Postmodern narratives are a subdivision of fictional narratives that emerged in 1960s in the Western Literature, and shortly after that, cinematic narratives spread. In Iran, while the postmodern situation has become a problematic issue for fictional literature, it seems that this phenomenon is increasingly expanding in cinema. As too many worthy movies by postmodernist techniques are being produced in Iran, the researchers want to find whether these movies can be considered inherently as postmodern narratives or mere imitations of postmodern techniques, and how it is possible that these postmodernist movies have audience while there is a conflict between tradition and modernity in the Iranian society. This research analyses postmodern approaches and techniques in two Iranian movies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fictional narrative
  • Modernism
  • Postmodernism
  • Movie
  • Tradition
Barry, L., "Pasamodernism va Adabiyat” (Postmodernism And Literature),
In Modernism va pasamodernism, translated by Payandeh H., Tehran:
Roozneagr, (1393)(2014).
- Berman, M., “Marx, Modernism and Modernizasion”, Arghanoon3,Tehran:
Entesharat Vezarat Farhang va Ershad. 59-99, (1373)(1994).
- Tadayyoni, M., Pasamodernism Dar Adabiyat Dastani (Postmodernism in
Fictional Literature), Tehran: Elm, (1388)(2009).
- Connor, S., "Nazariye ye Adabi Pasamodern” (The Theory of
Postmodernism in Literature),In Adabiyat e Pasamodern(Postmodern
Literature), translated by Yazdanjoo, P., Tehran: markaz, (1390)(2011).
- Donald, R., Tarikh e Honar- Sade ye Noozdahom (History of Art- Nineteenth
century), translated by Afshar, H., Tehran: Markaz, (1391)(2012).
- Ghaderi, Z., “Naghd e Gofteman e Faalsafi ye Modernite: Soozhe, haghighat
va Ghodrat dar Andishe ye Michel Foucault” (The Criticism of Philosophical
Discourse of Modernity: Subject, Truth and Power in Michel Foucault’s
Thought), Gharb Shenasi ye Bonyadi, vol2, issue2,17-129, (1390)(2011).
- Ghaffari, S., “Pasamodern e Tasannoei va Barrasi ye Shegerdhaye
Faradashtan dar Roman e Bivatan” (Pseudo-Postmodernism: A Critique of
Metafictional Techniques in Bivatan), Naghd e Adabi, no 9, 73-89,
(1389)(2010).
- Golshiri, s.,"Postmodernism dar Asar e Dastani ye Iran…” (Post Modernism
in Iran’s contemporary fiction (The study of post-modernist features in
Hooshang Golshiri’s works), Pazhoohesh name ye Adab e Hamasi (The
Journal of Epic Literature), vol6, issue10. 242-278, (1389)(2010).
- Gross, D., "Tanz e Kenayi va Ashoftegihaye Rooh” (Irony and disorder of
the Soul), translated by Hamid Moharramiyan, Arganooin. No11-12, 461-
471, (1375)(1996).
- Hassan, I., "Be Sooye Mafhoome Pasamodern” (Toward a Concept of
Postmodern), In Adabiyat e Pasamodern (Postmodern Literature), translated
by Yazdanjoo, p., Tehran: Markaz, (1381)(2002).
- ---, "Az postmodernism be Postmodernite” (From Postmodernism to
Postmodernity), translated by Golpayegani, Z., Soroosh e Andishe, no 10,
46-59, (1383)(2004).
- Hoorvash, M., “Sayyareei kharej az madar…”(A Planet Out of Its Orbit:
Postmodernism in The Nocturnal Harmony of Wood Orchestra, Pazhoohese
Adabiyate Moaser Jahan (Research in Contemporary World Literature),
Vol15. Issue 58.149-167, (1389)(2011).
- Jeremi, H., "Modernism va Postmodernism: Roman va Nazariye ye Adabi”
(Modernism and Postmodernism: Novel and Literature Theory), translated
by Nozari, p., Kiyan. No49, (1378)(1999).
- Kahani, A., Bikhod va Bijaht, Tehran: Tasvir Gostar e Pasargad,
(1391)(2012).
- Lodge, D., "Roman e Postmodernisti” (The postmodern Novel), In
Nazariyeha ye roman, translated by Payandeh, H., Tehran: Niloofar,
(1386)(2006).
- Malpas, S., Jean-François Lyotard, translated by Poorhoseini, B., Tehran:
Markaz, (1388)(2009).
- Nikoobakht, N., “Postmodernism va Baztab e An dar Roman e Kovli Kenare
Atash” (Postmodernism and its Reflection in the Gypsy Novel by the Fire),
Nashriye ye Daneshkade ye Adabiyat vaOloom e Ensani, No 10, 163-167,
(1384)(2005).
- Nobaxt, M., “Chand sedayi va Chand Shakhsiyati dar Roman e
Pasamodern…” ( Polyphony and Poly-Subjectivity in Iranian Postmodern
Novel; A Study of Asfar-e Kateban by Abutorab-e Khosravi),
Zabanshenakht. Vol3, issue6.85-120, (1391)(2013).
- Nojoomiyan, A. A., “Daramadi Bar Postmodernism Dar Adabiyat” (An
income the postmodernism in LiterAture), Ahvaz: Rasesh, (1392)(2013).
- Nojoomiyan, A. A., " Post modernism va Ma (Postmodernism and Us)”,
Cinema va Adabiyat, No 39. 183-178, (1392)(2013).
- Nozari, H., Modernite va Modernisam (Modernity and Modernism), Tehran:
Naghsh e Jahan, (1380)(2001).
- Payandeh, H., “Simin e Daneshvar: shahrazadi pasamodern” (Simin
Daneshvar: A postmodern Shahrzad), Zaban va Adab e Parsi, Vol 15,
Tehran: Allmeh Tabatabayi University, (1381)(2002).
- ---, Gofteman e Naghd e Adabi (Discourse of literature Criticism), Tehran:
Rooznegar, (1382)(2003).
- ---, Roman e Pasamodern va Film (Postmodern Novel and Movie), Tehran:
Hermes, (1386)(2007).
- ---, “Roman e Pasamoden Chist?” (What is the Postmodern Novel), Adab
Pazhuhi, Vol 1, issue 2. 11-47, (1386)(2007).
- ---, Dastan e Kootah dar Iran (Short story in Iran), Vol 3, 2ed, Tehran:
Niloofar, (1393)(2014).
- Selden, R. and Widdowson, P., Rahnamaye Nazariye ye Adabi ye Moaser (A
readers guide to Contemporary Literary Theory), translated by Mokhber, A.,
Tehran: Tarh-e Now, (1384)(2005).
- Sheibanin, M. and Nikravesh, E., “Neveshtar e Postmodern dar 2 Roman…"
(Postmodern Writing in Malakut, Novel of Bahram Sadeghi, and
Interrogation written by J.-M.G. Le Clezio), Pazhoohese Adabiyate Moaser
Jahan (Research in Contemporary World Literature). Vol24, issue2. 433-
454, (1398)(2020).
- Tavakkoli, B., Parse Dar Meh (A Walk in the Fog), Tehran: Pardey e
Noghre'I, (1391)(2012).
- Tavasoli, S., “Pasamodernism dar Film e Close up"(Postmodernism in Close
up), Pazhoohese Adabiyate Moaser Jahan (Research in Contemporary
World Literature), vol20, issue1.23-39, (1394)(2015).
- Ward, G., Postmodernism, translated by Fakhrranjbari, GH., va Karami, A.,
Tehran: Mahi, (1394)(2015).
- Waugh, P., Modernism va Pasamodernism…(Modernism and
Postmodernism), translated by Payande, H., Tehran: Niloofar, (1393)(2014).
- Wellek, R., A History of Modern Criticism, translated by Shirani, S. A.,
Tehran: Niloofar, (1388)(2009).
- Yazdanjoo, P., Adabiyat e Pasamodern (The Postmodern Literature),
Tehran, Markaz, (1381)(2002).
- Zeymaran, M., Andisheha ye Falsafi Dar Payan e Hezareye Dovom
(Philosophical Thoughts at the End of the Second Millennium), Tehran:
Hermes, (1380)(2001).