خوانش فمنیستی پساساختاگرایانه از"عشق، فانتزیا" اثر آسیه جبار براساس آرای هلن سیکسو و لوس ایریگارای

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان فرانسه، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 گروه زبان فرانسه، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

نقش زن در جامعه یکی از موضوعات چالش برانگیز در ادبیات معاصر است. این درونمایه، نظر بسیاری از نویسندگان را به خود معطوف کرده است. مقاله حاضر به شناخت مؤلفه‌های نوشتار زنانه و بررسی آن‌ها در اثر «عشق، فانتزیا» از جبار می‌پردازد. نگارنده با بهره‌گیری از رویکرد فمنیسم پساساختارگرای فرانسوی و با استفاده از آرای نظریه‌پردازانی نظیر ایریگارای و سیکسو می‌کوشد به این پرسش پاسخ دهد که آیا اثر «عشق، فانتزیا» در زمره نوشتار زنانه می‌گنجد یا تنها به حوزه ادبیات زنان تعلق دارد. بدین منظور با کاربست آرای موج سوم فمنیسم در حوزه ادبیات، کوشیده می‌شود شاخصه‌های اصلی نوشتار زنانه تبیین شود. سپس با بررسی این مؤلفه‌ها رمان مورد بحث، استدلال می‌شود که جبار با نقد جامعه‌ای که بر پایه ثنویت‌های ارزشی شکل گرفته، کوشیده است برای امر زنانه که همواره به حاشیه رانده شده، زبان و نوشتار خود را بازتعریف کند، مهمی که نوشتار زنانه حول محور آن شکل گرفته است.

کلمات کلیدی: نوشتار زنانه، ایریگارای، سیکسو، آسیه جبار، عشق، فانتزیا

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Poststructuralist Feminist Reading of Assia Djebar’s Fantasia: An Algerian Cavalcade Based on Hélène Cixous’ and Luce Irigaray’s Theories

نویسندگان [English]

  • Mehrnoosh Arzaghi 1
  • mahboobeh Fahimkalam 2
  • mohammad reza mohseni 2
1 Department of French Language and Literature, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences , Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
2 Department of French Language, West Tehran branche, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

According to poststructural feminism, the patriarchal, phallocentric society is based on binary oppositions. Poststructuralism subverts the patriarchal assertions of difference which impose an arbitrary closure on the differential field of meaning and reduce woman to that which is not man. Poststructuralist feminists, Irigaray and Cixous, call for defining the feminine in terms of “differance,” and believe the appreciation of differences open up new opportunities to women. Inspired by Derridean deconstructionist ideas, they came up with the theory of “écriture feminine” or “feminine writing” supposed to subvert the hierarchical power relations in language and literature. Reviewing this style of writing, the present article investigates if Assia Djebar’s novel, Fantasia: An Algerian Cavalcade, can be considered as an example of écriture feminine. Djebar develops a writing and language fitting to redefine the feminine which has always been marginalized and marked as “the other” in a phallogocentric system. Her style of writing puts this autobiographical novel in the category of écriture feminine.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ecriture féminine
  • Irigaray
  • Cixous
  • Assia Djebar
  • Fantasia: An Algerian Cavalcade
A.Peters, Michael, and Nicholas C. Burbules. Poststructuralism and Educational Research. Translated by Ramezan Barkhordari. Tehran : Game Nou, 2017.
Alavi, Farideh, and Zeinab Rezvantablab. "Female War Narratives: Studying the Reflection of the Algerian War in the Works of Assia Djebar". Journal of Women in Culture and Arts, vol.5, no. 3 (2013): 415-431.
Aletti, Laura. Assia Djebar's L'Amour La Fantasia and the Histographique Approach. Kindle Editions, 2014.
Ali, Nancy. "Assia Djebar et la Réécriture de l'Histoire au Féminin". Multilinguale, no. 6 (2015).
Arnhold, Barbara. "Interview Avec Assia Djebar à Cologne". Cahier d'Etudes Maghrébines. Vol. 2, no.2 (1990) : 80-83.
Arzaghi, Mehrnoosh. L'Image de la Femme dans Deux Œuvres d'Assia Djebar : Femmes d'Alger dans Leur Appartement et La Femme Sans Sépulture. Master Thesis in French literature, Tehran University, 2012.
Baradaran, Kamran. Ecriture Féminine. Tehran : Rouzaneh, 2015.
Bennai, Kahina, and S Zerar. "Ecriture Féminine dans l'Amour, la Fantasia d'Assia Djebar". El-Khitab, no.16 : 231-248
Chavoshian, Sharareh. La Redéfinition d'un «Moi» Transcendant : Etude Spatio-Temporelle des Œuvres d'Assia Djebar et de Zoya Pirzad. PhD Thesis in French literature, Tehran University, 2011.
Chikhi, Beïda. Assia Djebar: Histoires et Fantaisies. Paris: Presse de l'Université Paris-Sorbonne, 2007.
Cixous, Hélène et al. "The Laugh of the Medusa". Signs, vol. 1, no. 4 (1976) : 875-893.
---. La Jeune Née. In collaboration with Catherine Clément. Paris: UGE, 1975.
Clerc, Jeanne-Marie. Assia Djebar : Ecrire, Transgresser, Résister. Paris: L'Harmattan, 2015.
Djebar, Assia. Femmes d'Alger dans Leur Appartement. Paris: Albin Michel, 2004.
---. La Femmes sans Sépulture. Paris: Albin Michel, 2002.
---. La Soif. Paris: Juillard, 1957.
---. L'Amour, la Fantasia. Paris: Albin Michel, 2014.
---. Les Nuits de Strasbourg. Paris: Actes Sud, 2003.
---. Vaste est la Prison. Pari : Albin Michel, 2014.
Farahbakhsh, Alireza, and Shabnam Bozorgi. "The Cixousian Woman in Jhumpa Lahiri's ‘The Treatment of Bibi Halder’". Critical Language and Literary Studies, vol.4, no. 2 (2012).
Gauvin, Lise. L'Ecrivain Francophone à la Croisée des Langues. Paris: Harthala, 1997.
Ghaussy, Soheila. " A Stepmother Tongue: Feminine Writing in Assia Djebar's Fantasia: An Algerian Cavalcade". World Literature Today, vo.68, no. 3 (1994) : 457-462.
Ivantcheka-Merjanska, Irene. Ecrire dans la Langue de l'Autre : Assia Djebar et Julia Kristeva. Paris: L'Harmattan, 2019.
Khatibi, Abdelkebir. Le Roman Maghrébine. Paris: Gallica, 1968.
LeGates Marlene. In Their Time : A History of Feminism in Western Society. Translated by Niloofar Mahdian. Tehran: Nashre Ney, 2012.
Lloyd, Genevieve. The Man of Reason: Male and Female in Western Philosophy. Translated by Mahboubeh Mohajer. Tehran: Nashre Ney, 2018.
Mortely, Raoul. French Philosophers in Conversation: Levinas Schneider, Serres, Irigaray, Le Doeuff, Derrida. Translated by Shiva Moghanloo. Tehran: Cheshmeh, 2005.
Moshirzadeh, Homeira. From Movement to Social Theory: The History of Two Centuries Feminisms. Tehran: Shirazeh, 2010.
Najmaraghi, Manijeh, et al eds . Woman and Literature. Tehran: Cheshmeh, 2003.
Noorollahi, Mohammadreza, and Shideh Ahmadzadeh. "The Crux of Identity in Tony Morrison's Beloved". Critical Language and Literary Studies, vol. 4, no.2 (2012) : 227-243
Ringrose, Priscilla. Assia Djebar: In Dialogue with Feminisms. Amsterdam: Rodopi, 2006.
Robbins, Ruth. Literary Feminisms. Translated by Ahmad Aboumahboub. Tehran: Afraz, 2010.
Sharif, Neagr, and Shideh Ahmadzadeh. "A Reading of the Story ‘Debriefin’ Writen by Susan Sontag Based on Luce Irigaray's Theories". Critical Language and Literary Studies, vol. 3, no.2 (2011) : 1-15
Tong, Rosemarie. Feminist Thought a Comprehensive Introduction. Translated by Manijeh Najmaraghi. Tehran: Nashre Ney, 2008.
Weltman-Aron, Birigitte. Algerian Imprints: Ethical Spacein the Work of Assia Djebar and Hélène Cixoux. New York: Columbia University Press, 2015.
Wortmann, Simon. The Concept of Ecriture Feminine in Helene Cixous's "The laugh of the Medusa". Munich: Grin Verlag, 2013.