دموکراسی ادبی در آواز‌های مالدورور

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

2 مدرس گروه مترجمی فرانسه، دانشکدة ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

چکیده

به باور ژاک رانسی­یر، فیلسوف هم­روزگار فرانسوی، دموکراسی ادبی در سدة نوزدهم و به­ویژه در پیوند با ژانر رمان به­وجود آمده است. این جستار می­کوشد تا با تکیه بر تعریفی که برخی فیلسوفان معاصر از دموکراسی می­دهند، این انگاره را در آوازهای مالدورور، یکی از متن­های شاعرانة نیمة دوم سدة نوزدهم بررسی کند. پژوهش حاضر نشان می­دهد این متن تاج قدرت را از سر چه انگاره­هایی پایین می­کشد، چه انگاره­هایی را در کانون توجه قرار می­دهد، و پیامد چنین اقدامی چه خواهد بود. در حقیقت، این متن می­تواند نمونة بارزی از یک متن ادبی دموکراتیک به­شمار رود چه با گستراندن انگاره­هایی چون برابری، آزادی و گفتگو به قدرت بسیاری از انگاره­های ادبیات اقلیت «نخبه» پایان می­دهد و طرح ادبیاتی نو را درمی­اندازد. این متن هرگونه مرزبندی میان ژانرهای ادبی، از یک سو، و ادبیات خواص و ادبیات عوام، از سوی دیگر، را از میان برمی­دارد و خوانشی فعالانه از خوانندة خود می­طلبد.                         

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Literary Democracy in The Songs of Maldoror

نویسندگان [English]

  • Hassan Zokhtareh 1
  • Esmaeil Farnoud 2
1 Assistant Professor, Department of French Language and Literature, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.
2 Lecturer, French Department, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

A contemporary French philosopher, Jacques Rancière, believes that literary democracy originated in the nineteenth century, especially in connection with the novel genre. This study studies this concept in The Songs of Maldoror, one of the poetry books in the second half of Nineteen Century, relying on the definition of democracy by some contemporary philosophers. The study shows that this text topples down what types of notions, highlight and bold which ones and what are the consequences. In fact, this text can be a clear example of a democratic literary text that ends the power of many ideas of the literature of the "elite" minority, and it starts a new literary plan. Dialogue becomes the fundamental notion of this modern text, and it delineates between literary genres, on the one hand, and the common and elite literature, on the other hand. The Songs of Maldoror needs an active reading without any previous horizon of expectation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Democracy
  • The Songs of Maldoror
  • Literary Theory
  • Writing
  • Reading
References
Angenot, Marc. "Qu’est-ce que la paralittérature?". Erudit. vol. 7, no. 1 (1974): 9-22.
Adam, Jean-Michel, and Ute Heidmann. "Des Genres à la Généricité. L’Exemple des Contes (Perrault et les Grimm)". Langages, no. 153 (2004): 62-72.
----. "Six Propositions Pour l'étude de la Généricité". La Licorne, no. 79 (2006): 21-34.
Barthes, Roland. S/Z. Paris: Seuil, 1970.
Compagnon, Antoine. Le Démon de la Théorie. Paris: Seuil, 1998.
Derrida, Jacques. "La Loi du Genre". Parages. Paris: Galilée (1998) : 249-287.
Genette, Genette. Figures III. Paris: Seuil, 1972.
Ghanadpour, Azin. "Author's Passions: A Glance at Maldoror's Songs Written by Conte de Lautréamont". Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji], vol. 13, no. 50 (2009): 113-126.
Hugotte, Valéry. Lautréamont, Les Chants de Maldoror. Paris: PUF, 1999.
Iranzadeh Nematollah and Mehdi Dadkhah Tehrani. "On the Notion of Literary Democracy in Jamlzadeh’s Forward to Yeki Bud Yeki Nabud". 
Literary Criticism, vol. 9, no. 33 (2016): 109-128
Kristeva, Julia. "Le Mot, le Dialogue, le Roman". Sémiotikè, Recherches pour une Sémanalyse. Paris: Seuil, 1961.
Lautréamont, Ducasse Isidore. Œuvres Complètes. Paris: GF Flammarion, 1990.
Marx, William. L’Adieu à la Littérature. Histoire d’une Dévalorisation XVIIIe-XXe Siècle. Paris: Minuit, 2005.
Midal, Fabrice. Comprendre l’Art Moderne. Paris: Agora, 2007.
Nathan, Michel. Lautréamont, Feuilletoniste Autophage. Seyssel: Champ Vallon, 1992.
Nancy, Jean-Luc. Sur le Commerce des Pensées. Du Livre et de la Librairie. Paris: Galilée, 2005.
---. Vérité de la Démocratie. Paris: Galilée, 2008.
Payandeh, Hossein. Literary Criticism and Democracy. Essays in Literary Theory and New Literary Criticism. Tehran, Niloufar, 2006.
Rancière, Jacques. La Parole Muette. Essai sur les Contradictions de la Littérature. Paris: Hachette littératures, 1998.
---. La Haine de la Démocratie. Paris: La Fabrique, 2005.
Sajedi, Tahmoures. "A Study of Paraliterature and its Genres".   Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji],  vol. 10, no. 25 (2005): 21-34.
Schaeffer, Jean-Marie. Petite écologie des études Littéraires; Pourquoi et Comment étudier la Littérature. Paris: Thierry Marchaisse, 2011.
Todorov, Tzvetan. Littérature en péril. Paris: Flammarion, 2007.
Vaillant, Alain. La Crise de la Littérature. Romantisme et Modernité. Grenoble: ELLUG, 2005.
Veg, Sébastian. "La Démocratie, un Objet d’étude pour la Recherche Littéraire?". Revue de Littérature Comparée, no. 329 (2009): 101-121.
Zokhtareh, Hassan. "Decline of New Criticism in France". Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences and Council for the Study of Humanities Texts and Books, vol. 18, no. 8 (2018a): 167-186.
---. "Tzvetan Todorov and Literature Crisis". Book Review Journal of Foreign Languages, vol. 1, no. 1 (2018b): 5-10.
---. "Review of the Book Farewell to Literature". Book Review Journal of Foreign Languages, vol. 1, no. 2 (2018c): 17-24.