بازخوانی اسطوره «ایکاروس» و کارکرد ساختاری آن در داستان اُنیتشا نوشته ژان-ماری گوستاو لوکلزیو براساس آراءِ کلود لِوی-استراوس

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه آموزشی زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تبریز تبریز، ایران

چکیده

لوکلزیو از نویسندگان قرن بیستم فرانسه با نوشتن رُمان اُنیتشا ماهیت و نظام اسطوره­ایی را همچون رُمانهای دیگر خود در بستر روایت برجسته می­کند. در نزد لوکلزیو اسطوره ایکاروس بصورت نهاد و نظامی اجتماعی ظاهر می­شود تا تغییرات زمانی و تاریخی خود را در قالب معنایی برگشت­پذیر ارائه دهد. در داستان اُنیتشا، عناصر زمانی و مکانی بگونه­ایی در کنار یکدیگر قرار می­گیرند تا یک «خواب»، یک گذشته و یک هویت گُمشده را از ورای وقایع اجتماعی و عناصر طبیعی بازسازی کنند. خلق اسطوره در این داستان، مضامین و قواعد ساختاری را به ­همراه دارد. پیوند معانی اسطوره­ایی نیز بگونه­ای شکل می­گیرد که پایداری و ویژگی «زبانیِ» خود را منعکس کند. از این­رو، معنی اسطوره­ایی ایکاروس در این داستان جزئی از زبان و نظامِ معنایی محسوب می­شود که حاکی از تصاویر زمانی و مکانی، و برخوردار از ساختاری مشترک و همگانی است. و این ساختار زبانیِ اسطوره است که با اجزاء و لایه­های گسسته و مستور به روایت­ها و حوادث تاریخی شکل و اُلگو می­دهد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Reading of the myth of Icarus and its structural use in the novel Onitsha written by Jean-Marie Gustave Le Clézio based on view points of Claude Lévi-Strauss

نویسنده [English]

  • Vahid Nejadmohammad
Professor-assistant University of Tabriz
چکیده [English]

Le Clézio, the 20th century French novelist, highlights the mythical nature of his work through narration. For Le Clézio, Icarus appears as a social figure in order to present historical and chronological changes as a reversible concept. In Onitsha, temporal and spatial elements are in such order that a dream, the past and a missing identity are reconstructed through societal events and natural elements. Creating a myth in Onitsha accompanies structural rules. Connections between mythical concepts reflect linguistic constancy. Therefore, mythical nature of Icarus is considered as linguistic and semantic structure expressing temporal and spatial realities owing to a general structure. This mythical language consisting incoherent elements shapes historical events.
Le Clézio, the 20th century French novelist, highlights the mythical nature of his work through narration. For Le Clézio, Icarus appears as a social figure in order to present historical and chronological changes as a reversible concept. In Onitsha, temporal and spatial elements are in such order that a dream,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Myth
  • Icarus
  • Onitsha
  • Le Clézio
  • Lévi-Strauss
Amselle, Jean-Loup. Au cœur de l’Ethnie. Paris: La Découverte, 1985.
Barthes, Roland. Mythologies. Paris: Seuil, 1957.
---. Œuvres Complètes. vol. 3, Paris: Seuil, 1993.
Baumann, Hans. J’ai Bien Connu Icare. Paris: Flammarion, 2011.
Bodkin, Maud. Archetypal Patterns in Tragic Poetry. Oxford University Press, H. Milford, 1934.
Borgomano, Madeleine. Onitsha. Paris: Bertrand Lacoste, 1993.
Bourdieu, Pierre. Les Règles de l'Art; Genèse et Structure du Champ Littéraire. Paris: Seuil, 1992.
Brunel, Pierre. Dictionnaire des Mythes Littéraires. Paris: Rocher, 1994.  
Cassirer, Ernst. Langage et Mythe. Paris: Minuit, 1925.
---. The Philosophy of Symbolic Forms [Falsafeye Sourathaye Sambolic]. 2nd ed., vol. 2, Translated by Yadollah Moghan, Tehran: Hermes Publications, 1387/2008.
Dadvar, Elmira. “Khial Khodaee va Bafereye an dar Naghde Ostourei bar Revayathaye Kavous va Icarus” [“The Illusion of Becoming a God and its Punishment in a Mythological Reading of ‘Kavus’ and ‘Icarus’”]. Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji]. vol. 20, no. 1 (Spring and Summer, 1394/2015): 90-77.
Deleuze, Gilles. “ À Quoi Reconnaît-on le Structuralisme”. Histoire de la Philosophie. Edited by François Châtelet, Le XXe siècle, vol. 8, Paris, Hachette, 1973: 299-335. Disponible en ligne : http://1libertaire.free.fr/DeleuzeStructuralisme.html.
Djavari, Mohammad Hossein, and Mahnaz Rezaee. “The Structure of Myth and Language, the Structure of the Structural Close Relationship and Language in Lévi-Strauss’s Anthropology” [“Sakhtareh Ostoureh va Zaban, Sakhtareh Khishavandi va Zaban dar Mardomshenasi Sakhatri Claude Lévi-Strauss”]. Bi-monthly Journal of Language Related Research, University of Tarbiat Modarres, (December & January 1395/2016):  43-66.
Dubuisson, Daniel. Mythologies du XXe Siècle. Lille: Presses Universitaires de Lille, 1993.
Dutton, Jacqueline. Le  Chercheur  d’Or  et  d’Ailleurs : L’Utopie  de  J.M.G.  Le  Clézio. Paris: L’Harmattan, 2003.
Eliade, Mircea. Aspects du Mythe. Paris: Gallimard, 1963.
---. Le Sacré et le Profane. Paris: Gallimard, 1965.
---. Traite d’Histoire des Religions. Paris: Payot, 1996.
---. Le Sacré et le Profane. Paris: Gallimard, 1998.
---. Myths, Dreams and Mysteries [Ostoureh, Roya, Raz]. Translated by Roya Monadjem, Tehran: Elm Publications, 1381/2002.
---. The Sacred and the Profane [Moghaddas va Namoghaddas]. Translated by Behzad Salaki, Tehran: Elmi va Farhanghi Publications, 1390/2011.
Fakouhi, Nasser. The History of Thought and Anthropological Theories [Tarikhe Andishe va Nazaryyehaye Ensanshenasi]. Tehran: Ney Publications, 1386/2007. 
Labbé, Michelle. Le Clézio, l’écart Romanesque. Paris: L’Harmattan, 1999.
Laborit, Henri. Éloge de la fuite, Paris, Éditions Robert Laffont, 1976.
Lakoff, George & Johnson, Mark. "Conceptual Metaphor in Everyday Language", in The Journal of Philosophy, 1980.
Laplanche, Jean, and Jean-Bertrand Pontalis. Vocabulaire de la Psychanalyse. Paris: PUF, 1967.
Le Clézio, Jean-Marie Gustave. Onitsha. Paris: Gallimard, coll. Folio, 1991.
Lévi-Strauss, Claude. Les Structures élémentaires de la Parenté. Paris: PUF, 1949.
---. Tristes Tropiques. Paris: Plon, 1955.
---. Anthropologie Structurale. Paris: Plon, 1958.
---. Mythologiques. Paris: Plon, 1964. 
---. Introduction à l’Anthropologie Structurale. Paris: Aubier-Montaigne, 1968.
---.  “Comment ils Meurent”. Esprit, XXXIX, no. 402 (Avril), 1971.
---. Race et Histoire. Paris: Folio, Coll. « essais », 1978.
---. Paroles Données. Paris: Plon, 1984.
---. “The Structural Study of Myth”. Translated by Bahereh Mokhtarian and Fazlollah Pakzad, Arghanoun, no. 4 (1373/1994): 135-160.
---. Myth and Meaning [Ostoureh va Ma’ana]. Translated by Shahram Khosravi, Tehran: Markaz Publications, 1385/2006.
Nichols, Bill. Structuralism, Semiotics, Cinema [Sakhtgharaee, Neshaneshenasi, Sinema]. Translated by Alla’addin Tabatabaee, Tehran: Hermes Publications, 1385/2006.
Payandeh, Hossein. “Mythology and Cultural Studies” [“Ostourehshenasi va Motaleat Farhanghi”].  Myth & Literature [Ostoureh & Adabiyyat], Tehran: SAMT Publications, 1383/2004.
Salles, Marina. Le Clézio : Notre Contemporain, Rennes. Presses Universitaires de Rennes, 2006.
Saussure, Ferdinand de. Cours de Linguistique Générale. Paris: éd. Bally et Sechehaye, 1971.
Scubla, Lucien. Lire Lévi-Strauss : le Déploiement d’Une Intuition. Paris: Odile Jacob, 1998.
Selden, Raman. and Peter Widdowson. A Reader's Guide to Contemporary Literary Theory [Rahnemaye Nazariyyeye Adabi Moa’ser]. Translated by Abbas Mokhber, Tehran: Tarhe No Publications, 1388/2009.
Sojoudi, Farzan. Practical Semiotics [Neshaneshenasi Karbordi]. Tehran: Elm Publications, 1387/2008.