بررسی نقش ابزار بلاغی «توصیف» در خلق فضای پوچی حاکم بر داستان‌های مالون می‌میرد و زنده به‌گور

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان، لرستان، ایران

2 دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان، لرستان، ایران

3 استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان، لرستان، ایران

چکیده

«توصیف» یکی از ویژگی‌های اصلی و جدانشدنی هر داستان است. در میان نویسندگان معاصر، افرادی همچون صادق هدایت نویسنده و پژوهشگر ایرانی و ساموئل بکت نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس ایرلندی از ابزار بلاغی «توصیف» برای فضاسازی مناسب به صورت ویژه استفاده کرده‌اند. هدف نویسندگان در این مقاله، بررسی نقش «توصیف» در خلق فضای پوچی حاکم بر داستان‌های مالون می‌میرد اثر بکت و زنده به گور اثر هدایت است. نوع پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی و شیوۀ گردآوری اطلاعات، کتابخانه‌ای و فیش‌برداری است. مطالب مورد تحلیل نشان می‌دهد که بکت و هدایت برخلاف نویسندگان کلاسیک قصد دارند با استفاده از «توصیف»، جهان را پست‌تر از آنچه هست نشان دهند و فضای داستان‌ها را یأس‌آلود مجسّم کنند. آن‌ها برای این منظور از نقش‌های مقعرسازی توصیف، روایی، هومریک یا حماسی و میمتیک یا تقلیدی بهره جسته‌اند.  

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Role of the "Descriptive" Element in Creating the Absolute Space Ruling on the Stories of "Maloney" and "Live to the Grave"

نویسندگان [English]

  • zahra koushki 1
  • Mohamad Khosro Shakib 2
  • safiyeh moradkhani, 3
  • mohamadreza roozbeh 2
1 Language of Persian Literature: Lorestan University of Khorramabad, Iran
2 d
3 persian language and literature faculty of humanities lorestan university khorramabad iran
چکیده [English]

Investigating the Role of the "Descriptive" Element in Creating the Absolute Space Ruling on the Stories of Malone and Live
Abstract
"Descriptive" is one of the main and integral features of any story. Among contemporary writers, such as Sadegh Hedayat, an Iranian writer and researcher, and author and playwright Samuel Beckett have used the "descriptive" element to appropriately appropriate spatiality. The purpose of the authors in this article is to examine the role of "description" in creating the absurd atmosphere that dominates Beckett's "Malone dies" and Hedayat's "Tales of the Living." The type of research is descriptive-analytical and the method of data collection is library and catch-up. Analyzed material shows that, unlike classical writers, Beckett and Heday intend to use the "description" to represent the world inferior to it and to make the atmosphere of the stories hopeless. To this end, they have used narrative, narrative, humorous, or epic, and mimetic or imitative roles.
Keywords: Beckett, guidance, description, absurd space, maloney dies, alive.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Beckett
  • guidance
  • description
  • absurdity
  • Malone dies
  • alive
Abbaspour, Morad Hassan. Art and Misery. Tehran: Amirkabir Publications, 2014.
Beheshti, Elaheh. Avamele Datan [Story agAgents]. Tehran:. Barg Publications, 1997.
Beckett, Samuel. Malone Mimirad. Translated by Ssoheil Sami, 2nd ed., Tehran.: Saless Publications, 2010.
Ghafouri, Ali. Notes on Nihilism. Tehran: Islamic Culture Publishing Office, 2000.
Habibi. Seyed Mohsen. Az Shar ta Shar. Tehran: Tehran University Press, 2003.
Hagel,  Gerald H. “Gothic in Western Culture”. Translated by Babak Tabarai, Farabi, no. 55 (2005): 5-20
Hedayat, Sadegh. Zende be Gur [Buried Alive]. Tehran: Amirkabir Publication, 1963.
Janusz, Gustav. Conversation with Kafka. Translated by Faramarz Behzad, Tehran: Kharazmi, 2007.
Maleki, Fereshteh et al. "A Comparative Study of the Kingdom Novel and the Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde from the Gothic School Perspective". Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji], vol. 26. no 1 (Spring and Summer 2021): 294-318.
Malekian, Mustafa. Moshtaghi and Mahjouri. 3rd ed., Tehran: Negahe Moaser Publications, 2006.
Mastoor, Mustafa. Basics of Short Story. 4th ed., Tehran: Markaz Publications, 2008.
Mir Abedini, Hassan. One Hundred Years of Iranian Writing. vol. One, Tehran: Thunder, 1990.
Mirsadeghi, Jamal. Elements of the Story. Tehran: Sokhan Publications, 1997.
Naderi, Siamak and Hassanali Kavous. "Chronology of Sadegh Hedayat's Effects on the Based History of Changes of Human” [“Gahnegari Asare Ravayi Sadegh Hedayat ba Payeye Tarikhe Tahavollate Bashar”]. Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji],  vol 24, No. 2 (Fall and Winter 2019): 639-656.
Nasri, Abdullah. Philosophy of Creation. Tehran: Allameh Tabatabai University Publishing Center, 1984.
Nikbakht, Mahmoud. From Thought to Poetry. 1st ed., Isfahan: Hasht Behesht, 1995.
Nozari, Hossein Ali, ed. and trans. Philosophy of History. Tehran: Tarhe No, 2000.
Rahimi, Mostafa. Philosophical Ddespair. Tehran:. Amirkabir Publications, 1977.
Sarokhani, Bagher. Research Methods in Social Sciences. vol.1, Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies, 1996.
Shamisa, Sirus. Koliate Sabk Shenasi. vol. 6, Tehran: Mitra, 2001.
Shariati, Ali. History of Civilization. Tehran: Qalam Publications, 1996.
Soleimani, Belqis. “Black Literature”. Adabestan, no. 28  (1992): 14.