تئاتر برنارد ماری کلتس

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 مربی دانشگاه پیام نور، دانشگاه تهران مرکزی

2 دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

چکیده

تئاتر آینه ی جامعه است . با مرور زمان و با بالا رفتن آگاهی های عمومی و اجتماعی ، تئاتر صحنه ی حضور سیاست شد و از سالهای 1960، با پیدایش نقد نوین، تحولی تدریجی در شاکله ی تئاتر سیاسی به وجود آمد و به نقد جامعه و حتی مبارزه با آن پرداخت. نمایشنامه نویسان، آزادانه قادر به بیان مسائل اجتماعی نبوده اند ازین رو روشی مشخص و منحصر به فرد یافتند تا بتوانند به دور از سانسور، به نقد جامعه، در خلال نمایش نامه ها بپردازند. برنارد ماری کلتس، یکی از مهمترین نمایش نامه نویسان دهه 80 فرانسه است تئاتر وی، از ویژگی خاصی برخوردار بود زیرا که اتفاق های اجتماعی را به صورت مصور به ما نشان می داد و سعی داشت اتفاقات را بازسازی کرده یا واقعی بنمایاند. شرایط سیاسی و اجتماعی موجود برای بیان تمام واقعیات مساعد نبود از این رو ترفندی بکار برد تا بتواند به دور از سانسور شدن، عقیده ی خود را بازگو کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Theater of Bernard Mary Coltes

نویسندگان [English]

  • Roghayeh Zoghi 1
  • Mehdi Heidari 2
1 Instructor, Central Tehran Payame Noor University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Islamic Azad University, Central Branch, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Theater is a mirror of the social community and involve the factors in the world that are unavoidable. Over time and with increasing public dialogue and social awareness, theater presents politics. Political theater, directly related to politics and is a critical theater in which, in the name of an unknown opposition, criticism occurs. Political theater criticism and the criticism expressed proof of the fact that the verification charge when it is acceptable and what is acceptable is fulfill. After 1960, with the emergence of new cash, in dealing with issues of literature, a gradual change in the formation of political theater was criticized, even fight them.
Bernard Marie Koltes ´ s theater, is a political theater and have a democracy in which the game uncertain political parties, public opinion and the parties have formed, and global political issues are criticized. Koltes theater serves as minority Court and discourse of conflict and political debate on the basis of their criticism deals that are available and deal society portrays

کلیدواژه‌ها [English]

  • Coltes
  • Society
  • Political Theater
  • Debate
  • Discourse Conflict
BIOT- Paul, Théâtre En Résistance, Paris, Cerisier, 2006.
BOAL- Augusto, Le Théâtre De l’Opprimé, Paris, La Découverte-Poche, 1992
BOURDIEU- Pierre, Les Règles De l’Art ; Genèse et structure du champ littéraire, Paris, Seuil, 1990
COMBE- Dominique, Les Genres Littéraires ; Paris, Hachette,1992.
DEGAIN- Andre, Histoire Du Théȃtre, Paris, Centre National des Lettres, 1992.
DUBOIS- Jean, Dictionnaire De Linguistique Et Des Sciences Du Langage ; Paris, Larousse,1999.
Eigenmann, Eric, Pour une rhétorique de Koltès, in Relire Koltès, sous la direction de Marie-Claude Hubert et Florence Bernard, Aix en Provence, Presses Universitaires de Provence,2013.
HAMIDI-KIM- Bérénice, Les Cités Du Théâtre Politique En France de 1989 à 2007, Lyon, Université Lyon 2- Lumière, 2007.
Koltès Bernard-Marie, Des Manières De Dire, entretien avec Colette Godard, Le Monde, www.vox-poetica.org, 6 janvier, 2014.
 Koltès Bernard-Marie, Des Lieux Privilégiés, entretien avec Jean-Pierre Hàn, Europe, 1 er trimestre 1983, Une Part de Ma Vie
LEPAGE- Franck, De L’éducation Populaire à La Domestication Par La Culture, Paris, Le Monde Diplomatique, 2009.
MALSCHINGER-Siegfred, History of Political Theater (Volumes I and II), Tehran, Radio and Television of the Islamic Republic of Iran (Soroush), translated by Saeed Farhoudi, 1998
MOTAMEDI AZARI-Parviz, Concepts of Realism in Literature, Journal of Research in Contemporary World Literature, No. 9, University of Tehran, Tehran, 2004.
NEVEUX- Olivier, Théâtres En Lutte, Le Théâtre Militant En France Des Années 1960 à Aujourd'hui, Paris, La Découverte, 2007.
OBERSFELD-Anne, About Coltes, Magazine Littéraire, Magazine, No. 395, Paris, EMC2, translated by Asghar Nouri, 2001.
PRUNER- Michel, L’Analyse Du Texte De Théâtre, Paris, Armand Colin, 2005.
SALIMI KOCHI, Ebrahim, Intertextual Study of Haft Wadi Eshgh Mantegh Al-Tair Attar in The Half-Busted Man and His Traveler by Andre Shedid, Journal of Research in Contemporary World Literature, University of Tehran, Tehran, 1398.
VILAR- Jean, Théâtre, Service Public, Paris, Gallimard,1975.
WHITTON- David, La Mise En Scène En France Depuis 1960, le cas Don Juan, Paris, Cahiers de l'Association internationale des études françaises, 1994.
Windisch Uli, Violences Jeunes, Medias Et Sciences Sociales, Laussane, L’age D’homme, 1999.
Windisch Uli, Dans Les Médias Et La Cité, Laussane, L'Âge d'Homme, (1980-2005).
 Windisch Uli, La Communication Conflictuelle, Laussane, L'Âge d'Homme, 1998.
Windisch Uli, Un Révélateur Politique Et Médiatique, Laussane, L'Âge d'Homme, 2000.