@article { author = {Zoghi, Roghayeh and Heidari, Mehdi}, title = {The Theater of Bernard Mary Coltes}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {25}, number = {2}, pages = {429-448}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2018.215176.1444}, abstract = {Theater is a mirror of the social community and involve the factors in the world that are unavoidable. Over time and with increasing public dialogue and social awareness, theater presents politics. Political theater, directly related to politics and is a critical theater in which, in the name of an unknown opposition, criticism occurs. Political theater criticism and the criticism expressed proof of the fact that the verification charge when it is acceptable and what is acceptable is fulfill. After 1960, with the emergence of new cash, in dealing with issues of literature, a gradual change in the formation of political theater was criticized, even fight them.Bernard Marie Koltes ´ s theater, is a political theater and have a democracy in which the game uncertain political parties, public opinion and the parties have formed, and global political issues are criticized. Koltes theater serves as minority Court and discourse of conflict and political debate on the basis of their criticism deals that are available and deal society portrays}, keywords = {Coltes,Society,Political Theater,Debate,Discourse Conflict}, title_fa = {تئاتر برنارد ماری کلتس}, abstract_fa = {تئاتر آینه ی جامعه است . با مرور زمان و با بالا رفتن آگاهی های عمومی و اجتماعی ، تئاتر صحنه ی حضور سیاست شد و از سالهای 1960، با پیدایش نقد نوین، تحولی تدریجی در شاکله ی تئاتر سیاسی به وجود آمد و به نقد جامعه و حتی مبارزه با آن پرداخت. نمایشنامه نویسان، آزادانه قادر به بیان مسائل اجتماعی نبوده اند ازین رو روشی مشخص و منحصر به فرد یافتند تا بتوانند به دور از سانسور، به نقد جامعه، در خلال نمایش نامه ها بپردازند. برنارد ماری کلتس، یکی از مهمترین نمایش نامه نویسان دهه 80 فرانسه است تئاتر وی، از ویژگی خاصی برخوردار بود زیرا که اتفاق های اجتماعی را به صورت مصور به ما نشان می داد و سعی داشت اتفاقات را بازسازی کرده یا واقعی بنمایاند. شرایط سیاسی و اجتماعی موجود برای بیان تمام واقعیات مساعد نبود از این رو ترفندی بکار برد تا بتواند به دور از سانسور شدن، عقیده ی خود را بازگو کند.}, keywords_fa = {کلتس,جامعه,تئاتر سیاسی,مباحثه,درگیری گفتمانی}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_80049.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_80049_a9ed9c46c2716081468b2b183f9e9e24.pdf} }