خوانش ابداعی آلبر کامو در ایران

نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه فردوسی مشهدـ دکترای ادبیات فرانسه

2 دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

آلبر کامو، نویسنده و متفکر فرانسوی و برنده جایزه نوبل ادبی سالیان متمادی مورد توجه ایرانیان بوده است. حجم بالای آثار ترجمه شده این نویسنده، اجرای نمایش نامه های او در تئاترهای ایران، تعداد زیاد مقالات و پایان نامه های نگاشته شده در مورد این نویسنده، توجه مطبوعات و مجلات به وی و... نشان دهنده استقبال خوب ایرانیان از این نویسنده است. نظریه پذیرش که توسط هانس روبرت یاوس و ولفگانگ آیز بسط یافت، نظریه ای خواننده محور است که به تفسیر و تاویل متن از سوی خواننده میپردازد. بخشی از این نظریه به بررسی بستر اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی جامعه مقصد توجه دارد. خوانش ابداعی نیز در این نظریه عبارت است از خوانشی که به تاثیرپذیری منجر می گردد. بدین ترتیب تحقیق پیش رو خواهد کوشید تا ضمن بررسی میزان و نحوه پذیرش کامو در ایران، به این سوال پاسخ دهد که آیا این پذیرش با خوانش ابداعی از آثار او همراه بوده است؟

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Albert Camus’s innovative reading in Iran

نویسندگان [English]

  • mohammadreza farsian 1
  • Fatemeh Ghaderi 2
2 Ferdowsi University of Mashhad,
چکیده [English]

Albert Camus, a Nobel Prize winner in 1957, is one of the authors who have been considered by Iranian readers, writers and poets for many years. A large number of the translated works of this author, playing his dramas in Iranian theaters, a large number of articles and theses written about this author, the attention of the press and magazines to him and so on represent the good reception of the Iranian people from this author. By now, although many researches have been done on Albert Camus, none of these researches have been done on Camus's literary acceptance based on theory of reception, which is a subcategory of the French school theory of comparative literature. Thus we have decided to Studying his acceptance in literary society in Iran. Then we define an “innovative reading” as “reading that lead to influence and try to, meanwhile investigate Camus acceptance in Iran, Answers to this question whether this admission has been accompanied by an innovative reading of his works.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Albert Camus
  • Iran
  • Comprative Literature
  • Theory of Accepting
  • innovative reading