تصاویر از آنچه می‌بینید پیچیده‌تر هستند: تحلیل ایدئولوژی بصری در طرح‌های جلد‌ پرنسس نوشتۀ جین سسون

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

دانشگاه کاشان

چکیده

مقاله حاضر به بررسی چگونگی ایدئولوژی بصری در گسترش تفکر نئوامپریالیسمی می‌پردازد. نویسنده با استفاده از رویکرد نشانه-شناسی اجتماعی تصویر و فمنیسم پسااستعمار و با بهره‌گیری از نظریات منتقدانی نظیرکرس، لیوون و ویتلاک در پی پاسخ به این پرسش بنیادی است که چگونه تصاویر، به ویژه طرح‌جلد کتاب‌ها، به ابزاری در جهت پیش‌برد اهداف کلان‌روایت نئولیبرالیسم انسان‌گرا در دو دهه اخیر تبدیل شده‌اند؟ بدین منظور دو طرح جلد از چاپ‌های متفاوت کتاب پرفروش پرنسس (1992)، نوشته جین سسون، بررسی می‌شود تا به‌چگونگی استفاده از تصاویر زنان‌شرقی در راستای بازتاب گفتمان‌های سیاسی متفاوت پرداخته شود. چنین استدلال می‌شود که با تغییر گفتمان سیاسی حاکم برغرب پس از واقعه یازده سپتامبر (11/9) طرح جلد چنین کتاب‌هایی نیز تغییر کردند تا با گفتمان نئوامپریالیسمی و اسلام‌هراسی حاکم بر غرب هم‌گام شوند. طرح‌جلدهای جدید، علاوه بر ‌پررنگ کردن تقابل «زن غربی/زن شرقی» و به ‌تبع تداعی‌ ساختار سلسله‌مراتبی «غرب/شرق»، «ما/آنها» و «خود/دیگری» (همانند طرح‌های پیشین)، می‌کوشند استراتژی نظامی تجاوزکارانه اخیر غرب را در اذهان جهانی به یک «مداخلۀ خیرخواهانه» و آزادی‌طلبانه فمنیسمی تقلیل دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

There is more to Images than Meets the Eye: A Visual-Social Semiotic Reading of Sasson’s Princess

نویسنده [English]

  • zahra Taheri
چکیده [English]

This article focuses on diverse front covers of Sasson’s Princess: A True Story of Life behind the Veil in Saudi Arabia (1992) and tries through the visual-social semiotics of Kress and Leeuwen and postcolonial perspective of Whitlock to elaborate how images, especially book covers, have recently been deployed in the west to disseminate the neo-orientalist ideology in the last decade. To this end, two front covers of different editions of Sasson’s best-selling book, Princess, has been studied to discuss the ways the Western political discourse has altered the images of oriental women, used on the front covers, to further diverse ideologies. It is argued that with the change of the Western political discourse after 9/11 the covers of books like Sasson’s have also altered to suit the neo-orientalist, Islamophobic leanings in the West. Such changes not only foreground the old notions of “Western women/Oriental women,” “the self/the other” but also “represent” the West’s intervention in the Orient more as a humanitarian, feministic move than military aggression.

کلیدواژه‌ها [English]

  • visual-social semiotics
  • front covers
  • oriental woman
  • Princess
  • postcolonial Feminism
Ahmed, Leila. (1992). Women and Gender in Islam. New Haven, CT: Yale University Press.
Barthes, Ronald . (1973). Mythologies. London: Paladin.
─────────. (1977). "The Photographic Message." In S. Heath (ed.) Image, Music, Text. London: Fontana.
Castree, Noel and Dreke Gregory (Eds). (2006). David Harvey: A critical Reader. London: Blackwell.
Chambers, Samuel and Terrel Carver. (2008). Judith Butler and Political Theory: Troubling Politics London: Routledge.
Gimber, Arno and Lopez-Varela Azcárate. (2010). "About Intermedialities." Comparative Literature and Culture. 12:3, pp. 1-8.
Hall, Stuart. (1996). "Introduction: Who Needs Identity?" In S. Hall and P. Du Gay (Eds). Questions of Cultural Identity. London: Sage.
Harrison, Clair. (2003). "Visual Semiotics: Understanding How Still Images Make Meaning." Technical Communication, 50:1, pp. 46-60.
Huggan, Graham. (2001). The Postcolonial Exotic: Marketing the Margins. London: Routledge.
Jewitt, Carey, and Rumiko Omaya. (2001). "Visual Meaning: A Social Semiotic Approach." In A Handbook of Visual Analysis, eds. Theovan Leeuwen, and CareyJewitt. London, UK: Sage, pp. 134-156.
Kuhn, A. (1985). The Power of the Image. London: Routledge & Kegan Paul.
Kress, G., and Theo van Leeuwen. (1996). Reading Images: The Grammar of Visual Design. London: Routledge.
Lisle, Debbie. (2006). The Global Politics of Contemporary Travel Writing. Cambridge: Cambridge University Press.
Masturoch, Siti. (2009). A Feminist Ideology in Sultana’s Characteristic on Princess by Jean Sasson. University of Jakarta.
Narayan, Uma. (1997).Dislocating Cultures: Identities, Traditions, and Third World Feminism (Thinking Gender). New York: Routledge.
Newman, Judie. (2010). "Blowback: André Dubus III's House of Sand and Fog," Critique: Studies in Contemporary Fiction, 51:4, pp. 378-393.
Prizayanti, Ikay. (2013). A Study of Gender Inequality Faced by Princess Sultana. <<http://eprints.umm.ac.id>>22/2/2017.
Sasson, Jean. (2001). Princess: A True Story of Life Behind the Veil in Saudi Arabia. New York: Winsor Brook.
Smith, Ken, et. al. (2005). Handbook of Visual Communication Research: Theory, Methods, and Media. Eds. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
───────────. (1993). Princess: A True Story of Life Behind the Veil in Saudi Arabia. William Morrow Book.
Van Leeuwen, Theo, and CareyJewitt (eds.). (2001). A Handbook of Visual Analysis. London, UK: Sage.
────────. (2005). Introducing Social Semiotics. London: Routledge.
Whitlock, Gillian. (2007). Soft Weapons: Autobiography in Transit. Chicago and London: U of Chicago P.