روزمرگی و غرابت تشویش آور آن در خودنگاره ی سبز نوشته ماری ایندیای

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران- دانشکده ی زبان های خارجی

2 گروه زبان فرانسه، دانشکده زبان های خارجی دانشگاه تهران

چکیده

ماری ایندیای نویسنده زن مشهور ادبیات معاصر فرانسه است که به بازنمایی تصویر ادبیات فانتستیک در دنیای امروز پرداخته. رمان های او دربردارنده ی عناصر خیالی و فراطبیعی و درون مایه های وهم انگیز اند. در داستان های او حقیقت زندگی با دنیای غیر واقعی ترکیب می شود و درخواننده حسی غریب بر می انگیزد. خودنگاره ی سبز یکی از رمان های اوست که با ساختاری پیچیده این حس را در ذهن تداعی می کند، حسی که فروید از آن به عنوان «شگرف» یاد کرده و در مقاله ای به همین نام به تعریفش می پردازد . این مقاله تحلیلی است از رمان خودنگاره ی سبز از منظر ادبیات شگرف و شگردهای ایندیای در خلق این نوع ادبیات. ایندیای از مفهوم شگرف برای به تصویر کشیدن غرابت زنانگی شخصیت های زن استفاده کرده تا نشان دهد که چگونه ساختارهای جنسیتی و هنجارهای اجتماعی که در ابتدا امری طبیعی به شمار می روند به تدریج تبدیل به مسئله ای ناخوشایند شده و حسی شگرف ایجاد می کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The daily life and its disturbing strangeness in Marie Ndiaye's Self-portrait in green

نویسنده [English]

  • Behnaz Khajavi 2
1
2 French Language Department, Faculty of Foreign Languages and Literatures, University of Tehran
چکیده [English]

Marie Ndiaye is one of the most famous women writers of French contemporary literature who portrayed the image of fantastic literature in a present-day context. Her novels contain fantasy, the themes of sorcery and the uncanny. Her writing is a mix of fantasy and reality of everyday life which causes a strange feeling in the reader. Self-Portrait in Green is one of her novels that, with a complex structure , evokes that strange feeling in the mind, a feeling that Freud called "uncanny" and explained it in an article of the same name. In this article, we will examine the content of the novel Self-Portrait in Green from the point of view of fantastic literature and analyze the elements of Ndiaye's narrative writing that are in harmony with fantastic literature. In this story, Ndiaye used the concept of uncanny to portray the strange femininity of female characters and show how gender structures and social norms, initially considered natural, gradually become an unpleasant problem and create a sense of strangeness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • uncanny
  • daily life
  • Femininity
  • Home
  • strange familiar
استاجی، ابراهیم و محمد بیانی، «سنجش "خودشیفتگی" در شخصیت گرشاسب‌نامه بر پایة نظریة ژاک لکان»، دوفصلنامه ادبیات حماسی دانشگاه لرستان، سال سوم، شماره پنجم، بهار و تابستان 1395.
آشوری، داریوش (1381)، فرهنگ علوم انسانی، تهران، نشر مرکز.
تودورف، تزوتان (1388)، «از غریب تا شگفت»، ترجمة انوشیروان گنجی پور، ارغنون (داستان‌های عامه‌پسند)، شماره 25، مجموعه مقاله، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد، تهران، ص 63-87.
حری، ابوالفضل، «درآمدی بر شگرف از دیدگاه فروید»، فصلنامه فارابی، شماره 53، پاییز 1383، ص 45-64.
________، «ژانر وهمناک: شگرف/شگفت در فرج بعد از شدت»، نقد ادبی، شماره 4، 1388، ص 7-30.
داد، سیما (1392)، فرهنگ اصطلاحات ادبی: واژه نامه مفاهیم و اصطلاحات ادبی فارسی و اروپایی (تطبیقی و توضیحی)، تهران: نشر مروارید.
سبزیان، سعید و جلال‌الدین کزازی، (1388)، فرهنگ نظریه و نقد ادبی (واژگان ادبیات و حوزه‌های ادبی)، تهران: نشر مروارید.
معین، محمد (1392)، فرهنگ فارسی، تهران: انتشارات بیگی.
هاشمی، محدثه (1392)، «بررسی تطبیقی جلوه‌های ادبیات شگرف در دو رمان درخت انجیر معابد و کوابیس بیروت»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند.
ASIBONG, Andrew et Shirley JORDAN (dir.). (2009). Marie NDiaye: l’étrangeté à l’œuvre, Paris, Presses Universitaires du Septentrion.
BALKOSKI, Leah. (2018). Uncanny Domesticity: Interrogating Gender and the Fantastic in Marie NDiaye, Honors Thesis Department of English and Comparative Literature University of North Carolina at Chapel Hill.
BAYARD, Pierre. (1999). Maupassant juste avant Freud, Paris, Édition de Minuit.
CONNON, Daisy. (2009). « Marie NDiaye’s Haunted House: Uncanny autofiction in Autoportrait en vert », dans Margaret-Anne HUTTON (dir.), Redefining the Real: The Fantastic in Contemporary French and Francophone Women’s Writing, Oxford, Peter Lang (Modern French Identities), p. 245-260.
Freud, Sigmund. (1988). L’Inquiétante étrangeté et autres essais, Paris, Poche.
GALLI PELLEGRINI, Rosa (Sous la direction de). (2004). Trois études sur le roman de l'extrême contemporain: Marie NDiaye, Sylvie Germain, Michel Chaillou, Presses de l'Université de Paris-Sorbonne.
GOUAUX, Laurence. (2009). « Voix féminines dans Autoportrait en vert de Marie N’Diaye: l’au-delà au féminin/au-delà du féminin », Centre de Recherches Littéraires et Historiques de l’Océan Indien.
JORDAN, Shirley. (2010). « Fantastic Spaces in Marie NDiaye», Dalhousie French Studies, Vol 93, pp. 97-108. [en ligne] http://www.jstor.org/stable/41705562
MAKWARD, Christiane P., COTTENET-HAGE, Madeleine. (1996). Dictionnaire littéraire des femmes de langue française: de Marie de France à Marie NDiaye. Paris, Karthala.
NDIAYE, Marie. (2006). Autoportrait en vert, Paris, Gallimard.
PARENT, Anne Martine. « La nostalgie de soi: l’identité en défaut dans Autoportrait en vert de Marie NDiaye », Dans Daniel Bengsch & Cornelia Ruhe (dir.). (2013). Une femme puissante. L'œuvre de Marie NDiaye, Editions Rodopi B.V. Leiden, Netherlands.
PAULA Jacques, extraits des émissions « Cosmopolitaine » enregistrée et diffusée le 13 février 2005 sur France Inter, in livre-CD de RABATE, Dominique (2008), Marie NDiaye, Paris, Ed. Textuel, coll. (Auteurs).
POLVEREL, Elsa. (2009). « Overlapping genres, as portrayed in Marie Ndiaye's Autroportrait en vert ». International Web Journal Sens public. [en ligne] http://www.sens6public.org/article.php3?id_article=705
RABATÉ, Dominique. (2008). Marie NDiaye, Paris, Textuel (Auteurs).
THIERRY, Cécille, (2005), « Autoportrait en vert » in Matricule des Anges, N°059, p.102.
TODOROV, Tzvetan, (1970), Introduction à la littérature fantastique, Paris, Editions du Seuil.
VIART, Dominique et VERCIER Bruno, (2008), La littérature française aujourd’hui, Héritage, modernité, mutation, Paris, Bordas.