نیست انگاری در آثار نیچه و خیام

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران

2 استادیار فلسفه ی جدید و معاصرغرب مازندران

چکیده

چکیده
یکی ازمفاهیم و رویکردهای عمده در تمامی تاریخ اندیشه ، نیست انگاری بوده است. اما به طور تاریخی و خاص ، نیچه را فیلسوفی می دانند که بوجوه ایجابی و سلبی این رویکرد را مورد ملاحظه قرار داده است. در سنت ما نیز، رویکرد نیست انگاری بی سابقه نبوده، به گونه ای که می توان مدعی شد مفاهیم آن در رباعیات خیام بطورقابل تامل و منسجمی صورت بندی شده است. هم در رباعیات خیام و هم در آثار نیچه حوزه های نیست انگاری در ساحات هستی شناختی ، جهان شناختی، معرفت شناختی ، اخلاقی و اگزیستانسیالیستی ظهور پیدا کرده اند. این مقاله بر آنست تا قرابت اندیشه های این دو فیلسوف را در حوزه های یاد شده مورد بررسی قرار دهدو ناکید کند که خیام از این حیث حتی بر نیچه فضل تقدم داشته است
وازگان کلیدی: خیام ، نیچه ، نیست انگاری ، جهان شناختی ، معرفت شناختی.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Nihilism in the Nietzsche and Khayyam S work

چکیده [English]

Abstract
One of the major approaches and concepts in all intellectual history nihilism , the absurdity of inconsistencies between the individual search for meaning in a meaningless world and the world to come.In philosophy, the word "absurd" the conflict between the desire of mankind to explore the inner value and meaning of life and man's inability to find it refers. Here, the "null" means "logically impossible", but rather means "dawn of man" is. But historically, and in particular,know Nietzsche as a philosopher know that this approach is considered. In our tradition, the approach is not unheard , so that even on the concepts of the Rubaiyat is coherently formulated. The kayyams Rubaiyat, also in the work Nietzsche nihilism emerge in areas of ontological , cosmological, epistemological, ethical and existential . This article want to reaserch is a deep affinity between these two philosophers ideas in the areas discussed want to emphasis that Khayyam had priority in this respect even Nietzsche
Key words Kayyam, Nietzsche's nihilism., cosmological, epistemological

کلیدواژه‌ها [English]

  • Kayyam
  • Nietzsche
  • nihilism
  • cosmological
  • epistemological
ج.پ. استرن  (1380)،  نیچه، مترجم: عزت الله فولادوند، تهران:  طرح نو.
پیرسون، کیت انسل(1385)، هیچ‌انگار تمام‌عیار، مقدمه‌ای براندیشۀ سیاسی نیچه، مترجم محسن حکیمی،تهران ، خجسته.
حس لی، کاووس و حسام پور، سعید (1384)، «پرسش های حیرت انگیز خیام چگونه پدیدآمد»، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره بیست و دوم، ش 3، (ویژه نامه زبان و ادبیات فارسی ) صص 64-75.
خیام (1313)،  ترانه های خیام، تصحیح صادق هدایت، تهران: جاویدان.
دلوز، زیل (1384)،  نیچه، ترجمۀ دکتر  پرویز همایون‌پور، تهران: قطره.
ذکاوتی، قراگزلو، علیرضا،  (1377)، عمرخیام، تهران، طرح.
شمیسا، سیروس(1374)، سیر رباعی، تهران: فردوس.
عابدینی، فرد مصطفی( 1389 )، «نهیلیسم در رباعی های خیام» . فصلنامه علمی ـ  پژوهشی نقد ادبی ،س3. ش 10، تابستان 1389، ص 14 -174.  
فولادوند، محمد مهدی (1347)، خیام شناسی، تهران،      
نیچه، فریدریش ویلهام ( 1375)، فراسوی نیک و بد ، ترجمه داریوش آشوری، تهران: خوارزمی.
-----------------(1376)، دجال، ترجمه عبدالعلی دستغیب، تهران: پرسش.
-------------(الف1377)، تبارشناسی اخلاق، ترجمه داریوش آشوری، تهران: آگه.
----------------(ب1377)، حکمت شادان، ترجمه جمال آل احمد، سعید کامران ، حامد فولاد وند ، تهران: جامی.
                           (الف 1378)، ارادة قدرت، ترجمه  دکتر مجید شریف، تهران:  جامی. 
-----------------( ب1378)، فلسفه در عصر تراژیک یونانیان، ترجمه مجید شریف، تهران: جامی.
-----------    (1382)، نیست‌انگاری اروپایی، ترجمۀ دکتر محمد‌باقر هوشیار، و ترجمۀ اصغرتفنگسازی، آبادان، رسش.
ـــــــــــــــــ    (1385)، برگزیدۀ آثار نیچه، مترجم انگلیسی والتر کوفمان، ترجمه : رویا منجم، تهران، علم.
---------------( 1389)، چنین گفت زرتشت، ترجمه مسعود انصاری، تهران: جامی.
وال، ژان(1380)، بحث در مابعدالطبیعه، ترجمة یحیی مهدوی ، تهران: خوارزمی.
یاسپرس، کارل (1383)، نیچه و مسیحیت، ترجمة عزت‌الله فولادوند، تهران: سخن.
 هایدگر، مارتین(1388)، نیچه، ترجمۀ ایرج قانونی، تهران: آگه.
منابع غیر فارسی
عربی
 صبری کردی، محی الدین (1912)، جامع البدایع، قاهره ، البحاثه المنقب عن اسفار العلمیه الفاضل النبیل.
انگلیسی
 Karen l. carr(1992) The Banalization of Nihilism: Twentieth-Century Responses to Meaninglessness u.s.a stste university of newyork press.Alhany press).
Clark.m.DudRich . D( 2006) "Naturalism  of Beyond good and evil." In. "A companion to  " Niettsche " edit : keith Ansell- pearson :  NewYork Blackwell publishing.
Clark,M (1998) uon knowledge , Truth and value : Niettsche S Debt to Schopenhauer and the development of Empiricism" in C. Janaway (ed) . awilling and nothing ness: Schopenhauer as  Niettsche S (oxford : clarendon
Costea, B, Amirids , k.(2011) " The Movement of nihilism as self  - Assertion  iin .  " The Movement of nihilism  " Heideggers thinking after, Niettsche.Laurence paul Hemming , Boadan costae, Kostas Amiridis. London,continuum.
Cox ,c. (1999) Niettsche  : Naturalism and interpretation (Berkeley : university of California press).
Leibniz, G. W( 1998) philosophical Text ,trans and ed.R,S. wooL house and Richart Francks. (oxford and new York: oxford university press .
Nabais , Nuno (2006) The individual and   individuality in Niettsche in Acompanion  to Niettsche" Edit keit Ansell person . U.s.A: Blackwell publishing.
Reginster,Bernard ,(2006) The Affirmation of life , Niettsche on overcoming Nihilism ".
 cmbridge : Harvard uniSTEAversity press.
Richaedson ,J .(2004) Niettsche S New Darwinism (oxford : oxford university press
Schacht R.(1998) " Niettsche S Gay science , or, How to NaturaLite cheerfully in R. Solomon and k. Higgins (eds). Reading Niettsche(oxford . oxford university press.
--------------.(2006) Niettsche and philosophical Anthropology. In .A. Companion to Niettsche.Edit.keith A sell person. U.s.A: Blackwell publishing.