تحلیل بن‌مایه‌های اساطیری در رود راوی اثرابوتراب خسروی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 هیات علمی/ دانشگاه

2 عضو هیات علمی/ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

3 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

چکیده

رمان "رود راوی" با استفاده از روش بینامتنیت خلق شده است. قرآن، اندیشه‌های اسلامی، رساله عربی حدود الاعمال فی شیئ و... زنجیره‌های نقل قول آن‌را تشکیل می‌دهند.
اساﺳاً این اثر شرح خلقت جهان و نقش مایه‌ی شیطان از منظر فرقه‌ی نمادین مفتاحیه است، که نماینده فکری- عقیدتی شخصیت اسطوره‌ای ابودجانه است.
ابوتراب خسروی در حین بازآفرینی اسطوره‌ی آشوب ازلی، به همزادان او، درد، رنج، بیماری و مرگ پرداخته است.
او با شناخت ماهیت قدسی "کلمه" (اسم اعظم، واژه‌ی اسطوره‌ای هستی آفرین) و کاربست ماهرانه‌ی شکل گیتیانه آن، قادر به آفرینش آثارش از جمله "رود راوی" است.
با توجه به فضاها و عناصر آشنای بوف کوری در رود راوی، مثل رقص، رقاصه از هند و لاهور، زن اثیری و... می‌توان آن‌را از زمره آثاری تلقی کرد، که ﻣﺘﺄثر از ادبیات بوف کوری نوشته شده است.
این مقاله، با روش توصیفی – کتابخانه‌ای، ﻣﺸﺨصاً بنمایه‌های اساطیری اثر را استخراج کرده، و آنها را مورد تحلیل قرار داده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of mythological motifs In” Rude Ravi" written by Aboutorab Khosravi

چکیده [English]

The Novel of” rude Ravi" is created by applying intertextual method. Quran, Islamic thoughts, Arabic treatise about cards per object and form its chains of speech. Basically, it describes the creation of the world and the role of evil from the perspective of symbolic sect Meftahiyeh that it is intellectual-ideological representation of the mythical character Aboudajaneh. Beside recreating the myth of eternal chaos, pain, suffering, sickness, and death as its double were created by Aboutorab Khosravi. further, he is able to create or write his works including” rude Ravi " by Recognizing the divine nature of "word" (Esme Azam-create Name ,mythical word of “the world creater”.) and using skillfully its material/concrete f0rm. Due to the of mospheres and familiar “Boof-e-koori” elements in “rude Ravi " owl blindness, such as dance,the dancers from India and Lahore, the ethereal woman and it can be seen in his works which are written by influencing of“Boof-e-koori” literature. the current paper, specifically,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Word
  • sect of Meftahiyeh
  • pain and suffering
  • Intertextuality
  • rude Ravi
  • Abutorab Khosravi and so on
12- منابع
آون. پیتر جی(1390). شیطان در تصوف، چاپ اول، تهران، نشر علم.
-------- (1372). رساله در تاریخ ادیان، ترجمه جلال ستاری، تهران، نشر سروش.
الیاده، میرچا (1374). اسطوره، رؤیا، راز، ترجمه رﺅیا منجم، تهران، انتشارات فکر روز.
-------- (1392). چشم اندازهای اسطوره، ترجمه جلال ستاری، تهران، توس.
ابن عربی، ابو عبدالله محیی الدین محمد (1422ق). تفسیر ابن عربی، دار احیا ء التراث، بیروت.
 بارت، رولان (1385). مرگ ﻣﺆلف، ترجمه فرزان سجودی، انتشارات سوره مهر.
برزگر، کریم (1377). شیطان شناسی، قم، دارالذخایر.
بهار، مهرداد (1387). پژوهشی در اساطیر ایران، چاپ هفتم، نشر آگاه.
پاینده، حسین (1386). «رمان پست مدرن چیست»، ادب پژوهی، شماره دوم.
خسروی، ابوتراب (1392). رود راوی، چاپ چهارم، تهران، نشر ثالث.
دماوندی، مجتبی (1384). جادو در اقوام ادیان و باز تاب آن در ادب فارسی، چاپ اول، دانشگاه سمنان، نشر آبرخ.
--------- (1389). جهان اسطوره شناسی آیین و اسطوره، تهران، مرکز.
ستاری، جلال (1392). بازتاب اسطوره در بوف کور، چاپ دوم، تهران، انتشارات توس.
شایگان، داریوش (1371). بت‌های ذهنی و خاطره ی ازلی، چاپ دوم، انتشارات امیر کبیر.
----------- (1376). داستان یک روح، چاپ سوم، تهران، انتشارات فردوسی.
شمیسا، سیروس (1388). نقد ادبی، چاپ سوم، تهران، میترا.
شوالیه، ژان و آلن گر بران (1388). فرهنگ نمادها، جلد سوم، ترجمه و تحقیق سودابه فضایلی، چاپ دوم، تهران، انتشارات جیحون.
صدر الدین شیرازی، محمد بن ابراهیم. (1363). مفاتیح الغیب، موسسه تحقیقات فرهنگی، تهران.
--------------------------- (1981م). الحکمة المتعالیة فی السفار العقلیه الربعه، دار احیاء التراث، بیروت.
طباطبایی، محمد حسین(1417ق). المیزان فی تفسیر القرآن، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم.
قرآن کریم. (1384)، چاپ سوم، انتشارات امیری.
کزازی، میر جلاالدین (1390). رؤیا حماسه اسطوره، تهران، نشر مرکز.
کوپ، لارنس (1390). اسطوره، مترجم محمد دهقانی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
مردان پور، حسین(1387). طب النبی، قم، انتشارات بوستان دانش.
مصفی، ابوالفضل (1388). فرهنگ اصطلاحات نجومی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
مولند، اینار (1387). جهان مسیحیت، ترجمه محمد باقر انصاری و مسیح مهاجری، چاپ سوم، تهران، امیر کبیر.
واحد دوست، مهوش (1378). نهادینه‌های اساطیری در شاهنامه فردوسی، تهران، سروش.
والز، اندرو(1385). مسیحیت در جهان امروز، ترجمه احمد رضا مفتاح و حمید بخشنده، چاپ اول، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، قم.
هینلز، جان راسل(1389). شناخت اساطیر ایران، ترجمه و تالیف باجلان فرخی، چاپ سوم، تهران، انتشارات اساطیر.
یونگ، کارل گوستاو(1392). انسان و سمبل‌هایش، ترجمه دکتر محمود سلطانیه، چاپ نهم، تهران، جامی.