کاربرد نظریة تربیت منفی ژان ژاک روسو در روانشناسی جدید

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد ادبیات فرانسه/دانشگاه تهران

2 استادیار زبان و ادبیات فرانسه/ دانشگاه تهران

چکیده

چکیده
مفهوم تعلیم و تربیت که امروزه با مفهوم روانشناسی گره خورده است به عنوان عامل اصلی سعادت در نظر گرفته می‌شود. با توجه به شکل‌گیری بافت شخصیتی هر فرد در نخستین سال‌های زندگی، می‌توان گفت که کودک در رأس تعلیم وتربیت قرار گرفته و در مرکز توجه است. ژان ژاک روسو، فیلسوف بزرگ قرن هجدهم، کسی است که به حق به کشف کودک و اهمیت تعلیم و تربیت وی نائل آمد. نظریات تربیتی وی که در امیل مطرح شده‌اند، جهان تعلیم و تربیت را دگرگون ساخته و نام این مربی و فیلسوف را که نظریاتش بر نظریه‌های تربیتی جدید مؤثر بوده است، به ثبت رسانده‌اند. روش اصلی که روسو در در دستورالعمل آموزشی خود به کار گرفته، روش تربیت منفی است که اساسِ آن را مفاهیم آزادی و «کودکی را به صورت تام و تمام زیستن» تشکیل می‌دهند. مقالة حاضر به بررسی نظریة تربیتی منفی روسو پرداخته و ردّ پای این نظریه را در روانشناسی امروز دنبال می‌کند تا از این طریق به ارزیابی تأثیر نظریات وی بر نظریات مربیان و روانشناسان قرن بیستم بپردازد.  در این مقاله که به حوزة روانشناسی و تربیتی مرتبط است، مفاهیم روش تجربی، آموزش و پرورش تدریجی، آموزش و پرورش همراه با حفظ استقلال و آزادی آموزشی روشن خواهند شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Jean-Jacques Rousseau initiator of contemporary pedagogy

نویسنده [English]

  • Roshanak Danaei 1
1 M.A. IN French Literature/University of Tehran
2 Assistant professor of French Language and Literature
چکیده [English]

In view of the formation of texture of the personality of everyone at the first ages of his life, it is the child who is placed at the center of the education. Jean-Jacque Rousseau, the great philosopher of the eighteenth century, is the one who discovered rightly the child and the importance of his education. His educational theories, explained in Emile in form of imaginary stories have achieved a prominent position in literature and also in child psychology because of their novel feature and presenting innovative viewpoints in educating an imaginary student. The main method used by Rousseau in his pedagogical directive is that of negative education which is based on freedom and on the concept of “live fully as a child”. This article is proposed to examine the theory of the negative education of Rousseau while following his footsteps in modern psychology to estimate the impact of his ideas on those of pedagogues and psychologists of twentieth century.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Jean-Jacques Rousseau
  • Emile
  • psychology
  • negative education
  • Child
  • Pedagogy
 

 Bibliographie:

CHATEAU, J., (1962), Jean-Jacques Rousseau : sa philosophie de l’éducation, J. Vrin, Paris

DEBESSE, M., (1956), Les Etapes de l’éducation, PUF, coll. Nouvelle encyclopédie pédagogique, Paris.

LAVOCAT, F., (1991), Rousseau, Nathan, coll. Les écrivains, Paris.

MIALARET, G., (1994), La psycho-pédagogie, PUF, coll. Que sais-je ?, Paris.

MONTESSORI, M., (1952), Pédagogie scientifique : la découverte de l’enfant, Trad. de J. J. Bernard, Desclée de Brouwe, Paris.

MOREL, C., (1999), ABC de la psychologie de l’enfant : de la naissance à l’adolescence, Grancher, Paris.

MORNET, D., (1950), Rousseau, l’homme et l’œuvre, Boivin, Paris.

PALMADE, G., (1976), Les méthodes en pédagogie, PUF, coll. Que sais-je ?, Paris.

PERNOUD, L., (2005), J’élève mon enfant, Pierre Horay, Paris.

RECHEBLAVE, S., [s.d], Lectures choisies de Jean-Jacques Rousseau, Armand Colin, Paris.

ROUSSEAU, J.-J., (1964), Emile ou de l’éducation, Garnier Frères, Paris.

Articles:

GUENARD, F., (2005), « La morale : la question de l’éducation naturelle dans Emile », in Philopsis: Revue Numérique (http://www.philopsis.fr), Delagrave, Paris.

KURIMURA, K., (2009), La théorie de « l’éducation négative » de J.-J. Rousseau : Etude sur Emile, ou de l’éducation, Université de Nagoya, Japon, pp. 173-187.

MVOGO, D., (1990), « Théorie de l’apprentissage chez Jean- Jacques Rousseau » in Revue des sciences de l’éducation, vol. 16, no 3, pp. 451-460.

SOETARD, M., (1994), « Jean- Jacques Rousseau », in Perspectives, vol. XXIV, no ¾, pp. 443-456

WEISSER, M., (2004), Langage et apprentissage dans Emile de Jean-Jacques Rousseau, in Penser l’Education, no 15, pp. 103-121.

Eduquer aujourd’hui, (2000), publication de l’Association des scouts du Canada, [s. l.].