تکنیک‌های روایی: رویکردی ساختارگرایانه به صنوبر و زن خفتۀ شهریار مندنی‌پور

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدة زبان‌های خارجی، دانشگاه اصفهان، اصفهان،‌ ایران

2 کارشناس ارشد زبان و ادبیات انگلیسی،‌ دانشکدة زبان‌های خارجی، دانشگاه اصفهان، اصفهان،‌ ایران

چکیده

شهریار مندنی­پور، از نویسندگان صاحب­سبک معاصر ایران است که با توانایی شگفت‌انگیزش در بهره‌گیری از زبان، تحول تازه‌ای در داستان کوتاه‌نویسی ایران ایجاد کرده است. مندنی­پور با شکستن هنجارهای رایج روایتگری و به‌کارگیری تکنیک‌های نو و بدیع روایی، جریان تازه‌ای آفریده است که وی را از هم‌نسلانش متمایز می‌‌کند. این پژوهش، تلاشی برای یافتن و نقد و تحلیل این تکنیک‌ها و نمایاندن نقش و اهمیت آن‌ها در یکی از داستان‌های مندنی­پور است. در این پژوهش، داستان «صنوبر و زن خفته» از مجموعة آبی ماورای بحار (1382) با رویکردی ساختارگرایانه مطالعه و چهار تکنیک روایی «تصویرسازی»، «چندصدایی»، «کنایه» و «بازگشت به گذشته» بررسی می‌­شود. این اثر پس از وقایع یازدهم سپتامبر و در پیوند با حوادث مربوط به آن نوشته شده و وجوه گوناگون این فاجعة بزرگ و تأثیر آن در زندگی شخصی و اجتماعی گروه‌های مختلف جامعه را کاویده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Narrative Technics: A Structuralist Approach to "Senoubar Va Zan-e-Khofteh"

نویسندگان [English]

  • Pyeaam Abbasi 1
  • Ali Saeedi 2
1 Assistant professor of English Literature; University of Isfahan
2 M. A. in English Literature, University of Isfahan
چکیده [English]

Shahriyar Mandanipour is one of the talented and distinguished writers of the twentieth century in Iran. With his magnificent ability in handling the language, he has marked a new era in Iran’s short story writing. By challenging and breaking the common norms and conventions of storytelling as well as using novel narrative technics, Mandanipour has made a new language which distinguishes him from his contemporary writers. This study is an attempt to find and analyze these technics and manifest their role and significance in one of his short stories, “Senoubar va Zan-e-Khofteh.” This study rests on the four narrative technics of "Imagery", "Polyphony", "Dramatic Irony" and "Flash back" that are discussed based on a Barthesian structuralist framework in "Senoubar va Zan-e-Khofteh" from Mandanipour’s short story collection Abi-e-Mavara- ye- Behar (2003) written after the September-eleventh event that influenced, in many aspects, the personal and social lives of different groups of people.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Narrative technics
  • Structuralism
  • Roland Barthes
  • Nuclei
  • Catalyzers
  • Dramatic Irony
  • Polyphony
اولیایی نیا، هلن. (1379) داستان کوتاه در آینه نقد. اصفهان: فردا.
---. (1384) "راز پس از مرگ". فصلنامه زنده رود. شماره 33 و 34. (بهار 83 و 84). صص 170-157.
مندنی‌پور، شهریار. (1382) آبی ماورای بحار. تهران: نشر مرکز.
 
Bakhtin, M. (1981), The Dialogic Imagination: Four Essays by M.M.Bakhtin. Trans. Caryl Emerson  and Michael Holquist. Austin: University of Texas Press.
---. (1984), Problems of Dostoevsky’s Poetics. Ed. and trans. Caryl Emerson. Minneapolis:
     University of Minnesota Press.
Barthes, R. (1977), "Introduction to the Structural Analysis of Narratives". Image– Music –Text. Trans. Stephen Heath. London: Fontana Press.
---. (1986), Elements of Semiology. Trans. Annette Lavers and Colin Smith. New York: Hill and Wang.
Culler, J. (1975) "Defining Narrative Units". Style and Structure in Literature. Roger Fowler (Ed.) Oxford: Basil Blackwell.
Habib, M.A.R. (2005), A History of Literary Criticism. Malden: Blackwell Publishing.
Holquist, M. (1981), Introduction to The Dialogic Imagination: Four Essays by M. M. Bakhtin. Trans. Caryl Emerson and Micheal Holquist. Austin: University of Texas Press.
Kermode, F. (1966), The Sense of an Ending. New York: Oxford University Press.
Rice, P. and Patricia Waugh. ( Eds.). (1989), Modern Criticism and Theory. London: Edward Arnold.
Saussure, F. (1959), Course in General  Linguistics. Eds: Charles Balley, Albert Sechehaye, and Albert Reidlinger. trans. Wade Baskin. New York: Philosophical Library.
Schorer, M. (1946), William Blake: The Politics of Vision. New York: Holt.
Wheelwright, P. (1962), Metaphor and Reality. Bloomington: Indiana University Press.