الگوی نوینی از کتاب درسی زبان روسی برای دانشجویان رشتة زبان روسی در ایران:

نویسنده

چکیده

در روش تدریس معاصر، این اصل به‌طور کلی و عمومی پذیرفته شده است که کتاب درسی با جهت‌گیری ملی مهم‌ترین وسیلة بهبود روند آموزش در شرایط فقدان محیط زبانی و فرهنگی زبان آموزان به‌شمار می‌رود. نویسندة مقاله با توجه به تحقیقات وسیع در زمینه کتاب آموزشی زبان روسی برای خارجیان، و نیز تجربة تدریس در دانشگاه تهران، به برخی نتایج دربارة مسائل و دشواری‌های تدریس زبان روسی در ایران و اصول تألیف کتاب درسی با جهت‌گیری ملی برای دانشجویان زبان آموز ایرانی دست یافته است.
به‌نظر نویسندة مقاله، کتاب‌های موجود در زمینة تدریس زبان روسی، امروزه به‌عنوان ابزاری کارامد در بهبود آموزش، پاسخگوی اهداف عملی آموزش نیست و راه حل برای رفع این مشکل تألیف کتاب آموزشی با ویژگی‌های ذیل می‌باشد:
- آداب مذهبی مرتبط با دانشجویان مسلمان، در آن مد نظر قرار گرفته باشد.
- دربرگیرندة محیط‌های ارتباطی مطابق با شرایط ایران باشد.
- نیازهای ارتباطی دانشجویان زبان روسی را منعکس نماید.
- موضوعات متون کتاب درسی نسبت به دیگر اجزای تشکیل دهندة کتاب مانند قواعد و نکات دستوری از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.
کتاب آموزشی زبان روسی که در آن موارد فوق لحاظ گردد، می‌تواند تا حدودی فقدان زبانی و فرهنگی سخنگویان زبان دوم را جبران کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

-

چکیده [English]

-