فضا-زمانیت در رمان پساآخرالزمانی قلعۀ مالویل اثر روبر مرل با تأکید بر نقد‌جغرافیایی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

گروه زبان های خارجی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.22059/jor.2024.364784.2458

چکیده

اهمیت فضای جغرافیایی در رمان‌های پساآخرالزمان و به‌ویژه رمان علمی‌-تخیلی و پساآخرالزمانی قلعۀ مالویل اثر روبر مرل بسیار مشهود است. داستان در پی یک انفجار عظیم ناشناخته، چهرۀ آخرالزمانی فضای جغرافیایی مالویل و پیرامون آن را بازنمایی می‌کند. در تلاقی واقعیت و تخیل، فضای بازنمایی‌شده بعد از «روز واقعه» به نقطۀ آغاز پیش از تمدن بشری باز‌می‌‌گردد. در پژوهش حاضر، برای درک بهتر فضاهای بازنمایی‌شده متأثر از تخیل نویسنده، به پیوستار فضا-زمانیت پرداخته‌ می‌شود. این پیوستار از اصول نقد‌جغرافیایی برتراند وستفال می‌باشد و طبق آن، زمان و فضا مستقل از یکدیگر نیستند بلکه زمان بُعدی از فضا می‌باشد. در مطالعۀ حاضر، برای ارائه تصویر جامع‌تری از فضای جغرافیایی بازنمایی‌شده، به مطالعۀ درزمانی (دیاکرونیک) لایه‌های متفاوت زمانی در طول زمان پرداخته می‌شود. انبوه خاطرات، ابزار مهم مرززدایی تخیلی، در بازنمایی فضای جغرافیایی داستان در بستر زمان هستند. بین فضا و لایه‌‌های زمان، ارتباطی پویا وجود دارد. تلاش بی‌وقفه، دانش و تجربۀ دنیای قبل از «روز واقعه» برای بازسازی فضا و گذار از ویران‌شهر پساآخرالزمان به آرمان‌شهر نشانگر اندیشۀ مسئولیت‌پذیری ساکنان مالویل است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Geocriticism Study of Spatio-temporality through Post-apocalyptique Novel Malevil by Robert Merle

نویسنده [English]

  • Somayeh Rostamipour
Department of foreign languages, PayameNoor University (PNU), Tehran, Iran
چکیده [English]

The importance of geographic space is extremely evident in post-apocalyptic novels, especially in the science-fiction and post-apocalyptic novel of Malevil by Robert Merle. Malevil represents under a huge unknown explosion a post-apocalyptique image of Malevil’s space and its surrounding. In the confluence of reality and imagination, after the “Zero Day” or “Event Day”, life returns to the starting point before human civilization. The current research attempts to investigate spatio-temporality continuum in order to describe the represented spaces inspired by the author’s imagination. Based on spatio-temporality continuum which is one of Westphalian Geocriticism’s theoris, time and space are not independent of each other, but time is considered as a dimension of space. In the analysis of spatio-temporality, diachronic strata have been investigated in order to represent a more comprehensive geographic space. Relying on imaginary transgressivity, the mass of memories is becoming important in representing the geographic space of the novel through asynchronic strata. The dynamic relationship is formed between space and temporal strata. The continuous effort, knowledge and experience of The World before “Zero Day” to restore the post-apocalyptic Destopia and reach the Utopia indicate responsibility of Malevil’s residents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bertrand Westphal
  • Geocriticism
  • Literary representation
  • Malevil
  • Post-apocalyptic
  • Spatio-temporality
  • Temporal strata
Bachelard, Gaston. La Poétique de l’espace. Paris : Presses universitaires de France, 1957.
Baccolini, R. and Tom Moylan. Dark Horizons. New York: Routledge, 2003.
Blanchot, Maurice. L'Espace littéraire. Paris : Gallimard, 1955.
Bould, Mark. Science-Fiction. London and New York: Routledge, 2012.
Dadvar, Ilmira, et al. “Intertextual Study of the Notion of Simorgh in the Conference of The Birds by Jean-Claude Carrière”. Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e-Zabanha-ye Khareji], vol.23, no.2, 2019, pp.355-370.
Deleuze, Gilles et Guattari Félix. Mille Plateaux. Paris : Gallimard, 1980.
Eizykman, Boris, et al. “Temporality in Science-Fiction Narrative (la Temporalité dans la Narration”. JSTOR- Science-Fiction Studies, vol.12, no.1, 1985, pp.66-87.
Foucault, Michel. Quarto. Paris : Gallimard, 2001.
Grassin, Jean-Marie. La Géocitique, Mode d’Emploi. Limoges : Pulim, 2000.
Kamali, Mahmoud. “Naghd-e Ketab: Geocriticism, Real and Fictional Spaces “. Interdisciplinary Studies of Literature, Arts and Humanities, vol.2, no.2, 2023, pp. 303-316.
Lévy, Bertrand. “Genève, Ville littéraire : de la Topophobie à la Topophilie“. Revue des sciencesHumaines, vol. 284, 2006, pp. 135-149. URL : http://archive-ouverte.unige.ch/unige:18042
Latham, Rob. The Oxford Handbook of Science Fiction (Oxford Handbooks) Illustrated Edition. New York: Oxford University Press, 2014.
Moein Babak, Morteza. “Studying the Evolution of Marcel’s lifestyle Based on Eric Landowski’s Pattern of Lifestyle”. Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e-Zabanha-yeKhareji], vol.26, no.2, 2022, pp: 813-835.
Merle, Robert. Malevil. Paris: Gallimard, 1972.
---. Malevil. Translated by Mohammad Gazi. Tehran : Niloufar, 1388.
Poulet, Georges. L'Espace Proustien. Paris: Gallimard, 1982.    
Roberts, Adam. Science Fiction (The New Critical Idiom). New York: Routledge, 2006.
Ramin, Zohreh, and Mohammad Reza Hassan Zadeh Javanian. “The Study of Chronotopeand Heterolgossia in Eugene O’Neill’s The Iceman Cometh”. Research in Contemporary WorldLiterature [Pazhuhesh-e-Zabanha-ye Khareji], vol.21, no.2, 2017, pp. 245-263.
Shabrang, Hoda. “The Comparative of Post-Apocalyptic Atmosphere in the Novel the Road by Cormac McCarthy and the Myths of the Holy Grail and Fisher King”. Mytho-Mystic Literature, vol.16, no.61, 2020, pp. 195-222.
Shahverdiani, Nahid, and Ilmira Dadvar. “Representation of War in Literature and Art in the Memoirs of Soldiers in the Trenches”. Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e-Zabanha-ye Khareji], vol.25, no.2, 2021, pp. 494-513.
Vafaie Tajkhatouni, Sahar, and Allahsokr Asadollahi Tejeragh. “A Diachronic Survey Study of Parody in Western Literary Theory and Criticism”. Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e-Zabanha-ye Khareji], vol.27, no.2, 2023, pp. 974-995.
Westphal, Bertrand. “Pour une Approche Géocritique des textes, La Géocritique Mode d’Emploi”. Limoges, PULIM, collection, Espaces Humains, 2000, pp. 9-40. http://www.vox-poetica.org/sflgc/biblio/gcr.html
---. La Géocritique. Réel, Fiction, Espace. Paris : Minuit, 2007.