تحلیل تصویرشناختی دختری در پاریس اثر شوشا گاپی: میان کلیشه‌سازی و واقع‌گرایی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشکده زبانها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشکده زبان ها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشکده‌ی زبان‌ها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.22059/jor.2024.383893.2588

چکیده

تصویرشناسی، رویکردی در ادبیات تطبیقی است که به بررسی چگونگی شکل‌گیری و بازنمایی «دیگری» در بستر تعاملات فرهنگی می‌پردازد و دریچه‌ای تازه به درک هویت‌ها و تفاوت‌های میان‌فرهنگی می‌گشاید. پژوهش حاضر به تحلیل تصویرشناسانه بازنمایی «دیگری» در کتاب دختری در پاریس اثر شوشا گاپی پرداخته‌ است. این تحقیق با بهره‌گیری از نظریات دانیل هانری پاژو در حوزه‌ی تصویرشناسی، به بررسی واکنش‌های «مشاهده‌گر» در مواجهه با فرهنگ و جامعه پاریس پرداخته و تلاش می‌کند تا مشخص کند آیا گاپی در بازنمایی‌های خود گرفتار کلیشه‌ها و پیش‌داوری‌های رایج بوده یا از آن‌ها فراتر رفته است. بر اساس این نظریات، سه نوع نگاه در مواجهه با «دیگری» قابل تشخیص است: جنون، ترس و علقه. نتیجه پژوهش نشان می‌دهد که نگاه گاپی به «دیگری» به نگاه علقه‌ای نزدیک است، جایی که فرهنگ بیگانه نه برتر از فرهنگ «مشاهده‌گر» تلقی می‌شود و نه فروتر از آن، بلکه تعاملی دوسویه و هم‌سطح میان «مشاهده‌گر» و «مشاهده‌شده» شکل می‌گیرد. گاپی با تجربه‌ی زیسته طولانی‌مدت خود در پاریس، از کلیشه‌ها و اسطوره‌های مرسوم سفرنامه‌نویسان دوره قاجار فاصله گرفته و توانسته به کلیشه‌زدایی بپردازد. این تحقیق به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده و با تمرکز بر جنبه‌های مختلف زندگی اجتماعی و فرهنگی مانند زندگی دانشجویی، نظام آموزشی، بحران مسکن و هنر، به واکاوی دقیق‌تری از «من» و «دیگری» پرداخته است. این پژوهش نشان می‌دهد که گاپی نه تنها موفق شده است تصویری واقع‌گرایانه تر از جامعه پاریس ارائه دهد، بلکه توانسته است از خلال این مواجهه‌ی فرهنگی، به شناختی عمیق‌تر از هویت خود نیز دست یابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An Imagological Analysis of A Girl in Paris by Shusha Guppy: Between Stereotyping and Realism

نویسندگان [English]

  • Farideh Alavi 1
  • Narjes Abdollahinejad 2
  • Mahdi Mohajer 3
1 Department of French Language and Literature; Faculty of Foreign Languages, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Department of French Language and Literature, Faculty of Foreign Languages and Literatures, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Department of French Language and Literature, Faculty of Foreign Languages and Literatures, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Imagology, as an approach in comparative literature, delves into the formation and representation of the "Other" within the framework of cultural interactions, offering new insights into the understanding of identities and intercultural differences. The present study undertakes an imagological analysis of the representation of the "Other" in A Girl in Paris by Shusha Guppy. Utilizing Daniel-Henri Pageaux's theories of imagology, this research explores the reactions of the "observer" when faced with the culture and society of Paris and seeks to determine whether Guppy's representations fall into the common traps of stereotypes and prejudices or she transcends these limitations. According to these theories, there are three discernible perspectives in confronting the "Other": mania, phobia, and philia. The findings suggest that Guppy's gaze aligns closely with the philia perspective, where neither the foreign culture is deemed superior nor inferior to that of the observer, but rather a mutual and equal exchange between the observer and the observed is established. Through her long-term lived experience in Paris, Guppy has distanced herself from the conventional clichés found in the travelogues of the Qajar era, engaging in a process of demythologization. Conducted using a descriptive-analytical method, this research focuses on various aspects of social and cultural life such as student life, the educational system, the housing crisis, and the arts, providing a deeper exploration of the "Self" and the "Other." This study concludes that Guppy not only offers a more realistic portrayal of Parisian society but also attains a deeper understanding of her own identity through these cultural encounters.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Comparative Literature
  • Demythologization
  • Imagology
  • Other
  • Paris
  • Shusha Guppy