ردپای دانته در رمان ماه و آتش به قلم چزاره پاوزه

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

گروه زبان های رمانس ، زبان و ادبیات ایتالیایی، دانشکده زبان و ادبیات خارجی دانشگاه تهران.

چکیده

نام دانته آلیگیری تقریباً در آثار زیادی از ادبیات جهان، به‌خصوص  غرب، به چشم می‌خورد. نویسندگان و ادبای معاصر  زیادی از زبان و فرهنگی متفاوت در برخی آثار و یا مطالعات خویش به سفر درونی دانته‌گونه انسان اشاره داشته‌اند. در شبه جزیره ایتالیا، نام و سنت و اندیشه و ذهنیت دانته بارها مورد خطاب و اشاره‌ی متفکرین و نویسندگان از قرن شانزدهم میلادی تا دوره‌ی معاصر قرار گرفته است. در مطالعات تطبیقی ملی و درون‌مرزی، امروزه محققین در ایتالیا و خارج از ایتالیا به وام‌گیری‌های موضوعی و ریخت‌شناسانه در آثار برخی داستان‌سرایان و نویسندگان قرن بیستم ایتالیا پرداخته‌اند، و در این بین شاید مطالعه‌ای از تریستان کی (۲۰۱۰) تحت عنوان «دانته به‌عنوان یک ضدمدل در ماه و آتشِ چزاره پاوزه» در خور اهمیت شایانی باشد چراکه با یک نگاه نقدی کلیت‌گرا به قیاس ساختاری و موضوعی بین افکار نویسنده‌ی ماه و آتش و نویسنده‌ی  کمدی الهی پرداخته است.  مطالعه‌ی حاضر با الهام گیری از مطالعه‌ی تریستان کی و با اتخاذ نگاهی لزوماً درون متنی، ضمن آنکه سعی دارد از عمق ماه و آتش  به سمت برخی زوایای محتوایی و تصویریِ کمدی الهی حرکت کند، به دنبال یافتن رد پای دانته در قسمت‌های مختلف این رمان است. سوالی که در نهایت این جستار به دنبال پاسخی بر آن است این است که آیا به جز دوزخ و برزخ، ردپایی از بهشت نیز در ماه و آتش وجود دارد؟

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Dante's footsteps in the novel The Moon and the Bonfire by Cesare Pavese

نویسنده [English]

  • Fatemeh Asgari
Department of Romance languages, Italian Language and Literature, Faculty of Foreign Languages and Literatures, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Dante Alighieri’s name appears in many works of world literature, especially in the West. Many contemporary authors from different cultural and linguistic backgrounds have mentioned Dante’s inner journey in some of their works or studies. In the Italian peninsula, Dante’s name, tradition, thought, and mentality have been mentioned many times by thinkers and writers from the 16th century to the present day. Contemporary researchers in national and cross-border comparative studies both inside and outside Italy have studied thematic and morphological borrowings in the works of some Italian storytellers and writers of the 20th century. Tristan Kay’s “‘Una modesta Divina Commedia’: Dante as Anti-model in Cesare Pavese’s La luna e i falo” (2011) is a notable example, because adopting a holistic critical point of view, he carries out a thematic and structural comparison between the thoughts of the author of The Moon and the Bonfire (1949) and the author of Divine Comedy (1321). Inspired by Tristan Kay’s and adopting a necessarily in-text view while trying to move from the thematic depth of The Moon and the Bonfire to some content and imagery angles of the Divine Comedy, the present study seeks to find Dante’s footprints in different parts of Pavese’s novel.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cesare Pavese
  • Dante Alighieri
  • Divine Comedy
  • inner journey
  • thematic intertextual adaptation
  • The Moon and the Bonfire
Alighieri, Dante. La Divina Commedia, a cura di Natalino Sapegno, Milano: La Nuova Italia, 2010.
---. Vita Nova, a cura di Stefano Carrai, Milano: Rizzoli, 2020
Asgari, Fatemeh. “A critical study on the meaning and symbolic value of the word "sea" in Cesare Pavese's works”. Research in Contemporary World Literature {Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji}, vol. 23, no. 1 (Spring 1397): 141-172.
Calvino, Italo. “Pavese e i sacrifici umani”, in Saggi 1945 – 1985, volume 1, Milano, Mondadori, 1995.
Casadei, Alberto. “Dante nel ventesimo secolo (e oggi)”, L’Alighieri, 35,  (2010), Angelo Longo Editore: 45-74.
Comitangelo, Marianna. “La voce di Dante nei contemporanei. Rassegna bibliografica 2009-2014”, Dante. Rivista internazionale di studi su Dante Alighieri, 11, (2014) Pisa: Fabrizio Serra Editore: 137-55.
Grignani, M. Antonietta. “Presenza della Divina Commedia nella poesia del Novecento”,  Metodi, Testo, Realtà. Atti del convegno di Studi (Torino, 7-8 maggio 2013), a cura di M. Quagliano e R. Scarpa, Alessandria (2014): Edizioni dell’Orso.
Ioli, Giovanna. “Dante sulle colline”, Cuadernos de Filología Italiana, numero speciale, (2011) Madrid: Universidad  Complutense Edicion: P.213
Kay, Tristan. “Una modesta Divina Commedia”. In Metamorphosing Dante: Appropriations, Manipulations, and Rewritings in the Twentieth and Twenty – First Centries, a cura di Manuele Gragnolati et all., in Cultural Inquiry, 2, (2011)Vienna: Turia.
Letafati, Roya. “ Translation; A Vehicle for Traveling to the Other Side”. Research in Contemporary World Literature {Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji}, vol.18, no. 1 (Spring and Summer 1392): 113-127.
Mila, Massimo. Prefazione, in A. Monti, Lettere a Luisotta. Torino, Einaudi, 1977. p.VI.
Momigliano, Attilio. Commento ad A. Dante, La Divina Commedia. Inferno, Purgatorio, Paradiso, Firenze, Sansoni, 1966.
Pavese, Cesare.  Lettere 1926 – 1950, cit. Lettera a Fernanda Pivano del 27 giugno 1942, p. 425.
---.  Lettere 1926 – 1950, cit. Lettera del 17 luglio 1949 a Adolfo e Eugenia Ruata, p. 659.
---. Lettere 1926 – 1950, cit. Lettera ad Antonio Chiuminatto del  5 aprile 1930
---. “Del mito, del simbolo e dell’altro”, in Feria d’agosto, Torino, Einaudi, 2005, p.55.
---. Il mestiere di vivere. Diario 1935-1950. Acura di Marziano Guglielminetti e Laura Nay. Torino, Einaudi, 2014.
---. La luna e i falò, Torino: Einaudi, 2005.
---. Vita attraverso le lettere, a cura di Lorenzo Mondo. Torino, Einaudi, 2008.
Pontiggia, Giancarlo. Rondoni, Davide. La grande poesia di Pavese: “la terra e la parola”, interventi, Centro Culturale di Milano, lettura del 21 novembre 2000: https://www.centroculturaledimilano.it/ accessed 21 March 2023
Trovato, Maria Concetta. “Non si sfugge alla selva: appunti per un alfabero dantesco in Dante”,  La funzione Dante e i paradigmidella modernità. Atti del XVI convegno internazionale della MOD, (2014), Roma, Lumsa, (10-13 giugno 2014).