کاربرد پیرنگ و شخصیت‏ پردازی در دو رمان مرشد و مارگاریتا از بولگاکوف و کافکا در کرانه اثر موراکامی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات روسی و اسلاوی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی،تهران، ایران

2 گروه زبان و ادبیات روسی، دانشکدۀ زبان‏های خارجی دانشگاه تهران دانشگاه تهران، تهران،‌ایران

چکیده

بولگاکوف نویسنده روس «مرشد و مارگاریتا» را در سبک ادبی رﺋﺎﻟﻴﺴﻢ جادویی ﻧﮕﺎﺷﺘﻪ است که از لحاظ فرم اثر، ترکیب ‏بندی و شیوۀ روایت، ساختاری مدرن دارد. از سوی دیگر، در حال حاضر موراکامی از مطرح ‏ترین نویسندگان جهان است و «کافکا در کرانه» را در سبک سوررئالیسم نگاشته است. سؤال اصلی پژوهش این است که دو رمان مرشد و مارگاریتا و کافکا در کرانه، ﭼﮕﻮﻧﻪ و ﺗﺎ ﭼﻪ ﻣﻴﺰان ﺑﺎ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﭘﺮاپ از رواﻳﺖ ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ دارند و اصلی‏ ترین شخصیت‏ ها برای تولید معنا در این دو اثر کدامند و به چه صورت با یکدیگر مطابقت دارند؟ نگارندگان مقاله، ضمن رجوع به آن دسته از منابعِ علمی-پژوهشی که دربارۀ این آثار نگاشته شده است، از روش سندی، کتابخانه ‏ای و فیش‏‏برداری از کتاب ‏های دو نویسنده به همراه بررسی تحلیلی-توصیفی محتوای آثارشان نیز استفاده کرده‏ اند. نگارندگان مقاله به این نتیجه رسیدند که هر دو اثر از چهارچوپ نظریۀ ریخت ‏شناسی پراپ پیروی می‏ کنند و بر یک ابرساختار پایه ‏ریزی شده‏ اند؛ همچنین در هر دو اثر به منظور نمایش سرنوشت انسان، نویسندگان با خلق شخصیت ‏های پویا در کنار شخصیت‏ های ایستا و به ‏کارگیری موجودات فرازمینی در کنار انسان ‏هایی با ویژگی ‏های زمینی برای توصیف جامعۀ دوران خود به تولید معنا پرداخته ‏اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The usage of the plot and characterization in Bulgakov’s “The Master and Margarita” and Murakami’s “Kafka on the Shore”

نویسندگان [English]

  • Hossein Sheykhi 1
  • Sachli Emami Alibonasi 2
1 Department of Russian Language, Faculty of Letters and Human Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
2 Department of Russian Language and Literature, Faculty of Letters and Human Sciences, Tehran University, Tehran, iran
چکیده [English]

Bulgakov wrote The Master and Margarita in Magical Realism, which has a modern structure based on its form, syntax, and narration. On the other hand, Murakami wrote Kafka on the Shore in Surrealism. The main research question is how and how much these two novels follow Propp’s narrative theory. Who the main characters are that generate meaning and whether they correspond with each other. The authors of this article have referred to research resources written about these works. They also applied the documentary, library, and note-taking methods in the analytical-descriptive study of the present work. After analyzing the two novels according to Propp’s morphology theory, it becomes evident that both novels fit into this frame and are based on a super-structure. To show the destiny of humans, both writers created static and dynamic characters, people with earthly characteristics alongside superhuman beings to describe the society of their time and generate meaning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The Master and Margarita
  • Kafka on the Shore
  • narration
  • plot
  • characterization
Abasi, Ali, and Ali Forouzjayi. "Karkarde Ravayi Fararavi dar Dastane Hazrate Adam". Dofaslname Elmi-Pazhouheshi Motaleate Ghoran va Hadis, vol. 6, no. 1 (1391): 159-185.
Ahmadi, Babak. "Sakhtar va Tavile Matne Neshaneshenasi va Sakhtargerayi". Vol 1. Tehran: Markaz Publication, 1370.
Alikordkalayi, Hamid and Safayi, Akram. "Barrasi Shakhsiyat va Shakhsiyatpardazi dar Romane Dastane yek Shahr Ahmad Mahmoud". International Conference: Jostarhaye Adabi, Zaban va Ertebatat Farhangi, no.1 (1394): 1-16.
Amori, Masako. Raman Bulgakova "Master and Margarita" v kontekste riligiozna-filasofskikh idiyei B.C Salavieva i P.A flarienskava. Disirtatsiya na saiskaniye uchienai istipiyeni kand filol.nauk. Moscow, 2006.
Bakhtin, M. M. The Dialogic Imagination: Four Essays. Edited by Michael Holquist. Austin. University of Texas press, 1981.
Bulgakov, Michael. "The Master and Margarita". Translated by Abbas Milani. Tehran: Farhange Nashre No Publication, 1384.
Barkov, Alfred. "Roman Bulgakova Master and Margarita: Viyerna-Viyechnaya lubov ili literaturnaya mistifikatciya?"  Russia, 1996. [http://m-bulgakov.ru] Accessed 5 Jan. 2022.
Belenkiy, Ari. "Master and Margarita: A Literary Autobiography?".  Literature and Theology, vol. 20. No. 2 (2006): 126-139.
Cruz, Edilberto Calayag. "An Intertextual Study of Haruki Murakami’s Kafka on the Shore". International Journal of English Language, Literature in Humanities, vol. 6, no. 9 (2018): 569-581.
Dadkhah Tehrani, Maryam, and Nazerzadehkermani, Farhad. "Tahlil Ravayatshenakhti Roman Kafka dar Karaneh". [“Narratological Analysis of Kafka on the Shore”]. Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e Zabanha-ye K hareji], vol.20, no. 1 (1394): 59-75.
Deyhimi, Khashayar. Nevisandegane Rus. Vol. 1, Tehran: Ney Publication, 1379.
Dil, Jonathan. "Violence and Therapy in Murakami Haruki’s Kafka on the Shore". Academy of East Asian Studies, (2010): 93-112.
Eduarda De Sa, Michele. "Time(s) and Space(s) in Haruki Murakami’s Kafka on the Shore". Asian Symposium on the Humanities and Arts for Peace (August 2016): 28-36. Conference Paper.
Gajiyev, Musa Aseldiravich. "Personaji ftarova plana v structure pomana bulgakova Master and Margarita". Aftariyev.Dis.kand.Nauk, Makhachkala, 2007.
Gajiyev, Musa Aseldiravich. "Personaji ftarova plana v structure pomana bulgakova Master and Margarita". Abstract of the dissertation [Avtoreferat disirtatsi kanddat Nauk], Makhachkala, (2007): 4-5.
Golkar, Abtin. “Klasik Yani Mandegar (Gofogu ba Abtine Golkar darbarey Michael Bulgakov)”. Ruzname Etemad, vol. 10, no. 2426 (1391/04/04): 11.
Goudarzinejad, Asiye. "Shakhsiyatpardazi dar Romane Cheraghhara man Khamoush Mikonam by Zoya Pirzad”. Faslnameh Adabiyat Farsi, Vol. 5, No. 14. (1388): 123-143.
Garguilo, Maria, "The Existentialist World of Murakami Haruki: A Reflection of Postmodern Japanese Society". East Asian Studies. 1. (2012): 1-73.
Hanif, Mohammad, and Mohsen Hanif. Boumisazi Realism Jadoyi Dar Iran. Tehran: Elmi va Farhangi Publication, 1397.
Kudelina, Aleksandra. “The Master and Margarita and Freedom of Censorship”. Seminar paper, 2007, [https://www.semanticscholar.org] Accessed 29 Jan. 2022.
Malamojnava, E.C. "Mnogagrani Raman Bulgakova Master and Margarita". Moscow: Young Scientist International Scientific Journl [Maladoy uchiyoni], no.16  (2015): 491-494.
---. "Raman Master and Margarita kak paliticheskaye sabitiye". Moscow: Young Scientist International Scientific Journl [Maladoy uchiyoni], no.1 , (2016): 886-887.
Motahari, Meysam, and Farhad Nazerzadehkermani. "Revayat dar Romane Master and Margarita bar asase nezame ravaii Germes". Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e Zabanha-ye K hareji], vol. 19, no. 1 (1393): 123-143.
Murakami, Haruki. "Kafka on the Shore". Translated by Mehdi Ghabrayi. Tehran: Niloufar Publication, 1387.
Okkovat, Ahmas. Dastoure Zabane Dastan. Tehran: Farda Publication, 1371.
Parvingohabadi, Bahran, and Zohreh Amininia. "Moghayese Tatbighi Hastishenasi dar Boufe Kour va Kafka dar Karane". Motaleate Adabiate Tatbighi, vol. 11, no. 43 (1396): 183-205.
Reuter, Yves. Introduction à l’analyse du Roman. Paris: Bordas, 1991.
Stipiyenov, A.M. "Simvalicheskiye obrazi v romane Haruki Murakami Kafka on the Shore". Sbornik statiyei. Mijdanarodnai nauchna-prakticheskai konferantsi Obshestva-Nayka-Inavatsi. UFA, (2020): 21-26.
Zolfaghari, Mohsen, Zahra and Taleblou. "Barrasi Moalefehaye Realism Jadoyi dar Romane Morshed va Margarita". Sixth National Conference: Matnpajouhi Adabi, Negahi Taze be Adabiyat dastani Moaser. Tehran: Haste Motaleat Adabi va Ketabkhane Meli Iran, 1397.