خودشیفتگی و ویران گری در رمان دودکش شیطان به قلم آنه لندزمن

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده زبان ها و ادبیات خارجی ، دانشگاه تهران، ایران

2 گروه مطالعات آمریکا، دانشکده ی مطالعات جهان، دانشگاه تهران،‌تهران،‌ایران

3 گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده زبان ها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران،‌تهران،‌ایران

چکیده

پژوهش پیش رو با معرفی اریش (اریک) فروم به عنوان عضوی از مکتب فرانکفورت آغاز می شود و در ادامه توضیح می دهد که او چگونه با خوانش منحصر به فرد خود از فروید و آثارش، به مرور از دیگر اعضای این مکتب فاصله گرفت. فروم که از وی حتی در غرب به عنوان روشنفکری گمنام یاد می شود، در ایران شخصیتی است فراموش شده، که کمتر مورد توجه ادیبان و پژوهش گران قرار گرفته است. جستار حاضر بر آن است تا نخست مفاهیمی چون منش های بی ثمر و غیر خلاق را توضیح دهد، به ویژه منش محتکر، منش بهره کش، منش بازاری و منش مرده گرا-ویران گر، و سپس به تحلیل رمان دودکش شیطان (۱۹۹۷)، اثری ادبی به قلم آنه لندزمن بپردازد که آن گونه که باید مورد توجه منتقدان ادبی قرار نگرفته است. این رمان دوران استعمار (۱۹۱۰-۱۹۱۵) را در آفریقای جنوبی به تصویر می کشد. از آن جا که فروم معتقد است که با واکاوی شخصیت‌های غالب جامعه می توان پی به ساختار کلی اجتماع برد، در این پژوهش تلاش بر آن است که با تحلیل شخصیت آقای هنری، سپتامبر، و خانواده ی جاکوبز، دریچه ای به ساختار کلی اجتماع آن روز آفریقای جنوبی تحت استعمار گشوده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Narcissism and Destructiveness at the Heart of Anne Landsman’s The Devil’s Chimney

نویسندگان [English]

  • Shekufeh Owlia 1
  • Zeinab Ghasemi Tari 2
  • Seyed Mohammad Marandi 3
1 Department of English Language and Literature, Faculty of Foreign Languages and Literatures, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Department of American Studies, Faculty of World Studies, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 Department of English Language and Literature, Faculty of Foreign Languages and Literatures, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

The present article opens, by way of introduction, with presenting the Frankfurt School of critical theory, of which Erich Fromm was an active member until his break from it the late 1930s. Fromm has been relegated to oblivion both in the West and in Iranian academic circles, where his views are seldom taught at universities and applied to works of literature. Fromm’s strong belief in the existence of a human essence proves to be unpopular nowadays among post-structuralist thinkers, and the eclectic nature of his work is similarly problematic in today’s specialized world. To fill this void, this article first elucidates key Frommian concepts such as the social unconscious, the social character and sheds light on non-productive character structures such as the hoarding orientation, the exploitative orientation, the marketing orientation, the necrophilous-destructive orientation as well as the productive character orientation. It then applies these concepts to Anne Landsman’s debut, postmodern South African novel The Devil’s Chimney (1997) which remains relatively untouched by scholarship. This article focuses furthermore on the Jacobs family and Miss Beatrice who embody the marketing orientation. September, by contrast, is posited as the epitome of the productive orientation who deeply loves people as well as animals and, as an artist, engages in creative activity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Colonialism
  • South Africa
  • Landsman
  • The Devil&rsquo
  • s Chimney
  • narcissism
  • destructiveness
Anderson, Kevin, and Richard Quinney, eds. Erich Fromm and Critical Criminology: Beyond the Punitive Society. Chicago, U of Illinois P, 2000.
Beyad, Maryam and Hossein Keramatfar. “Subjection and Survival in J. M. Coetzee’s Disgrace”.  Journal of Black Studies, vol. 49, no.2 (2018): 152-170.
Braune, Joan. Erich Fromm's Revolutionary Hope: Prophetic Messianism as a Critical Theory of the Future. Rotterdam, Sense Publishers, 2014.
Brink, André. “A Real and Magical Devil.” Rev. of The Devil’s Chimney, by Anne Landsman. Leadership Interactive, vol. 16, no. 2 (Aug. 1997): 1-3.
Durkin , Kieran. The Radical Humanism of Erich Fromm. New York, Palgrave
Macmillan, 2014.
Fromm, Erich. The Anatomy of Human Destructiveness. New York, Holt, Rinehart and Winston, 1973.
--The Art of Loving. 1956. Reprint, New York, Open Road Media, 2013.
--.Beyond the Chains of Illusion: My Encounter with Marx and Freud. 1962. Rpt with a foreword by Rainer Funk. New York, Continuum, 2009.
---.The Fear of Freedom. Abingdon, Routledge, Routledge Classics, 2010.
---.To Have or to Be? New York, Continuum, 1997.
---Man for Himself: An Inquiry into the Psychology of Ethics. Abingdon, Routledge, 1947.
---. The Sane Society. Introduction by David Ingleby. London, Routledge, 1991.
Funk, Rainer, ed. The Clinical Erich Fromm: Personal Accounts and Papers on Therapeutic Technique. Amsterdam, Rodopi, 2009.
--. Erich Fromm: His Life and Ideas, An Illustrated Biography. Translated by Ian Portman and Manuela Kunkel. New York, Continuum, 2000.
Hospital, Janette Turner. “The Abyss of the Past.” Review of The Devil’s Chimney, by Anne Landsman. The Women's Review of Books, vol. 15, no. 6 (1998): 11-12.
Ingleby, David. Introduction. The Sane Society, by Erich Fromm. London, Routledge, 1991. xvi-lv.
Keramatfar, Hossein and Maryam Beyad. “The Worm in the Apple: Wretched Bonds in J. M. Coetzee's Disgrace”. African Identities, vol. 16, no. 3 (2018): 318-332.
Landsman, Anne. The Devil's Chimney: A Novel. New York, Soho Press, 1997.
Nudelman, Jill. Contested Domestic Spaces: Anne Landsman's The Devil's Chimney. 2005. U of Witwatersrand, MA thesis.
---. “Anne Landsman's The Devil's Chimney: A Magical Realist Narrative for a New Nation?” English Academy Review, vol. 25, no.1 (2008): 112-122.
Thomson, Annette. Erich Fromm: Shaper of the Human Condition. Basingstoke, Palgrave Macmillan, 2009.
Warnes, Christopher. “Engendering the Post-apartheid Farm Novel: Anne Landsman's The Devil's Chimney”. English Academy Review vol.  21, no.1 (2004): 51-62.
Wilde, Lawrence. “Against Idolatry: The Humanistic Ethics of Erich Fromm”. Marxism’s Ethical Thinkers. Edited by Lawrence Wilde. Basingstoke, Palgrave Macmillan, 2001. 71-94.