هم‌گفت‌گرایی در دو رمان معاصر ایرانی و فرانسوی: پائیز فصل اخر سال است از نسیم مرعشی و سه زن توانمند از ماری ایندیای

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استاد زبان وادبیات فرانسه، دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استادیار زبان وادبیات فرانسه، دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

این مقاله با رویکرد تحلیل گفتمان به بررسی هم­گفت­گرایی در دو رمان پائیز فصل اخرسال است از نسیم مرعشی و سه زن توانمند از ماری ایندیای میپردازد. با مرور نظریات باختین در مورد هم­گفت­گرایی و جستجوی مفاهیمی نظیر تضاد گفتمانی، پراکندکی صداها، حضور دیدگاه راوی، حضور لحن های حاکی از دیدگاه منتقدانه راوی، حضور بینامتنی و نحوه هدایت گفتمان از جانب راوی به کمک مثال هایی از دو متن ذکر شده، توصیفی نظام­مند از شباهت ها و تفاوت های کارکرد های هم­گفت­گرایی در این آثار ارائه خواهد شد. همچنین، این نوشته، با اتکا به نظریات منگنو در مورد تحلیل گفتمان ادبی کوشیده است نسبت شخصیت های اصلی دو رمان و راوی های آنها را با کودکی، خانواده، سنت ها و نوگرایی به بوته نقدبکشد. این مقاله نشان میدهد که برعکس شخصیت­های زن ایندیای که در تلاشی بی پایان همواره درپی کشف هویت‌ های متکثر خود هستند، شخصیت پردازی مرعشی به گونه­ای است که گویا شخصیت­های زن در گذشته زندگی می‌کنند ولی ذهنشان رو به آینده است یعنی نه کاملا وابسته به سنت­های گذشته‌اند و نه مدرن شده اند، اما نگاهی پر مهر به سنت­ها دارند و حاضر به از دست دادنشان نیستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Dialogism in Two Contemporary Iranian and French Novels: Autumn Is the Last Season of the Year by Nasim Marashi and Three Strong Women by Marie Ndiaye

نویسندگان [English]

  • Jaleh Kahnamaipour 1
  • Akbar Abdollahi 2
1 Professor of Comparative Literature, Department of French Language and Literature, Faculty of Foreign Languages and Literatures, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of French Language and Literature, Faculty of Foreign Languages and Literatures, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

This paper studies the dialogism in the two novels "Autumn is the Last Season of the Year" by Nasim Marashi and "Three Strong Women" by Marie Ndiaye with a discourse analysis approach. By reviewing Bakhtin's theories about dialogism and searching for concepts such as discourse contradiction, scattering of voices, the presence of the narrator's point of view, he narrator guides discourse with examples from two texts. There will also be a systematic description of th the functions of dialogism in these works. Also, this article, relying on Maingueneau's theories on the analysis of literary discourse, has tried to critique the relationship between the main characters of the two novels and their narrators with childhood, family, traditions, and modernity. This article shows that, unlike Ndiaye's female characters who are always trying to discover their multiple identities in an endless endeavor, Marashi's characterization is such that female characters live in the past. However, their minds are on the future; they are not dependent on the past traditions, nor have they become modern,.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dialogism"
  • Contemporary novel
  • Autumn is the Last Season of the Year"
  • Nasim Marashi"
  • Three Strong Women"
  • "
  • Marie Ndiaye"
Refrences
Aissaoui, Mohammed et Guiou, Dominique. “ Les dix romanciers français qui ont le plus vendu en 2009”. Le Figaro, le 14 janvier 2010.
Bakhtine, Mikhaïl. Esthétique et théorie du roman. Traduit du russe par Daria Olivier, Paris, Gallimard, 1978.
Brendlé, Chloé. “Le discord intérieur des personnages de Marie NDiaye”. Revue critique de fixxion française contemporaine, n°3 “Fictions de l’intériorité" (dir. Alexandre Gefen & Dominique Rabaté), 2016 [en ligne]
Chatelet, Cécile. “ Pouvoir et impuissance dans Rosie Carpe de Marie Ndiaye ”. Revue critique de fixxion française contemporaine [En ligne], No. 21, 2020, mis en ligne le 15 décembre 2020, consulté le 05 mai 2022. URL : http://journals.openedition.org/fixxion/434 ; DOI : https://doi.org/10.4000/fixxion.434
Crom, Nathalie. “Marie Ndiaye : je ne veux plus que la magie soit une ficelle ”. Télérama. www.telerama.fr/livre/marie-ndiaye-je-ne-veux-plus-que-la-magie-soit-une-ficellelitteraire,46107.php/21/08/09-, 2009.
Didier, Béatrice. L'écriture-femme. Paris, PUF, 1999.
“Entretien avec Marie NDiaye”, fluctuat.net, 14 juin 2010, consulté [en ligne] le 04 février 2022, http://www.youtube.com/watch?v=Vp2qmI0VGjM&feature=related.
Fassin, Éric. “ Puissance paradoxale des femmes chez Marie NDiaye ”. Nouvelle Revue Française No.593, Paris, Gallimard, 2010 : pp. 153-160.
Fazeli, Mahbod. “A sociological critique of the novel "Paeiz Fasle Akhare Sal Ast" using the developmental structuralist critical approach”. Literary Research. vol.18, No. 73, 2021: pp. 97-121. URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-60052-fa.html
Hajitabar, Hanieh. “Analysis of the function of discourse analysis in Autumn is the last season of the year”. 4th Intennational Conference on langage, litterature, history and civilization, Tbilisi, 2020. URL: https://civilica.com/doc/1123840.
Kahnamouipour, Jaleh, et. al. Farhang tosifi naghd adabi (Dictionnaire descriptif de la critique littéraire), Tehran, University of Tehran Press. 2021 a.
-----------------------------------. Farhang tozihi tahlil goftman (Dictionnaire explicatif d’analyse du discours), Tehran, University of Tehran Press. 2021 b.
Kahnamouipour, Jaleh et Khajavi, Behnaz. “Le Réalisme Magique dans La Sorcière de Marie NDiaye”. Recherches en Langue et Littérature Françaises, No. 25, 2020 : pp. 66-81. Doi : 10.22034/rllfut.2020.39006.1264
La Fayette, Mme de. La princesse de Clèves. Éd. De Philippe Sellier, Paris, Le Livre de Poche,1999.
Lepape, Pierre. “ En panne de famille ”. L’Atelier du roman, No.35, 2003 : pp. 42-47.
Maingueneau, Dominique. “Analyse du discours et littérature : problèmes épistémologiques et institutionnels”. Argumentation et Analyse du Discours. No.1.  2008, mis en ligne le 19 septembre 2008, http://journals.openedition.org/aad/351.  Consulté le 10 février 2022.
--------------------------------. “ Le dialogue comme hypergenre ”.  Dans Philippe Guérin (éd.), Le dialogue ou les enjeux d’un choix d’écriture. Rennes, P. U. de Rennes, 2006 : pp.35-49.
-----------------------------. Pragmatique pour le discours littéraire. Paris, Bordas, 1990/2000.                                                                                                                           
Marashi, Nasim. Paiiz fasl akhar sal ast (L’automne est la dernière saison de l’année), Tehran, Cheshmeh, 2014/2021.
Mercier, André. “La Sorcière de Marie Ndiaye : du réalisme magique au banal invraisemblable”. @nalyses. Revue de critique et de théorie littéraire. Vol. 4, No.2. 2009 : pp. 186-187.
Moirand, Sophie. Une grammaire des textes et des dialogues. Paris, Hachette. 1990.
Ndiaye, Marie. Trois femmes puissantes. Paris, Gallimard, 2009.
------------------. Un temps de saison. Suivi de La trublione par Pierre Lepape,1994 (Postface). Collection de poche double, n°28, Minuit, 2004.
Pomies, Loreen. Les figures féminines et le réalisme magique dans l’œuvre de Marie Ndiaye. Mémoire de Master, Université Jean-Jaurès (Toulouse 2), Toulouse, 2018.
Porfido, Ida. “Trois femmes puissantes de Marie Ndiaye ou comment s’extraire […] de ce rêve infini, impitoyable, qui n’était autre que la vie même ”. Dans Matteo Majorano (éd.), Écrire le fiel. 2010 : pp. 32-45.
Rabaté, Dominique. “Marie Ndiaye et l’art des dérapages contrôlés ”. Dans Daniel Bengsh et Cornelia Ruhe, Une femme puissante, l’œuvre de Marie Ndiaye, Amesterdam-New York, Rodopi, 2013 : pp.71-82
Rahmani fard, Fatemeh et Miandashti, Zakieh. “A comparative study of the main female characters in the novel Autumn is the last season of the year”. 13th Ghathering Intennational promote Persian Language and Literature, Shiraz, 2018.
Richard, Jean-Pierre. Terrains de lecture. Paris, Gallimard, 1996.
Shevtsova, Maria. “Dialogism in the Novel and Bakhtin’s Theory of Culture”. New Literary History, vol. 23, No. 3, Johns Hopkins University Press, 1992: pp. 747–63.
Zimmermann, Margarete. “Le jeu des intertextualités dans Trois femmes puissantes.”. Dans Daniel Bengsh et Cornelia Ruhe, Une femme puissante, l’œuvre de Marie Ndiaye, Amesterdam-New York, Rodopi, 2013 : pp. 285-304.