سوءتفاهم یا حکایت زبان قاتل

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تبریز

2 استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه، بخش زبانهای خارجی و زبانشناسی، دانشگاه شیراز

چکیده

سوءتفاهم یکی از آثار چرخه ی پوچی محسوب می شود که در آن کامو انسان را به آگاهی از پوچی جهان و زندگی تراژیک انسان دعوت می کند. در این اثر، سکوتِ انسان بسان تسلیم و کلام نماد طغیان است. در واقع، پرسشِ «بودن یا نبودنِ» هملت به «صحبت کردن یا نکردن» بدل شده و اهمیتی کمتر از پرسش پیشین ندارد. به این ترتیب جان در سوءتفاهم با انتخابِ سکوت به قتل خود توسط مادر و خواهرش تن می دهد. در واقع می توان گفت که جان با صحبت نکردن به مارتا این حق را می دهد که او را قربانی کند. به این ترتیب مشاهده می کنیم که سخن یا کلام به مثابه سلاحی است که با آن می توان در جهانی خشونت بار و سیاه از خود برای زیستن دفاع کرد. ما در این مقاله به شرح چگونگی درک پوچی جهان و بی دفاع بودن انسان در مقابل همنوعانش و همچنین نقش سکوتِ خدا، طبیعت و انسان در شکل گرفتن سرنوشت جان می پردازیم

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Misunderstanding or the Narrative of the Murderer’s Language

نویسندگان [English]

  • َAllahshokr Assadollahi Tejaragh 1
  • Mehrnoosh Keyfarokhi 2
1 Professor, Department of French Language and Literature, Faculty of Persian and Foreign Languages, Tabriz University, Tabriz, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Foreign Language and Linguistics, Faculty of Literature and Human Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran.
چکیده [English]

Albert Camus' Misundertsandment is one of his absurd-cycle works, in which the author invites readers to reach an awareness of the tragic condition of the human life.
This play presents human beings' silence as surrender, and speech as a rebellion against it. In fact, if Hamlet's mind was occupied by the "to be or not to be" question, Camus' work presents us with a "to talk or not to talk" dilemma, which is no less that the older question. As such, discovering the sad and anxiety-inducing condition he lives in, Camus' character surrenders to being murdered by his mother and sister. In Le Misunderstandment being and not being have become speaking and remaining silent, and speaking is a weapon to defend oneself with in a dark and violent world.
This paper discusses Camus' views and conceptualization of the world, the defenselessness of human beings vis-a-vis their own species, and the role of nature and humankind in the formation of fate with reference to his play.

کلیدواژه‌ها [English]

  • keywords : Camus
  • absurd
  • silence
  • mother
  • nature
Bachelard, Gaston, (1974). La Terre et les rêveries du repos. Paris : José Corti
Bae Lee, Soonhi (1980). Le thème de la solitude chez Albert Camus, Thèse de 3ème cycle de Doctorat, Université d'Aix-en-Provence
Camus, Albert (1962). La Peste, Œuvres Complètes. Paris : Gallimard, Bibliothèque de la Pléiade
 Camus, Albert (1962). Le Malentendu, Œuvres Complètes. Paris : Gallimard, Bibliothèque de la Pléiade.
Camus, Albert (1962). L'Eté, Œuvres Complètes. Paris : Gallimard, Bibliothèque de la Pléiade
Camus, Albert (1962). Carnets, Œuvres Complètes. Paris : Gallimard, Bibliothèque de la Pléiade
Camus, Albert (1942). Mythe de Sisyphe, Paris : Gallimard, Bibliothèque de la Pléiade
Camus, Albert (1958). L'Envers et l'endroit. Paris: Gallimard
Farsian, Mohammadreza. Ghaderi Fatemeh. (1399). «Albert Camus’s Innovative Reading» Tehran: Research in Contemporary World Literature, N1, pp. 292-316
Forest, Philippe (2010). Le Roman infanticide, Dostoïevski, Faulkner, Camus. Nantes : Editions de Cécile Defaut
Ivaldi (1997). «Le Silence protéiforme», Camus et la philosophie. Paris :  
Garrido, Annabelle (1979). « Le problème du mal dans l'œuvre de Camus ». Thèse du 3ème cycle du doctorat en philosophie, Université d'Aix-en-Provence,
Goldmann, Lucien (1955). Le Dieu caché. Paris: Gallimard
Rezaei, Ghasem and Safian, Mohammadjavad. (1392). « The Study of Albert Camus’s Approach to the Meaning of Life» Tehran: Research in Contemporary World Literatures. N69. PP. 63-78.
Ricœur, Paul (1960). Finitude et culpabilité, t. I, L'Homme faillible. Paris : Aubier
Vernham, Christopher James. (1975). « Aspects d'une thématique du silence chez Ambert Camus », Thèse du doctorat du 3ème cycle, Université d'Aix-en-Provence