خشونت علیه زنان در رمان جای خالی سلوچ و رمان گودان

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه پیام نتور

2 محقق و پژوهشگر ادبیات فارسی و هندی

چکیده

چکیده:
 داستان­ پردازی و قصه­گویی در سرزمین هند سابقه­ای طولانی دارد. آثاری چون «پنج تنترا» که از داستان­های مهم در تاریخ کهن هند به­شمار می­ر­وند و شهرت جهانی دارند، از این دسته­اند و نثر فارسی اگرچه پس از شعر در ادبیات فارسی پدید آمد، اما تا دوران معاصر به­ دلایل مختلف، شعر از نثر پیشی گرفت. نخستین دلیل این­که چرا در ایران نثر از نظرگاه ادبی کمتر به پای شعر می­رسد شایداین امر باشد که آن­چه در ادبیات اقوام دیگر غالباً اختصاص به نثر دارد و عقاید حکمی و تعالیم اخلاقی و قصه و داستان از آن­جمله است، در ایران در شعر تجلی یافته است و آثاری چون بوستان و مثنوی لیلی و مجنون و خسرو و شیرین، نشانه­هایی از انجام وظیفه نثر به­وسیله­ی شعر است و از آنجا که این آثار منظوم از زیبایی و روانی قابل ملاحظه­ای برخودار بوده­اند، نثر فارسی از توجه به این­گونه آثار بازمانده است و لاجرم در مقایسه با شعر قلمرو محدودی یافته است. با این­وجود ادبیات نثر معاصر فارسی در حوزه­ی ادبیات جهانی و بالاخص ادبیات تطبیقی- چه درون مرزی و چه برون مرزی- دارای جایگاه خاصی است. دولت­آبادی و پرم چند از داستان­نویسان واقع­گرا (realist) در دوره­ی معاصر ادبیات ایران و هند هستند که در زمینه­ی داستان کوتاه، رمان، نمایشنامه و غیره آثار برجسته­ای از خود به­جا گذاشته­اند. این مقاله کوشش ­دارد با بررسی و تحلیل آثار و دامنه­ی نفوذ و تأثیر دو نویسنده، جایگاه­شان را در ادبیات داستانی معاصر دو کشور مشخص کند. روش پژوهش در این مقاله توصیفی- تحلیلی است که از استقصاء در متن­های داستانی دو نویسنده، به­ویژه «جای خالی سلوچ» و «گودان» و با استناد به ­آراء و نظریات منتقدان دربارۀ اثرگذاری آنان در دیگران و تحلیل این اظهارات، نقش و جایگاه این نویسندگان را ترسیم می­کند. مقاله حاضر نشان می‌دهد که هر دو نویسنده رویکرد مشابهی به مقاومت در برابر ظلم داشته‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Violence against women in the novel "Ça Khalil Sulîch" and the novel "Gudan"

نویسنده [English]

  • Sobhash komar 2
1
2 Persian and Indian Literatures
چکیده [English]

Abstract: Storytelling and storytelling in Indian land has a long history. The works of the "Five Tantra", which are considered important stories in ancient Indian history and have world renown, are of this category. Persian prose, although after poetry emerged in Persian literature, but until contemporary For various reasons, he has fallen behind the poem. The first reason why in Iran prose is less poetic from the point of view of poetry Perhaps that which in the literature of other peoples is often devoted to prose, and beliefs and ethical teachings, stories and stories, is manifested in Iran in poetry, and works such as Boostan and Masnavi Lili and Majnoon, Khosrow and Shirin , Are signs of the promise of the work of the poetry, and since these poetic works have had considerable mental health Persian prose has been left out of attention to such works, and inevitably, in comparison with the poetry of the limited realm. However, the literature of contemporary Persian prose in the field of global literature, and especially adaptive literature - both within and beyond the borders - has a special place. Governmental and Permian are some of the realist storytellers in the contemporary period of Iranian and Indian literature. In the field of short stories, novels, plays, and so on, they have made great strides. This article attempts to determine their position in the contemporary narrative literature of the two countries by studying and analyzing the effects and influence of two writers. The research method in this article is descriptive-analytical, which is based on the introduction of the texts of the writings of two writers, in particular the "vacancy of Saloch" And "Goodnight," and with their criticisms of their influence on others and the analysis of these statements, outlines the role and position of these writers. Briefly, the preliminary findings of the research show that the authors have been modeled on the use of realistic practices and practices with the attitude of oppression and oppression to colonialism for many contemporary story writers from both countries.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Violence "
  • " Slouch's vacancy "
  • " Goodman "
  • " Morgan "
  • " The world "
 
1. آریان ­پور کاشانی، یحیی (1382)، از نیما تا روزگار ما، تهران، انتشارات زوار
2. آشوری، داریوش (1376)، ما و مدرنیت، تهران، نشر صراط
3. پهلوان، چنگیز (1382)، فرهنگ­شناسی- گفتارهایی در زمینه­ی فرهنگ و تمدن، تهران، نشرقطره
4. خلیلی جهانتیغ، مریم و کمار، راجندر (2005)، داستان­نویسی معاصرهند (هندی- اردو)، دهلی، دانشگاه دهلی  
5. خلیلی جهانتیغ، مریم­ و کمار، راجندر (1387)، نگاهی به­داستان­نویسی معاصرهند، فصلنامه­ی مطالعات شبه­قاره، ش1
6. ­آسمند جونقانی، علی (1388)، ادبیات تطبیقی، کتاب ماه ادبیات، ش26، خرداد
7. چهلتن، امیرحسن و فریاد فریدون (1380)، ما نیز مردمی ­هستیم، تهران، نشر چشمه و فرهنگ معاصر
8. چندر شیکهر، پرمچند، (1389)، تهران، دانشنامه جهان اسلام، جلد 5
9. رحمانی ­کیومرث و شریفیان مهدی (بی­تا)، ناتورالیسم ایرانی، بی­نا
10. دستغیب، عبدالعلی (1386)، پیدایش رمان فارسی، شیراز، انتشارات­ نوید شیراز، چاپ اول
11. دستغیب، عبدالعلی (1378)، نقد آثار محمود دولت­آبادی، تهران، انتشارات ایما
12. دولت­آبادی، محمود (1387)، جای خالی سلوچ، تهران، نشر چشمه، چاپ سیزدهم
13. سرشار، محمدرضا (1386)، «نقدی بر کتاب جای­خالی­سلوچ»، ادبیات داستانی، ش 44
14. سید حسینی، رضا (1383)، مکتب­های ادبی، تهران، مؤسسه­ی انتشارات نگاه، چاپ هفتم
15. شهپرراد، کتایون (1382)، رمان، درخت­هزار ریشه، ترجمه­ی آذین حسین­زاده، تهران، انتشارات معین و انتشارات ایران­شناسی فرانسه، چاپ اول
16. شیری، قهرمان (1387)، دلالت‌های ­ضمنی در جای­ خالی­ سلوچ و کلیدر دولت­آبادی، زبان و ادب فارسی، نشریه­ی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، ش207، پاییز و زمستان
17. فدوی، شکری (1386)، واقع­گرایی در ادبیات داستانی معاصر، تهران، مؤسسه­ی­انتشارات نگاه، چاپ اول
18. قربانی، محمد‌رضا (1373)، نقد و تفسیر آثار محمود دولت­آبادی، تهران، نشر آروین، جاپ اول.
19. صبور، داریوش، (1386)، از کاروان حلّه: دیداری با نثر معاصر فارسی، تهران، نشر سخن
20. معین، محمد (1382)، فرهنگ لغت، تهران، مؤسسه­ی انتشارات امیرکبیر
21. مؤذن، ناصر (1382)، هوری، تهران، دنیای نو
22. میرصادقی، جمال (1386)، جهان داستان ایران، تهران، نشر اشاره، چاپ اول
23. واصفی، صبا و ذوالفقاری، حسن (1388)، خشونت علیه زنان در آثار محمود دولت­آبادی، پژوهش ­زنان، دوره‌ی 7، ش1
منابع انگلیسی:
Ray,  Gopal, 2005: Hindi upanyas ka itihas, Rajkamal Prakashan, New Delhi
Saxena, Usha, 1972: Hindi upanyason ka shilpgat vikas, Shodh sahitya Prakashan, Allahabad
Uresh, Madh, 2008: Hindi upanyas ka vikas, sumit Prakashan, Allahabad
Pathak, Jitendranath, 1960: Premchand aur Gaban, Sarswati Mandir, Baranasi
Premchand, Munshi, 2008: Godan, Star, New Delhi