فنون بازنمایی باروک در هزارتوهای قلعة هاوارد بارکر

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 دانشگاه تهران-دانشجوی دکتری

چکیده

نوشتار پیش رو در صدد آنست تا با بررسی دراماتورژی هاوارد بارکر
در نمایش‌نامه‌اش قلعه، که اولین بار در سال 1985 توسط شرکت تئاتر
رویال شکسپیر (RSC) به نمایش درآمد، پرده از فنون بازنمایی باروک به‌کار رفته در این
نمایش‌نامة سیاسی بردارد. در این  مقاله نویسندگان
سعی دارند تا با تکیه بر خوانش دلوز از معماری باروک و همچنین نظریات فوکو در
رابطه با بازنمایی باروک، نمایشنامة قلعه را تجلی ظرافت، پیچیدگی و خوف حاکم
بر معماری هزارتوی قلعه معرفی کنند. در این راستا، قلعه تصویری نمادین از
خُردجهانی است که بازتاب شکل‌گیری جهان کلان نمایش است. مقاله با بررسی این موضوع،
به این نتیجه می‌رسد که در نمایش سیاسی بارکر، خلاف نمایش‌های سیاسی باب روز که
بازنمایی واقعیت را ملاک قرار می‌دهند، «بازنمایی بازنمایی» تنها نوع ممکن بازنمایی
است و نمایش بارکر با رد امکان و حتی کارایی بازنمایی واقعیت بیرونی، نمایش‌نامه
خود را لایه‌دار و تودرتو می‌کند که نتیجه آن خلق ساختاری به‌ تکلف و غنای معماری
باروک است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Baroque Techniques of Representation in Howard Barker’s The Castle

نویسندگان [English]

  • maryam soltan beyad 1
  • Tahereh Rezaei 2
چکیده [English]

The writers of this article seek to investigate the
dramaturgy of Howard Barker in his The Castle, staged in 1985 by Royal
Shakespeare Theatre, in order to discover and lay bare the baroque techniques
of representation in this political paly. Relying on Deleuze’s idea of baroque
architecture and Foucault’s theories of baroque representation, the writers try
to introduce this play as the expression of the delicacy, intricacy and dread
of the baroque architecture of the labyrinthine castle. The castle is the
miniature image of the way the fictive world of the play takes shape. The
article concludes that, Barker’s political theatre, unlike the popular notions
of political drama which take representation of outer reality as the criterion
of political art, views representation of representation as the only feasible
kind of representation and by rejecting the possibility and even practicality
of representing the real world, moves towards the creation of a play rich with
the convolutedness of baroque architecture.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Howard Barker
  • The Castle
  • Political Play
  • Baroque
  • Representation