پژوهشی پیرامون دو نمایشنامة در انتظار گودو و پایان بازی

نویسندگان

دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

تئاتر قرن بیستم فرانسه، متأثر از دو جنگ جهانی اوّل و دوم، دستخوش تحولاتی شد که بارزترین آن به کنار نهادن و دگرگون کردن اصول نمایشی مرسوم تا به آن زمان بوده است. ساموئل بکت (Samuel Beckett) که بی‌شک از نام‌آوران و مبتکران عرصه تئاترآوانگارد است، در جستجوی تئاتری با قالبی عریان و به دور از قراردادهای نمایشی و مقررات صحنه است. تئاتر بکت را می‌توان مقطع و سرآغاز شیوه نوینی در سبک نوشتاری، شخصیت‌پردازی و گره‌گشایی نهایی در نمایش به شمار آورد. تئاتر بکت که در زمرة تئاتر فلسفی جای می‌گیرد، فلاکت و نگون‌بختی انسان گرفتار در دنیایی پوچ را نشان می‌دهد که با فروپاشی ارزش‌های دیرینه و امکان‌ناپذیر شدن هم کنشی معنادار بین انسان‌ها معنای زندگی در آن رنگ باخته است. بی‌گمان بکت- که یکی از پیام‌آوران انحطاط در عصر حاضر است- با زیرکی خاصی با بر ملا کردن روابط غیر انسانی و حیات معنا باخته آدمیان خود در جستجوی جامعه‌ای انسانی با شالوده‌های معنادار است. بکت سعی دارد مشکلات انسان معاصر را به تصویر بکشد؛ انسانی که می‌کوشد جایگاه خود را در این جهان پیدا و خود را با شرایط آن سازگار کند. این جستار فرصتی است تا بیش از پیش با جهان تئاتری بکت که سرشار از ایهام و مضامینی تکان دهنده است، آشنا شویم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Research on Waiting for Godot and Endgame

نویسندگان [English]

  • Abolghasem Partovi
  • Morvarid Rahbari
چکیده [English]

Twentieth century French Theatre has strongly been affected by World Wars I and II, obviously resulting in a change of existing dramatic principles. Samuel Beckett well known innovator in the field of the Avant-garde, probed the theatre with a naked form and far from conventional regulations and dramatic arrangements. Beckett's Theatre is known as the beginning of the new method in writing style, personification and final outcome in dramatic art. Beckett's Theatre belongs to the group of philosophical theatre that shows the calamity and misfortune of man who exists in a world devoid of meaning in which ancient values and meaningful relations have disappeared. Surely Beckett - who is one of the messengers of decadence in our age- in addition to exposing lack of humanity in human relations, by a specific shrewdness searches in human society for a meaningful foundation. Beckett tries to show the problems of contemporary man, an individual who tries to search for his place and to adapt himself to conditions. This research is an opportunity to familiarize us further with Beckett's world which is full of ambiguities and shocking matters.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Beckett
  • Dramatic Art
  • Endgame
  • Mankind
  • theatre
  • Waiting for Godot