تأثیر گزینه های معیوب بر واحد آزمون چند گزینه ای و ویژگی های آن

نویسنده

چکیده

آزمون سازی به مدت یک قرن یا بیشتر متداول ترین روش برای تعیین پیشرفت تحصیلی یادگیرندگانن در مراکز آموزشی بوده است. در میان اشکال متعدد آزمون ‘ آزمون چند گزینه ای به دلیل عینی و عملی بودن آن‘ متداول تر از سایر انواع آزمون ها بوده است . احتمالاً به همین دلیل است که چندین قانون وقاعده برای تهیة یک واحدآزمون چند گزینه ای منطقی پیشنهاد شده است. بنابراین‘ یک زمینة مهم تحقیق این است که آیا رعایت این قوانین و قواعد باعث پیشرفت کیفیت آزمون های چند گزینه ای می شود یا خیر. هدف این تحقیق بررسی اثر گزینه های معیوب بر روی ویژگی های واحد آزمون است . برای رسیدن به این هدف‘ پنجاه نفر دانشجوی مرد و زن رشتة آموزش زبان انگلیسی به عنوان نمونه انتخاب شدند. به این افراد دو نوع آزمون چند گزینه ای داده شد: (1) آزمون میشیگان(قسمت دستورزبان انگلیسی) و(2) آزمون معیوب شده میشیگان (قسمت دستورزبان انگلیسی) . فاصلة برگزاری بین این دو آزمون یک هفته در نظر گرفته شده بود. نتایج این تحقیق نشان داد که به طور کلی عدم رعایت اصول نگارش واحدهای آزمون تأثیر مهمی بر ویژگی های واحد آزمون ندارد. ولی استفاده از نکات ساختاری که به پاسخ صحیح هدایت می کنند باعث شد واحدهای آزمون دستکاری شده به مراتب ساده تر شود.






چندگزینه ای

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

-

چکیده [English]

Over a century or so, testing has been the most common way to determine the achievement of the learners in educational centers. Among many test formats, multiple-choice has been more common for which many rules and regulations have been suggested for preparing sound items. Many researchers, therefore, have focused on whether observing the rules would improve the quality of multiple¬choice tests. So, the purpose of this study was to investigate the effect of faulty options on item characteristics. To accomplish this goal, a sample of 50 male and female participants was chosen trom the students majoring in TEFL. Participants were given two multiple¬choice tests in a week interval; (1) Michigan Test of English Grammar, and (2) Distorted Michigan Test of English Grammar. The
results of this study revealed that in general, violation of item-writing principles did not significantly influence item characteristics. However, use of grammatical clues made the distorted items significantly easier.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Choice Distribution
  • Defective options
  • Item Characteristics
  • Item Discrimination
  • Item Facility
  • Multiple-choice
  • reliability