چند آوایی در متون داستانی

نویسنده

چکیده

مسئله چندآوایی در روایت، به ویژه در متون داستانی که توسط نظریه پردازانی
چون میخاییل باختین m.bakhtine و اسوالد دوکروo.ducrot مطرح شده، به خواننده این امکان را می دهد تا با نگرشی نو متن داستانی را نظاره کند، هر گفته را در
ارتباط با گفته های دیگر قرار داده آن را همچون حلقه ای از زنجیره گفتار، در روایت
کلی داستان به حساب آورد. هر نوشته ای می تواند شامل گفتگویی تخیلی، واقعی، تفسیری از جانب نویسنده یا راوی- که الزامأ همان نویسنده نیست ولی پیام دهنده در
متن است- ابراز عقیدهایی از طرف شخصیت داستان و غیره باشد. در بسیاری از
روایت های داستانی به خصوص در قرن بیستم، این آواها به هم می آمیزند و خواننده
باید به عنوان دریافت کنندهء پیام، خود برداشت لازم را از متن بکند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

-

چکیده [English]

The problem of polyphony in narrative texts, which has been dealt with by theorists such as Michael Bakhtine and Oswald Ducrot, makes it possible for the readers to consider the narrative text with a new attitude, to put each word in connection with other words and consider them as rings of paradigm in the total narration of the story. Any kind of writting can include an imaginary, true and interpretative conversation on the part of the writer or the narrator -who is not necessarily the writer, but the sender of the message in the text- expressing the idea on the part of a character in the story. In many narratives specially in the twenthieth century, these phones combine. Therefore, the reader, as the receiver of the message, should develop his own interpretation of the text.

کلیدواژه‌ها [English]

  • narration text
  • Polyphony
  • quotation