یادآوری ادبی به‌مثابه مقاومت: حافظه، جنسیت و بایگانی در چتر علیه تبر اثر اویه‌یمی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 سجاد قیطاسی، استادیار، زبان وادبیات انگلیسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 Assistant Professor of English Language and Literature at University of Kurdistan, Iran.

10.22059/jor.2025.397138.2663

چکیده

این مقاله رمان چتری در برابر تبر اثر هلن اوییمی را به‌عنوان مداخله‌ای پست‌مدرن در سیاست‌های حافظه، جنسیت و تاریخ‌نگاری ملی بررسی می‌کند. رمان، پراگ را در فضایی چندلایه (پالیمپسست) قرار می‌دهد و شهر و آرشیوهایش را به‌منزله مکان‌هایی ستیزه‌مند و تسخیرشده توسط تاریخ‌های خاموش زنان به تصویر می‌کشد؛ زنانی که حضورهای شبح‌گونشان برای بازپس‌گیری عاملیت روایی ظهور می‌کنند. این تحلیل، با الهام از نظریه‌های حافظه فرهنگی (آسمان، نورا)، فراداستان تاریخ‌نگارانه (هاچن) و نظریه آرشیوی فمینیستی (سوتکوویچ، استیدمن)، چگونگیِ بهره‌گیریِ اوییمی از گسستگی روایی، بازی بینامتنی و تمهیدات فراداستانی برای به چالش کشیدن گفتمان‌های مسلط تاریخی را بررسی می‌کند. این مقاله با اتکا بر مفاهیمی چون «افسانه‌پردازی انتقادی» سعدیه هارتمن و «کنشگری سوگوارانه» کریستینا شارپ، استدلال می‌کند که تجربه‌گرایی فرمال رمان—با شکاف‌های متنی، راویان نامعتبر و برخوردهای شبح‌گونش—پراکسیس اخلاقیِ شهادت‌دهی را شکل می‌دهد که فقدان تاریخی را نه حل، بلکه همراهی می‌کند. به طرز معناداری، جستجوی دانش آرشیوی به استعاره‌ای برای بازپس‌گیری حافظه جنسیتی از طریق داستان‌سرایی گمانه‌زنانه بدل می‌شود. در نهایت، چتری در برابر تبر بوطیقای فمینیستی حافظه را به اجرا درمی‌آورد و آرشیو را نه به‌مثابه مخزنی از فکت‌ها، بلکه همچون قلمرویی شبح‌زده و عاطفی از امکانات روایی بازمی‌اندیشد؛ جایی که خود داستان به شیوه‌ی قدرتمندِ «نافرمانی آرشیوی» در برابر خشونت معرفت‌شناختیِ حذف تاریخی بدل می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Literary Remembrance as Resistance: Memory, Gender, and Archive in Oyeyemi's Parasol Against the Axe

نویسندگان [English]

  • Sajjad Gheytasi 1
  • Eran Rajabi 2
1 Assistant Professor,, English Literature Department,, Payame Noor University (PNU), P.O.Box 19395-4697, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of English Language and Literature at University of Kurdistan, Iran.
چکیده [English]

This essay examines Helen Oyeyemi’s Parasol Against the Axe as a postmodern intervention in the politics of memory, gender, and national historiography. The novel situates Prague in a palimpsestic space, dramatizing the city and its archives as contested sites haunted by the silenced histories of women, whose spectral presences emerge to reclaim narrative agency. Informed by theories of cultural memory (Assmann, Nora), historiographic metafiction (Hutcheon), and feminist archival theory (Cvetkovich, Steedman), the analysis explores how Oyeyemi employs narrative fragmentation, intertextual play, and metafictional devices to challenge dominant historical discourses. It is worth mentioning that drawing on concepts such as Saidiya Hartman’s “critical fabulation” and Christina Sharpe’s “wake work,” this essay contends that the novel’s formal experimentation—its textual gaps, unreliable narrators, and spectral encounters—constitutes a crucial ethical praxis of witnessing that sits with, rather than resolves, historical loss. Significantly, the quest for archival knowledge becomes a metaphor for reclaiming gendered memory through speculative storytelling. Ultimately, Parasol Against the Axe is shown to enact a feminist poetics of memory, re-imagining the archive not as a repository of facts, but as a haunted and affective terrain of narrative possibility where fiction itself becomes a potent mode of ‘archival dissent’ against the epistemic violence of historical erasure.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Helen Oyeyemi
  • cultural memory
  • feminist archival theory
  • historiographic metafiction
  • spectrality
  • palimpsest
  • haunting