تصویرشناسی شرق در آثار الچین صفرلی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

گروه زبان روسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

10.22059/jor.2025.399513.2698

چکیده

تصویرشناسی شاخه‌ای میان‌رشته‌ای در مطالعات ادبیات تطبیقی است که به بررسی بازنمایی «دیگری» در آثار ادبی و فرهنگ «خودی» و بالعکس، تصویر «خود» در ادبیات و فرهنگ «دیگری»، می‌پردازد. این حوزه، روند شکل‌گیری، انتقال و تأثیر این تصاویر را در ساختار هویت‌های فردی و جمعی در گسترۀ زبان و فرهنگ تحلیل می‌کند. پژوهش حاضر با بهره‌گیری از چارچوب نظری تصویرشناسی، بازنمایی شرق را در آثار الچین صفرلی (1984)، نویسنده و روزنامه‌نگار معاصر آذربایجانی-روس‌تبار، مطالعه می‌کند. آثار صفرلی که به زبان روسی نگاشته شده‌اند، به‌دلیل روایت‌های ساده، چندلایه و سرشار از عواطف، در میان آثار پرفروش معاصر، جایگاهی ویژه دارند. محورهای اصلی آثار او شامل بحران‌های شخصی، تنهایی، مهاجرت به شرق و پیوندهای نسلی است. بازنمایی شرق در آثار صفرلی فراتر از مرزهای جغرافیایی، نمادی چندوجهی از هویت، تجربه و روابط فرهنگی است که در فضای گفت‌وگوی میان‌فرهنگی معنا بخشیده شده و مخاطب را به دنیایی غنی از احساسات و خاطره‌ها می‌کشاند. این پژوهش با هدف واکاوی چگونگی بازنمایی شرق به‌عنوان تصویر «دیگری» در آثار صفرلی؛ و درک عمیق‌تر و چندوجهی‌تر از هویت‌ فرهنگی انسان معاصر انجام شده است و نشان می‌دهد تصویر شرق در آثار وی، محصول تعامل کلیشه‌ها، روایت‌ها، تجربیات و مشاهدات فرهنگی و اجتماعی است که توانمندی بازسازیِ تصویری نوین، از «دیگری» را دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Imagology of the East in the Works of Elchin Safarli

نویسنده [English]

  • Zeinab Sadeghi Sahlabad
Associate Professor, Department of Russian Language, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Imagology is an interdisciplinary branch within comparative literature that examines the representation of the "Other" in the literature of the "Self" culture, and conversely, the portrayal of the "Self" in the literature of the "Other." This field analyzes the formation, transmission, and influence of such images on individual and collective identities within the frameworks of language and culture. The present study, employing the theoretical framework of imagology, investigates the representation of the East in the works of Elchin Safarli (b. 1984), a contemporary Azerbaijani-Russian writer and journalist. Safarli’s Russian-language narratives, characterized by their emotive, multilayered simplicity, have garnered a distinctive position among contemporary bestsellers. The depiction of the East in Safarli’s oeuvre transcends mere geographic boundaries, functioning as a multifaceted symbol of identity, experience, and cultural relations that gains meaning within the context of intercultural dialogue, inviting readers into a richly emotional and nostalgic world. This research aims to explore the representation of the East as the image of the "Other" in Safarli’s works to deepen the understanding of contemporary cultural identity and literary migration discourse. It demonstrates that Safarli’s portrayal of the East emerges from a complex interplay of stereotypes, narratives, and sociocultural experiences, which collectively enable the reconstruction of a renewed and nuanced image of the "Other."

کلیدواژه‌ها [English]

  • Elchin Safarli, exoticism, cultural representation, imagology, "
  • Self,"
  • "
  • Other,"
  • East