دال شناور: خوانش لکانی زیباترین غریق جهان اثر مارکز

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 هیات علمی دانشگاه اصفهان

2 استادیار ادبیات انگلیسی مجتمع آموزش عالی گناباد

10.22059/jor.2025.399671.2700

چکیده

پژوهش حاضر خوانشی لکانی از داستان زیباترین غریق جهان است تا چگونگی بازنمایی سوژگی را در اثر مارکز نشان دهد. در این داستان که در مورد تصورات ساکنان یک روستا در مورد غریق غول پیکری ست که از دریا مهمان ناخوانده ساحل شان شده، ناکامی رویارویی با غریق نمایش داده شده است. ساکنان روستا تصمیم می گیرند او را به دریا بسپارند که در قابی لکانی نمایشی از ناتوانی آن ها از آوردن غریق به ساحت نمادین و تجربه ژوییسانس ناشی از تجربه ابژه گمشده در زنجیره دلالتمندی ست. زنان روستا، که تا حدودی قادر به تجربه ژوییسانس غیر-نمادین هستند و ارتباط معنادارتری با دال مبهم غریق ایجاد می کنند، به آگاهی لازم در خصوص کامل نبودن دیگری مطلق نمی رسند و، سرگردان در زنجیره بی پایان دال غریق که به دنبال مدلول گمشده آن هستند، او را به دریا می سپارند تا روزی دوباره ظاهر و دال فقدانی شود که آن ها تجربه اش می کنند. خوانش داستان از منظر لکان، نگاه مارکز به پیچیدگی سوژه و ارتباط آن با دیگری را به نمایش گذاشته و اهمیت اسطوره سازی دال فقدان را آشکار می سازد، و نشان می دهد که گفتمان لکان قابی مناسب برای تحلیل نوشته های مارکز می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Floating signifier: A Lacanian reading of The Handsomest drowned man in the world by Marquez

نویسندگان [English]

  • Pyeaam Abbasi 1
  • Zahra Haghshenas 2
1 Associate prof of English literature. University of Isfahan, Isfahan, Iran.
2 Dept of English language and literature, University of Gonabad, Gonabad, Iran.
چکیده [English]

The present study offers a Lacanian reading of The Handsomest Drowned Man in the World to show how Marques represents subjectivity in the story. The story is about the villagers’ perception of a big drowned man who appears as a gatecrasher from the sea as well as their missed encounter with him. Unable to bring him to the Lacanian symbolic order and experience the jouissance of object a, the villagers decide to send him back to the depth of the sea. The women who care more for him and are, to some extent, able to experience non-symbolic jouissance, do not reach the understanding that the (absolute) other is not perfect, for they are not conscious of the fact that desire is desire of the other. The women, wandering in the unending chain of signification in search of the lost signified of the elusive signifier of the drowned man, decide to leave him in the sea who is likely to come back as the floating signifier of the lack. Reading the story in light of Lacan shows Marquez’s view of the complexity of subjectivity, and mythologizing the signifier of lack, and proves how Marquez’s writings can sit well with the Lacanian framework.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Desire
  • Drowned man
  • Lacan
  • Marquez
  • Signifier