اجرای آلوده‌انگاری اجتماعی: بازنمایی و نقد حذف‌پذیری در جهان نئولیبرالِ رمان هرگز رهایم مکن

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

دانشگاه تهران

10.22059/jor.2025.399947.2706

چکیده

اجرای آلوده‌انگاری اجتماعی: بازنمایی و نقد حذف‌پذیری در جهان نئولیبرالِ رمان هرگز رهایم مکن



رمان هرگز رهایم مکن (۲۰۰۵) اثر کازوئو ایشی‌گورو، جهانی دیستوپیایی، محدود و در عین حال عمیقا ناراحت‌کننده را به تصویر می‌کشد که در آن، انسان‌های شبیه‌سازی‌شده به‌طور سازمان‌یافته و صرفاً برای اهدای عضو پرورش می‌یابند. این اثر با نگاهی انتقادی به فرایندهای اجتماعی‌ای می‌پردازد که از طریق آن‌ها، اقلیت‌هایی از انسان‌ها آلوده‌انگاری شده و از حوزه‌ی ملاحظات اخلاقی طرد می‌شوند. پژوهش حاضر با تکیه بر نظریه‌ی آلوده‌انگاری اجتماعی ایموجن تایلر، که آلودگی را محصول فرایندهای نهادی، گفتمانی و فضایی می‌داند، دو محور را بررسی می‌کند: در محور نخست، چگونگی برساختن کلون‌ها به‌عنوان سوژه‌های آلوده‌انگاشته تحلیل می‌شود و نشان داده می‌شود که راهبردهای آلوده‌انگارانه ـ از جمله انگ‌زنی زبانی، رسانه‌ای و فضایی ـ موقعیت طردشدگی آنان را تثبیت و بهره‌کشی از آنان را به امری بدیهی و اخلاقاً بی‌چالش تبدیل می‌کند. در محور دوم، صدای کَتی.اچ در مقام راوی بررسی می‌شود که با روایت اندیشمندانه و پرعاطفه‌ی خود، به شکلی ظریف سازوکارهای غیرانسان‌انگارانه را مختل کرده و بی‌آنکه به مقاومت آشکار دست بزند، عاملیت خویش را بازمی‌ستاند. این مطالعه با قرار دادن هرگز رهایم مکن در چارچوب آلوده‌انگاری اجتماعی، نشان می‌دهد که ادبیات می‌تواند پیش‌فرض‌های ایدئولوژیک حاشیه‌نشینی و حذف‌پذیری را آشکار کند و به چالش بکشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Implementation of Social Abjection: Constructing and Contesting Disposability in the Neoliberal World of Never Let Me Go

نویسنده [English]

  • Saeedeh Esmailzadeh
Department of Foreign Languages and Literatures,, University of Tehran
چکیده [English]

Kazuo Ishiguro’s Never Let Me Go (2005) constructs a restrained yet profoundly unsettling dystopian world in which human clones are produced and brought up systematically for the sole purpose of being organ donors. Beneath the novel's apparently low-profile narrative is a disapproval of the social processes through which specific groups are abjected and excluded from moral regard. The study deploys Imogen Tyler's theory of social abjection, where the definition of abjection is revised as being enacted by institutional, discursive, and spatial processes. The article analyzes in the first section how the clones are constructed as abject subjects. It is proposed that following abjectifying tactics such as linguistic, media, and spatial stigmatization materialize the abject position of the clones, enabling their exploitation to be both possible and unproblematic in an ethical sense. The second section investigates the narrative voice of Kathy H., whose reflective and emotionally textured storytelling subtly disrupts the systems that define her as less than human. Although overt resistance is absent, Kathy’s narration becomes a quiet form of subversion that reclaims subjectivity. By situating Never Let Me Go in social abjection discourse, this work illustrates how literature can reveal and push back against the ideological assumptions of marginalization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Abject
  • Dystopia
  • Ishiguro
  • Narration
  • Neoliberalism
  • Revolt