بازنمایی کهن‌الگوهای زن شرقی در اشعار ایوان بونین

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استاد زبان و ادبیات روسی، دانشکده زبان ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران

2 گروه ادبیات روسی، دانشکده تاریخ و فیلولوژی، دانشگاه دولتی گورنا-آلتایسک. روسیه؛ دانشگاه دولتی سمرقند، دانشکدۀ زبان‌شناسی، گروه

3 گروه زبان و ادبیات روسی، دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران، ایران.

10.22059/jor.2025.402074.2729

چکیده

پژوهش حاضر به بازنمایی کهن‌الگوهای زن شرقی در اشعار ایوان بونین (1953-1870) می‌پردازد که تاکنون کمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. مسئلۀ اصلی پژوهش فقدان مطالعات منسجم دربارۀ تصویر زن شرقی در اشعار بونین و جایگاه آن در نظام معنایی و نشانه‌شناختی آثار اوست. هدف این پژوهش تحلیل چگونگی بازنمایی کهن‌الگوهای زنان مقدس شرقی و تبیین نقش آن‌ها در شکل‌دهی به ساختار شاعرانه‌ای است که بر بستر عناصر دینی، طبیعت، اسطوره‌ای و جغرافیایی - تاریخی بنا شده است. پرسش اصلی پژوهش این است که زن شرقی در اشعار ایوان بونین چگونه و با چه کارکردهایی به‌مثابۀ کهن‌الگو بازنمایی می‌شود؟ برای پاسخ به این پرسش، اشعاری چون «مقبرۀ راحیل»، «صفیه و محمد»، «مقبرۀ صفیه»، «علائم راه»، «در مسیر نزدیک حبرون» و «زینب» مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. نتایج نشان می‌دهد که تصویر زن در این اشعار نه بازنمایی جسمانی، بلکه عنصری ساختاری در حوزۀ نشانه‌شناختی شعر است. زنانی همچون هاجر، ساره، مریم، راحیل، صفیه و زینب به‌عنوان رمز و واسطۀ نمادین عمل می‌کنند و به‌مثابۀ حاملان حافظۀ مقدس و برانگیزانندۀ مفاهیمی چون سفر، تبعید، نسب نبوی و تحول آخرالزمانی هستند. بدین‌سان، زن شرقی در شعر بونین کانون معنا و مفاهیمی است که تجربه شخصی شاعر، جغرافیای قدسی خاورمیانه و نشانه‌های طبیعی مانند آب، بیابان و مقبره را در تصویری چندلایه و زیبایی‌شناختی به‌هم پیوند می‌دهد و از سطح فردی به جایگاهی با مفاهیم جهان‌شمول و والا ارتقا می‌یابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Representation of Eastern Female Archetypes in the Poetry of Ivan Bunin

نویسندگان [English]

  • Janolah Karimi Motahhar 1
  • Pavel V Alekseev 2
  • Marzieh Yahyapour 3
1 Professsor of Russsian Literature, Faculty of Foreign Languages and Literatures, University of Tehran
2 Department of Russian Literature, Faculty of History and Philology, Gorno-Altaisk State University, Russia; Department of Russian and Foreign Literature, Faculty of Philology, Samarkand State University, Uzbekistan
3 Department of Russian Language and Literature, Faculty of Foreign Languages and Literature, University of Tehran, Iran
چکیده [English]

Abstract: This study investigates the representation of Eastern female archetypes in the poetry of Ivan Bunin (1870–1953), a topic that has received limited scholarly attention. The research problem is the lack of systematic analysis concerning the image of the Eastern woman in Bunin’s works and her role within the semantic and semiotic structures of his poetry. This study seeks to examine the representation of the archetypes of sacred Eastern women and to elucidate their role in shaping a poetic structure grounded in religious, natural, mythological, and geo-historical elements. The central research question asks: In what ways, and with what functions, is the Eastern woman represented as an archetype in Bunin’s poetry? To address this, key poems such as “The Tomb of Rachel,” “Safia and Muhammad,” “The Tomb of Safia,” “Road Signs,” “On the Way Near Hebron,” and “Zaynab” are analyzed. The findings demonstrate that the female figure is not depicted corporeally but functions as a structural element within the poem’s semiotic system. Figures such as Hagar, Sarah, Mary, Rachel, Safia, and Zaynab act as symbolic mediators and carriers of sacred memory, evoking notions of journey, exile, prophetic lineage, and eschatological transformation. The study concludes that the Eastern woman in Bunin’s poetry serves as a semantic focal point where personal experience, sacred Middle Eastern geography, and natural symbols converge, transforming her role from an individual or romantic subject into a universal archetype with spiritual, cultural, and mythological significance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ivan Bunin
  • Eastern woman
  • archetype
  • semiotics
  • Russian Orientalism