بازنمایی مفاهیم «زیست‌سیاست» و «حکومتمندی» فوکو در نمایشنامۀ کپنهاگ اثر مایکل فرین

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات انگلیسی، پردیس البرز دانشگاه تهران،تهران،ایران

2 گروه هنرهای زیبا.دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی،تهران،ایران

3 گروه زبان و ادبیات انگلیسی،‌دانشکده زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران.تهران،ایران

چکیده

مایکل فرین ‌( 1933.م) نمایشنامه‌نویس بریتانیایی است که در دورۀ زمامداری تاچر (1979-1990) در انگلستان آثاری با مضامین سیاسی- اجتماعی از خود به جای گذاشت. آثار این نویسنده تحت تأثیر ایدئولوژی حاکم و معضلات سیاسی در دوره تاچر‌ و مفهوم نئولیبرالیسم بودند. نمایشنامۀ کپنهاگ یکی از مهم‌ترین آثار وی، در بستری از تحولات جنگ جهانی دوم و همچنین جنگ سرد در قرن بیستم و ظهور فیزیک کوانتوم شکل می‌گیرد و با ارائۀ تعریف جدیدی از مفاهیم نظارت و کنترل، به روابط پیچیده‌تری از قدرت و دانش، به مفاهیم فوکویی می‌پردازد. هدف از این پژوهش، بررسی و تحلیل مفاهیمی مانند حکومت‌مندی و‌‌ زیست‌سیاست است که مفاهیمی اصلی در مطالعۀ شرایط اجتماعی دوران حکومت تاچر محسوب می‌شوند. این مفاهیم توسط فوکو به نقد و بررسی کشیده شده‌اند و در اندیشۀ مدرن جایگاه گفتمانی مهمی می‌یابند. در همین راستا، بررسی مفاهیم زیست‌سیاست و حکومت‌مندی در نمایشنامۀ کپنهاگ نشان می‌دهند که چگونه فرین، دوران تاچر را با مفاهیم فوکویی بازخوانی کرده و شکل‌گیری این مفاهیم را در دورۀ تاریخی تاچر تحلیل کرده است. همچنین تأثیر و نقش دانش در شکل‌گیری مفاهیم فوکویی، چه در نمایشنامۀ کپنهاگ و چه در دورۀ تاچر، قابل بررسی می‌شود و این چشم انداز را ایجاد می‌کند که بتوان با کاربست این مفاهیم در یک متن ادبی، دریچه‌ای برای آشکار ساختن حقایق اجتماعی و سیاسی زمانۀ تألیف آن اثر، یافت

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Representation of Foucault’s Concepts of Biopolitics and Governmentality in Michael Frayn’s Copenhagen

نویسندگان [English]

  • Nazanin Gharaeinejad 1
  • Behrooz Mahmoodi-Bakhtiari 2
  • Maryam Soltan Beyad 3
1 Department of English Language and Literature, Alborz Campus, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Department of Performing Arts/Faculty of Performing Arts, University of Tehran,Tehran,Iran
3 Department of English Language and Literature, Faculty of Foreign Languages and Literature, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Michael Frayn (b. 1933) is a British playwright whose politically and socially charged works emerged during Margaret Thatcher’s premiership (1979–1990). Influenced by the dominant ideology and political crises of the Thatcher era, his plays often reflect themes associated with neoliberalism. Copenhagen, one of his most significant plays, unfolds within the historical contexts of World War II, the Cold War, and the rise of quantum physics. By offering new interpretations of surveillance and control, the play engages with Foucauldian concepts of power/knowledge. This study aims to analyze the key Foucauldian concepts of governmentality and biopolitics, which serve as analytical tools for understanding the socio-political conditions of the Thatcher era. These concepts, critically examined by Michel Foucault, occupy a central place in modern theoretical discourse. The analysis of Copenhagen through the lens of governmentality and biopolitics reveals how Frayn re-reads Thatcher’s rule in Foucauldian terms and demonstrates how these concepts evolved in that historical period. Furthermore, the role of scientific knowledge in shaping these Foucauldian ideas—both in the context of the play and in Thatcher’s Britain—is explored. This perspective suggests that applying such theoretical frameworks to literary texts can open a window into the political and social truths of the time in which the work was written.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Biopolitics
  • Copenhagen
  • Frayn
  • Foucault
  • Governmentality
  • Thatcherism