اقلیّت سازی در پس زمینه دوران رمانتیسیسم: سیاسی‌سازی تاریخ و هنر در اقتباس ادوارد باند از دورۀ رمانتیک انگلستان در نمایشنامۀ احمق

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 استادیار زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه اراک

3 دانشگاه اصفهان

10.22059/jor.2022.346158.2324

چکیده

در نمایشنامۀ احمق، ادوارد باند گوشه‌ای از تاریخ را به روی صحنه می‌آورد تا جایگاه نویسنده در خلال تغییرات مهم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را بررسی کند. جان کلر، شاعر دوره رمانتیک انگلستان و ملقّب به «شاعر روستا»، شخصیت محوری نمایش است که تبدیل به سنگ محکی می‌شود که باند بوسیلۀ آن قدرت هنرمند در اثر‌گذاری اجتماعی را می‌سنجد. در قلم باندِ مارکسیست، زندگی اجتماعی-اقتصادی کلر تاریخی در کانون توجه قرار می‌گیرد و تقلای نویسنده برای اثر-گذاری اجتماعی در جریان قدرتمند نظام سرمایه‌داری قرن نوزدهم به تصویر کشیده می‌شود. پژوهش پیش رو از مبانی نظری تاریخ‌گرایی نوین از استیون گرین‌بلات و مفهوم ادبیات اقلیّت از ژیل دلوز و فلیکس گتاری بهره می‌برد تا تاریخ‌نگاری و پیام منحصر‌به‌فرد باند را مورد تأکید قرار دهد. در طول پژوهش، مقابلۀ باند با طبیعی‌سازی تاریخ، دغدغه‌های مارکسیستی او، سیاسی‌سازی تاریخ و هنر توسط او و همچنین انتظارات اکثریّتی از نویسنده و جایگاه او به عنوان صدایی اقلیّت مورد بررسی قرار می‌گیرند. این پژوهش نتیجه می‌گیرد که باند با توسّل به تاریخ ادبیات رمانتیک، به دنبال اقلیّت‌سازی نویسنده است تا نهایتاً به نقد دخالت سیاست در هنر و تضعیف جایگاه نویسنده توسط نظام سرمایه‌داری بپردازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Minoritization Against the Backdrop of Romanticism: Politicization of History and Art in Edward Bond’s Adaptation of the English Romantic Period in The Fool

نویسندگان [English]

  • Navid Maghsoud 1
  • Mahdi Javidshad 2
  • Amirhossein Nemati Ziarati 3
1 University of Tehran
2 Assistant Professor of English Language and Literature, Arak University
3 University of Isfahan
چکیده [English]

In The Fool, Edward Bond brings a corner of history to the stage to examine the position of the author during important political, economic and social changes. John Clare, the poet of the romantic era of England nicknamed the "peasant poet", is the central character of the play, who becomes a touchstone by which Bond measures the artist's power in social impact. In the pen of the Marxist Bond, the socio-economic life of the historical Clare is in the center of attention and the author's struggle for social influence in the powerful current of the nineteenth century capitalist system is depicted. The present research uses the theoretical foundations of New Historicism proposed by Stephen Greenblatt and the concept of minor literature by Gilles Deleuze and Felix Guattari to emphasize Bond's historiography and unique message. During the research, Bond's confrontation with the naturalization of history, his Marxist concerns, the politicization of history and art by him, as well as the majoritarian expectations of the author and his position as a voice of the minority are examined. This research concludes that by resorting to the history of romantic literature, Bond seeks to marginalize the author in order to finally criticize the interference of politics in art and the weakening of the author's position by the capitalist system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Edward Bond
  • The Fool
  • Capitalism
  • Historiography
  • Minoritization
  • Author