بررسی امر نمادین و جوشش امر واقعی در رمان مرد درحال سقوط اثر دان دلیلو: خوانشی ژیژکی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه غیاث الدین جمشید کاشانی، قزوین، ایران

10.22059/jor.2025.398525.2679

چکیده

مقاله‌ی حاضر با خوانشی انتقادی به واکاوی امر واقعی و فرایند نمادسازی در امر نمادین با نگاهی به رمانِ مرد درحال سقوط اثر دان دلیلو می‌پردازد. این نوشتار پژوهشی است بنیادی بر مبنای روش توصیفی-تحلیلی که از مواضع فکری نظریه‌پرداز معاصر اسلاوی ژیژک بهره می‌جوید. از دیدگاه ژیژک، سوژه پیش از جوشش امر واقعی همانند ماشینی تحت‌تاثیر قوانین نماد‌سازی و به تبع آن ناپیدا در امر نمادین می‌باشد و این جوشش امر واقعی است که سوژه را ملزم به اتخاذ تصمیم می‌نماید. لذا، پس از آن، شاهد پیدایش دوباره‌ی سوژه در محلِ تلاقی امر نمادین و امر واقعی خواهیم بود.با توجه به کاربست آرای ژیژک، چنین به نظر می‌رسد که آن‌چه در یازدهم سپتامبر اتفاق افتاد امری ثابت و به خودی خود بی‌معنی است و روایت‌ها و تفسیرهای گوناگونِ پس از آن تلاش‌هایی برای تکه‌تکه کردن آن در امر نمادین می‌باشند. علاوه بر آن، چنین استدلال می‌گردد که در رمان دلیلو، روایت هنر (شامل خودِ رمان دلیلو به عنوان اثری هنری)، با به تصویر کشیدن مردان و زنانی که از برج‌های در حال سوختن مرکز تجارت جهانی به کام مرگ پریدند، جوشش امر واقعی را تسهیل نموده و مخاطبان را بر آن می‌دارد که بر خلاف اصول و قواعد امر نمادین، با امر واقعی مواجه گردند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Survey of the Symbolic Order and the Eruption of the Real Order in Don DeLillo’s Falling Man: A Žižekian Reading

نویسنده [English]

  • Amir Riahi Nouri
Assistant professor of English Language and Literature, , Department of English Language, Faculty of Humanities, Ghiasedin Jamshid Kashani University, Qazvin, Iran
چکیده [English]

The present article surveys the process of symbolization in the Symbolic Order and the eruption of the Real as explored through Don DeLillo’s post-9/1 novel Falling Man. This study is based on the descriptive-analytical method, examining DeLillo’s novel drawing on the philosophical ideas of the eminent contemporary philosopher Slavoj Žižek. From Žižek's perspective, the subject, like a machine, is governed by the laws of symbolization and consequently rendered invisible within the Symbolic. It is this eruption of the Real that participates the subject’s act of decision. Soon after that, we will witness the reemergence of the subject at the threshold between the Symbolic and the Real. Applying Žižek’s critical ideas to Falling Man, it seems that what happens on September 11th is a meaningless thing in itself, and the various narratives and interpretations that followed are attempts to incorporate it into the Symbolic Order. Finally, it can be concluded that in DeLillo’s Falling Man, the narrative of art (including DeLillo's novel itself as a work of art), provokes the eruption of the Real and, contrary to the logic of the Symbolic Order, makes the audience confront the Real by depicting men and women who jumped to their deaths from the burning towers of the World Trade Center.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The Symbolic Order
  • The Real Order
  • symbolization
  • Slavoj Žižek
  • Don DeLillo
  • Falling Man