نماد رنگ در توصیف صحنه‌ها و احساسات در داستان‌های کوتاه "وولفگانگ بورشِرت"

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه زبان و ادبیات آلمانی دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

نماد رنگ در توصیف صحنه‌ها و احساسات در داستان‌های کوتاه "وولفگانگ بورشِرت"



وولفگانگ بورشِرت از نامدارترین نویسنده‌های دوره "ادبیات پس از جنگ" آلمان در آثار خود در کنار ساختارهای زبانی و سَبکی، از آرایه‌های ادبی و نمادهای متعدد از جمله رنگ‌ها استفاده می‌کرد. بورشِرت به شکلی استادانه در داستان‌های کوتاه خود رنگ‌ها را برای توصیف طبیعت، صحنه‌های جنگ، بیان احساس‌ها و وضعیت روحی و روانی شخصیت‌ها بکار می‌‌برد. در نمونههای تحلیل شده از سه داستان که رنگ‌ها در آن‌ها نقشی کلیدی و بسیار شاخص دارند، در کنار ویژگی‌های عمومی، با توجه به جنبه‌های نمادین آن‌ها در ادبیات آلمانی نیز بررسی شده‌اند. نتیجه این بررسی نشاندهنده دقت و ظرافت بورشِرت در کاربرد استفاده و توصیف رنگ‌ها متناسب با محتوای متن و تاثیر آن بر خواننده است، که حس شخصیت‌ها و فضای داستان را با تحلیل ویژگی‌های رنگ‌ها از دیدگاه نمادشناسی به خوبی دریافت می‌کند.



کلیدواژه‌ها: بورشِرت – ادبیات پس از جنگ آلمان – داستان کوتاه – نماد رنگ‌ها

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The symbolic of colors in describing scenes and emotions in Short Stories of “Wolfgang Borchert”

نویسنده [English]

  • Faranak Hashemi
Assistant Professor,Allameh Tabataba’I University Tehran
چکیده [English]

The symbolic of colors in describing scenes and emotions in Short Stories of “Wolfgang Borchert”



Wolfgang Borchert, one of the most famous writers of German "post-war literature", used figures of speech and various symbols, including colors, in his works in addition to linguistic and stylistic structures. In his short stories, Borchert masterfully uses colors to describe nature, battle scenes, emotions, and the characters' mental state. In the analyzed samples of the three stories in which colors play a key and very significant role, in addition to general characteristics, their symbolic aspects in German literature have also been studied. This study shows the accuracy and delicacy of Borchert in using colors in proportion to the context and its effect on the reader, who receives the sense of characters and atmosphere by analyzing the characteristics of colors from a symbolic point of view.



Keywords: Borchert - Postwar German literature - Short story - Symbol of colors

کلیدواژه‌ها [English]

  • Borchert
  • Literature
  • Postwar German literature
  • Short story
  • Symbol of colors
Baumann, Barbara, and Birgitta Oberle. Deutsche Literatur in Epochen. München: Max Hueber Verlag. 7. Aufl,1995/1985.
Borchert, Wolfgang. Drauβen vor der Tür und ausgewählte Erzählungen. Hamburg: Rowohlt, 1986.
---. Das Gesamtwerk. Hamburg: Rowohlt, Neuauflage, 1997.
Brockhaus. Literatur – Schriftsteller, Werke, Epochen, Sachbegriffe. Hrsg. Von der Lexikonbearbeitung des Verlags F.A. Brockhaus. Mannheim: F.A. Brockhaus. 2. Völlig neu bearb. Aufl. (O.J.)
Burgess, Gordon, Hans-Gerd Winter [Hrsg.]. Pack das Leben bei den Haaren, Wolfgang Borchert in neuer Sicht. Hamburg: Dölling und Galitz Verlag, 1996.
Christmann, Helmut. “Nachts schlafen die Ratten doch”. Interpretationen zu Wolfgang Borchert. Hrsg. Rupert Hirschenauer und Albrecht Weber. München: R. Oldenbourg Verlag (1962): 76-82.
Duden. Schüler DUDEN – Literatur. Mannheim/Leipzig/u.a.: DUDENVERLAG. 3. Neubearb, Aufl, 2000.
Goethe, Johann Wolfgang. Werke. Digitale Bibliothek Band 4. Ausgewählt von Mathias Bertram. Berlin: Directmedia, 2004.
Groβe, Wilhelm. Wolfgang Borchert, Kurzgeschichten.München: Oldenboutg Verlag, 1995.
Gumtau, Helmut. Wolfgang Borchert – Köpfe der XX. Jahrhunderts. Band 55. Berlin: Colloquium Verlag, 1969.
Haddadi, Mohammad Hossein. “Ernst Jünger und sein Rückzug aus der Kriegsliteratur”. Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji], no. 40 (Special Issue German 2007): 53-66.
Haddadi, Mohammad Hossein, and Samira Ranjbar. “Wolfgang Borchert va Peirovi-ye ou az Maktab-e Existantialism Sartre dar Namayeshname ‘Birun Posht-e Dar’”. The International Conference of Art, Architecture, and Applications, 1395, https://civilica.com/doc/616238/   Date of Retrieving: 05.11.2020.
Horst, Manfred. “Mein Bleicher Bruder”. Interpretationen zu Wolfgang Borchert. Hrsg. Rupert Hirschenauer und Albrecht Weber. München: R. Oldenbourg Verlag (1962): 68-76.
Khodaee, Narjes. “A Critical Study of Three Historic Literary Works of Eastern Germany” [“Naghdī bar se Asar-e Mohemm-e Tarikh-e Adabiyāt-e Alman”]. Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji], no. 17 (Spring 1391): 37-54.
Nolan, Carol. Lampen und Laternen als Zeichen der Hoffnung in ausgewählten Werken Wolfgang Borcherts. Dissertation der Portland State University. Dissertations and Theses. Paper 3548, 1985.
Riedel, Ingried. Die Symbolik der Farben – Eine tiefenpsychologische Farbenlehre. Ostfliedern: Patmos Verlag, 2019.
Rühmkorf, Peter. Wolfgang Borchert. Hamburg: Rowohlt Taschenbuch Verlag, 1996.
Schmidt, Alfred. Wolfgang Borchert, Sprachgestaltung in seinen Werken. Bonn: Bowier Verlag Herbert Grundmann, 1975.
Seifert, Goetz Fritz Adam. Wolfgang Borchert: Die Musik on seinem Leben und Werk. PhD Dissertation, Louisiana State University, The Department of Foreign Languages, An Authorized Facsimile in 1979 by University Microfilms International, Michigan/London: 1978.
Wehdekind, Volker. “Borchert, Wolfgang”. Metzler Autorenlexikon. Hrsg. Bernd Lutz. 2. Überarb. Erw. Aufl. Stuttgart/Weimar: Metzler (1994): 81-84.
Wilpert, Gero von. Sachwörterbuch der Literatur. Stuttgart: Kröner Verlag. 8. Verb. und erw. Aufl, 2001.
Wittgenstein, Ludwig. Bemerkungen über die Farben, Über Gewiβheit, Zettel, Vermischte Bemerkungen. Werkausgabe Band 8. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 1984.