Analysis of the semiotic and the symbolic in Ghesseye Shahre Sangestan Based on Kristeva's Theory.

Document Type : Research Paper

Abstract

دیدگاه های گوناگون اندیشمندان غربی درباره زبان و ادبیات، مجال وسیعی را برای نگرشی تازه از ابعاد گوناگون به متون ادبی فراهم آورده است. از جمله مکاتب ادبی که در قرن بیستم مطرح شد پسا ساختارگرایی است. پساساختارگرایان با دیدگاه هایی تازه به بررسی نشانه ها می پردازند. ژولیا کریستوا یکی از پساساختگرایان است که اندیشه هایش درحوزة آثار ادبی بسیار مورد توجه قرار گرفت. نظریات او به دلیل پیچیده بودن و آمیختگی زیاد با فلسفه کمتر در تحلیل متون ادب فارسی مورد استفاده قرار گرفته است. بخشی از نظریات وی مربوط به امر نمادین و نشانه ای در زبان اسدو امر دیگری را تعدیل می کند و معنی محصول ارتباط میان آنهاست.
در این پژوهش کوشش شده است امر نمادین و امر نشانه‌ای در شعر قصه شهر سنگستان اخوان که یکی از آثار برجسته ادبیات معاصر فارسی است جستجو و تحلیل گردد و تأویلات تازه‌ای درباره این شعر به دست یافت و نیز الگویی برای بررسی معانی گوناگون در متون متکثر به دست آید.

Keywords


Bibliography
 
Ahmadi, Babak. (1380/2000). Sakhtar va Ta’vile Matn. Tehran. Markaz.
Alee Abbas abad,Yousof.(1387.2008).GHame GHorbat  dar  SHere Moaser(Nostalgia  in    
   Current  Poem).nashreie elmi pajoheshi Gohare goya.second year.No.6 .155-179.
Bahar, Mehrdad.(1384/2005). Az Ostoore Ta Tarikh. Tehran: Cheshme.
ــــــــــــــــــــــــــــــ . (1376/1997). Jostari Chand Dar Farhnge Iran. Tehran: Fekre Rooz.
Barekat, Behzad&Digaran.(1389/2010).Neshane Shenasiye Sher(Semiotic of Poetry). 
   Faslname Pazhuheshhaye Zaban va Adabiyate Tatbighi (Journal of Studies of Comparative  
   Language and Literature),Volum 1, No. 4, PP.109 to 130.
Bertens, Johan Vilm.(2005/1384) Mabaniy –e Nazariy-e Adabi. Trans Mohammadreza Abolghasemi.
  Tehran: Mahi Publication.
Davari Ardakani, Reza.(1998/1377) "Shaer-e Shab-e Syiah-e Ghorbat-e Shahr-e Sangestan". Name-
  ye Farhang.  No.29. PP104-113.
Eliade, Micea.(2010/1389). Resale Dar Tarikh-e Adian. Trans By Jalal Sattari.4th ed.
   Tehran: Soroosh publication.
Farzi, Hamidreza. (2012/1391). "Naghd-e Kohan olgooye Sher-e Ghesseye Shahre Sngestan-e Mehdi
  Akhavan Sales". Adabiat-e Erfani Va Ostoore Shenakhti. No. 28. PP 114-134
Fath-e TaherI, Ali&Parsa, Hamze.(2012/1391). Barresi Mafhoom-e Koora Dar Andishe-ye Kristeva
  Ba Nazaer Be Reslle-ye Timaus Aflatton. Hekmat Va Falsafe. No. 29. PP 77-99
Frum, Erigh. (1999/1378). Zaban – Az Yad Rafte. Trans Ebrahim Amanat. Tehran:Morvarid
  Publication.
Irani,Naser,(1364.1985).Dastan:Taarif,Abzarha  va  Anasor(story:definitions,tools and 
    ingredient  mental).club of children and adolescent.Tehran.first prinit. 
Jong, Karl Gustav.(1998/1377) Ensan Va Sambolhayash. Trans Mahmood Soltaniye. Tehran:Jami
  Publication.
Kakhi, Mortteza.(2006/1385). Baghe Bi Bargi(The Garden Of Being Without Leaf).
   Tehran: Zemestan publication.
Kardgar,Yahya.(2008/1387). "Radd-e Paye Farhng-e Toode Dar Ashar-e Akhavan ba Takid Bar
  Ghesse-ye Shahr-e Sangestan". Shenakht. No 57. PP 335-364.
Lechte, John & Margaroni,Maria (2004) Julia Kristeva Live Theory. London and New
  York.Continum.
Mazaheri, Jamshid & Fooladi, Gholamreza.(2005/1384). "Lake-ye Abr-e Afagh-e Naomidi".
   Daneshkade-ye Adabyit Va Oloom-e Ensani-ye Daneshkade-ye Adabiyat-e Daneshgah-e Esfahan.
   No. 41. PP  251-276.
Mc Afee,Noell.(2004/1385) .Julia Krristeva.Trans By Payam zdnjoo. Tehran: Markaz   publication.
Modarresi, Fatemeh; Reihani Nia, Peiman. (2011/1390). “Barrasi-e kohan olgu-ye Anima dar ash’ār-
   e  Mehdi Akhavan Sāles”. Pazhouhesh-hāye zaban va adabiat-e Farsi- The University of Esfahan.     
   Year 3th. No.1. PP 1-20
Payn. Michael.(1993/1382)Lacan,Derrida,Kristeva. Trans By Payam Yazdanjoo.
   Tehran: Markaz publication.
 Rasel.Deniz.(1996/1375). Zanan jonoone pezeshki (Woman Madness of Medicine).
    Trans By Farzane Taheri. Tehran: Ney publication.
Seied  hoseini,Reza.(1968/1374).Maktabhaie  Adabi (Litrerary  Academic).tehran:nil.         
Servat,Mansour.(2006/1385).Ashnaie  ba  Makatebe Adabi (Acquvaintance  with litrary  Academic).tehran:nil.                                                                                                                               
Seier,Robert,and Michel lovi.(1383/2004).Romantism  va  Tafakor Ejtemaie(Romantism  and  Social 
  Thought).arghanon.number two.tehran: print organization publication.
Salimi koochi, Ebrahim & Sokoot jahromi, Fateme. Karbast –e nazarye Aloode engari-e Kristeva Bar
   Sher-e D  (Using Kristeva's Theory on the poem  Delam Baraye Baghche Misoozad). Jostarhaye
  Zabani. No.17. PP 89-106
Sattari, Jalal. (1998/1377).  Baztab-e Ostoore Dar Boof-e koor. Tehran: Toos Publication.
Shamisa, Siroos. (1992/1371). Dastan-e Yek Rooh (The Story Of A Goast).
Toolan, Michael.(1386/2006) Revayat shenasi. Tras by Fateme Alavi & Fateme Nemati. Tehran: Samt. 
Yazdanpanah, Zahra& Ghavami, Asiye.(1393/2014) Tatbighe Nemadha Dar Do Ostooreye Naranj o Toranj ba Aziris. Motaleate adabiyte tatbighi.Number 29. PP 129- 150.
Zizek, Slavoj.(2013/1392). Chegoone Lacan Bekhanim ( How to Read Lacan). Trans Ali Behrooz.
  Tehran: Rokhdad-e no