بازاندیشی مفاهیم فرادست و فرودست در مجموعه ی ماجراهای تن‌تن اثر هرژه

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات فرانسه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 گروه زبان و ادبیات فرانسه، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران ایران

چکیده

به رغم انتقاداتی که نسبت به آثار هرژه، نویسنده‌ی ماجراهای تن‌تن، دال بر سوگیری‌های نژادی و قومی مطرح است، این آثار محبوبیت خود را حفظ کرده‌اند، حتی نزد گروه‌هایی که موضوع مستقیم یا غیرمستقیم این سوگیری‌ها بوده‌اند. نحوه‌ی مواجهه‌ی این خوانندگان با ماجراهای تن‌تن در چارچوبی قرار می‌گیرد که در نظریه‌ی پسااستعماری ذیل عنوان رابطه‌ی فرودست و فرادست تعریف می‌شود. در این پژوهش الگوهای مختلفی را بررسی می‌کنیم که هرژه برای تعریف هویت برای گروه‌های فرودست به‌کار می‌گیرد. بر همین مبنا با تغییراتی در مفاهیم فرادست و فرودست، نشان می‌دهیم که برخلاف انتظار فرادستان، گروه‌های فرودست تنها مصرف‌کنندگان محصولات فرهنگی قدرت‌مداران نیستند و با استفاده از ابزارهایی که خود ایشان تولید کرده‌اند بر گروه‌های سلطه تأثیر می‌گذارند و موجب تغییراتی در گفتمان و جهان‌بینی ایشان می‌شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Reassessing the Concepts of Subordinate and Superior in Hergé’s The Adventures of Tintin

نویسندگان [English]

  • Paniz Fallahi 1
  • Fatemeh Khan-Mohammadi 1
  • Behzad Hashemi 2
1 Department of French Language and Literature, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Department of French Language and Literature, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
چکیده [English]

Despite great criticisms addressed to Hergé, the author of The Adventures of Tintin, regarding racial and ethnic biases, his works have maintained their popularity, even with groups that were directly or indirectly the subject of these biases.  The way that readers encounter The Adventures of Tintin is placed within the framework that in postcolonial theory is defined as the relationship between the subordinate and the superior. In this research, we assess different models that Hergé used to define the identity of subordinate groups. On the same basis, it is established that with making changes in the concepts of the subordinate and superior, and contrary to the expectations of the superior, subordinate groups are not merely the consumers of the cultural products of the powerful people. Consequently, by using the tools that have been produced by them, the subordinate influence the dominant groups and thus cause changes in their dialogues and perspectives.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Adventures of Tintin
  • cultural confiscation
  • postcolonial theory
  • self and other
  • subordinate and superior
Apostolidès, Jean Marie. “Hergé and Myth of the Superchild” [“Herzhe va Afsane-ye Abarkoodak”]. Yale French Studies, no.111 (2007): 45–57.
Assouline, Pierre. Hergé. France, Plon, 1996.
Delisle, Philippe. De Tintin au Congo à Odilon Verjus. Éditions Karthala, 2011.
Farr, Michael. Tintin: The Complete Companion. London, John Murray, 2001, Tintin: le rêve et la réalité, Éditions Moulinsart, 2001.
Gilli, Yves. “Le texte et sa lecture. Une analyse de l'acte de lire selon W. Iser”, Semen [Online], 1 | 1983, Online since 21 August 2007, accessed on 01 August 2022, URL: http://journals.openedition.org/semen/4261; DOI: https://doi.org/10.4000/semen.4261
Haidari, Fatemeh, and Reza Alborzi Avanaki. “Khanesh-e Pasa-Estemari-e Hamsayeha Dar Parto-e Nazarat-e Spivak” [“Post-colonial reading of Neighbors based on the Spivak’s comments”]. Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji]. No. 2 (Autumn and Winter 2017-2018): 337-352.
Hergé. Tintin au Congo. Casterman, 2010.
Hochschild, Adam. King Leopold's Ghost: A Story of Greed, Terror, and Heroism in Colonial Africa. Houghton Mifflin Harcourt, 1999.
Kessler, Peter. The Complete Guide to Asterix. Hodder Children’s Books, Great Britain, 1995.
Miguet-Ollagnier, Marie, and Nathalie Limat-Letellier, “Historique du concept d’intertextualité”, Open Edition Books [online], 1998, URL: https://books.openedition.org/pufc/4507?lang=en#authors, connection on 02 August 2021.
Moro, Thérèse.  “L'altérité crée la forme ”. L'Autre, vol. 1, No. 1 (2000).
Prakash, Gyan. “Subaltern Studies as Postcolonial Criticism”. The American Historical Review, vol. 99, no. 5 (1994) : 1475–1490. 
Royal Derek. “Introduction: Colouring America: Multi-Ethnic Engagements With Graphic Narrative”. MELUS, vol. 32, no. 3 (2007): 7−22.
Sheikholislami, Mahzad, and Parisa Pooyandeh. “Baznamaei va Tarsim-e Abhad-e Hoveyat-e “Digari” Safarnam-e Nevis, Zamin-e Pazhouhesh: Safarnam-e Pietro Della Valle” [“Representing the Travel Writer’s ‘Other Identity’ in Pietro Della Valle’s Travels in Persia”]. Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji]. No. 2 (Autumn and Winter 2022-2023): 337-352.
Solmon, Samuel. “L’espacement de la lecture: Althusser, Derrida, et la théorie de la lecture”, Décalage, vol. 1, no. 2 (2013): 1-24.
Spivak Gayatri Chakravorty. “Can the Subaltern Speak?”. Marxism and the Interpretation of Culture. Edited by Cary Nelson and Lawrence Grossberg. Urbana, University of Illinois Press, 1988, S. 271-313.
Strömberg, Fredrik. Comic Art Propaganda. ILEX, East Sussex, 2010.
Todorov, Tzvetan, and Mikhaïl, Bakhtine. Le principe dialogique. Suivi de : Ecrits du Cercle de Bakhtine. Le Seuil, 2013 (1981).
Spurr, David. The Rhetoric of Empire: Colonial Discourse in Journalism, Travel Writing, and Imperial Administration. Duke University Press, 1993.