مطالعۀ "در زمانیِ" سیرِ تحوّل مفهوم پارودی در نظریه و نقد ادبی در غرب

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشکده زبان های خارجی، دانشگاه تبریز، ایران

10.22059/jor.2019.286416.1875

چکیده

تعاریف متفاوت و گاه ضد و نقیض از «پارودی»، بیانگر نبود تعریف ثابتی از این مفهوم است. پارودی در ادبیات فارسی که شامل گنجینه‌هایی ارزشمند برای مطالعۀ این مفهوم می‌باشد، به «نقیضه» ترجمه شده و بیشتر مفاهیم نزدیک به آن را به اشتباه در بر می‌گیرد. به منظور بررسی متعاقب این مفهوم در ادبیات فارسی و شناخت بهتر ماهیت آن لازم است ابتدا به مطالعۀ در زمانی این مفهوم و بیان نظریه‌های مربوط به آن در ادبیات غرب بپردازیم. خواهیم دید که چگونه در قرن بیستم پس از تعریف دوبارۀ پارودی توسط باختین و فرمالیست‌های روس، نظریه‌پردازی در باب آن به اوج خود می‌رسد. از رویکردی خواهیم گفت که پارودی برای اولین بار در بستر آن تعریف و از مفاهیم مجاور خود تمییز داده شد و محدودیت‌های آن‌را نیز بیان خواهیم کرد و همچنین به مهم‌ترین و جدید‌ترین نظریه ها خواهیم پرداخت. پارودی، این مفهوم گاه تحسین و گاه تخریب شده، تحلیل‌گران و نظریه‌پردازان را تا کنون برآن داشته که دست از تعریف و تحقیق جدید در این زمینه برندارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Diachronic Survey Study of Parody in Western Literary Theory and Criticism

نویسندگان [English]

  • Sahar Vafaie
  • َAllahshokr Assadollahi Tejaragh
Department of French Language and Literature, Faculty of Persian and Foreign Languages, Tabriz University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Different and sometimes contradictory definitions of "parody" indicate that there is no consistent definition of this concept. A parody in Persian literature - containing valuable treasures to study this concept - has been translated to "Naghise". This word is incorrectly used for most of the concepts close to it. In order to understand this concept, finally, in a correct way in Persian literature, and to better recognize its nature, a diachronic survey study of parody in western theories and literary criticisms is necessary. In this article we will explain how theorizing about it culminates in Bakhtin and the Russian formalists in the twentieth century. We will describe the first approach in that parody was specially defined and distinguished from its adjacent concepts, as well as, the most important and recent theories. Parody, this acclaimed and sometimes perverted concept, has encouraged analysts and theorists to never stop redefining and researching about it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bakhtine
  • comic
  • diachronic
  • Genette
  • parody
  • theorization
Abastado, Claude. "Situation de la parodie". Cahiers du Vingtième Siècle, vol. 1, no. 6 (1976): 9-37.
Akhavan Sales, Mehdi. Naghize va Naghisesazan [Parodie et les Parodistes]. Tehran: Zemestan, 1389.
Aristote. La Poétique. Translated by Roselyne Dupont-Roc and Jean Lallot. Paris : Seuil, coll. "Poétique", 1980.
Assadollahi Tejaragh, Allahshokr. "Adabiat ya Adabiyat." ["Littérature ou Littérarité"]. Falsafe va Kalam, Tabriz : Alameh, vol. 1, no. 2 (1383) : 5-14.
Bakhtine, Mikhaïl. L’œuvre de François Rabelais. Translated by Andrée Robel. Paris: Gallimard, 1970.
---. Esthétique et Théorie du Roman. Paris: Gallimard, 1978.
---. "Du Discours Romanesque". Esthétique et Théorie du Roman. Paris: Gallimard, « Tel », (1978): 83-233.
Banville, Théodore de. Odes Funambulesques. Paris: Lemerre, 1892.
Barthes, Roland. Œuvre Complètes. Vol. 2, Edited by Éric Marty, Paris: Seuil, 1994.
Bayad, Maryam Soltan. "Honar-e Comedi-e Shakespeare" [“Shakespear's Comic Art”]. Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji], vol.10, no.24 (Spring 1384): 75-86
 Dousteyssier-Khoze, Catherine and Floriane Place-Verghnes. Poétique de la parodie et du pastiche de 1850 à nos jours. Oxford & Bern: Peter Lang, 2006.
Fallah, Gholamali, and Zahra Saberi. "Naghize va Parodie." ["Naghize et la Parodie"]. Nashrieh-e Matn Shenasi-e adab-e Farsi, vol. 2, no. 4 (1389): 17-32.
Genette, Gérard. Palimpsestes, la Littérature au Second Degré. Paris: Seuil, 1982.
---. Fiction et Diction. Paris: Seuil, 2004.
Ghasemipour, Ghodrat. "Naghize dar Gostareye Nazariyehay-e Moaser." ["Parodie dans l'Eventail des Théories Contemporaines"]. Naghd-e Adabi, no. 6 (1385): 127-147.
  Hugo, Victor. Préface de Cromwell. Edited by Anne Ubersfeld. Paris: Garnier-Flammarion, 1968.
  Hutcheon, Linda. "Authorized Transgression. The Paradox of Parody". Le Singe à la Porte. Vers une Théorie de la Parodie. Texte sembles et edites by Groupar. Colloque held at Queen's University Kingston, Ontario, Canada, Octobre 8-10, Edited by Groupar, New York : Peter Lang, (1981): 13-26.
---. A Theory of Parody. The Teachings of Twentieth-Century Art Forms. New York and London: Methuen, 1985.
Jakobson, Roman. Essais de Linguistique Générale. Paris: Les Editions de Minuit, 1963.
Mohammadi, Ali, and Fatemeh Taslim Jahromi. "Baressi Tatbighi-e Tanz-e Siay dar Dastanhay-e Farsi va Englisi ba Tekye bar Maktabe Surrealisme" [“Black Humor in English and Persian Stories Based on Surrealism School”]. Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e Zabanhaye Khareji], vol. 21, no. 2 (Spring 1395): 403-430
Murphy, Steve. "Parade Sauvage". Revue d’études Rimbaldiennes, vol. 1, no. 27 (2016):189-191.
Nabakov, Vladimir. Feu Pâle. Translated by Raymond Girard and Maurice-Edgar Coindreau, Paris: Gallimard, 1991.
Rose, Margaret. Parody: Ancient, Modern and Post-Modern. Cambridge: University Press, 1993. 
 
---. Parody//Metafiction. An Analysis of Parody as a Critical Mirror of the Writing and the Reception of Fiction. London: Croom Helm, 1979.
 
Sadrian, Mohammadreza. "Tarife Parodie dar Doran-e Pasamodern". ["La Définition de la Parodie à l'ère postmoderne"]. Andishehaye Adabi, no. 1 (1388): 45-69.
---, "Tahlil-e Taariff-e Naghize." ["Analyse des définitions de la Parodie"]. Pazhuhesh-e Zaban va Adabiate Farsi, vol.1, no. 18, (1389): 171-202.
Sangsue, Daniel. La Relation Parodique. Paris: José Corti, 2007.
---. La Parodie. Paris: Hachette Supérieur, 1994.