دانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-413123120180321Comparative-Transtextual Study of Herat School Manuscript to Orhan Pamuk, with an Emphasis on Khosrow and Shirin and Novel entitled “My Name Is Red”بررسی تطبیقی- ترامتنی تأثیر کتابنگارههای مکتب هرات بر اورهان پاموک با تأکید بر داستان خسرو و شیرین نظامی و رمان نام من سرخ5346752710.22059/jor.2018.141987.1343FAمرضیهابراهیمیدانشجوی کارشناسی ارشد / دانشگاه مازندرانفتانهمحمودیدانشیار/ دانشگاه مازندرانJournal Article20160128New comparative studies tried to discover texts relationships with utilizing Intertextual methods. Gerrad Genette speaks about interrelations of texts in Transtextual model. In his attitude, Transtextuality is whatever interrelate texts with each other. In the tradition of Iranian miniature, pictorial texts inspired by verbal texts and pursuant to their better understanding. Herat illustrating School is one of the uppermost Schools in Iran and the accompaniment of word and image in its works influences many artists from all over the world. After six centuries of creation of these works, in Turkish contemporary literature, Orhan Pamuk wrote a novel about illustrating which entitled “My Name is Red”. Illustrations of Herat School are so important in this novel and some parts of it occur in the illustrations themes. This study utilizes Genette’s theory of Transtextuality to examine how Herat manuscripts influence the novel. Findings of this article shows that the novel entitled “My Name is Red” is the result of creative transposition of Herat manuscripts and known as a hypertext for them.پژوهشهای نوین تطبیقی با بهکارگیری روشهای نقد بینامتنی به دنبال کشف روابط متون با یکدیگرند. ژرار ژنت، در الگوی ترامتنیت، از مناسبات میان متون سخن میگوید. به تعبیر وی، ترامتنیت هرآن چیزی است که یک متن را در ارتباط با متون دیگر قرار میدهد. در نگارگری ایرانی، متون تصویری غالباً الهام از متون کلامی خلق میشوند. مکتب هرات از برجستهترین مکاتب نگارگری ایران است که همنشینی کلام و تصویر در کتابنگارههای آن بسیاری از هنرمندان جهان را تحت تاثیر قرار داده است. نزدیک به شش قرن پس از خلق این آثار، در ادبیات معاصر ترکیه، اورهان پاموک، در رمان نام من سرخ به خلق روایتی دربارهی نگارگری میپردازد. اهمیت نگارههای مکتب هرات در این رمان بهگونهایست که گویا بخشی از داستان در زمینۀ این نگارهها رخ میدهد. این پژوهش با بهرهگیری از نظریهۀ ترامتنیت ژنت به بررسی چگونگی بازتاب کتابنگارههای مکتب هرات در رمان پاموک پرداخته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، رمان نام من سرخ نتیجۀ تراگونگیِ خلاقانۀ کتابنگارههای مکتب هرات است و بیشمتنی بر این آثار قلمداد میشود.دانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-413123120180321Nihilism in the Nietzsche and Khayyam S workنیست انگاری در آثار نیچه و خیام35586752810.22059/jor.2018.120599.1175FAفرزادبالواستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندرانمهدیخبازیاستادیار فلسفه ی جدید و معاصرغرب مازندرانJournal Article20150617Abstract<br /> One of the major approaches and concepts in all intellectual history nihilism , the absurdity of inconsistencies between the individual search for meaning in a meaningless world and the world to come.In philosophy, the word "absurd" the conflict between the desire of mankind to explore the inner value and meaning of life and man's inability to find it refers. Here, the "null" means "logically impossible", but rather means "dawn of man" is. But historically, and in particular,know Nietzsche as a philosopher know that this approach is considered. In our tradition, the approach is not unheard , so that even on the concepts of the Rubaiyat is coherently formulated. The kayyams Rubaiyat, also in the work Nietzsche nihilism emerge in areas of ontological , cosmological, epistemological, ethical and existential . This article want to reaserch is a deep affinity between these two philosophers ideas in the areas discussed want to emphasis that Khayyam had priority in this respect even Nietzsche<br /> Key words Kayyam, Nietzsche's nihilism., cosmological, epistemologicalچکیده<br /> یکی ازمفاهیم و رویکردهای عمده در تمامی تاریخ اندیشه ، نیست انگاری بوده است. اما به طور تاریخی و خاص ، نیچه را فیلسوفی می دانند که بوجوه ایجابی و سلبی این رویکرد را مورد ملاحظه قرار داده است. در سنت ما نیز، رویکرد نیست انگاری بی سابقه نبوده، به گونه ای که می توان مدعی شد مفاهیم آن در رباعیات خیام بطورقابل تامل و منسجمی صورت بندی شده است. هم در رباعیات خیام و هم در آثار نیچه حوزه های نیست انگاری در ساحات هستی شناختی ، جهان شناختی، معرفت شناختی ، اخلاقی و اگزیستانسیالیستی ظهور پیدا کرده اند. این مقاله بر آنست تا قرابت اندیشه های این دو فیلسوف را در حوزه های یاد شده مورد بررسی قرار دهدو ناکید کند که خیام از این حیث حتی بر نیچه فضل تقدم داشته است<br /> وازگان کلیدی: خیام ، نیچه ، نیست انگاری ، جهان شناختی ، معرفت شناختی.دانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-413123120180321The analysis of symbolism and myth in resistance poetry of Zeinab Habashتحلیل نمادگرایی و اسطوره در شعر پایداری زینب حبش59826752910.22059/jor.2018.123214.1198FAامیننظری تریزیدانشجوی دکتری گروه عربی دانشگاه اصفهانمحمدخاقانی اصفهانیعضو گروه عربی دانشگاه اصفهانسمیهحسنعلیاناستاد یار گروه عربی دانشگاه اصفهانJournal Article20150513Palestinian resistance poetry in its nature and originality has symbolic and mythical functions. These functions according to the nature are viable and sustainable and have characteristics of roaming and extra time. One of the poets of the Palestinian resistance who has left legacies with creation of various poems in resistance poetry, is Zeinab Habash who used impressively from myth and symbol as the main feature of this type of literature. This paper seeks to explore and analyze the symbols and myths in inductive- analytical method that used by poet. The conclusion was that the writer has divided symbols and myths to six scopes consist of natural, personal, positive, negative personal, animal, place, and other case, that have a variety of signified consist of peace, freedom, resistance, martyr, fighters, land, enemy and etc. that this subject appear richness of poet’s thought, initiative and his appropriate using of language and literary capacities.شعر پایداری فلسطین دارای کارکردهای نمادین و اسطورهای است. این کارکردها به لحاظ ماهیت، ماندگار و از ویژگیهای فرامکانی و فرازمانی برخوردارند. نماد و اسطوره در دو حوزهی معناگرایی و تصویر آفرینی شعر فلسطین نقش عمیق داشته است و همین دو خصلت ادبی، سبب شده است تا در سازوکار سرایندگی، به شکلی کارآمد مورد توجه قرار گیرند. زینب حبش با آفرینش اشعاری گونهگون میراثی ارزشمند در عرصه شعر پایداری فلسطین به جای گذاشته که از اسطوره و نماد به عنوان مهمترین شاخص این نوع ادبی استفاده چشمگیر کرده است. پژوهش حاضر با روش توصیفی – تحلیلی به تحلیل نمادها و اسطورههای به کاربرده شده توسط شاعر پرداخته است. یافتههای پژوهش نشان داده که نگارنده نمادها و اسطورهها را به شش حوزهی طبیعی، شخصی مثبت، منفی، حیوانی، مکانی و موارد دیگر تقسیم کرده است که دارای مدلولات متنوعی از جمله صلح، آزادی، پایداری، شهید، مبارزان، سرزمین، دشمن هستند که این موضوع از غنای اندیشه شاعر و ابتکار و استفاده مناسب وی از ظرفیتهای زبانی و ادبی پرده برمیدارد.دانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-413123120180321Mathematical puzzle-like story of the history of Herodotus
(Relying on the theory of Tzvtan Todorov)معمای ریاضی وار داستانی از تاریخ هرودوت (با تکیه بر نظریۀ تزوتان تودوروف)831026753010.22059/jor.2017.124352.1203FAسید علیقاسم زادهدانشیارفضل اللهخدادادیدانشجوJournal Article20150520TarykhchhAy detective story full of ups and downs, so that each ethnic Flklvrhay, detective stories of their own, but the subtle point that we have raised in this study, according to John SCSI implication that there is a first novel policing the world, known as the "mystery room" was on Herodotus. In this study, the theory Tzvtan Tvdvrvrf considered as the basis for research on the relationship between structure and plan the next step to prove Adayman similar to the story, "King Rampsytynvs and thieves" in the history of Herodotus to the example of the modern detective story by poo in comparison Adgaraln made. The results show that although the story "Rampsynytvs and thieves" in the history of Herodotus, according to "life-SCSI" first "mystery Drbstە room of the world" are presented, in terms of structural overlaps perfectly with the theory Tzvtan Todorov. Also in the narrative genre grammar police, four current narrative that makes up the suspense narrative.داستان کارآگاهی تاریخچه ای پرفراز و نشیب دارد، بهطوری که هر یک از فولکلورهای قومی، قصههای کارآگاهی خاص خود را دارند، اما نکتۀ ظریفی که ما را به انجام این پژوهش برانگیخت استناد به اشارۀ جان اسکاز مبنی بر وجود اولین رمان پلیسی جهان، معروف به «معمای اتاق دربسته» در تاریخ هرودوت بود. در این پژوهش، نظریۀ تزوتان تودوروف را پایۀ نظری پژوهش در نظر گرفتیم و در گام بعدی برای اثبات ادعایمان ارتباط ساختاری و طرح مشابه در داستان «پادشاه رامپسینیتوس و دزد» در تاریخ هرودوت را با نمونهای از داستان پلیسی معاصر نوشتۀ ادگار آلنپو در مقام مقایسه قرار دادیم. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که اگرچه داستان «رامپسینیتوس و دزد» در تاریخ هرودوت بنا بر نظر «جان -اسکاز» اولین «معمای اتاق دربستۀ جهان» معرفیشده، از نظر ساختاری کاملاً با نظریۀ تزوتان تودوروف همپوشانی دارد. همچنین در دستور زبان روایی ژانر پلیسی، چهار فعل روایتی وجود دارد که اساس تعلیق روایت را تشکیل میدهد.دانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-413123120180321The Pathology of the Uncoupling of System and Lifeworld and the Formation of Surveillance in The Castleجدایی زیستجهان از نظام و شکلگیری جامعه نظارتی در نمایشنامه دژ اثر هاوارد بارکر1031226753110.22059/jor.2018.141639.1338FAجلالفرزانه دهکردیمربی امورشی/ دانشگاه امام صادق (ع)سید محمدمرندیریاست دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران0000-0003-3600-1008یونسشکرخواهریاست مرکز مطالعات بریتانیا ی دانشکده ی مطالعات جهان دانشگاه تهرانJournal Article20160124Enlightenment in the Western societies, by giving credence to the instrumental reason, justified man’s dominance over his world around and led to the construction of modern structures in the Western societies. Among the critics of Modernity, Michel Foucault by genealogical study of the formation of the Western subject analyzed the procedures through which the modern power technologies are formed. Also, Jürgen Habermas by the study of the Western instrumental reason, establishes his pathological solutions on the grounds of inter-subjectivity. Moreover, Howard Barker, in his play, The Castle, depicts a dystopian society in which a medieval crusader, accompanied with a rationalist engineer, destroys people's communal and intersubjective relations by constructing a panoptic castle. This article aims at analyzing the surveillance society of The Castle by Foucault’s genealogy of power relations in the Western societies and Habermas’s theories about the uncoupling of lifeworld and system. The researchers of this study concluded that the uncoupling of lifeworld from system can be the main reason for the demolition of the play's symbolic society.ظهور روشنگری در غرب با ارزش بخشیدن به عقل ابزاریِ انسان در شناخت پدیدههای پیرامون خود، سلطة انسان بر جهان اطرافش را توجیه کرد و به ایجاد ساختارهای اجتماعی مدرن در جامعه غربی انجامید. از میان منتقدان مدرنیته، میشل فوکو با پیگیری چگونگی شکلگیری سوژه در تاریخ جامعه غرب به تبارشناسی روابط قدرت و تغییر شکل در روشهای اِعمال قدرت میپردازد. یورگن هابرماس نیز با انتقاد از عقل ابزاری حاصل از مدرنیته راه رهایی از شیوﻩهای اِعمال قدرت نوین را در تقویت روابط میان سوژﻩهای انسانی جستجو میکند. بدینسان، هاوارد بارکر در نمایشنامة دژ جامعهای را به تصویر میکشد که در ابتدا براساس روابط بینفردی و به صورت اشتراکی اداره ﻣﻲشده، سپس با بازگشت جنگجویی صلیبی و متعصب که مهندسی عقل-گرا نیز همراهیﺍش میکند به جامعهﺍی پلیسی تبدیل میشود که در آن شهروندان تحت نظارت دائم قرار میگیرند. نماد این سلطة انضباطی، ساختن دژی هراسناک است. بنابراین، پژوهش حاضر، با استفاده از دیدگاه فوکو و هابرماس درباره لزوم همراهی زیستجهان و نظام در جامعه، به واکاوی جامعهشناختی این نمایشنامه ﻣﻲپردازد.دانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-413123120180321The comparison of scenes in the “Blindness" of Jose Saramago and "The Lost” of Particle Modyanoمقایسه تطبیقی عنصر صحنه در رمان « کوری » ژوزه سارا ماگو و « بیراه » پاتریک مودیانو1231406753210.22059/jor.2018.210859.1411FAطاهرهصادقی تحصیلیهیات علمی دانشگاهعلینوریعضو هیأت علمی دانشگاه لرستانJournal Article20160713The scene is the local and chronological situation of acts in the Fiction. So that the general places of characters in addition to Geographical place and the era of acts governing the behavior of characters, is also effective on it. “Blindness” of Jose Saramago and “The Lots” of Patrick Modyano has some common deliberative aspects such as: Philosophical theme, deficiencies, and crises of identity and intellectual in contemporary Human life, and having devices of narrating. However they have considerable differences, such as their scenes elements. In this research, it has been pay attention to differences and resemblances of two novels scenes. The conclusions are that: In “Blindness”, the places and times are indefinite; and scenes are General and symbolic and in some cases are “non-Places” as Oget says; but in “The Lots”, the places are accurate and so, times are limit to the contemporary era.In “The Lots”, the frequency of panoramic scenes are more than the “Blindness”; and in the “Blindness”, Scenic ones are more than in “The Lots”.صحنه، موقعیت مکانی و زمانی وقوع حوادث داستان است که عمل داستانی بر آن روی می-دهد و علاوه بر موقعیت جغرافیایی و زمان وقوع حوادث، شرایط کلی و عمومی حاکم بر رفتار و عمل شخصیتهای داستان نیز در آن مؤثر است. « کوری » اثر ژوزه سارا ماگو و « بیراه » نوشتۀ پاتریک مودیانو، وجوه مشترک تأملبرانگیزی دارند؛ ازجمله، درونمایۀ فلسفی؛ توجه به بحرانهای بزرگ هویتی و فکری در زندگی انسان معاصر و بهرهمندی از تمهیدات روایتپردازی؛ با این همه، اختلافات قابل تأملی دارند؛ ازجمله نحوۀ طرح عنصر صحنه در دو رمان. در این پژوهش، ضمن مقایسۀ تطبیقی عنصر صحنه در دو رمان، به وجوه اختلاف و اشتراک آن دو پرداختهایم. نتیجه اینکه در رمان «کوری»، غالباً مکانها و زمانها نامشخص و صحنهها کلی و نمادین و در مواردی «نامکان» هستند؛ اما در رمان «بیراه» مودیانو، مکانها با ذکر جزئیات مشخص شدهاند و زمان، محدود به دورۀ معاصر است. بسامد صحنههای فراخ منظر در « بیراه » بیشتر؛ و بسامد صحنههای نمایشی در « کوری» فزونتر است.دانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-413123120180321A critical study on the meaning and symbolic value of the word "sea" in Cesare Pavese's worksآب را دیدی نگر در آب آب.معنی و ارزش سمبلیک «دریا» در آثار چزاره پاوزه1411726753310.22059/jor.2018.206470.1382FAفاطمهعسگریعضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات ایتالیایی دانشکده زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران ایران0000000212341975Journal Article20160507Cesare Pavese is one of the figures of Italian modern literature. He in fact belongs to literary and artistic movement of Realism, and lives two world war’s tragic experience. His works are also influenced by Symbolism and sealed by shadows of Neorealism. In most of his works many natural elements are usually used by the poet to mean existential concepts of human life. One of this natural elements is “sea” that so many times, in some of his works in prose and in poetry, takes on several different values and meanings as if to show contradictions that exist in poet and writer’s soul and also in his private life. In the other hand, sometimes word “sea” means death, nothingness, no way and on the other times it means as a pure and primitive curiosity that gives man a very deep energy to hold on and continue to live. In this paper we focus on a critical analysis of the word “sea”‘s different meanings that we can find in Pavese’s works.چزاره پاوزه (1950-1908) یکی از چهره های سرشناس ادبیات ایتالیا در قرن بیستم است. جوهره فعالیتهای ادبی وی از لحاظ زمانی میان دو جریان فکری و هنری سمبولیسم جادوئی و نئورئالیسم قرار دارد. پاوزه شاعر و داستانسرای پرضدونقیضی است که هماره به دنبال خلق اثری متفاوت و یگانه است و تمام زندگی خویش را صرف این غایت می نماید هرچند که آشفتگی روحی و روانی و تشویش بیش از حد در زندگی شخصی وی هماره بر آثارش نوعی سایه بدبینی افکنده است. در آثار او خیلی از عناصر موجود در طبیعت سخاوتمند خداوند به سان معرف و سمبل برخی معانی حقیقت زندگی انسان مورد استفاده قرار گرفته اند. در این مقاله بخصوص به بررسی معنی "دریا" در برخی اشعار و داستانهای او پرداخته می شود. دریا گاه نماد عدم، نیستی، پوچی و مرگ است و گاه به معنای کنجکاوی ذاتی انسان و در پی آن مبدل به حقیقتی می شود که آدمی را به زندگی هرچه بیشتر متصل نگه می دارد.دانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-413123120180321My Name Is Rachel Corrie: The End of “End of Ideology” in Post-9/11 British Documentary Theatreپایانی بر «پایان ایدئولوژی» در تئاتر مستند بریتانیا پس از یازده سپتامبر: نگاهی به نمایشنامۀ نام من راشل کوری است1731966753410.22059/jor.2018.202606.1364FAسید محمدمرندیدانشیار دانشکدۀ زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، ایران0000-0003-3600-1008گلنازمنتظریدانشجوی دکتری دانشکدۀ زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، ایرانحسینپیرنجمالدیندانشیار ادبیات انگلیسی دانشگاه اصفهانJournal Article20160308The “end of ideology” was a theory put forward by conservative American intellectuals at the height of the Cold War, serving the purposes of western politicians in their crusade against Marxism/Communism in the polarized post-war world. Reemerging in a variety of names and forms, the “end of ideology” came to be the dominant political, social, and cultural discourse of the second half of the twentieth century, and frustrated the possibility of meaningful resistance to the status quo. Nevertheless, in the past two decades, especially after the momentous post-9/11 events, we can see clear signs of challenge to this discourse. Investigating the influence of these discursive changes on contemporary British theatre and introducing the little-known form of documentary theatre, the present study will focus on the return of ideology to the British theatre in documentary works. My Name Is Rachel Corrie and, in passing, two other documentary plays will be considered to shed light on the core premise that an important part of the British theatre is once again ideological.«پایان ایدئولوژی» نظریهای است که در بحبوحۀ جنگ سرد توسط نظریهپردازان محافظهکار آمریکایی مطرح شد، و در منازعۀ قدرت در جهان دوقطبی پس از جنگ جهانی دوم به عنوان راهکاری برای مقابله با مارکسیسم/کمونیسم در خدمت سیاستمداران غربی قرار گرفت. در نیمۀ دوم قرن بیستم، «پایان ایدئولوژی»، با نامها و کسوتهای مختلف، به گفتمان غالب سیاسی، اجتماعی، و فرهنگی تبدیل شد، و عملاً امکان هرگونه نقد جدی و تغییر معنادار در وضعیت حاکم را از بین برد. با این حال، طی دو دهۀ گذشته، خصوصاً در سالهای پس از یازده سپتامبر، نشانههایی از مخالفت با این گفتمان به روشنی دیده میشود. در مقالۀ حاضر تلاش شده، تا ضمن بررسی تأثیر این تحولات گفتمانی بر تئاتر معاصر بریتانیا و معرفی فرم کمتر شناختهشدۀ نمایش مستند، به بازگشت ایدئولوژی به تئاتر بریتانیا در قالب تئاتر مستند بپردازیم. در همین راستا، نمایشنامۀ مستند نام من راشل کوری است، به عنوان نمونۀ کامل بازگشت ایدئولوژی به تئاتر، مورد بررسی قرار گرفته، و به طور ضمنی به دو اثر مستند دیگر پرداخته شده است.دانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-413123120180321Study of cross-cultural dialogism process in Crasy for Elsa- intertextual approachمطالعۀ فرایند گفتگوی بینافرهنگی در مجنون السا بر مبنای رویکرد بینامتنیت1972166753510.22059/jor.2017.205477.1379FAمژگانمهدوی زادهاستادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه اصفهان0000-0002-4793-130Xاکرمآیتیاستادیار دانشگاه اصفهانپریرضاییفوق لیسانس ادبیّات فرانسه دانشگاه اصفهانJournal Article20160424Study of cross-cultural dialogism process in Crasy for Elsa- intertextual approach:Intertextual approach as one of the great achievements of post-structuralism opened a new horizon in criticism. The term “intertextuality” was first introduced as Julia Kristeva’s translation of Mikhail Bakhtin’s conception of the “dialogic”. According to this approach no text is independent and it is affected by the previous texts. People like Genette, Barthe, Riffaterre and Jenny also began to spread this approach to literary criticism. Contemporary French poet and writer, Louis Aragon, also tried to take advantage of intertextual relations in the discovery of convergences in the world's collective memory and sees cognitive features of each nation such distinctions that can build together a global culture. Relying on the intertextuality approach, in this research we have tried to study the intertextuality in “Crazy for Elsa” written by Louis Aragon and We have also tried to study the process of dialogism and the importance of literary thinking in transfer of a sense of solidarity that defined in the united in diversity.رویکرد بینامتنیت بهعنوان یکی از دستاوردهای ارزشمند پساساختارگرایان، افق جدیدی در نقد متون گشوده است. نخستین بار ژولیا کریستوا با بررسی آثار باختین، اصطلاح «بینامتنیت» را مطرح کرد. طبق این رویکرد هیچ متنی مستقل و بیتأثر از متنهای پیشین نیست. افرادی چون ژونت، بارت، ریفاتر و ژونی نیز به بسط این رویکرد در نقد ادبی پرداخته اند. از نظر آنان، ارتباطات بینامتنی موجب تولید معنای عمیقتر در متون میشود. لویی آراگون شاعر و نویسندة معاصر فرانسوی نیز در مجنون السا با بهرهگیری از رویکرد بینامتنیت درپی برقراری این مهم برمیآید. او با بهرهگیری از روابط بینامتنی سعی در کشف همگراییها در حافظۀ جمعی جهان داشته است؛ و ویژگیهای شناختی هر ملت را همچون تمایزهایی میبیند که میتوانند در کنار یکدیگر فرهنگی جهانی بسازند. . در این جستار، ما به مطالعۀ فرایند گفتگوی بینافرهنگی بر مبنای رویکرد بینامتنیت در مجنون السا اثر لویی آراگون پرداخته و بر مبنای روابط بینامتنی، به دنبال کشف چگونگی فرایند گفتگومندی و اهمیت تفکر ادبی در انتقال مفهوم همبستگی در عین تباین هستیم.دانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-413123120180321From Theory to Practice: The Examination of “The Reader in the Book” in A Handful Of Wheat by Aiden Chambersاز نظریه تا عمل: بررسی «خوانندة درون متن» در یکمشت گندم اثر ایدن چمبرز2172366753610.22059/jor.2018.211546.1414FAجعفرمیرزایی پرکلیاستادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه رازی کرمانشاهJournal Article20160708Aiden Chambers is one of the outstanding critics and writers in Children’s Literature who emphasizes, in his theory “The Reader in the Book,” on the importance of style, point-of-view, taking-sides and tell-tale gaps in examining the works in this field. Recently, Chamber’s approach has opened new doors to the examination of Iranian works in Children’s Literature. The present study aims at reading “A Handful Of Wheat” from his collection, The Kissing Game, on the basis of his theory to identify Chamber’s effective techniqes to create “the reader in the book” and by this practically put his ideas into test. The findings of this research demonstrate that, in this story, Chambers creates an intellegent, curious, critical and imaginative child reader through using the techniqes of structuring the main narrative within a framing narrative, writing disagreement, childlike objectivization, managed shift of tone/voice, double narrative levels, concrete narrative-making, taking sides through creating a double-face narrator, superficial and structural gaps, and an allegorical ending.چکیده<br /> ایدن چمبرز از نظریهپردازان و نویسندگان برجستة ادبیات کودک و نوجوان است که در نظریة «خوانندة درونمتن» خود بر اهمیت مطالعة چهارعنصر سبک ، زاویة دید ، طرفداری و شکافهای گویا در نقد آثار این حوزه تأکید میکند. روش نقد چمبرز طی سالهای اخیر دریچة تازهای بهسوی نقد آثار ادبیات کودک در ایران گشوده است. پژوهش حاضر بر آن است تا با بررسی داستان «یکمشت گندم» از مجموعه داستان بازی محبت بر اساس روش نقد خود چمبرز شیوهها و فنون کارآمد وی را در خلق خوانندۀ درونمتن نمایان سازد و نظریات او را در این اثر عملاً به بوته آزمایش بگذارد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که چمبرز در این داستان با بکارگیری شیوههای پرداخت روایت اصلی در قاب پیشروایت، تقابل نوشتاری، عینیتبخشی کودکانه، تغییر کنترلشدة لحن، سطح روایی دوگانه، روایتپردازی ملموس، طرفداری از راه آفرینش راوی دوچهره، شکاف-های صوری، ساختاری و پایان تمثیلی خوانندة کودک درونمتنی اندیشمند، کنجکاو، منتقد و سرشار از تخیل خلق میکند.دانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-413123120180321Features the characters in the stories of Iranian and foreign Pykarskویژگی های شخصیت پیکارسک در داستان های ایرانی و خارجی2372546753710.22059/jor.2018.137178.1303FAالیاسنورائیدانشیارJournal Article20151126Pykarsk (picaresque) refers to a narrative style that emerged in the sixteenth century in Spain and one of the characteristics that are mercurial character and a bully. Some researchers believe that Pykarsk narrative style, in imitation of the genre could be investigated in Eastern literature is formed, what we have to do this research raised similarity in personality traits stories in world literature was Pykarsk. With this introduction we want to know what personality traits in fiction stories Pykarsk Iran and the world that our claim that these figures prove Pykarv. The research methodology utilizes analytical and library resources to evaluate and compare the characteristics of some of the stories of Iranian and foreign Pykarv deals.characteristics of some of the stories of Iranian and foreign Pykarv deals.characteristics of some of the stories of Iranian and foreign Pykarv deals.characteristics of some of the stories of Iranian and foreign Pykarv deals.characteristics of some of the stories of Iranian and foreign Pykarv deals.پیکارسک(picaresque)به سبک داستانی ای اطلاق می شود که در قرن شانزدهم در اسپانیا شکل گرفته و از خصوصیات بارز آن ها وجود شخصیت های کلاش و پهلوان پنبه است. البته برخی محققان بر این باورند که سبک داستانی پیکارسک، به تقلید از نوع ادبی مقامه در ادبیات شرقی شکل گرفته است، آن چه ما را به انجام این پژوهش بر انگیخت وجود تشابه در ویژگی های شخصیتی داستان های پیکارسک در ادبیات جهان بود. حال با این مقدمه می خواهیم بدانیم کدام ویژگی های شخصیتی در داستان های پیکارسک ایران و جهان وجود دارد که ادعای ما مبنی بر پیکارو بودن این شخصیت ها را به اثبات برساند. همچنین در پی آنیم تا در انتهای پژوهش به یک دستور زبان روایی برای سبک داستانی پیکارسک، با تکیه بر ویژگی های مشترک پیکارسک ایرانی و خارجی دست یابیم. لذا پژوهش حاضر به شیوۀ توصیفی- تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای به بررسی و مقایسۀ ویژگی های شخصیتی پیکارو در چندی از داستان های ایرانی و خارجی می پردازد.دانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-413123120180321A Survey about Majid Amjad and Sohrab Sepehri approach to Quranic verses and mysticism in their poetryبررسی رویکرد آیات قرآن و عرفان در اشعار مجیدامجد و سهراب سپهری2552736753810.22059/jor.2018.205654.1380FAوفایزدان منشدانشگاه تهرانسمیراگیلانیکارشناسی ارشد زبان اردوJournal Article20160509The literary phenomena of artists are reflection of their ideas, beliefs and spiritual greatness that emanates from their own outlook on universe and self-awareness.<br /> Majid Amjad and Sohrab Sepehri are amongst those Poets that use religion, mysticism and Quranic verses in their poems.<br /> Amjad who had a religious view towards the universe at first , got far from that perspective but after obtaining some scientific experiences ,he returned toward Religion and achieved self-realization in the last years of his life .<br /> Sepehri has also got to know mystical methods in his life,he was always respecting all religions based on the principle of Monotheism . He reached to a mystic place at the end of his life by realizing the principle of unity and seeing the manifestation of God in all manifestations of nature.<br /> <br /> Our purpose is to examine the different approaches of religion, mysticism and Quranic verses in these two Persian and Urdu poets.<br /> We will try to discuss it with descriptive, inferential and analysis methods based on their poems.آثار ادبی هنرمندان آیینة اندیشهها، باورهای آنهاست که از جهانبینی و خویشتنخویششان سرچشمه میگیرد. مجیدامجد و-سهرابسپهریازجمله شاعرانیاند که در اشعارخود بهمذهب ، عرفان و آیات قرآن پرداختهاند. امجد در آغاز با نگرشی مذهبی بهجهان و مسائل پیرامون مینگریست ولی در دورة میانی شاعری، از آن دیدگاه فاصله گرفت، ولی پس از اخذ تجربهای علمی، نه لزوماً مادیگرا، بهسمت مذهبگرایی بازگشت و در اواخر عمر بهطرز خاصی بهمذهب روی آورد و بهخودشناسی رسید. -سپهری نیز با نحلههای عرفانی آشنا شد، همواره با تکیه براصل توحید بههمة مذاهب احترام میگذاشت. وی در اواخر عمر با -رسیدن بهوحدتوجود با کائنات و مشاهدة تجلیخداوند در تمامی مظاهر طبیعت بهجایگاه یک عارف رسید. هدف از نگارش این مقاله، بررسی رویکردهای مختلف مذهبی، عرفانی وآیات قرآن در اشعار دو شاعر معاصر اردو وفارسی، امجد و سپهری است و تلاش خواهیم کرد که با روش توصیفی–تحلیلی واستنباطی، با استناد بر سرودههای این دو شاعر، مقوله مورد بررسی قرار گیرد.