دانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-4131145620100220Phonological Metathesis in Persian: Synchronic, Diachronic, and the Optimality Theoryبررسی قلب واجی در زبان فارسی: همزمانی، در زمانی و نظریه بهینگی20554FAمحمدرضااحمدخانیدانشگاه پیام نور ورامینJournal Article19700101Metathesis as a phonological phenomenon in order to reverse segments has been focus of many studies. Metathesis according to the range of application can be sporadic or regular. It links synchronic studies of language to diachronic ones and thereby has some consequences for phonological theory. The central goal of this paper is to elucidate the conditions under which metathesis occurs synchronically in modern Persian and diachronically in Pahlavi (Middle Iranian Persian). In this paper, first metathesis is viewed from different aspects especially a historical one. And particular attention is paid to its causes and contexts. Then, metathesis is studied within Optimality Theory, using constraints such as Syllable Contact Law (SCL), Sonority Sequence Principle (SSP),… Also it was found that segments don't behave identically in the metathesis process. Phoneme /r/ is the most frequent and /z/ is the least one found in Persian.قلب واجی فرایندی واجی است که در آن ترتیب زنجیرهها معکوس میشود، موضوع مطالعات فراوانی بوده است. این فرایند بر طبق حوزه عملکرد میتواند منظم یا نامنظم باشد و در زبان فارسی مطالعات همزمانی را به در زمانی پیوند میدهد. این فرایند به نوبه خود میتواند پیامدهایی را برای نظریه واجی داشته باشد. هدف اصلی این مقاله بررسی شرایطی است که طی آن قلب واجی به طور همزمانی (در فارسی امروزی) و به طور در زمانی در زبان پهلوی (زبان ایرانی میانه) روی میدهد. در این مقاله ابتدا قلب واجی از جنبههای مختلفی به ویژه تاریخی مورد بررسی قرار گرفت و سپس عوامل و بافت وقوع آن مشخص گردید. همچنین این فرایند با استفاده از محدودیتهایی چون قانون برخورد هجا، اصل ترتیب رسایی و ... در قالب نظریه بهینگی بررسی شد. علاوه بر این مشخص گردید که واجها به طور یکسانی در فرایند واجی عمل نمیکنند و r پربسامدترین و z کم بسامدترین واج در این فرایند میباشند.دانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-4131145620100220Phonological Metathesis in Persian: Synchronic, Diachronic, and the Optimality Theoryخودکارآمدی معلمان انگلیسی در ایران:آیا مدرک تحصیلی و تجربه باعث تفاوت میشود؟20555FAرامیناکبریدانشگاه تربیت مدرسشهابمرادخانیدانشگاه تربیت مدرسJournal Article19700101Teacher efficacy refers to teachers’ beliefs in their ability to enhance student achievement and bring about positive learning outcomes. The present study was intended to investigate possible relationships between experience/academic degree and teacher efficacy among EFL teachers. Four hundred and forty-seven teachers who participated in this study filled in a survey which included some demographic information as well as Teacher Self-Efficacy Scale (TSES). The results of data analysis showed that experienced teachers (with more than three years of teaching experience) had a significantly higher level of global efficacy, efficacy for student engagement, efficacy for classroom management, and efficacy for instructional strategies compared to their novice counterparts. In contrast, teachers who had English-related academic degrees did not enjoy significantly higher levels of efficacy except in the subcomponent of student engagement. The findings are discussed in the light of different sources of efficacy to which novice/experienced teachers resort and the nature of English-related university programs.خودکارآمدی معلمان به اعتقاد معلمان به تواناییشان در بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان اشاره دارد. هدف از تحقیق حاضر بررسی روابط بین تجربه، مدرک تحصیلی و خودکارآمدی معلمان زبان انگلیسی بود. چهارصد و چهل و هفت معلمی که در این مطالعه شرکت کردند پرسشنامهای را پر کردند که حاوی اطلاعات شخصی و مقیاس خودکارآمدی معلمان بود. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که معلمان با تجربه (با بیش از سه سال سابقه تدریس) در مقایسه با معلمان کم تجربه به طور معناداری از خودکارآمدی بالاتری در زمینههای کلی، مشارکت دانشآموزان، اداره کلاس، و استراتژیهای آموزشی برخوردار بودند. در مقابل معلمانی که مدرک مرتبط با زبان انگلیسی داشتند به جز در مورد مشارکت دانشآموزان در سایر موارد از خودکارآمدی بالاتری نسبت به معلمانی که مدرک مرتبط نداشتند برخوردار نبودند. این یافتهها با توجه به سرچشمههای خودکارآمدی معلمان کم تجربه و با تجربه و نیز ماهیت برنامههای مرتبط با زبان انگلیسی در دانشگاهها مورد بحث قرار میگیرد.دانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-4131145620100220The Long-Term Effect of Selective Written Grammar Feedback on EFL Learners' Acquisition of Articlesبازخورد دستوری نوشتاری گزینشی و تأثیردراز مدت آن بر فراگیری حروف تعریف انگلیسی20556FAاحسنپاشازادهدانشگاه تهرانحمیدهمعرفتدانشگاه تهرانJournal Article19700101The long-term efficacy of written grammar feedback (WGF) has escaped rigorous empirical investigation, partly due to its strong intuitive appeal. The few studies that have investigated the long-term effect of grammar correction have failed to find any positive long-term effects for WGF (Truscott, 2007). Nevertheless, a number of recent studies have reported a positive effect for WGF. The present study investigated the long-term effect of selective grammar feedback on a reasonably complex feature of the English grammar, attempting to shed some light on the factors that may explain the conflicting results of previous studies. A group of low intermediate EFL learners (N = 22) participated in this study. They received WGF on the use of articles and a limited number of various other grammatical categories. The results showed that selective WGF can produce large short-term gains for functionally complex grammatical features, but that it may prove to be detrimental in the long run. The study also found that learners tend to avoid the grammatical feature on which they have received corrective feedback. The theoretical and practical implications are discussed.تأثیر دراز مدت بازخورد دستوری نوشتاری مورد مطالعة تجربی دقیق قرار نگرفته است و قسمتی از این مسئله به جاذبة شهودی این نوع بازخورد برمیگردد. تحقیقات معدودی که در زمینة بازخورد دستوری نوشتاری انجام گرفتهاند، تأثیر مثبتی برای این نوع بازخورد پیدا نکردهاند (تراسکات، 2007). با این وجود، تعدادی از تحقیقات اخیر تأثیر مثبتی برای بازخورد دستوری گزارش کردهاند. تحقیق حاضر تلاشی است در جهت بررسی تأثیر دراز مدت بازخورد نوشتاری دستوری بر یک نکته نسبتاً پیچیدهای از دستور زبان انگلیسی (حروف تعریف) و نیز توضیح عوامل تأثیرگزار در نتایج متناقض تحقیقات گذشته. 22 زبانآموز در سطح متوسط از یک مؤسسه آموزش زبان در این تحقیق شرکت کردند. بازخورد دستوری نوشتاری در مورد حروف تعریف انگلیسی و تعداد محدودی از اشتباهات مختلف دستوری به این زبانآموزان ارائه شد. نتایج نشان میدهد که بازخورد دستوری گزینشی میتواند تأثیر کوتاه مدت زیادی بر این نکته پیچیده داشته باشد، ولی ممکن است این نوع بازخورد تأثیر منفیای در دراز مدت داشته باشد. نتایج همچنین نشان میدهد که فراگیران پس از دریافت بازخورد تصحیحی از به کارگیری نکات تصحیح شده اجتناب میکنند. اهمیت عملی و نظری این نتایج نیز مورد بررسی قرار گرفته است.دانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-4131145620100220Classicism and/or Romanticism: A Survey of Aesthetics in The Winter's Taleکلاسیسیسم و/ یا رمانتیسیسم: مروری بر زیباییشناسی قصة زمستان20557FAزهراجاننثاری لادانیدانشگاه تهرانفاضلاسدی امجددانشگاه تربیت معلمJournal Article19700101This article aims at reading The Winter's Tale with respect to Hegel's argument in Aesthetics: Lectures on Fine Art. The researchers try to apply Hegel's notion of art to the artistic aspects of the mentioned play by Shakespeare. The play's aesthetic values will be examined and illustrated from two differing but interdependent classical and romantic perspectives based on Hegelian definitions pertaining to diverse epochs through which art and its representations were developed. The researchers will show that the play contains characteristics of both classical and romantic art forms, but this does not necessitate that Shakespeare believed in these notions and exploited them quite innocently. Rather, as the objective of this study will manifest, it will be proved that Shakespeare neither approved of the classical notions of art nor adopted the romantic version, but stood on the borderline in between and manipulated them intelligently and playfully giving a parodic version of both aesthetics.این مقاله در نظر دارد تا با توجه به نظریة هگل در پیوند با فلسفة هنرهای زیبا خوانشی تازه از قصة زمستان شکسپیر به دست دهد. پژوهشگران تلاش خواهند کرد ایدههای هگل را دربارة جنبههای هنری نمایشنامة نامبرده به کار گیرند. در این مطالعه، ارزشهای زیباییشناختی نمایشنامه از دو دیدگاه متفاوت اما کاملاً وابستة کلاسیسیسم و رمانتیسیسم و با توجه به تعاریف هگل از دورههای متفاوتِ ظهور و رشد و نموِ شکلهای هنری بررسی خواهند شد. نمایشنامة قصة زمستان دربرگیرندة هر دو شکل هنری کلاسیسیسم و رمانتیسیسم است اما چنین یافتهای لزوماً دلیل بر اعتقاد کامل شکسپیر به آنها و یا بکارگیری غیرجانبدارانهشان نیست. همان گونه که نشان خواهیم داد، شکسپیر نه ایدههای زیباییشناختی کلاسیسیسم را باور داشت و نه زیباییشناسی رمانتیسیسم را آن گونه که باید وفادارانه و یا جانبدارانه بکار بست، بلکه روی مرز میان این دو زیباییشناسی حرکت کرد و هوشمندانه و با شوخطبعی گونهای طنزآمیز از آنها آفرید.دانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-4131145620100220Gender Differential Item Functioning Analysis of the University of Tehran English Proficiency Testتحلیل کارکرد افتراقی جنسیتی آزمون سنجش توانش عمومی زبان دانشگاه تهران20558FAعباسعلیرضاییدانشگاه تهرانعنایتاللهشعبانیدانشگاه تهرانJournal Article19700101The University of Tehran English Proficiency Test (UTEPT) is a high-stakes entrance examination taken by more than 10,000 master’s degree holders annually. The examinees’ scores have a significant influence on the final decisions concerning admission to the University of Tehran Ph.D. programs. As a test validation investigation, the present study, which is a bias detection research in nature, utilized multistep logistic regression (LR) procedure to examine the presence of gender differential item functioning (DIF) in the UTEPT with a sample of 6,555 examinees who took the test in November 2006. Specifically, the LR DIF two-degree of freedom Chi-squared test of significance was employed to test the significance of DIF. Following what has been recently suggested in the literature, the test of significance for DIF was accompanied by a measure of magnitude, namely the R-squared effect size for LR DIF, for the interpretation of which the two widely accepted classification schemes were used comparatively. The results reveal that 39 of the 100 items in the test display significant gender differences. However, these group differences are viewed as “negligible” based on both of the schemes. Accordingly, it could be argued that the UTEPT is a gender DIF-free test, though the Reading Comprehension section of the test remains in need of further analysis as it seems that the general trend of DIF indices at the item level may hint at an inclination towards males.آزمون سنجش توانش زبان دانشگاه تهران (UTEPT) آزمونی فراگیر و سرنوشتساز برای تصمیمگیری در مورد پذیرش دانشجو در دورههای دکتری دانشگاه تهران میباشد که هر ساله بیش از 10000 داوطلب ورود به این دورهها در آن شرکت میکنند. پژوهش حاضر مطالعهای است جهت اعتباریابی این آزمون که در آن با استفاده از روش تحلیل آماری رگرسیون لجیستیک (LR)، که بر روی 6555 شرکت کننده در آزمون سال 1385 انجام گرفت، به شکلی نظاممند وجود کارکرد افتراقی (DIF) سؤالهای آزمون بر اساس جنسیت شرکتکنندگان مورد بررسی قرار میگیرد. این عمل با استفاده فرمول تعیین معنادار بودن کارکرد افتراقی پرسشهای آزمون انجام پذیرفت. پیرو آنچه که اخیراً در پیشینه این نوع تحلیل آماری مشاهده میشود، در مطالعة حاضر علاوه بر آزمون تعیین معناداری کارکرد افتراقی، آزمون دیگری نیز برای تعیین اندازه شاخصهای آن بر اساس جنسیت امتحاندهندگان مورد استفاده قرار گرفت که عبارت است از مجذور R که برای تعیین اندازه رگرسیون لجیستیک کارکرد افتراقی به کار میرود. به منظور تفسیر نتایج حاصله از آن، در رویکردی مقایسهای، هر دو الگو مورد استفاده قرار گرفت. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که 39 سؤال از 100 سؤال آزمون فوقالاشاره تفاوت معناداری را در مورد کارکرد سؤال برای شرکتکنندگان مرد یا زن نشان میدهد. با این حال، با در نظر گرفت بررسیهای انجام شده در چهارچوب دو الگوی تفسیر اندازهگیری کارکرد افتراقی، این 39 سؤال در دستهبندی «قابل اغماض» قرار میگیرد. به این ترتیب، میتوان گفت که آزمون UTEPT آزمونی عاری از کارکرد افتراقی جنسیتی است، اگر چه بخش درک مطلب این آزمون نیاز به بررسیهای بیشتری دارد چرا که به نظر میرسد به طور کلی تمایل نسبی سؤالهای این بخش بیشتر به سمت شرکتکنندگان مرد میباشد تا شرکتکنندگان زن.دانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-4131145620100220Islamic, Universal Concepts in the Shahnamahمفاهیم اسلامی و جهانی در شاهنامة فردوسی20559FAاسحاقطغیانیدانشگاه اصفهانJournal Article19700101As an Iranian literary work, it might seem that The Shahnamah is a national Epic which has been composed to promote Persian language and protect historical and cultural identity of Iranians against the dominance of alien cultures. However, this paper attemp to argue that the investigation of the stories, characters, and the symbols presented in the Shahnamah indicate that Ferdowsi's thought and ideas go beyond the borders of a single culture and cover a broader scope which encompasses the whole universe and human beings. This is related to the fact that the Shahnamah is deeply rooted in Islamic ideas and world view. In this view, we find that the Shahnamah is a splendid literary work which by presenting typical ideas, images and profound human experiences such as reason, love, justice, creation, life, death and invalidity of secular life, among many others, conveys universal Islamic messages rather than mere nationalism and racism. In fact, while Ferdowsi is exploiting ancient Iranian stories, the very mythical nature of these stories gives an opportunity to him to address all human beings. These features in the Shahnamah hav ever since been the source of inspiration for different Iranian and non-Iranian artists to create valuable works in calligraphy, painting, poetry, story and play writing, music, cinema and other arts.شاهنامة فردوسی به عنوان یک اثر ادبی برتر ممکن است در بدایت امر چنین به نظر برسد که تنها یک حماسة ملی است که برای اعتلای زبان پارسی و هویت تاریخی و فرهنگی ایرانیان در برابر نفوذ فرهنگی بیگانگان سروده شده است، اما تأمل در داستانهای شاهنامه و شخصیتها و سمبلهای آن نشان میدهد که افکار و ایدههای انسانی و جهانی فردوسی فراتر از آن است که فقط به حوزههای یک مرز یا یک ملت محدود شود. در این مقاله سعی میشود نشان داده شود فردوسی با استفاده از جهانبینی وسیع اسلامی خود و مقولههایی همچون: عقل، عشق، عدالت، آفرینش، زندگی، مرگ و غیره که چاشنی حماسة عظیم اوست، و با استفاده از اساطیر و افسانههای کهن ایرانی در پی آن است تا پیام جهانی خاصی را به مخاطبین خود اعلام نماید و از این رواست که این اثر بزرگ حماسی همواره منبع الهام بسیاری از هنرمندان و اندیشهمندان ایران و جهان در عرصههای مختلف بوده است.دانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-4131145620100220Formulaic Writing: A Novel Approach to Writing Instructionآموزش مهارت نوشتار از طریق عبارات پیشساخته: روش نوینی در آموزش مهارت نوشتار20560FAبهزادقنسولی هزارهدانشگاه فردوسی مشهدمحمدصابرخاقانینژاددانشگاه فردوسی مشهدحسامالدینشهریاری احمدیدانشگاه فردوسی مشهدJournal Article19700101The present study seeks to introduce and investigate an approach to teaching writing in the EFL classroom which draws heavily on the use of formulaic expressions. In contrast to its predecessors, this approach includes both the application of process writing techniques and the teaching of grammar and vocabulary into its syllabus. Two groups of 30 EFL learners participated in this study. One group was taught writing through the proposed method, while the other group received instruction of a grammatical and structural nature. Following the courses, learners of both groups were asked to write an argumentative essay. A comparison of the essays written by the participants of the two groups revealed that those who were taught with the formulaic approach were more successful in fulfilling the purpose of the task, as well as creating more coherent and structurally accurate texts. The authors of this study argue for the use of formulaic expressions in teaching writing, especially in proficiency test preparation courses, due to its usefulness in fulfilling the communicative requirements of such examinations.این پژوهش کوشیده است تا روش نوینی را برای آموزش مهارت نوشتار معرفی و بررسی نماید که بر استفاده از اصطلاحات پیش ساخته (formulaic expressions) تأکید دارد. بر خلاف روشهای رایج آموزش مهارت نوشتار، این روش علاوه بر آموزش دستور و واژگان زبان به آموزش نوشتار فرآیندی نیز (process writing) اهتمام میورزد. دو گروه 30 نفره از زبانآموزان در این پژوهش شرکت داشته که یکی بر اساس این روش نوین و دیگری بر پایه آموزش دستور و واژگان به فراگیری مهارت نوشتار پرداختهاند. پس از پایان دوره، از زبانآموزان دو گروه خواسته شد که یک متن استدلالی بنویسند. نتایج که به کمک تعدادی
t-test حاصل شدند نشان داد که زبانآموزانی که با روش نوشتار اصطلاحی (formulaic writing) آموزش دیدهاند، هم از نظر انتقال معنا و هم از نظر استفادة صحیح از ساختار موفقتر بودهاند. تهیهکنندگان این پژوهش معتقدند که استفاده از روش نوشتار اصطلاحی (formulaic writing) در بهبود مهارت نوشتار به ویژه در دورههای افزایش سطح زبانی و آمادگی برای ادامه تحصیل در خارج از ایران که اهداف ارتباطی بیشتری را شامل میشوند، به صورت غیر قابل انکاری مفید است.دانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-4131145620100220Mechanical system of life against humanity in Pirandello’s
I quaderni di Serafino Gubbio operatore (1925) (The Notebooks of Serafino Gubbio Operator of Cinematograph)تقابل ماشین و انسان در رمان یادداشتهای سرافینو گوبیو اپراتور سینما اثر لوئیجی پیراندللو20561FAمحمدحسینرمضان کیاییدانشگاه تهرانJournal Article19700101This study investigates the process of dehumanization caused by a bizarre relationship between man and the machine. In the area of Italian literature there are very few novels that take into consideration the heady world of industrialization. Luigi Pirandello (1867-1936) one of the most famous European playwrights, novelist and short story writer places accurate emphasis on this problem. He chooses motion picture as symbol of mechanical system of life against humanity. The author insists that in the modern world the control we exercise over the work process through machinery undergoes a radical transformation. Mechanism becomes the principal means of controlling production and, as such, it controls human creativity. After the machine takes control of human creativity, man is no longer an individual and has no identity apart from the machine. The issue of industrialization against humanity is partially reflected in Pirandello's other novel The Late Mattia Pascal but it creates a bitter polemic in the author's sixth novel The Notebooks of Serafino Gubbio Operator of Cinematograph. This research focuses on the theme of life undermined by the voracity of industrialization. I additionally explained in the introduction that there is no affinity between Pirandello's theory of mechanical life and ideology of two contemporary thinkers of Postmodernism: Jean Baudrillard (1929-2007) and Paul Virilio (born in 1932).در ادبیات بسیارند نویسندگان و شاعرانی که رابطة پیچیده بین انسان و ماشین را مورد نقد قرار دادند. گاهی از این ارتباط نابرابر بر آشفتند و گاه نیز، به گونهای شدیدتر علیه آن شوریدند. لوئیجی پیراندللو نویسندة نامی ایتالیایی در زمرة نویسندگانی است که ماشینزدگی انسان قرن بیستم را مورد بررسی قرار داده است. یادداشتهای سرافینو گوبیو اپراتور سینماتوگراف ششمین رمان نویسنده است. او در رمان سوم خود مرحوم ماتیا پاسکال نیز به صورت جسته گریخته به این مهم پرداخته است اما یادداشتهای سرافینو را تماماً به این موضوع اختصاص داده است. مقالة حاضر بر آن است تا رابطة بین انسان و زندگی صنعتی را که لوئیجی پیراندللو در رمان خود به طور مبسوط به آن پرداخته است مورد بررسی قرار دهد. در رمان مذکور پیراندللو از رابطة بین انسان و زندگی صنعتی زیر عنوان رابطهای نابرابر یاد میکند که در نهایت به قربانی شدن انسان میانجامد. ماشین همه ارزشهای انسانی را میبلعد و پس از تهی کردن او از تمامی صفات با ارزش، از او به عنوان ابزاری استفاده میکند. نویسنده روند ماشینی شدن انسان را چنین توصیف میکند که انسان به تدریج از فضایل انسانی تهی شده و سپس به عنوان یکی از اجزای ماشین به کار گفته میشود.دانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-4131145620100220A Cognitive Semantic Approach to Persian Spatial Prepositions, a Pedagogical Perspective, Case Study: Persian Preposition /d?r/رویکرد معناشناسی شناختی به حروف اضافه مکانی زبان فارسی از منظر آموزشی، مطالعة موردی: حرف اضافة در20562FAارسلانگلفامدانشگاه تربیت مدرسفاطمهیوسفی راددانشگاه پیام نور قزوینJournal Article19700101We will argue that the common practice in the literature of giving a long list of senses for spatial prepositions, implying that they are unrelated to one another is not adequate. The more adequate way is presenting a network of related senses based on a prototype. Also, speaking specifically about Persian preposition /d?r/, we will argue that the meanings of spatial prepositions arise as a consequence of our daily bodily experiences in the world and our conceptualization thereof. It is also shown that the cognitive semantic approach taken in this paper sheds more light on the semantic structure of spatial prepositions in general and /d?r/ in particular, a light which can be very useful in teaching prepositions.در این مقاله ادعا میشود که روش متعارف در سنت دستوری یعنی ارائه یک فهرست طولانی از معانی برای حروف اضافه مکانی- که تلویحاً به معنای آن است که این معانی با هم ارتباطی ندارند- روشی ناکارآمد است. روش کارآمدتر ارائه شبکه معانی مرتبط و مبتنی بر معنای نوع نخست است. همچنین به طور خاص با بحث در مورد حرف اضافه در در زبان فارسی ادعا میکنیم که معانی حروف اضافه نتیجة تجربیات روزمره فیزیکی ما در جهان و مفهوم سازی ما از این تجربیات است. همچنین نشان داده میشود که رویکرد معناشناسی شناختی که در این مقاله از آن استفاده شده است تبیین بهتری از ساختار معنایی حروف اضافه مکانی به طور کلی و در به طور خاص ارائه میدهد تبیینی که میتواند در امر آموزش حروف اضافه بسیار مفید باشد.دانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-4131145620100220"Imaginative Geography": Orientalist Discourse in Paradise Lost«جغرافیای تخیلی»: گفتمان شرقشناسانه در بهشت از دست رفته20563FAسیدمحمدمرندیدانشگاه تهرانحسینپیرنجم الدیندانشگاه اصفهانJournal Article19700101Paradise Lost incorporates many references to the East. The Orient figures prominently in the vast scope – the "imaginative geography" - of the poem. This paper attempts a survey of what, following Edward Said, has been termed "orientalist discourse" in Milton's epic poem. It is argued that this discourse has to be considered in the context of Milton's essentially religious and anti-monarchical stance. Associating the Orient with evil and the Satanic regime Paradise Lost cannot be wrested from "latent orientalism" but it is shown that issues such as aesthetic considerations, a cosmic setting, drawing on the authority of history, classicism, an encyclopedic scope, an essential anti-monarchism and above all a profound process of displacement whereby comments on contemporary issues are displaced onto the Orient all help compound the representations of the East in this text. The result is an ambiguous and multi-faceted orientalist discourse.در بهشت از دست رفته ارجاعات فراوانی به شرق وجود دارد. شرق در چارچوب زمانی- مکانی فراگیر این اثر - در «جغرافیای تخیلی» آن - جایگاه ویژهای دارد. این مقاله به بررسی گفتمان شرقشناسانه در شاهکار جان میلتون میپردازد. نویسندگان برآنند که این گفتمان را باید در رویکرد اساساً مذهبی و ضد سلطنتی شاعر بازجست. همعنان کردن شرق با شرّ و منش شیطانی را نمیتوان از «شرقشناسی پنهان» بهشت از دست رفته جدا انگاشت اما نویسندگان میکوشند نشان دهند مسائلی چون ملاحظات زیباییشناسانه، مکان- زمان کیهانی، تکیه بر مرجعیت تاریخ، کلاسیسیسم، دانشنامه گونگی، سلطنت ستیزی ریشهای و، مهمتر از همه، فرایند مابه ازاگذاری و فرافکنی تعمدی – استتار انتقاد از شرایط زمانه در کسوت شرق - جملگی بازنماییهای شرق در این اثر را پیچیده میکنند. ماحصل، گفتمانی است چندلایه و دوپهلو.