دانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-4131166120110321Principles of Brechtian Narrative Drama: Case Study of Mother Courage and Her Childrenمبانی تئاتر روایی برشت با استناد به نمایشنامة ننه دلاور و فرزندانش52423151FAابراهیماستارمیدانشگاه شهید بهشتی، دکتراJournal Article19700101Brechtian narrative drama as opposed to Aristotelian drama initiated an enormous transformation in German dramatic literature. The major distinctive feature between Aristotelian and non-Aristotelian drama lies in the certain view and effect each one generates on the audience. According to Brecht, Aristotelian drama based on pity, fear, empathy, and catharsis results in passivity, lethargy, and identification. Moreover, it is oriented towards fatalism and individual problems. Brecht, through his own narrative design, rejected this long-standing view which ruled over European drama for centuries. He proposed certain reformations for traditional play writing and was after changing the audience’s outlook. In order to do that, he questioned the process of individual cognition and made the ordinary issues of life seem unknowable and astonishing. This technique which is called “defamiliarization” or “making strange” creates a distance between the audience and the play generating critical thinking. The present article introduces briefly the principles of Brechtian narrative drama in opposition to Aristotelian drama and is an attempt to familiarize the readers with Brecht’s ideas and his various techniques of defamiliarization and their application in Mother Courage.تئاتر روایی برتولت برشت که نقطة مقابل تئاتر ارسطویی است، تحول عظیمی را در ادبیات نمایشی آلمان به وجود آورد. مهمترین وجه تمایز بین تئاتر ارسطویی و غیر ارسطویی، نوع نگرش و تأثیری است که این دو نوع تئاتر روی تماشاگران میگذارند. از دیدگاه برشت، محور موضوعی تئاتر ارسطویی، قضا و قدرگرایی و دغدغههای فردی است. او با طرح تئاتر روایی بر این نوع طرز تفکر که قرنها بر ادبیات نمایشی جهان به خصوص اروپا حاکم بود، خط بطلان کشید و پیشنهادهایی برای اصلاح ساختارهای سنتی نمایشنامه نویسی ارائه داد. برشت در پی تغییر نوع نگرش بینندة تئاتر بود و برای دستیابی بهاین هدف میکوشید فرایند ادراک مخاطب را زیر سؤال ببرد و برای فهم درست پدیدهها، امور بدیهی را ناشناخته و حیرتآور جلوه دهد. این روش او که به عنوان «بیگانه سازی» مشهور است، با هدف ایجاد دید انتقادی بیننده، بین تماشاگر و نمایش فاصله ایجاد میکند. این جستار در صدد است که با تقابل تئاتر روایی برشت و تئاتر ارسطویی، جهت فکری برشت را در گسترة تئاتر روایی و شیوههای مختلف فن بیگانهسازی وی را با استناد بهنمایشنامة ننه دلاور و فرزندانش به تصویر بکشد.https://jor.ut.ac.ir/article_23151_82d2766c6fbd7bbb97157bae940ecc7a.pdfدانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-4131166120110321Modes of Representing Narrative Discourse: Stream of Consciousness versus Interior Monologueوجوه بازنمایی گفتمان روایی: جریان سیال ذهن و تکگویی درونی254023152FAابوالفضلحریدانشگاه اراک، مربیJournal Article19700101This paper examines colorful modes of narrative discourse representation , especially stream of consciousness versus interior monologue from a narratological point of view and through some references to Iranian and Western literary works . The problem is that these two modes are employed as though they were the same , but the fact is that they are not . This has made it difficult to make clear cut distinctions among these modes and also to determine the genres of these modern works . This paper puts the modes of narrative discourse on one continuum , ranging from the most obvious presence of the character and the least presence of the narrator ( in interior monologue and its kinds ) to the other way round . Having juxtaposed various scholars' opinions, this paper sheds light on the etymological and literary aspects of these modes and their very problems and issues .هدف این جستار این است که وجوه رنگارنگ بازنمایی گفتمان روایی و به ویژه شیوة جریان سیال ذهن را در مقابل تکگویی درونی، از دیدگاه روایتشناسی و با اشاره به آثار ادبی ایرانی و غربی بررسی کند. مسئله اینجاست که این دو شگرد نزدیک به هم را گاهی چنان به کار میبرند که گویی یک شگرد بیش نیستند. و همین کنش است که کار دستهبندی این گونه آثار را مشکل کرده است. این مقاله، پس از بررسی آثار و آرای گوناگون در این زمینه، و نیز نگرش به برخی رمانهای معاصر فارسی، همگی گونههای بازنمایی گفتمان روایی را بر پیوستاری یگانه مینهد که از بیشترین حضور شخصیت و کمترین حضور راوی (تکگویی درونی و انواع آن) تا کمترین حضور شخصیت و بیشترین حضور راوی (طیف جریان سیال ذهن) در آمد و شد است. بیگمان بسیاری از اندیشمندان بدین مطالب پرداختهاند، اما این مقاله، تبار واژهشناختی و ادبی این وجوه و مسایل غامض آنها را پر رنگتر بررسی میکند.https://jor.ut.ac.ir/article_23152_444a66aa75c4a35bf650f9eaa18e0a4c.pdfدانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-4131166120110321Presence of Foreign Literary Myths in Persian Contemporary Poetryحضور اسطورههای ادبی خارجی در شعر معاصر فارسی416023153FAفریدهعلویدانشگاه تهران، دکترارضاعلی اکبرپوردانشگاه تهران، دانشجوی دکتریJournal Article19700101The literature and culture of our country, Iran, has allocated a special position to myths, including ancient and modern ones. Despite the enormous slope of Iranian myths, the contemporary literature of this country observes an impressive presence of foreign myths that originate from foreign literature including the west and the east. In this paper, researchers have tried to take advantage of the opinion of Pierre Brunel who has demonstrated a new approach in mythocriticism according to Northrop Frye, to consider the importance of the position of non-Iranian myths in Persian poetry and literature. The paper has also tried to use the "literary myth" clause according to Philippe Sellier to point at Iranian literary myths that have existed through previous ancient generations and newly appeared literary myths – which are rooted in foreign literature – and also to consider their influence rate on Persian literature. The achievement of this study informs us about the importance of the influence and domination of foreign myths in the literature of recent decades of Iran and the insignificant position of Iranian myths in the domain of contemporary poetry, which has occurred despite the incomparable collection of Iranian myths; the entrance of foreign components can both enrichen and destroy the identity and genuineness of a litrature of a nation.ادبیات و فرهنگ کشورِ ما جایگاه ویژهای را به اسطورهها، اعم از اسطورههای کهن و نو، اختصاص داده است. علیرغم گستردگی اسطورههای ایرانی، ادبیات معاصر این سرزمین شاهد حضور چشمگیر اسطورههای بیگانه و نشأت گرفته از ادبیات خارجی، اعم از شرق و غرب بوده است. در این مقاله، پژوهندگان کوشیدهاند تا با بهرهگیری از نظرات پیر برونل که رویکرد نوینی را در عرصة نقد اسطورهشناختی ارائه کرده است، به اهمیت نقش و جایگاه اسطورههای غیر ایرانی در متون شعر و ادب فارسی بپردازند. همچنین، تلاش شده تا با استفاده از اصطلاح اسطورة ادبی به نقل از فیلیپ سِلیه، هم به اسطورههای ادبی ایرانی به جا مانده از نسلهای پیشین و هم اسطورههای ادبی نوپدید – که در ادبیات خارجی ریشه دارند – اشاره شود و میزان نفوذ آنها در ادبیات فارسی مورد بررسی قرار گیرد. نتیجة این مطالعات ما را از اهمیت نفوذ و سیطرة اسطورههای بیگانه در ادبیات سدة اخیر کشورمان آگاه کرده و جایگاه ناچیز اسطورههای ایرانی در عرصة شعر معاصر را آشکار میسازد که این اثرپذیری به رغم برخورداری ایران از مجموعة کم نظیری از اساطیر، انجام پذیرفته است، هر چند ورود عناصر بیگانه میتواند برای ادبیات غنای بیشتری فراهم آورد و یا موجب از دست رفتن هویت و اصالت آن گردد.https://jor.ut.ac.ir/article_23153_85d6a05dc42e5ee01a2efdd5e89d99bd.pdfدانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-4131166120110321The American Negro Resistances against the Dominant Discourse in The Bluest Eye by Morrison«بررسی مقاومت سیاهان آمریکا علیه گفتمان مسلط در رمان آبیترین چشم موریسون» (از دیدگاه نوتاریخیباوری و مادیگرایی فرهنگی)617523154FAسجادقیطاسیدانشگاه پیام نور ایلام، کارشناس ارشدعلی حسنسهراب نژاددانشگاه پیام نور ایلام، دکتراJournal Article19700101The Bluest Eye by Toni Morrison depicts a period in which the waves of the Great Depression in America fell with particular severity on Afro-Americans. This research concentrates on the notion of resistance to the dominant ideology. New Historicists believe that the dominant power will co-opt any resistance. In this particular novel, Claudia’s resistances to the dominant ideology of white standards are futile and at the end of the novel she bows before American white standards. But, according to Cultural Materialists, in the continuing contest between the dominant power and resisting forces, the dominant ideology does not always contain resisting ideas. Now Black American with paying attention to the Residual & emergent element of their African-American culture have surmised the value of being Aferican-American. In other words, at some conjunctures, the dominant will lose ground while at the others the dominated will scarcely maintain its position.آبیترین چشم از تونی موریسون، بیان کنندة یکی از ابعاد ایدئولوژی مسلط آمریکاست، در این رمان، گفتمان هژمونیک سفیدپوستان آمریکا، سیاهان را هر چه بیشتر مجبور به پذیرش استانداردهای بورژوازی زندگی میکرد. این پژوهش به جامعة سرمایهداری و استانداردهای بورژوازی ایالات متحده میپردازد و روی عنصر ایستادگی در برابر ایدئولوژی مسلط بر اساس دو مکتب مادیگرایی فرهنگی و نوتاریخیباوری تمرکز دارد. در جامعة آبیترین چشم، اکثریت قریب به اتفاق سیاهان، از خود بیگانه و از خود متنفرند، کلاودیا و خواهرش دو شخصیتیاند که در برابر استانداردهای زیبایی ایستادگی میکنند. با تأکید بر عنصر مقاومت، در این رمان نظریة نوتاریخیباوران درست به نظر میرسد، چرا که مقاومتهای کلاودیا در برابر هژمونی جامعة آمریکا شکست میخورد. اما بنابر نظر آلنسینفیلد- یکی از مادیگرایان فرهنگی- که معتقد به پیروزی احتمالی مقاومت (صدای مخالف) بر ایدوئولوژی مسلط است، در جامعة آمریکایی رمان، چنین فرایندی رخ داده است، امروز سیاهان جامعة آمریکا با تکیه بر عناصر بازمانده و شکوفای فرهنگ آفریقایی-آمریکایی خود به ارزش و زیبایی خود پی بردهاند و این کمترین کاری است که مقاومت سیاهان میتوانسته انجام داده باشد.https://jor.ut.ac.ir/article_23154_7ed0ca507106c2f4b24ef59fb59fef99.pdfدانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-4131166120110321Francis Bacon’s Utopia of Science and Stanley G. Weinbaum’s SF Storiesآرمانشهر علمی فرانسیس بیکن و داستانهای علمی- تخیلی استنلی گرامن واینبام779423155FAسیدمحمدمرندیدانشگاه تهران، دکترازهراجان نثاری لادانیدانشگاه تهران، دانشجوی دکتری0000-0002-2417-5142Journal Article19700101Stanley G. Weinbaum was one of the American science fiction writers of the 1920s and 1930s who anticipated virtual reality early in the development of the genre in the United States. The machine in Weinbaum’s science fiction plays a crucial role in the production of virtual space and time. Not only does Weinbaum’s gadgetry function within the domain of spatial alterity, but they also provide temporal escapes in terms of time travel requiring no physical presence on the part of the traveler. But the consequent alterity is not necessarily utopian, as one is usually witness to the destruction or modification of the invented gadget as soon as the utopian plans of the inventor yield dystopian results. Weinbaum appears to have launched an allegorical relationship between the function of the mind and the machine as two agents capable of procuring virtual reality not only as means of escape, but also maturation. Creating his fiction, Weinbaum seems to have been inspired by Francis Bacon’s mindset in The New Atlantis. The present research seeks to study the influence of the Baconian utopia of science on Weinbaum’s interpretation of the machine and the mind in the process of the production of technology. Employing a comparative method, the researchers try to discover the similarities and differences between Weinbaum’s science fiction and Bacon’s fictional utopia to prove that the Baconian utopian-scientific discourse in the seventeenth century was resuscitated by Weinbaum’s science fiction in the early twentieth century.استنلی گرامن واینبام، نویسندة علمی-تخیلی دهههای 1920 و 1930 در آمریکا، واقعیت مجازی را در ابتدای شکلگیری این گونة ادبی در داستانهایش پیشبینی کرد. در آثار واینبام، ماشین در تولید فضا و زمانهای مجازی نقش بسزایی دارد. اختراعات داستانی واینبام زمینه را برای فرار ذهن فراهم میکند، اما این سفر نیازی به حضور فیزیکی مسافر ندارد. همچنین، فضا و زمانهای مجازی در آثار واینبام آرمانی نیستند، هرچند به آرمانشهر بسیار شبیهاند. این فضا و زمانهای مجازی گاهی از ویژگی ضدآرمانشهری نیز برخوردارند، و آرمانها و رؤیاهای شخصیت اصلی داستان را در هم میکوبند. واینبام رابطهای روایی میان ذهن و ماشین برقرار میکند. به نظر میرسد واینبام در خلق آثارش از آتلانتیس نو و اندیشههای فرانسیس بیکن بسیار الهام گرفته است. اما این بدان معنا نیست که او آرمانهای بیکن دربارة فناوری را به یکباره پذیراست. پژوهش حاضر با مرور چند داستان علمی-تخیلی واینبام، به بررسی چگونگی تأثیر آرمانشهر علمی بیکن بر تعبیر واینبام از مفاهیم ذهن و ماشین در فرایند تولید فناوری خواهد پرداخت. پژوهشگران با بهرهگیری از رویکردی تطبیقی، شباهتها و تفاوتهای داستانهای علمی-تخیلی واینبام و آرمانشهر داستانی بیکن را باز خواهند جست، و با مستندات لازم نشان خواهند داد که فلسفة علمی بیکن در ابتدای قرن هفدهم، زمینهساز ایجاد و رواج داستانهای علمی-تخیلی در ابتدای قرن بیستم بوده است.https://jor.ut.ac.ir/article_23155_d6a1855b6f6648d5944e09dc9c073d6e.pdfدانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-4131166120110321The Concealed Reflection of Kafka in the Allegory of Metamorphosisآیینة پنهان کافکا در تمثیل مسخ9510723156FAاردلانمهیاریدانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات،دانشجوی دکترمسعودسلامیدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دکتراJournal Article19700101When Kafka started to write the Metamorphosis as an allegory in 1912, he had a concealed purpose and aim in his mind. He has described his own idea and somehow himself in Metamorphosis. In other words, his attitude in Metamorphosis is the reflection of himself. Gregor Samsa, the main character in the story, is a hardworking person who loves his family. He takes no notice of enjoyment in his life because of his family. His family don't know anything about his feelings and impressions. His family know the benefit of Gregor just as a supplyier of livelihood. During his metamorphosis, he transformes into a worthless existence and nobody likes him except for his mother. The current conditions lead his soul and mind to the futility of his life and he dies in his room with the wound he received from his fatherزمانی که کافکا به سال 1912 برای نگارش تمثیلی تحت عنوان «مسخ» دست به قلم میشود، در واقع گلایه و شکوة خود را از زمانه و تأثیرات منفی زندگی صنعتی در قبال ارزشهای انسانی بیان میکند. نگاه کافکا در مسخ، نگاهی به انگارهها و شخصیت خود او در یک جامة سوداگر صنعتی است. کافکا در صدد اثبات مضرات تحولات صنعتی و تأثیرات سوء آن در رفتارهای انسانی است. او رشد جوامع صنعتی را عاملی برای دوری و نادیده گرفتن ارزشهای انسانی میداند. در نگرش کافکا انسان زوالیافته از روند شتابان صنعتیشدن به موجودی پوچ و زائد همچون حشره تبدیل میشود. کافکا در مسخ خود را در نقاب حشرهای بهنام گرگور زامزا پنهان میکند و در این قالب جامعة پیرامون خود را به زیر ذرهبین نقد میبرد. نگارندة مقاله بر آن است تا با پرداختن به گزیدههایی از تمثیل مسخ، بر اثبات روند رو به زوال انسانیت و ناتوانی انسان در برابر مدرنیته و از خود بیگانگی انسان حاضر صحه بگذارد.https://jor.ut.ac.ir/article_23156_597ca4ee17834838e5b387221f955318.pdfدانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-4131166120110321A Postcolonial Rewriting of History: Michael Ondaatje’s The English Patientبازنویسی پسااستعماری تاریخ: رمان بیمار انگلیسی اثر مایکل آنداچی10912423157FAبهنازنیرومنددانشگاه علامه طباطبایی، کارشناس ارشدحسینپیرنجم الدیندانشگاه اصفهان، دکتراJournal Article19700101This paper is an attempt to shed light on how Michael Ondaatje has tried to rewrite Western history in his Booker Prize-winning novel The English Patient (1992). In the light of Colonial and Postcolonial theories and Hayden White’s theory of narrativity of history, which regards historical accounts as metaphorical statements, the researchers try to show how Ondaatje challenges the authenticity of history written by Westerners about the Orientals. Ondaatje, as a migrant postcolonial writer, breaks the long-imposed silence of the marginal people by giving them access to speech whereby to express their own perceptions of reality. He also gives them access to the medium of writing to break the monolithic status of Western historiography (also reflected in Western literary works). Moreover, Ondaatje blurs the borderline between history and fiction in The English Patient to challenge the pseudo-scientific status of history, and presents fiction as a medium through which history is rewritten from the perspective of the ‘Other’.این مقاله بر آن است نشان دهد چگونه مایکل آنداچی کوشیده تاریخ شرق از دید غرب را در رمان بیمار انگلیسی (1992) بازنویسی کند. در پرتو رویکرد مطالعات استعمار و پسااستعمار و نیز با توجه به نظریة هیدن وایت مبنی بر روایتمندی تاریخ (مجازی بودن ذاتی سخن تاریخی)، نویسندگان کوشیدهاند چگونگی به چالش کشیده شدن تاریخ مکتوب را در این رمان بررسی کنند. آنداچی، به عنوان یک نویسندة مهاجر پسااستعماری، سکوت دیرپای تحمیل شده بر به حاشیه راندهشدگان و استعمارشدگان تاریخ را میشکند تا صدای آنها از پس قرنها شنیده شود. او، همچنین، در این زمینه نوشتار ادبی را ابزاری برای درهم شکستن استیلای گفتمان متصلب تاریخنگاری غرب میکند، که در آثار ادبی غربی نیز بازتاب یافته است. از سوی دیگر آنداچی مرز میان تاریخ و داستان را در بیمار انگلیسی مبهم و تار میکند تا با به پرسش کشیدن شأن شبه علمی تاریخ، داستان پسااستعماری را ابزاری برای بازنویسی تاریخ از دیدگاه «دیگری» کند.https://jor.ut.ac.ir/article_23157_decab9b904050dd9d0b8bebcb9eebf71.pdf