دانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-413125220210219John Marston's "Antonio's Revenge": A Representation of Socio-Political Conflicts in Early Modern Englandبازنمایی چالش های نظام سیاسی اجتماعی انگلستان در آغاز دوره ی مدرن در نمایشنامه ی انتقام آنتونیو اثر جان مارستون3433668005510.22059/jor.2018.255456.1669FAشهابانتظارقائممدرس دانشکده مطالعات انگلستان، دانشگاه لورن، فرانسه
دانش آموختۀ دانشگاه استراسبورگ، فرانسهژان-ژاک شاردنپروفسور دانشکده مطالعات انگلستان، دانشگاه استراسبورگ، فرانسهJournal Article20180408The early modern period is one of the most controversial eras in western history, in general, and in England, in particular. The long-established socio-political structure of England encountered a number of fundamental emerging challenges in the early modern period. With the rise of a new episteme and in the wake of unprecedented experimental discoveries of scientists in this era, Biblical and medieval teachings upon which the socio-political structure of England was mainly founded, were seriously put into question. Hence, the intellectuals and elites of the English society increasingly felt the need for an indispensable change in the principles of this system. There is no denial that literature in this epoch, and theatre in particular, reflect this intellectual confrontation between Christian traditions and emerging secular discourses. In this paper, the author adheres to the tenets of British cultural materialism to shed some new light on this ideological conflict in the early modern epoch as being represented in John Marston's "Antonio's Revenge".آغاز دوره ی مدرن یکی از مناقشه برانگیزترین برهه های تاریخی در قاره ی اروپا و به طور خاص در انگلستان، محسوب می شود. نظام سیاسی اجتماعی انگلستان در آغاز دوره ی مدرن با چالش های جدید و بنیادین متعددی روبرو شد. ظهور معرفت شناسی مدرن در سایه ی دستاوردهای علمی و تجربی دانشمندان در این دوره، اعتبار آموزه های مسیحی قرون وسطایی که شالوده ی اصلی نظام سیاسی اجتماعی انگلستان بودند را به چالش می کشید. بر این اساس روشنفکران و طبقات تحصیل کرده ی جامعه نیاز به تغییر در اصول این نظام را بیش از هر زمان دیگری احساس می کردند. بی گمان آثار ادبی در این دوره، و به طور خاص نمایشنامه، این رویارویی فکری و سیاسی بین سنت و گفتمان های نوظهور را منعکس می کنند. نوشتار حاضر، این تقابل ایدئولوژیک را با بهره جستن از رهیافت انتقادی مادیگرایی فرهنگی در نمایشنامه ی انتقام آنتونیو اثر جان مارستون مورد بررسی قرار می دهد.https://jor.ut.ac.ir/article_80055_deac39e3fde3e7a70c5c051498761452.pdfدانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-413125220210219Literary Engagement: Acomparative Study of Schimmel’s Garden of Myrtles and Attar’s Tadhkirat-ul-Awliyaتعامل ادبی با نگاهی بر بوستان معرفت شیمل و تذکره الاولیاء عطار3673818006010.22059/jor.2021.316909.2092FAحمیدهبهجتاستادیار گروه زبان و ادبیات آلمانی، دانشکده زبانها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران، تهران،Journal Article20210109Literary Engagement: Comparative Study of Schimmel’s Garden of Myrtles and Attar’s Tadhkirat-ul-Awliya<br />Abstract<br />Traces of literary engagement and influence have always been well evident in different tribes and cultures. Tourists, orientalists and literary figures have taken effective steps in this concern. Annemarie Schimmel (7 April 1922 – 26 January 2003), the contemporary writer, translator, orientalist, researcher in Islam and gnosticism is an example of such orientalists, whose personality and scientific characteristics are well appreciated both in the world of Islam and the West. One of the most outstanding works of the scholar is `In the Garden of Myrtles: Studies in Early Islamic Mysticism’, written under the influence of Attar of Nishapur’s (c. 1145-c.) Tadhkirat ul Awliya.<br />This study aims to introduce Schimmel, a contemporary scholar, who has taken effective steps to introduce the world of Islam, Shiism and gnosticism, while comparing and contrasting the two works, Tadhkirat ul Awlia and the Garden of Myrtles.تأثیرپذیری و تعامل ادبی در بین اقوام و فرهنگهای مختلف همواره وجود داشته است. در این تعامل جهانگردان، مستشرقان و ادیبان گامی مؤثر برداشتهاند. از جمله این مستشرقان میتوان به آنهماری شیمل، نویسنده، مترجم، شرقشناس، اسلامشناس و عرفانپژوه دورة معاصر اشاره کرد که ویژگیهای شخصیتی ـ علمی او، چه در جهان اسلام و چه در غرب شناخته شده است. او بیش از صد مقاله و کتاب به رشته تحریر درآورده است. یکی از برجستهترین آثار وی، بوستان معرفت میباشد که از کتاب تذکرۀالاولیاء عطار نیشابوری تأثیر پذیرفته است. <br />این جستار بر آن است تا نخست آنهماری شیمل را به عنوان یک اندیشمند معاصر که در راستای شناساندن جهان اسلام، مذهب تشیع و عرفان گام مؤثری برداشته است، معرفی کند. سپس به بررسی تذکرۀالاولیاء و کتاب بوستان معرفت پرداخته و وجوه شباهت و تمایز آثار یادشده را نشان دهد. بدیهی است که برای تحقق این مهم ساختار و نیز محتوای دو کتاب مورد توجه قرار میگیردhttps://jor.ut.ac.ir/article_80060_1c15760c47dca0e3dbe8c8bab8204a5c.pdfدانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-413125220210219The Minority Literature and IncredulityTowards Christianity as an Emancipatory Metanarrativeادبیات اقلیت ها و تردید در مسیحیت به عنوان فراروایت رستگاری3824138005110.22059/jor.2018.261832.1724FAمهدیجاویدشاددانشآموخته دکتری زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانعلیرضانیکوییدانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانJournal Article20180715This paper explores the resisting manner of minor, postcolonial writers against Christianity. Throughout the history, Christianity as an ideological state apparatus, has been attempting to solidify and reproduce dominant colonial discourses in order to instill obedience and create submissive subjects in the colonies. With the appearance of postcolonial era and the subsequent minority discourse, Christian metanarrative gradually lost its “validity” and witnessed an increasing “incredulity” towards its benevolent posture. Writers of minor literature / discourse produced new significations for Christianity. They tried to separate the colonial Christianity from Logos and consequently degenerate it from an emancipatory metanarrative into a political metanarrative through creating deconstructive signifieds for Christianity. The present paper reads minority discourse on Christianity in the light of Lyotardian-Derridian approach and discusses the diverse resisting reactions against it and explores the alternative discourses which appear in the forms of resorting to other metanarratives, coming back to Christianity, and restoring native rites and religions.این مقاله به بررسی نوع مواجهه نویسندگان اقلیت پسااستعماری با مسیحیت میپردازد. مسیحیت در طول تاریخ با فراروایت رستگاری و تولید روایتهای استعماری عملاً در نقش نهادی ایدئولوژیک به دنبال بازتولید و تقویت گفتمان غالب استعماری به منظور نهادینهسازی فرمانبرداری و ایجاد سوژههای رام و منقاد در مستعمره بود. با ظهور دوران پسااستعمار و متعاقباً پیدایش گفتمان اقلیتها، فراروایت مسیحیت به تدریج «اعتبار» خود را از دسترفته دید و «تردید»ها نسبت به ژست خیرخواهانه آن افزایش یافت. نویسندگان ادبیات / گفتمان اقلیت تعاریف جدیدی از مسیحیت به دست دادند. آنها خواستار جدایی مسیحیت استعماری از لوگوس بودند و نتیجتاً آنرا از فراروایت رستگاری تا مرز فراروایتی سیاسی از طریق ایجاد مدلولهای واسازانه برای مسیحیت تنزل دادند. مقاله پیش ِرو خوانشی لیوتاری-دریدایی از گفتمان مربوط به مسیحیت اقلیتها به دست میدهد و واکنشهای مختلف مقاومت آنها را بررسی میکند و گفتمانهای بدیل و رقیب را که در اَشکال پناه به دیگر فراروایتها، بازگشت به دامان مسیحیت و احیای آیینها و مذاهب بومی تبلور مییابد مورد ارزیابی قرار می-دهد.https://jor.ut.ac.ir/article_80051_3c81717c56f4a2ec68709deed12e5b74.pdfدانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-413125220210219The Analysis of the Twin Myths in Serdar Ozkan’s The Missing Rose
Hiva Hassanpoor١بررسی اسطورههای دوقلو در رمانی از سردار ازکان4144288005810.22059/jor.2018.259727.1703FAهیواحسن پوراستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستان0000-0001-9628-5909آزادهاسلامیدکتری زبان و ادبیات عرفانی دانشگاه بینالمللی قزوینمحمدحسنحسن زاده نیریدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20180608This work analyzes the Missing Rose, a novel by Serdar Ozkan, from mythological point of view. A high rate of mythological and mystical elements used alongside each other shows their significance and qualifies them for more explanation. <br />This study investigates, the unity of twin myths in the text and secondly the style and literary techniques of the story in relation to the unity and it finally shows that the Missing Rose has been an appropriate ground reflecting the myths of Artemis and Saint Marry. Ozkan presents a modern and new interpretation of these ancient myths and eventually creates a unity and identity between them, which in turn confirms the great mythologist Joseph Campbell’s theory of the monomyth suggesting that the oriental and western mythologies, in spite of all opposite characteristics, are derived from a common myth.This study پshows that the narrative style is in perfect balance and artistic harmony with the theme of the story and the narrative style has been used in an effective way to reveal the theme.این نوشتار به تحلیل رمان «رز گمشده» میپردازد. بسامد بالای عناصر اسطورهای و مولفههای عرفانی در کنار یکدیگر، حضور هر کدام از آن دو دسته را در این رمان دلالتمند ساخته است. در این پژوهش، اولا وحدت اسطورههای دوقلو در متن و ثانیا فرم داستان و شگردهای ادبی آن در ارتباط با وحدت مذکور تحلیل شده و نشان داده شده است که رمان مذکور بستر بسیار مناسبی برای بازتاب اسطورههای آرتمیس و مریم مقدس است. ازکان از این اسطورههای قدیمی، خوانشی نو کرده و سر انجام میان آنها اینهمانی و وحدت ایجاد کرده است و بدین سان مهر تایید دیگری بر نظر جوزف کمبل اسطوره شناس بزرگ زده است که معتقد است اسطورههای متفاوت و دوگانۀ شرق و غرب علی رغم خصایص متضادی که دارند، در ابتدا یکی بوده و از یک اسطورۀ واحد مشتق شدهاند. نیزنشان داده شده است که فرم داستان با درونمایۀ اصلی آن دارای هماهنگی و تناسب دلالتمند و هنرمندانهای است و فرم داستان به نحو موثری در خدمت درونمایۀ اصلی رمان قرار گرفته-است.https://jor.ut.ac.ir/article_80058_ae2a7b51bf22fe9bc3edb6c772739326.pdfدانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-413125220210219The Theater of Bernard Mary Coltesتئاتر برنارد ماری کلتس4294488004910.22059/jor.2018.215176.1444FAرقیهذوقیمربی دانشگاه پیام نور، دانشگاه تهران مرکزیمهدیحیدریدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیJournal Article20160904Theater is a mirror of the social community and involve the factors in the world that are unavoidable. Over time and with increasing public dialogue and social awareness, theater presents politics. Political theater, directly related to politics and is a critical theater in which, in the name of an unknown opposition, criticism occurs. Political theater criticism and the criticism expressed proof of the fact that the verification charge when it is acceptable and what is acceptable is fulfill. After 1960, with the emergence of new cash, in dealing with issues of literature, a gradual change in the formation of political theater was criticized, even fight them.<br />Bernard Marie Koltes ´ s theater, is a political theater and have a democracy in which the game uncertain political parties, public opinion and the parties have formed, and global political issues are criticized. Koltes theater serves as minority Court and discourse of conflict and political debate on the basis of their criticism deals that are available and deal society portraysتئاتر آینه ی جامعه است . با مرور زمان و با بالا رفتن آگاهی های عمومی و اجتماعی ، تئاتر صحنه ی حضور سیاست شد و از سالهای 1960، با پیدایش نقد نوین، تحولی تدریجی در شاکله ی تئاتر سیاسی به وجود آمد و به نقد جامعه و حتی مبارزه با آن پرداخت. نمایشنامه نویسان، آزادانه قادر به بیان مسائل اجتماعی نبوده اند ازین رو روشی مشخص و منحصر به فرد یافتند تا بتوانند به دور از سانسور، به نقد جامعه، در خلال نمایش نامه ها بپردازند. برنارد ماری کلتس، یکی از مهمترین نمایش نامه نویسان دهه 80 فرانسه است تئاتر وی، از ویژگی خاصی برخوردار بود زیرا که اتفاق های اجتماعی را به صورت مصور به ما نشان می داد و سعی داشت اتفاقات را بازسازی کرده یا واقعی بنمایاند. شرایط سیاسی و اجتماعی موجود برای بیان تمام واقعیات مساعد نبود از این رو ترفندی بکار برد تا بتواند به دور از سانسور شدن، عقیده ی خود را بازگو کند.https://jor.ut.ac.ir/article_80049_a9ed9c46c2716081468b2b183f9e9e24.pdfدانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-413125220210219Temporal Structure in the Literature of Magical Realism and its Impact on
Cinema Based on the Theory of Gilles Deleuzeساختار زمانی در ادبیات رئالیسم جادویی و تاثیر آن بر سینما بر اساس نظریهی ژیل دلوز4494758005710.22059/jor.2019.258297.1689FAسید علیروحانیاستادیار گروه سینما، دانشکده سینما و تئاتر،دانشگاه هنرعمادابوعطا املشیکارشناسی ارشد سینما، دانشکده هنر، دانشگاه سوره، تهرانJournal Article20180519In this research at first step the concept of magical realism and its characteristics are explained from literature perspective. Afterwards the theory of Gilles Deleuze on time and crystal-time and Related time structures are described. Then the concept of Time in magical realism literature and its effect on narrative patterns are explained as well. After that it comes the analysis of some of contemporary films influenced by magical realism which have a modern narrative structure in order to formulate time patterns for reading and analyzing time in this kind of films. Magical realism or magic realism is a genre of narrative fiction and, more broadly, art that, while encompassing a range of subtly different concepts, expresses a primarily realistic view of the real world while also adding or revealing magical elements. Films has been analyzed from this stand point of view. This research seeks to discover how and with what tools the films depict this duality of time and which narrative patterns are used for this purpose.رئالیسم جادویی از سبکهای مهم در ادبیات معاصر جهان بوده و بر سایر هنرها به ویژه سینما تاثیر گذارده است. به گونهای که سینمای متاثر از رئالیسم جادویی در سراسر جهان رونق داشته و به موضوع پژوهشی مورد توجه مطالعات سینمایی متاخر تبدیل شدهاست. این پژوهش بر آن است تا به بررسی چگونگی ساختارمندی زمان در سینمای متاثر از رئالیسم جادویی براساس نظریات ژیل دلوز در باب زمان بپردازد تا از این راه به خوانشی نظاممند از الگوهای مختلف زمانی دست یابد. بدین منظور ابتدا مولفههای مشترک آثار رئالیست جادویی در ادبیات بررسی میشوند و سپس نظریات ژیل دلوز در باب زمان و مفهوم کریستال- زمان تشریح میگردد. در ادامه به کمک تبیین ژیل دلوز از زمانهای کیفی، فیلمهایی از سینمای معاصر جهان که متاثر از رئالیسم جادوییاند مورد بررسی قرار گرفته و الگوهای مختلف زمانی- رواییشان تحلیل و تشریح میگردد. این پژوهش نشان میدهد که چگونه سینمای متاثر از ادبیات رئالیسم جادویی توانسته به مدد ساختارهای جدید زمانی، تجربه متفاوتی از روایت در سینما را پدید آورد.https://jor.ut.ac.ir/article_80057_9c7a16a78bb803a9f4630c39d0c7a6ce.pdfدانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-413125220210219Imagological Study of West in Jalal Al-e Ahmad's Visit to Americaمطالعه تصویرشناختی غرب در سفر امریکا جلال آلاحمد4764938004810.22059/jor.2021.114985.1144FAابراهیمسلیمی کوچیدانشیار ادبیات تطبیقی دانشگاه اصفهانسمانهشفیعیدانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه اصفهانJournal Article20150103The human beings search always their image in the mirror of "Others". Among these Globe trotters, there are a lot of writers who have presented the result of their experiences in their logbooks.<br />The works of these travelers, who are considered as cultural ambassadors, is the point of an intersection of two worlds of "self" and "other". Hence, the study of literary image represented in itinerary works, reveal the hidden aspects of relation between "self" and "other". In his The Journey To The U.S.A (1380), Jalal Al-e Ahmad speculates as an "other" the host country and analyzes the politic, cultural and artistic considerations. In this paper, we rely on the concept of "otherness" which is a sub-theory of postcolonial studies and we sought to study the latest itinerary work of Jalal Al-e Ahmad. The paper will also seek to explore the question of how Al-e Ahmad in this itinerary work found the explanations and plenty of examples to confirm his theory on "the West" mainly presented in the Westernization (1341).آدمیان از آن جهت که همواره تصویر خود را در آیینهی «دیگری» جستجو میکنند، برای شناخت خویش و «دیگری»، به سفر میروند. در میان این سیاحتگران، کم نیستند ادیبان و اندیشهگرانی که ماحصل تجربیات سفرهای خود را در قالب سفرنامهها ارائه کردهاند. آثار سفرنامهای این سفرنامهنویسان که به نوعی سفیران فرهنگی در میان ملل مختلف هستند، نقطهی تلاقی و مواجههی دو دنیای «خودی» و «دیگری» به شمار میرود. از این رو، بررسی تصویرشناختی آثار سفرنامهای بازنمایی زوایای پنهان روابط «خودی» و «دیگری» را ممکن میسازد. جلال آلاحمد در سفر امریکا (1380) در هیئت «دیگری» سرزمین میزبان را به نظاره مینشیند و از عرصهی سیاست، فرهنگ و هنر گرفته تا روابط بیناانسانی را به بوتهی نقد و تحلیل میآورد. ما در این مقاله با تکیه بر مفهوم «دیگربودگی» که از خرده نظریههای مطالعات پسااستعماری به شمار میرود، درصدد خواهیم برآمد که آخرین سفرنامه جلال آلاحمد را با رویکرد تصویرشناختی مورد بررسی قرار دهیم. همچنین مقاله حاضر در جستجوی تبیین این مسأله نیز خواهد بود که چگونه آلاحمد در این سفرنامه توجیهات، مصادیق و مثالهای فراوانی برای تأیید آراء نظریاش دربارهی «غرب» که عمدتاً در کتاب غربزدگی (1341) بیان شدهاند، ارایه کرده است.https://jor.ut.ac.ir/article_80048_cf43bb7d8f721055d08ed256d08870c6.pdfدانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-413125220210219Representation of War in Literature and Art and in the Memoirs of Soldiers
in the Trenchesبازنمائی جنگ در ادب و هنرو درخاطره نگاری سربازان در سنگر4945138004710.22059/jor.2021.319431.2114FAناهیدشاهوردیانیاستادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تهرانایلمیرادادوراستاد گروه ادبیات تطبیقی فرانسه، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20210221History is written by a historian and will be confirmed or rejected it in the future. The historian writes it from his own point of view and it can be correct or distorted. It will be more believable when history is told by a writer in a novel or a poem. Therefore, the contribution of committed writers who portrayed resistance and stability in their works should be considerate. One of the most referenced writings on war is the correspondence of soldiers written in the trenches to be a document of the reality of history. In this article, with a descriptive-analytical look at the war and its representation in the art and literature on the one hand, and on the other hand, considering the genre of memoir in the notes of Iranian soldiers in the imposed war and it will be compared with letters from French soldiers in World War I. The result of this comparison is the emergence of two views and two perspectives on the issue of war.تاریخ را تاریخنگار می نگارد و آیندگان آن را تأیید یا رد می کنیم؛ چون تاریخنگار از نگاه خود آن را می نویسدو می تواند صحیح یا تحریف شده باشد. وقتی تاریخ را نویسنده یا شاعری در قالب رمان یا شعر بیان کند باورکردنی تر خواهد بود . پس سهم نویسندگان و شاعران متعهد را که مقاومت و پایداری را در آثارشان به تصویر کشیدند نباید فراموش کرد. یکی از قابل ارجاع ترین نوشتارها در مورد جنگ، نامه نگاری های سربازان است که در سنگرها نگاشته اند. تا سندی باشد از واقعیت تاریخ. در این مقاله با نگاهی توصیفی تحلیلی به بحث جنگ و بازنمایی آن در هنر و ادبیات جنگ از یک سو و از سویی ملاحظۀ ژانر ادبیات خاطره نگاری ونامه نگاری و جایگاه آن در یادداشت های سربازان ایرانی در جنگ تحمیلی و مقایسۀ آن با نمونه هایی از نامه های سربازان فرانسوی در جنگ جهانی اول پرداخته خواهد شد. حاصل این مقایسه نمایان ساختن دو نگرش و دو نگاه به مسئلۀ جنگ است.https://jor.ut.ac.ir/article_80047_5d87ace5727004917da1fe7e3c04292f.pdfدانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-413125220210219A Comparative Study of Utopian Thoughts in the Poems of Nima Yooshij and
Walt Whitmanبررسی تطبیقی اندیشههای آرمانشهری در اشعار نیما یوشیج و والت ویتمن5145398005410.22059/jor.2018.247317.1614FAفاطمهکریمیکارشناس ارشد زبان وادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا همدانمحمدطاهریدانشیار زبان وادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20171204The idea of utopia is to describe and aspirate the emergence of an ideal society in which all human values are fully realized, and all of which are peaceful in peace with thought and wisdom, has a long history . It can be argued that the ultimate and supposed goal of all religions and goverments in the history of achieving such a community has been. It is not surprising, therefore, that this idea has long been considered by philosophers and thinkers of the world, and the great figures such as Plato and Thomas Moore in the Western world and Farabi in the Eastt have identified each of their points of view as their coordinates. In the present study, the ideals of Nima Yushi and Walt Whitman, as representatives of the East and West of the World, which have undergone tremendous developments at the turn of the twentieth century, have been studied and adaptedاندیشه آرمانشهری به معنای توصیف و آرزوی پیدایی جامعهای آرمانی که در آن همه ارزشهای انسانی به کمال رسیده باشد و آحاد آن در پناه اندیشه و خرد در کنار هم با مسالمت می زیند قدمتی به درازنای تاریخ دارد . چنانکه میتوان مدعی شد که هدف غایی و ادعایی همه ادیان ومذاهب و فرمانروایان در طول تاریخ نیل به چنین جامعهای بوده است. لذا شگفت انگیز نیست که این اندیشه از دیرباز مورد توجه فلاسفه و اندیشمندان جهان قرار گرفته و بزرگانی چون افلاطون و توماس مور در جهان غرب، و فارابی در جهان شرق هر یک از دیدگاه خویش مختصات آن را برشمرده اند و راه دستیابی بدان را نیز به زعم خود ترسیم کردهاند. در پژوهش حاضر اندیشههای آرمانشهری نیما یوشیج و والت ویتمن به عنوان نمایندگانی از شرق و غرب جهانی که در آستانۀ قرن بیستم دستخوش تحولاتی شگرف بود مورد بررسی و تطبیق قرار گرفته است.https://jor.ut.ac.ir/article_80054_dd6fbe319f2892a05cd3b8261d91c395.pdfدانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-413125220210219A Structural Analysis of Samad Behrangi and Charles Perrault’s Stories
Based on Propp and Bremond’s Modelsتحلیل ساختاری قصههای صمد بهرنگی و شارل پرو بر اساس آراء پراپ و برومون5405618006110.22059/jor.2021.317759.2101FAفریدهعلویدانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تهران،سودهاقتصاداستادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تهرانسید جعفرحکیمدانشجوی دکترای گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تهرانJournal Article20210123One of the main areas of interest for researchers regarding folktales has been the structure of these stories. Knowing that the Aarne-Tampson classification system could not be fully applied to fairytales,Vladimir Propp sought a more accurate model.For this reason,after analyzing one hundred Russian folktales,he came to the conclusion that despite their apparent diversity,fairytales are in fact identical in terms of heroes and delivered messages:the number of delivered messages is limited to thirty-one and their sequence is similar to one another.Continuing the researchers' efforts to determine the structure of fairytales,French semiologist Claude Bremond argued that each story begins with a balanced state; yet, an event changes that initial stability,resulting in an unbalanced situation.Eventually,after the protagonist reaches his/her goal or fails to achieve it,a balanced state is formed again.In this article,four stories by Samad Behrangi and four stories by Charles Perrault,a seventeenth-century French writer,have been studied using Propp and Bremond’s theories.Results indicate that Propp’s model,unlike the model presented by Bremond,cannot fully be applied to analyze the structure of the studied stories.یکی از عمدهترین زمینههای مورد علاقه پژوهشگران درخصوص قصههای عامیانه بررسی ساختار این قصهها بوده است. ولادیمیر پراپ با علم بهاینکه سیستم طبقهبندی آرنه-تامسون نمیتوانست بطورکـامل در مورد قصههای پریان کاربرد داشته باشد، تلاش کرد تا بهالگو دقیقتری دست یابد. بههمین منظور او پس از تحلیل صد قصه عامیانه روسی بهاین جمعبندی رسید که قصههای پریان، علیرغم تنوع ظاهری، ازنظر قهرمانان و کارکرد، همسان هستند. در ادامه تلاش پژوهشگران برایتعیین ساختار قصههای پریان، کلودبرومون معتقد بود که در هرقصه ابتدا وضعیت متعادل برقرار است، پساز آن اتفاقی رخ میدهد که ثبات اولیه تغییر یافته و بهوضعیت نامتعادل تبدیل میشود و سرانجام بعد از رسیدن قهرمان قصه بههـدفش و یا شکست در دستیابی بهآن وضعیت متعادل سامان یافتهای شکل میگیرد. در این مقاله چهار قصــه از صمد بهرنگی و چهار قصه از شارل پرو نویسنده فرانسوی قرن هفدهم میلادی با بهرهگیری از الگوهای پراپ و برومون بررسی شدهاست. نتایج بدستآمده نشان میدهد الگوی پراپ، بر خلاف الگوی ارائه شده توسط برومون، نمیتواند بطور کامل با ساختارقصههای موردبررسی انطباق داشته باشد.https://jor.ut.ac.ir/article_80061_ddd5d31a3b68caa6e7226d43b97a3ca4.pdfدانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-413125220210219A Comparative Study of the Function of Georges Dumézil’s Trifunctionalism
Theory of Contemporary Mythologist in the Myth of “Rostam and Esfandiar”تطبیق و بررسی کارکرد نظریه کنشگرای دومزیل(اسطوره شناس معاصر)، بر داستان رستم و اسفندیار5625888005910.22059/jor.2021.288378.1889FAفرحنازفرهادیدانشآموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد
اسلامی،علی اصغرحلبیاستادیار زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،
تهران. ایران.Journal Article20190903The world contemporary literature, which is an uncapturable universe, has a number of scientists who have with a critical eye been scrutinizing schools ofliterary persons in different period of history. Mythologists have been the most distinguished critics in the scientists’ population: Their works are distinctive of all for detecting the core value of and for understanding the raison d'être of myths, thus inspiring a nation or tribe.<br />Dumézil is the most reputed mythologist of the contemporary age for his trifunctionalism theory, and his works especially focus on the analysis of Iranian mythology. He believed that the ideology and lifestyle of the Indo-European people, consequentially those of Iranians, can be defined within framework of a trifunctional structure ; the ideology and lifestyle can be compared and contrasted with the trio functions of `priests,’ `warriors,’ and `commoners’ . This comparative study tries to analyze the myths of Esfandiar, Rostam and Simorgh based on the theory of Dumézil, while trying to detect and substantiate the trio functions in the three Iranian myths.ادب معاصر جهان، دنیایی تسخیرناپذیر است که اندیشمندان آن توانستهاند مکتبها، آثار و ادیبان دورههای گوناگون را به وادی پژوهش و نقد بکشانند. از میان این اندیشمندان، اسطورهشناسان شایان مداقهای دوچندان اند؛ زیرا به چیستی اسطورهها مینگرند، چرایی آنان را درمییابند و سرانجام میتوانند چراغی فرا راه یک قوم یا یک ملت برافروزند.<br />از اسطورهشناسان مطرح معاصر، «ژرژ دومزیل» فرانسوی، با ارائه نظریه «کنشگرای سهگانه» خویش، بر تحلیل اسطورههای ایرانی نظری ویژه دارد. او معتقد بود که میتوان اندیشه و زندگی انسانهای هند و اروپایی ـ و به تبع آن ایرانیان ـ را در ضمن ساختار یا طبقاتی سهگانه تعریف کرد و در اصطلاح با سه «کنش»ِ «شهریاری»، «شهسواری» و «نوزایی ـ پیشهوری» مطابقت داد. این پژوهش میکوشد تا با نگاهی تطبیقی، اسطورههای اسفندیار، رستم و سیمرغ را بر اساس نظریه دومزیل تحلیل کند و کنش هرکدام را یافته، اثبات نماید. <br /><br />واژگان کلیدی: ادبیات معاصر جهان، ژرژ دومزیل، نظریه کنشگرای سهگانه، اسطوره، حماسه و عرفانhttps://jor.ut.ac.ir/article_80059_75972ca8ce458e8ff0d1a5e635eeecbd.pdfدانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-413125220210219The Misunderstanding or the Narrative of the Murderer’s Languageسوءتفاهم یا حکایت زبان قاتل5896058005610.22059/jor.2019.258128.1688FAالله شکراسداللهی تجرقاستاد گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تبریزمهرنوشکی فرخیاستادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه، بخش زبانهای خارجی و زبانشناسی،
دانشگاه شیرازJournal Article20180519Albert Camus' Misundertsandment is one of his absurd-cycle works, in which the author invites readers to reach an awareness of the tragic condition of the human life. <br />This play presents human beings' silence as surrender, and speech as a rebellion against it. In fact, if Hamlet's mind was occupied by the "to be or not to be" question, Camus' work presents us with a "to talk or not to talk" dilemma, which is no less that the older question. As such, discovering the sad and anxiety-inducing condition he lives in, Camus' character surrenders to being murdered by his mother and sister. In Le Misunderstandment being and not being have become speaking and remaining silent, and speaking is a weapon to defend oneself with in a dark and violent world. <br />This paper discusses Camus' views and conceptualization of the world, the defenselessness of human beings vis-a-vis their own species, and the role of nature and humankind in the formation of fate with reference to his play.سوءتفاهم یکی از آثار چرخه ی پوچی محسوب می شود که در آن کامو انسان را به آگاهی از پوچی جهان و زندگی تراژیک انسان دعوت می کند. در این اثر، سکوتِ انسان بسان تسلیم و کلام نماد طغیان است. در واقع، پرسشِ «بودن یا نبودنِ» هملت به «صحبت کردن یا نکردن» بدل شده و اهمیتی کمتر از پرسش پیشین ندارد. به این ترتیب جان در سوءتفاهم با انتخابِ سکوت به قتل خود توسط مادر و خواهرش تن می دهد. در واقع می توان گفت که جان با صحبت نکردن به مارتا این حق را می دهد که او را قربانی کند. به این ترتیب مشاهده می کنیم که سخن یا کلام به مثابه سلاحی است که با آن می توان در جهانی خشونت بار و سیاه از خود برای زیستن دفاع کرد. ما در این مقاله به شرح چگونگی درک پوچی جهان و بی دفاع بودن انسان در مقابل همنوعانش و همچنین نقش سکوتِ خدا، طبیعت و انسان در شکل گرفتن سرنوشت جان می پردازیمhttps://jor.ut.ac.ir/article_80056_f24589a0099ec2d094b61a5187e35b31.pdfدانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-413125220210219A Comparative Study of Educational Bases in Children's Poems by Mahmoud
Kianoush and Salih Hawariبنمایه های مشترک آموزشی در سروده های کودکانه محمود کیانوش و صالح هواری6066348005310.22059/jor.2020.301405.1979FAعزتملاابراهیمیستاد زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهرانسمیهآخوندباباکارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهرانJournal Article20200421Children's literature with educational orientation is considered as an effective tool for children's intellectual, moral and cultural development. And will make them aware of the community and the surrounding environment. Considering the constructive and effective role of child literature, the authors of this study have compared the educational components of childish poetry Mahmoud Kianoush and Saleh Hawari, two contemporary Iranian and Palestinian poets. This research is descriptive-analytic and based on the American Comparative School Principles. From the results of the research, it is concluded that despite the obvious differences in the structures of the poetry poems of these two poets, both of them use fluent and easy language to provide them with an understanding and understanding of educational and educational themes. And, in addition to satisfying children's emotional needs, they strengthen their self-confidence Familiarizing children with national and folk culture, as well as expanding social sentiment, is another of the missions of the two poets in children's poems.ادبیات کودکان با گرایش تعلیمی و آموزشی به عنوان ابزاری کارآمد در جهت رشد فکری، اخلاقی و فرهنگی کودکان به شمار میرود و موجبات شناخت آنها از جامعه و محیط اطراف خود را فراهم میآورد. با توجه به نقش سازنده ادبیات کودکانه، نگارندگان در این جستار به بررسی تطبیقی مؤلفههای تعلیمی در اشعار محمود کیانوش و صالح هواری، دو شاعر معاصر ایرانی و فلسطینی پرداختهاند. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و بر اساس مبانی مکتب تطبیقی آمریکایی، تدوین شده است. از برآیند تحقیق چنین استنباط میشود که بهرغم تفاوتهای آشکار در ساختار اشعار کودکانه این دو شاعر، هر دو با کارگیری زبانی آسان و روان، درک مضامین تعلیمی و آموزشی را برای نوباوگان میسر میسازند و ضمن ارضای نیازهای عاطفی کودکان، نیروی اعتماد به نفس آنها را نیز تقویت میکند. آشنا کردن خردسالان با مفاهیم خداشناسی و خودشناسی، فرهنگ ملی و عامیانه و نیز گسترش تمایلات اجتماعی از دیگر رسالتهای دو شاعر در سرودههای کودکانه بوده است.https://jor.ut.ac.ir/article_80053_b54b4598741239a1374d17f054d7d971.pdfدانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-413125220210219The Dark Hand, the Light Hand;
A Representation of Western Storytelling and the Iranian-Islamic Traditionدست تاریک دست روشن بازنمودی از داستاننویسی غرب و سنت ایرانی-اسلامی6356648005010.22059/jor.2019.261551.1718FAمجیدمنصوریدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بوعلیسینا همدان، ایرانمرجانکریمیدانشآموختۀ کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسیJournal Article20180706Houshang Golshiri is a writer with sophisticated thoughts, and at the same time with simple phrases that follow explicit and understandable words, special and pure symbols, which the researcher's mind discovered by the greatness of the author's reach. Among his reflective and symbolic stories is "The Dark Knight of the Hand". In this story, the writer, with the deep thought of an idealist writer and with the use of western writing techniques such as the "sword wound" of Borges, and also using the "Judge's daughter's" frame of reference from Judge Tonoki, owns the book "The Fugue After Severity" in Symbolic And a strategy to express the profound and decisive concepts of their community. In this research, the effect of two stories of the girl Judge in Faraj's book after the severity and the sword's sword by Jorge Luiz Borges has been analyzed on the story of the dark hands of the hands of Hushang Golshiri.هوشنگ گنویسنده ای است با افکار پیچیده و در عین حال با لفظ پردازیهای ساده که در پس این الفاظ صریح و قابل فهم، نمادهایی خاص و ناب، پنهان است که ذهن پژوهشگر با کشف آنها به عظمت وسعت دید نویسنده پی میبرد. از جمله داستانهای قابل تأمل و نمادینِ او دست تاریک دست روشن است. در این داستان نویسنده با ژرف اندیشی یک نویسندۀ ایدهآلیسم و با به کارگیری فنون نویسندگی غربی مانند زخم شمشیر بورخس و همچنین با استفاده از چارچوب داستان دختر قاضی از قاضی تنوخی، صاحب کتاب فرج بعد از شدت به صورت سمبلیک و راهبردی به بیان مفاهیم عمیق و تعیین کننده جامعۀ خویش می پردازد. در این جستار، تأثیر دو داستانِ دختر قاضی در کتاب فرج بعد از شدت و نیز زخم شمشیر از خورخه لوییز بورخس بر داستان دست تاریک دست روشن از هوشنگ گلشیری مورد تحلیل و واکاوی قرار گرفته شده است.https://jor.ut.ac.ir/article_80050_c6c063718429b6813f8256f504902ecf.pdfدانشگاه تهرانپژوهش ادبیات معاصر جهان2588-413125220210219Manipulation in Persian Translations of Contemporary English Novels: A
Corpus-Based Studyدخل و تصرف در ترجمۀ فارسی رمان های معاصر انگلیسی: پژوهشی پیکره-بنیاد6656908005210.22059/jor.2019.254728.1666FAمیرسعیدموسوی رضویستادیار گروه مترجمی زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی،
دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0001-6495-3466مهدیهمشائیکارشناس ارشد مترجمی زبان انگلیسی، پردیس علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20180317Given the impact of extra-linguistic factors such as culture and ideology, translation has never been a neutral act. When undergoing the process of translation, a literary work might be subjected to various manipulations. These manipulations may stem from different motivations such as more compatibility with the cultural-intellectual norms of the target community and thus a higher degree of acceptability. The present study has been aimed at exploring the extent and strategies of manipulations in Persian translations of contemporary English novels, the parts subjected to manipulation, and the types of manipulations. To this end, a parallel corpus comprising four English novels with their Persian translations was compiled and analyzed on a textual level. Upon classification of the manipulated segments and the types of manipulations, it was revealed that the manipulated parts constituted slightly over two percent of the whole text, and the strategy of "deletion" was the most frequent one in all the translations. 60% of the manipulated segments were culturally "sensitive" parts while 40% were "non-sensitive" parts of the text.نظر به تاثیر عوامل فرازبانشناختی مانند فرهنگ و ایدئولوژی، ترجمه هرگز عملی خنثی نبوده است. یک اثر ادبی ممکن است در گذار از فرآیند ترجمه با انگیزه های مختلفی از جمله انطباق با هنجارهای فکری-فرهنگی جامعۀ مقصد، در معرض انواع دخل و تصرف قرار گیرد. پژوهش حاضر تلاشی است در جهت کشف میزان و راهبردهای دخل و تصرف به کار رفته در ترجمۀ فارسی رمانهای معاصر انگلیسی، بسامد این راهبردها، بخشهای دستکاری شده و نیز نوع این دستکاریها. بدین منظور پیکره ای موازی، متشکل از چهار رمان انگلیسی (دختری با گوشواره مروارید، خاطرات ندیمه، تصویر دوریان گری و زوربای یونانی) به همراه ترجمۀ فارسی آنها، گردآوری و در سطح متنی تحلیل شد. پس از طبقه بندی بخشهای دستکاری شده و نیز انواع دخل و تصرفهای صورت گرفته، مشخص شد حجم موارد دستکاری شده کمی بیش از دو درصد از کل متن، و راهبرد «حذف» در همۀ ترجمه ها پربسامدترین راهبرد بوده است. 60 درصد از موارد دستکاری شده حساسیت برانگیز و 40 درصد غیرحساسیت برانگیز بوده اندhttps://jor.ut.ac.ir/article_80052_7a3e23012121083242410744492c36dd.pdf