2024-03-29T14:15:27Z
https://jor.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=9241
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1397
23
2
کاربستِ الگوی معناکاوی کریستوا در خوانشِ شعری از رضا براهنی
مسعود
آلگونه جونقانی
کریستوا از مهمترین پژوهشگران در حوزۀ نشانهشناسی به شمار میرود. نشانهشناسیِ کریستوا تحت عنوان معناکاوی شناخته میشود. معناکاوی علاوه بر بررسی شبکههای دلالتی، به شبکههای غیردلالتیِ رانهمحور نیز توجه دارد. به همین دلیل، در معناکاوی با دو وجه روبهرو هستیم: وجه نمادین و وجه ایمایی. وجه نمادین اساساً متوجهِ زبان، دلالت و قراردادهای اجتماعی است، اما وجه ایمایی متوجهِ رانهها، سائقها و عواطفی است که به نحوی وارد زبان شدهاند. از آنجاییکه به زعم کریستوا، شعر نوعی عصیان در برابرِ زبان است و بدین ترتیب امکانِ جریان یافتنِ وجه ایمایی را در بسترِ زبان فراهم میآورد، در پژوهش حاضر کوشیده شده است، شعری از رضا براهنی، به طور موردی، بر اساس الگوی وی بررسی شود. این بررسی نشان میدهد وجه ایمایی از طریقِ شگردهایی مانند اصوات مستقل،بیمعنایی، قطع و سکوت، تکرار، وزن، همآوایی و هممعنایی در بستر زبان پدیدار میشود. کاربستِ این الگو در زمینۀ شعرپژوهی از اهمیّت ویژهای در نقد عملی برخوردار است.
Kristeva
Semanalysis
the symbolic aspect
the semiotic aspect
Reza Barahani
2019
01
21
277
302
https://jor.ut.ac.ir/article_69888_352524947268d4c6f35bcc9b80adf83e.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1397
23
2
بازتاب عشق عُذری در دو داستان «مَم و زین» و «شَم و وَلی دیوانه»
اسماعیل
برواسی
خسرو
حسن زاده
«مَم و زین» و «شَم و وَلی دیوانه» در ادبیات کُردی از مشهورترین داستان های عاشقانه است که عشقی عفیف و سرشار از اندوه و ناکامی را به تصویر می کشند. این دو داستان در بسیاری از وجوه دارای اشتراک و مشابهت بوده و تاکنون، پژوهش مستقلّی در خصوص بررسی تطبیقی این دو اثر صورت نپذیرفته است؛ لذا نگارندگان در جستار حاضر بر آنند که با رویکردی توصیفی _ تحلیلی به بررسی این دو داستان بپردازند. سرآغاز عشق در داستان «شَم و وَلی دیوانه» از دوران کودکی و مکتبِ درس بوده و در داستان «مَم و زین»، دلدادگی از دوران نوجوانی شروع شده است و با ریشه دار شدن عشق، عاشقان شیفته سعی در وصال به محبوب داشته و در این راه از یاران و نزدیکان مساعدت می جویند، لکن وجود موانع و عوامل بازدارنده سبب ناکامی دو عاشق در وصال گشته و شیدایی و سرسپُردگی همیشگی را به دنبال داشته و این امر، تصویری از یأس و نااُمیدی را بر فضای دو داستان حاکم ساخته است.
kurdish literature
mam and zin
Sham and Wali Dewana
chaste love
Comparative literature
2019
01
21
303
328
https://jor.ut.ac.ir/article_69889_1832060e6469850bd5231e4470bf1195.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1397
23
2
بررسی مقایسهای شطرنجباز، اثر تسوایگ و چشمهایش، اثر علوی از منظر رئالیسم
سمیرا
رنجبر
محمد حسین
حدادی
اشتفان تسوایگ و بزرگ علوی، به عنوان دو نویسندۀ پرآوازة ادبیات معاصر آلمانی و فارسی و نمایندگان مکتب ادبی رئالیسم، با توجه به موقعیت سیاسی و اجتماعی عصر خویش، به آفرینش آثار رئالیستی روی آوردند و فضایی سرشار از واقعیت را به تصویر کشیدند. بزرگ علوی به واسطۀ تحصیل و زندگی در آلمان و آشنایی با آثار نویسندگان آلمانی زبان، به این سبک گرایید و از جمله آغازگران سبک داستاننویسی رئالیسم در ایران گشت. دیدگاه رئالیستی حاکم بر رمان چشم هایش، اثر بزرگ علوی شباهت بسیار زیادی با دیدگاه رئالیستی اشتفان تسوایگ در نوول شطرنج باز دارد. جستار ذیل کوششی برای تطبیق نمود مؤلفههای رئالیسم در دو اثر فوق است. بررسی مقایسهای این آثار با تکیه بر نمود مؤلفههای رئالیسم مشخص خواهد کرد که علوی و تسوایگ از نظر سبک نوشتاری به هم نزدیک هستند و وجوه اشتراک آنها حاکی از تأثیر تسوایگ بر علوی در خلق رمان چشمهایش میباشد.
Bozorg Alavi
Her Eyes
Stefan Zweig
Schachnovelle
Realism
characterisation
Plot
2019
01
21
329
354
https://jor.ut.ac.ir/article_69890_01c64465916352450d7576eb526a8657.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1397
23
2
بررسی بینامتنی مفهوم سیمرغ در مجمع مرغان ژان-کلود کَریِر
ایلمیرا
دادور
ابراهیم
سلیمی کوچی
نیکو
قاسمی اصفهانی
نمایشنامهی مجمع مرغان ژان کلود-کَریِر، از جمله متون اقتباسشده از منطقالطّیر عطّار است. کَریِر در این اثر، سعی بر آن داشته که شکل اصلی داستان عطّار را حفظ کرده و با توجّه به ضرورتها و محدودیتهای متن نمایشی در آن تغییراتی انجام دهد. از جمله تغییرات شاخصی که او در این متن انجام داده، دگرگونی مفهوم «سیمرغ» است. در واقع، کَریِر همجهت با مؤلفههای جهان-نگری خویش و نوعی شبهعرفان ناسوتی، معنای دیگری را برای سیمرغ در نظر گرفته و برخلاف عطّار مفهومی زمینی به سیمرغ بخشیده است. در نوشتار حاضر سعی بر آن داریم تا با استفاده از رویکردهای تحلیلی بینامتنیت ژُنتی به بررسی مفهوم سیمرغ در اثر کَریِر بپردازیم و در جستجوی پاسخ به این پرسش باشیم که شخصیّت اسطورهای سیمرغ با چه تغییراتی در دلالتهای نخستین و شناختهشدهاش به تصویر کشیدهشده است و چگونه یک متن معاصر غیرفارسیزبان، همچون نمایشنامهی مجمع مرغان، موفّق به انعکاس پیام عطّار در قالبی دیگر شده است؟
The conference of the birds
Mantiq-ut-Teir
Simorgh
Intertextuality
Attar
Comparative literature
2019
01
21
355
370
https://jor.ut.ac.ir/article_69891_b4aab300e50b4a2ed7697f711796ce05.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1397
23
2
مطالعهی تطبیقی تصویر مرگ در بهشت گمشده و مرگ ایوان ایلیچ
زهره
رامین
عبدالله
رضایی
مفهوم مرگ و فناپذیری انسان، از پندارهایی است که حضور مهیبش مصرانه چهره برافروخته اش را در همه جا نمایان میکند. به عبارتی، تمام جوانب زندگی، بالاخص فرهنگ، متاثر از نگاه ما به این واقعیت جهان شمول است. برخی مرگ را محدود به آن لحظه نمیدانند که قلب از تپش و ریه از دم و بازدم بازمی ماند. در نزد این گونه افراد ،مرگ حقیقتی است که ممکن است بارها برای یک فرد رخ دهد و برای مدتی کوتاه یا بلند بر او چیره باشد. در طول تاریخ، چنین نگرشی به نیرویی الهام بخش تبدیل شده است. جان میلتون و لئو تولستوی اشخاص برجستهای هستند که میوه زیباشناختی این دیدگاه متعالی را چیده اند. مطالعهی پیش رو بر آن است تا با تحلیلی موشکافانه از بهشت گمشده میلتون و مرگ ایوان ایلیچ تولستوی، روشن سازد که میلتون و تولتستوی به نوعی از طبقه بندی درباره مرگ اذعان داشتند و هر یک راهی را برای کنارآمدن و چه بسا مقابله با این واقعیت فراپیش همنوعانشان قرار دادند.
Paradise Lost
The Death of Ivan Ilych
types of death
Culture
Immortality
2019
01
21
371
392
https://jor.ut.ac.ir/article_69892_7942d4d5a9b5dfbdb4682fb9b8c423e8.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1397
23
2
بررسی تأثیرات فرهنگی استعمار در آثار ادریس شرایبی در پرتو آراء اِمه سِزر
زینب
رضوان طلب
مرضیه
مهرابی
ادریس شرایبی، از نویسندگان برجستۀ مراکشی تبار و فرانسوی زبان، در بسیاری از آثار خود، به طور مستقیم یا غیر مستقیم، به نقش و پیامدهای فرهنگی استعمار پرداخته و تصاویر ملموسی را از حضور نیروهای نظامی و کارگزاران سیاسی استعمارگر در جوامع مستعمره ارائه داده است. اِمه سزر نیز نویسنده و فعال سیاسی اهل مارتینیک بوده که در جوامع فرانسوی زبان به عنوان مرجع و الگویی در تفکرات و مبارزات ضداستعماری به حساب می آید. در این مقاله میکوشیم تا با تکیه بر آراء و اندیشه های اِمه سزر، آنچنان که در دو اثر گفتاری در باب استعمار (1950) و فرهنگ و استعمار (1963) تشریح شده اند، به تبیین و تحلیل تأثیرات استعمار بر تاریخ، تمدن، و هویت ملت های استعمارزده بپردازیم. سپس، به منظور بهتر نشان دادن نمودهای درونی و بیرونی این تأثیرات، جلوه های متعدد و متنوعی از آن را در چهار رمان ادریس شرایبی بررسی میکنیم. این آثار شامل ماضی ساده (1954)، بزهای نر (1955)، تمدن، مادرم (1972)، و دیده شده، خوانده شده، شنیده شده (1998) میشود.
Colonialism
colonizer
colonized
Culture
Civilization
history
Identity
2019
01
21
393
414
https://jor.ut.ac.ir/article_69893_92ea545b65c431a1a9f854f3b2751b62.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1397
23
2
انسانشناسی ادبی شیلر از دیدگاه پژوهش معاصر و از منظر لوکاچ
حمید رضا
حاجی قاسم
مسعود
سلامی
اثر فلسفی شیلر "در باب تربیت زیباییشناختی انسان در رشتهای از نامهها" انسانشناختی به شخصیت انسان و جامعه میپردازد و سه نوع شخصیت را مورد مداقه قرار میدهد: بربر، متوحش و شخصیت سوم، شخصیتهای غیر اخلاقی و شخصیت ایدهآل اخلاقی. لوکاچ و پژوهشهای معاصر شخصیتهای نمایشی شیلر را در ارتباط با نامههای تربیت زیباییشناختی – بیآنکه به تحلیل انسانشناختی این نامهها بپردازند- تجلی کمشکش درونی میان فضیلت و رذیلت میدانند که از آن میتوان به نزاع میان بایدهای اخلاقی و بودنِ روانشناختی نیز تعبیر کرد. چنانچه در آثار ادبی و در اثر فلسفی شیلر شاهد حضور و تطور اندیشههای انسانشناختی شیلر باشیم، درک، دریافت و تحلیل کامل این انسانشناسی - انسان شناسی اثر فلسفی و آثار نمایشی - و بدین ترتیب تحلیل شخصیتهای نمایشی در گرو نگاهی همزمان به این آثار است. بدین منظور با نگاهی به نظریهی لوکاچ، پژوهشهای معاصر و تربیت زیباییشناختی شیلر به تحلیل شخصیتهای آثار نمایشی پرداخته و سعی بر ارائه تصویری کامل از انسانشناسی شیلر خواهد بود .
Lukács
the Standpoint of Contemporary Research
Viciousness
Virtue
Psychological Being
Moral Obligations
2019
01
21
415
432
https://jor.ut.ac.ir/article_69894_ebe02454c5602522f6c8a4217ede9de7.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1397
23
2
بررسی رویکردهای چهارگانة نقد فمینیستی اِلِن شوالتر در رمان نقره دختر دریای کابل اثر حمیرا قادری
مولود
طلائی
مهرناز
طلائی
بحث زنان و محوریت آنها در آثار ادبی از مسائل مهمی است که طی دو قرن اخیر، توجه عدة زیادی از پژوهشگران را در عرصههای مختلف اجتماع، فرهنگ، سیاست و حتی ادبیات به خود معطوف کردهاست منظور از نقد فمینیست یا نقد زنمحور، صرفاً پرداختن به شورش زنان علیه مردان و یا مردانه عمل کردن آنها در آثار نیست، بلکه گاه به تصویر درآوردن خشونتهای یک مرد را علیه زن به تصویر میکشد. در این جستار کوشیدهایم تا به بررسی زمینههای برجسته فکری رمان نقره دختر دریای کابل اثر حمیرا قادری با توجه به رویکردهای چهارگانة نقد "الن شوالتر" اعم از رویکرد زیستشناختی، فرهنگی، روانکاوانه و زبانی بپردازیم. رمان نقره دختر دریای کابل به سیر تاریخی سرزمین افغانستان در بازهای بیش از نیم قرن در سالهای 1880 میلادی تا 1940 میپردازد. قادری با استفاده از شگردهای زنانه به خوبی از عهدة برجستهسازی مسائل زنان رنجکشیدة افغانستان در این رمان برآمده است و توانسته رمان خود را به عنوان اثری تأثیرگذار عرضه کند.
: Noghreh dokhtare daryayae Cabol
Ellen Showalter
biological aspect
cultural aspect
psychological aspect
linguistic aspect
2019
01
21
433
460
https://jor.ut.ac.ir/article_69895_a369b2b9b981c888d420aedb9772164a.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1397
23
2
نقد گلستان سعدی از دیدگاه نظریه شناختی- اجتماعی بندورا.
رقیه
علائی
سارا
علائی خرایم
حسنعلی
ویسکرمی
گلستان، تاثیرگذارترین کتاب نثر در ادبیات فارسی است که سعدی، شاعر و نویسنده پارسیگوی در آن به ذکر واقعیات زندگی انسان و نصایح اخلاقی، در یک دیباچه و هشت باب به نثر مُسَّجَع پرداخته است. امروزه بررسی رفتارهای مختلف انسانی در گلستان از منظر روانشناسی قابل تأمل است. این پژوهش، به دور از ملاک ارزشگذاری، به روش مقایسهای بر آن است تا نظرات سعدی را در حکایتهای گلستان با نظریه شناختی-اجتماعی بندورا مقایسه کند. شیوه پژوهش، کتابخانهای و اسنادپژوهی است و روش تحلیل نیز جنبه تطبیقی دارد و در طرح هر مفهوم به نمونههای چندی اشاره شده است. یافتههای پژوهش، حاکی از آن است که ﺳﻌﺪی از ﻗﺎﻟﺐ ﺣﻜﺎﻳﺖ ﺑﺮای ﺑﻴﺎن ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ روشهای زﻧﺪﮔﻲ ﺑﻬﺮه میگیرد و سعی دارد ﺑﺮای ﺑﻬﺒﻮد رواﺑﻂ و رﻓﺘﺎرﻫﺎی اﻧﺴﺎﻧﻲ، راﻫﻜﺎرﻫﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺧﻮد اراﺋﻪ نماید. این مفاهیم اﻣﺮوزه ﺑﺎ ﻧﻈﺮﻳﻪ شناختی-اجتماعی بندورا ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ دارد. نتایج تحقیق نشان میدهد که سعدی به مفاهیم عمده نظریه شناختی-اجتماعی بندورا نظیرِ یادگیری مشاهدهای و فرایند مؤثر بر آن، موجبیت متقابل و عاملیت انسانی در حکایات پرداخته است.
Gulistan
Saadi
Bandura
Social cognitive theory
Education
2019
01
21
461
484
https://jor.ut.ac.ir/article_69896_808a089076df8e15a92809b92f287f48.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1397
23
2
بررسی تطبیقی زن مدارانه ی قصه های هزار و یک شب و داستانهای آسیایی گوبینو
محمدرضا
فارسیان
سمیه
خبیر
چکیده ادبیات آیینهی هر اجتماع انسانی است و توجه به سیمای زن در ادبیات هر فرهنگ میتواند گویای جایگاه زن در اجتماع خویش باشد. بررسی ادبیات متاسفانه بیانگر این مطلب است که این آیینه تصویر زیبایی از زنان به خوانندهی خود ارائه نمیدهد. این اصل در داستانهایی با ریشهی هندی بیشتر نمود پیدا میکند، چرا که آیین هندو با مردسالاری و زنستیزی همراه بوده است. هزار و یک شب نیز با ریشهای هند و ایرانی از این قاعده مستثنی نیست و این درونمایه بر نویسندگان شرقشناس نیز تاثیر گذاشته است. گوبینو از جمله شرقشناسان فرانسوی علاقمند به هزار و یک شببوده که حکایات بسیاری با درونمایههای شرقی نگاشتهاست. در مقاله حاضر سعی شده است که با تحلیل نمودهای زنستیزی در هزار و یک شبو داستانهای آسیایی گوبینو به تاثیر پذیری این نویسنده از هزار و یک شبپرداخته شود. این بررسی نشان از تشابه نمودهای زنستیزی در دو اثر یاد شده دارد.
Comparative Study
Women
One thousand and One Nights
Asian Novels
Gobineau
Repressing Women
2019
01
21
485
508
https://jor.ut.ac.ir/article_69897_1f547fe7c0f9ebbeb87cdb9891a27362.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1397
23
2
نفی بندگی و ستایش آزادگی در "مرگ گرگ" نوشته وین یی و "سگ ها و گرگ ها" اثر اخوان ثالث
حسن
فروغی
زینب
پرچمی
مفاهیم انسانی در تمامی زمانها، مکانها و زبانهای بشری ارزش یکسانی داشته اند. ازجمله، «آزادگی» که همیشه مورد ستایش بوده و ادبای بسیاری به اشکال گوناگون آن را فریاد زده اند. در تقابل با آن، صفت نکوهیده «بندگی» قرار می گیرد که در طول تاریخ، همواره مذموم بوده است. خوانشی کنجکاوانه و از سر شوق در اشعار وی یی و اخوان ثالث ما را بر آن داشت تا در این مقاله به بررسی دو مفهوم «بندگی» و «بردگی» از نگاه دو شاعر بپردازیم و گوشه هایی ازعقاید این دو طلایه دار قافله شعر و ادب مکتب رمانتیسم فرانسه و جنبش شعر نو فارسی پیرامون فلسفه هستی را پیش چشم دوستداران ادبیات فرانسه و ایران قراردهیم. این پژوهش تحلیلی تطبیقی است از اشعار «مرگ گرگ» اثر وی یی و «سگ ها و گرگ ها» سروده اخوان ثالث که در قالب تمثیل و زبانی نمادین به وضوح مفاهیم «وارستگی» و «وابستگی» را منعکس می کندو درنهایت، «بندگی» را تقبیح و «آزادگی» را تسبیح نموده و خواستار آزادگی انسان و انسانی آزادشده است.
Allegorical expression
black verse
Freedom
Romanticism
slavery
2019
01
21
509
532
https://jor.ut.ac.ir/article_69898_4bd0d96508af339b1e22f979889b01f2.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1397
23
2
نشانههای فروپاشی و تحول اجتماعی روسیه در داستان آدمکش و دوست کوچکش اثر زاخار پریلِپین
زهرا
محمدی
راحله
محمودی
زاخار پریلپین، از نویسندگان معاصر روسیه است که داستانهایی با موضوعات ملیگرایانه دارد. پریلپین در آثار خود در عین ستایش از هر تلاشی برای حفظ سرزمین و وطن، نابسامانیهای بیشماری را نیز که در نتیجه تحولات سیاسی و اجتماعی در روسیه رخ داده است، با زبانی منتقدانه به نمایش میگذارد. در داستان آدمکش و دوست کوچکش، نویسنده موضوعاتی همچون جنگ چچن، اهمیت هویت روسی در روسیه جدید، از دست رفتن هویت ملی، امید به آیندهای روشن برای روسیه و موضوعاتی از این دست را مطرح کرده است که همگی نشاندهنده گرایشات وطنپرستانه او هستند. با تحلیل نشانهشناختی این داستان، میتوان بازتاب فروپاشی اجتماعی و اخلاقی و ضرورت ظهور قهرمانان جدید برای نجات روسیه را دریافت. از نظر نویسنده، خدمت به روسیه و حفظ هویت روسی والاترین هدف است که هر وسیلهای برای رسیدن به آن قابل توجیه است و به همین دلیل مرگ افرادی که قهرمان داستان مسبب آن بوده، نادیده انگاشته میشود و توجه خواننده را به امیدی معطوف میکند که در دل همسر قهرمان جوانه میزند.
Contemporary Russian Literature
Zakhar Prilupin
The killer and his little friend
National Identity
New Heroes
2019
01
21
533
550
https://jor.ut.ac.ir/article_69899_3abbfc5f70c0676bb7d3d1793a6e4ad0.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1397
23
2
شرح چیستی ساختارگرایی با اتکا به آرای سوسور، لوی استروس و پراپ، و واکاوی ردپای تفکر ساختارگرا در نظریههای معاصرترجمه
میرسعید
موسوی رضوی
نوشتار پیش رو جستاری است نظری در باب پارادایم فکری «ساختارگرایی» به مثابهی یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین جنبش-های فکری قرن بیستم میلادی که حتی امروز نیز بسیاری از پژوهشها در حوزههای مختلف علم متأثر از بنیانهای فکری آن صورت میگیرد. این نوشتار به دو بخش اصلی تقسیم می شود؛ در بخش اول پس از بیان زمینهی تاریخی شکلگیری ساختارگرایی، برخی از اساسیترین ریشههای نظری و بنیانهای فکری آن را با اتکا به آرای فردینان دو سوسور، کلود لوی استروس و ولادیمیر پراپ در حوزههای زبانشناسی، انسانشناسی، و حکایتشناسی به اختصار مرور میکنیم. مهمترین این بنیانها عبارتند از علمگرایی، تحققگرایی، تقلیلگرایی، و نیز ذرهنگری و کلنگری توامان. پرسش اصلی این است که این اصول و بنیانهای فکری چگونه در نظریههای مطرحشده در خصوص ترجمه ظهور و بروز داشتهاند. در بخش دوم به ارتباط بین ساختارگرایی از یک سو و ترجمه، تعادل، و ترجمه(نا)پذیری از سوی دیگر میپردازیم و رد پای این الگوی فکری را در آرای دو تن از برجستهترین نظریهپردازان معاصر در مطالعات ترجمه (کتفورد و نایدا) بررسی میکنیم.
Structuralism
scientism
(un)translatability
equivalence
Catford
Nida
2019
01
21
551
567
https://jor.ut.ac.ir/article_69900_d2a665cfc1b9af076e15e89f962373ad.pdf