2024-03-29T04:14:22Z
https://jor.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=8529
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1396
22
2
بررسی تطبیقی تصویر حیوانات در اشعار کودک و نوجوان تد هیوز و عباس یمینیشریف
شایسته
ابراهیمی
پروین
سلاجقه
چکیده
امروزه ادبیات کودک و نوجوان با توجه به مفهوم کودکی، در مطالعات علوم انسانی جایگاهی ویژه یافته است. شعر کودک نیز یکی از شاخههای این گونه از ادبیات است. بررسی این اشعار میتواند برای شاعران کودک و نوجوان راهگشا باشد و به پیشرفت کیفی این ژانر ارزشمند کمک کند. موضوع این مقاله بررسی اشعار کودک و نوجوان تد هیوز و عباس یمینیشریف است. دلیل انتخاب این شاعران مشابهتهایی است که در زمینة استفاده از مضامین طبیعتگرایانه، بخصوص به کارگیری شخصیت حیوانات، در آثارشان دیده میشود. این پژوهش دو بخش دارد: بخش نظری که بر آراء نظریهپردازان مکتب امریکاییِ ادبیات تطبیقی تکیه دارد و بخش کاربردی که شامل تحلیل اشعار تد هیوز و عباس یمینیشریف و ذکر شواهد است. از آنجا که در مکتب امریکایی، صرفِ وجود شباهت میتواند زمینة یک پژوهش تطبیقی باشد و همچنین ادبیات تطبیقیِ امریکایی نوعی مطالعات فرهنگی است، هدف اصلی این پژوهش نیز، شناخت شباهتها و تفاوتها و دستیابی به چشماندازی از شعر کودک و نوجوان بخصوص با موضوع حیوانات، در دو کشور ایران و انگلستان است.
واژههای کلیدی: شعر کودک و نوجوان ایران
اشعار حیوانات
تد هیوز
عباس یمینیشریف
شعر کودک و نوجوان انگلستان
مکتب امریکایی
ادبیات تطبیقی
2017
12
22
311
336
https://jor.ut.ac.ir/article_64613_139db612d38da5d94dfef0ac3eab67c4.pdf
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1396
22
2
خوانش پسا استعماری همسایه ها در پرتو نظرات اسپیواک
رضا
البرزی اوانکی
فاطمه
حیدری
چکیده
رمان همسایهها یکی از رمانهای سهگانهء « احمد محمود» نویسندهء اقلیم جنوب ایران است. احمد اعطا (محمود) در این رمان نقش روشنفکران را در زندگی فرودستان در جوامع تحت استعمار بسیار تاثیرگذار میداند. شرقشناسانی چون اسپیواک، هومی بابا، ادوارد سعید و همفکرانشان با مطالعهء روشهای استعمار و تاثیر آن در جوامع، به معرفی شیوهها، عواقب و عوارض آن پرداختهاند. در این مقاله، رمان همسایهها، اثر احمد محمود در پرتو نظرات اسپیواک دربارهء فرودستان به عنوان متن پسا استعماری بررسی میگردد و کوشش میشود این ادعا را ثابتکند که شخصیتهای اصلی رمان در روند حوادث، فرودست بودن را تجربه میکنند و نجات آنها به مقاومت روشنفکران متعهد وابسته است تا فرایند « دیگریسازی» و « جهانیسازی» جامعه ادامه نیابد. از منظر عقاید اسپیواک، این نویسنده میکوشد تا شرایط غیرممکن، حس منفی و ناامیدی فرودستان را مبنی بر این که هیچ چیزی برای افراد به حاشیه رانده شده تغییر نمیکند به تصویر کشد و صدای روشنفکران بومی و متعهد را جایگزین صدای فرودستان نماید.
واژههای کلیدی: فرودستان
استعمارگری
دیگری سازی
جهانی سازی
جهان سوم
2017
12
22
337
352
https://jor.ut.ac.ir/article_64614_2bf397c02f2559bfd5ed3be937ce4739.pdf
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1396
22
2
تحلیل شخصیت و شخصیت پردازی در داستان کوتاه «دیه» اثر عمر سیف الدین
بهروز
بیک بابایی
چکیده
«دیه» اثر عمر سیفالدین نویسندۀ ترک، داستانی آموزنده و مورد توجه نسلهای بعدی خود است. بدون توجه به ساختار و عناصر تشکیلدهندۀ ی-ک اثر نمیتوان به درک نوین و عمیقتری از آن رسید. گرچه شخصیت و شخصیتپردازی بیشتر مربوط به رمان است و در داستان کوتاه، فرصت پردازش شخصیت وجود ندارد، اما شخصیت و شخصیتپردازی از جمله مواردی است که در ساختار داستان کوتاه «دیه» درخور توجه و تأمل است. این مقاله به شیوۀ تحلیلی- توسیفی، در ابعاد گوناگون به بررسی عنصر داستانی شخصیت و شخصیتپردازی در داستان «دیه» پرداخته است. نویسنده از شیوهها و گونههای مختلف شخصیتهای داستانی برای خلق و پرداخت شخصیتها استفاده کرده است. طبق بررسیهای صورت گرفته و قرار گرفتن اثر در حوزۀ داستان کوتاه، عمر سیفالدین هنگام نوشتن داستان «دیه» به کیفیت عناصر داستان و انسجام آن توجه بسیار داشته است که این امر در بخش شخصیتها نمود بیشتری را دارد.
شخصیت
شخصیت پردازی
عمر صیف الدین
دیه
داستان کوتاه
نویسنده ی ترک
2017
12
22
353
364
https://jor.ut.ac.ir/article_64615_c3d0b167dda97793f710c44386e8e774.pdf
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1396
22
2
سعدی وبزرگان ادبیات کلاسیک آلمان زبان
فاطمه
خداکرمی
دربررسی آثار ادبیات جهانی تاثیرگذاری آثارادبای فارسی زبان برشعرا و نویسندگان سایرکشورها بستر مناسبی است برای پژوهش های ادبیات تطبیقی. سعدی شیرازی از جمله چهره های برجستۀ شعر وادب ایران است که درآثارش با تبحری خاص و نگرشی ژرف بطوراعم واخص به نگارگری زشتی ها و زیبائیهای جامعۀ بشری می پردازد و مسائل اخلاقی- عرفانی و اجتماعی حاکم برجامعۀ بشری را درقالب حکایت های نغز و شیرین- نظم و نثر- موشکافانه تحلیل و بررسی می کند. افکار متجلی درآثارشیخ اجل تاثیرگسترده و ژرفی برتفکر برخی از روشنفکران و ادباجهانداشته وهرکدام به فراخوراثرادبی و شناخت و بینشخود خوشه ای ازگلستان حکمت ومعرفت سعدی چیده اند و با الهام ازکلام سعدی و بویژه اصول عدالت، نوع دوستی و اعتدال، اشعاری سروده ویا حکایت هایی نگاشتهاند. مقالۀ حاضر، ضمن نگاهیاجمالی بهآشناییاروپاییان با حکمت عملی و اخلاق اجتماعی گلستان سعدی به طور اخص، به بررسی شباهت آثار سعدی با برخی از آثار بزرگان ادبیات کلاسیک آلمانی زبان و اینکه این شباهتها ناشی از تأثیر است و یا توارد، میپردازد
"سعدی شیرازی "
"ادبیات تطبیقی"
"گلستان سعدی"
"ادبیاتکلاسیک آلمانی زبان"
"روشنفکران مغرب زمین"
2017
12
22
365
382
https://jor.ut.ac.ir/article_64616_fbec852abdd4e4128f0ba0f0858deb6f.pdf
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1396
22
2
بررسی ساختار روایی و زبانی در رمان نو: داستان کوتاه آوازی غمناک برای یک شب بیمهتاب اثر بهرام صادقی
مسلم
ذوالفقارخانی
بهرام صادقی (1315-1363) آثار خود را میان سالهای 1335 تا 1350 خورشیدی نوشت، و مجموعة سنگر و قمقمههای خالی (1349) وی، به نمونة بارزی از رماننو (داستاننو) در نثر و داستان نویسی فارسی تبدیل شد. این مجموعه، شامل بیست وچهار داستان میباشد که از آن میان «آوازی غمناک برای یک شب بیمهتاب»، به منظور بررسی در پرتو رویکردهای فُرمالیستی و ساختارگرا برگزیده شده است. برخی از دلایل این انتخاب عبارت اند از حجم موجز و کوتاه داستان، و نیز ویژگیهای منحصر به فرد زبانی و ساختاری، نظیر چیدمان شمارشی وقایع و متن به شدّت صورتگرای آن. بهرام صادقی روش های روایی سنّتشکنی را برای مشارکت ذهنی مستمرّ خواننده به کار برده است: «آشناییزدایی»، «بیگانهسازی یا فاصلهگذاری»، «نزدیکنمایی»، «جبرسازی» و «عنصر مسلّط». هدف این پژوهش، واکاوی ساختار روایی و زبانی داستان کوتاهی از بهرام صادقی است، تا هم فنون کلامی نویسندگان رماننو (داستاننو) آشکار گردد، و هم سبک گونهای از نثر فارسی که در دوران معاصر بازتاب در خور توجّهای داشته است، بازشناسی شود.
بهرام صادقی
نثر فارسی
رماننو (داستاننو)
مشابهت و مجاورت
«آوازی غمناک برای یک شب بیمهتاب»
2017
12
22
383
408
https://jor.ut.ac.ir/article_64617_d4290129a3da6013ded05deb54a381c9.pdf
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1396
22
2
موضعگیری برتولت برشت نسبت به مسایل سیاسی و اجتماعی روز در اشعار آغازین او
حسین
سرکار حسن خان
محمدحسین
حدادی
نمایشنامههای برتولت برشت با ویژگیهای ناارسطویی خود، وی را در ادبیات آلمان و جهان بیشتر به عنوان نمایشنامهنویسی پیشرو و خوش ذوق مطرح کرده است تا شاعری رومانتیک. اما اشعار وی نیز، به دلیل غنای محتوایی آن، در خور بررسی دقیق هستند. اشعار برشت نیز همچون نمایشنامههای او نوعی واکنش به مسایل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی روز هستند و میتوان آنها را سندی بر تفکر سیاسی او دانست. اشعار متقدم برشت به خاطر نگرش سیاسی وی خواننده را به چالش با اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زمان وامیدارد، بررسی این نکته می تواند آیینه ای باشد برای نمایش سیر تفکر برتولت برشت در آثار غنایی و نمایشی وی. سیر تفکر برتولت برشت در ادبیات غنایی وی نشان از آن دارد که اشعار متقدم وی بیانگر انتقاد شدید و بی پرده از اوضاع نابسامان سیاسی و اجتماعی در نخستین سالهای پس از جنگ جهانی اول و عصیان علیه نظام بورژوازی حاکم است.
شعر
تئاتر روایی
سیاست
جامعه
تحول فکری
2017
12
22
409
424
https://jor.ut.ac.ir/article_64618_f23df14ce7ab97143481ffdcc2db4c7e.pdf
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1396
22
2
نظریه اسطوره گشتار و شیوه های ظهور آن در رمان فارسی
اکبر
شایان سرشت
حامد
مهراد
امروزه به تأثیر از عصر نوگرایی، نویسندگان در رمانهایشان صرفاً به بازروایی اساطیر گذشته نمیپردازند، بلکه از آنها الهام میگیرند، ساختارشان را دگرگون میکنند و با اساطیر دیگر درمیآمیزند. نویسندگان در ارتباط بینامتنی با اسطورهها، هم به الگوی خدایان و قهرمانان نخستین دست مییابند و هم در برخورد با مضامین اسطورهای، آنها را به دلخواه تغییر میدهند و از اسطورهای به اسطورة دیگر میپیوندند. نگارندگان در این مقاله بر آنند تا انواع تغییرات اسطوره و مبانی آن را در رمان فارسی نشان دهند. بر اساس یافتههای پژوهش، شالودهشکنی ساختار و معنی اسطوره، انگارههای وجودی و بحث فردیت و نیز مبارزه با گفتمانهای غالب جامعه، از مهمترین مبانی و زمینههای گشتارِ اسطوره در رمان فارسی به شمار میرود. رماننویسان ایرانی کوشیدهاند تا با تلفیق اساطیر ملی و مذهبی، برهم زدن ساختار اساطیر و روایات اسطورهای و نیز وارونگی آنها، برخی از باورهای اجتماعی و فرهنگی جامعة معاصر را به چالش بکشند.
اسطوره
ادبیات
رمان فارسی
شالودهشکنی
فردگرایی
گفتمان ایدئولوژیک
2017
12
22
425
444
https://jor.ut.ac.ir/article_64619_bd7661c59b75403762264ae67eb1fa46.pdf
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1396
22
2
نوستالژی امپراتوری در دخترک امریکایی در عربستان سعودی: بررسی ژانر شرححالنویسی بعد از یازده سپتامبر
زهرا
طاهری
مقالۀ حاضر به بررسی مقولۀ «شرححالنویسی» در دخترک امریکایی در عربستان صعودی (2012) اثر جین سسون میپردازد. نویسنده با رویکردی پسااستعماری و پساچندفرهنگی و با استفاده از نظریات منتقدانی نظیر ادوارد سعید و سیدونی اسمیت در پی پاسخ به این پرسش بنیادی است که رابطۀ گفتمان فرهنگی- سیاسی حاکم بر جامعۀ امریکایی بعد از یازده سپتامبر با ظهور مجدد شرححالنویسی (به عنوان نوع ادبی مدرنیسمی) چیست؟ بدین منظور دو مقولۀ هویت و جنسیت در اثر سسون بررسی شده است. چنین استدلال میشود که ترجیح نویسندگانی چون سسون در استفاده از «شرححالنویسی» در دوران چندفرهنگ-گرایی پسامدرن، که در ظاهر دوران بازتعریف «خود» و رهایی از گفتمان چیرۀ انسانگرایی لیبرال است، ریشه در گفتمان نئوامپریالیسمی و اسلامهراسی حاکم برجامعۀ امریکایی بعد از یازده سپتامبر دارد. به دیگر سخن، این آثار با پررنگ کردن تقابل «خود/دیگری»، که لازمۀ ساختار سلسلهمراتبی حاکم بین «شرق/غرب»، «ما/آنها» است، توانستهاند با سیاستهای نئوامپریالیسمی اخیر امریکایی همگام شوند و نقش پررنگی در سیاست بینالملل بازی کند.
جین سسون
شرححالنویسی
چندفرهنگگرایی
نئوامپریالیسم
یازده سپتامبر
دخترک آمریکایی
2017
12
22
445
469
https://jor.ut.ac.ir/article_64620_22251edc6cd513f28e82ddfaafb19de4.pdf
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1396
22
2
تحلیل بنمایههای اساطیری در رود راوی اثرابوتراب خسروی
پوران
علی زاده
پروانه
عادلزاده
کامران
پاشایی فخری
رمان "رود راوی" با استفاده از روش بینامتنیت خلق شده است. قرآن، اندیشههای اسلامی، رساله عربی حدود الاعمال فی شیئ و... زنجیرههای نقل قول آنرا تشکیل میدهند. اساﺳاً این اثر شرح خلقت جهان و نقش مایهی شیطان از منظر فرقهی نمادین مفتاحیه است، که نماینده فکری- عقیدتی شخصیت اسطورهای ابودجانه است. ابوتراب خسروی در حین بازآفرینی اسطورهی آشوب ازلی، به همزادان او، درد، رنج، بیماری و مرگ پرداخته است. او با شناخت ماهیت قدسی "کلمه" (اسم اعظم، واژهی اسطورهای هستی آفرین) و کاربست ماهرانهی شکل گیتیانه آن، قادر به آفرینش آثارش از جمله "رود راوی" است. با توجه به فضاها و عناصر آشنای بوف کوری در رود راوی، مثل رقص، رقاصه از هند و لاهور، زن اثیری و... میتوان آنرا از زمره آثاری تلقی کرد، که ﻣﺘﺄثر از ادبیات بوف کوری نوشته شده است. این مقاله، با روش توصیفی – کتابخانهای، ﻣﺸﺨصاً بنمایههای اساطیری اثر را استخراج کرده، و آنها را مورد تحلیل قرار داده است.
کلمه
فرقه مفتاحیه
درد و رنج
بینامتنیت
رود راوی
ابو تراب خسروی و..
2017
12
22
469
500
https://jor.ut.ac.ir/article_64621_5bd417d884ffe17d9590947b3dcea72d.pdf
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1396
22
2
تحلیل داستان های سالهای ابری و آبشوران از درویشیان بر اساس اصول امهم ناتورالیستی
محمدرضا
فارسیان
الهام
علیزاده
ناتورالیسم یکی از تاثیر گذارترین مکتب های ادبی قرن نوزدهم در اروپا می باشد. این مکتب مبتنی بر اصولی است که علم گرایی و طبیعت گرایی از مهم ترین مشخصه های آن است. در ایران این مکتب توسط نویسندگانی هم چون چوبک، هدایت و...به جامعه ادبی ایرانی شناسانده شد.البته در آثار ادبیات فارسی، ما شاهد برخی اصول غربی این مکتب نیستیم اما آنچه که هم در ایران و هم در اروپا مشتر ک است پایبندی به اصولی هم چون: جبرگرایی، تضاد طبقاتی، فقر ، اعتراض های اجتماعی و سیاسی، بزرگ نمایی زشتی ها و...می باشد. نوشته های علی اشرف درویشیان نویسنده دهه 40 ایران بیشتر این ویژگی ها را بازتاب می دهند لذا این پژوهش بر آن است تا آبشوران و سالهای ابری، دو اثر مهم این نویسنده، را از منظر اصول ناتورالیستی به بررسی بنشیند تا ببیند آیا می توان تفکرات این نویسنده را در ادامه تفکرات نویسندگان ناتورالیست، به خصوص زولا، برشمرد یا خیر؟
ناتورالیسم
درویشیان
سالهای ابری
آبشوران
زولا
2017
12
22
501
524
https://jor.ut.ac.ir/article_64622_47abd33f31638e281d237d21dc645e36.pdf
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1396
22
2
مقایسۀ جایگاه زن در فرهنگ ایران و ایتالیا از طریق بررسی مقابلهای ضربالمثلهای فارسی و ایتالیایی
بتول
قاضی خانی
امید
اکبری
افسانه
غنی زاده
ضربالمثلها پارههای ادبی هستند که بخش عمدهای از زبان و فرهنگ یک ملت را تشکیل میدهند و بیانگر نگاه مردم جامعه به مسائل مختلف بوده و لذا نقش بسزایی در تعیین هویت فرهنگی هر ملت دارند. هدف پژوهش حاضر مقایسۀ جایگاه زن در فرهنگ ایرانی و یک کشور اروپایی، بهکمک آشنایی دیرینة محقق با زبان و فرهنگ ایتالیایی از طریق تحلیل مقابلهای ضربالمثلهای دو زبان است. این تحقیق در چندین مرحله انجام گرفت: گردآوری 1384 نمونة فارسی و ایتالیایی مرتبط با موضوع زن، ترجمة نمونههای ایتالیایی، حذف مثلهای تکراری یا نامفهوم (جامعۀ آماری برابر با 984 ضربالمثل)، ترجمه و ارائة برخی توضیحات فرهنگی، دستهبندی موضوعات مثلها، یافتن وجوه اشتراک و افتراق بین نمونههای دو زبان، آمارگیری، و مقایسة عددی. نتایج نشان میدهند که فرهنگ دو کشور در برخی موارد مشابه و در برخی دیگر بسیار متفاوتاند. اما فرهنگ ایرانی، در زمینة هردو قطب عمدة متضاد چه تحقیر و توهین به زن و چه تکریم وی نسبت به فرهنگ ایتالیایی جایگاه نخست را بهخود اختصاص میدهد.
جایگاه زن
ضربالمثل
فرهنگ ایران
فرهنگ ایتالیا
بررسی مقابلهای
2017
12
22
525
550
https://jor.ut.ac.ir/article_64623_dc1dc0feb4dac006d31c3307c625e170.pdf
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1396
22
2
ساخت هویت و هویت ساختگی در رمان بانوی پیشگوی مارگارت اتوود
سید محمد
مرندی
حامد
حبیب زاده
نوشته حاضر کندوکاو مفهوم هویت است، بررسی امکان شکل پذیری هویت کانادایی در ساحتی پسا استعماری. ادبیات و به ویژه رمان همواره بستری مناسب برای چنین جست وجویی است. در همین راستا، رمان بانوی پیشگو، سومین رمان مارگارت اتوود که نخستین بار به سال 1976 منتشر شد در این جا بحث می شود. این رمان در دوره ای نوشته شده است که پرسش هویت نه تنها مسئله روز نویسندگان و روشنفکران کانادا که دغدغه مردم و دولت کانادا نیزبود. بانوی پیشگو در امتداد دو رمان قبلی اتوود همچنان به دنبال طرح و پاسخ به مسئله هویت کانادایی در تقابل با هویت بریتانیایی و آمریکایی از یک سو و هویت شناسنامه دارکانادایی در دنیا از سویی دیگراست. این مقاله کوششی است تا با ردپای شخصیت اصلی رمان از سرگشتگی، مخفی کاری و کثرت هویت تا آشکار سازی و وحدت هویت هم قدم شود و به بازیابی یکی از راه های ساخته شدن هویت به طور کلی و هویت کانادایی به طور خاص بپردازد.
هویت
هراس
گریز
دروغ
بقا
مخفی کاری
آشکارسازی
2017
12
22
551
569
https://jor.ut.ac.ir/article_64624_75fa21dacba8e6fc3f380d72c909e8ac.pdf
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1396
22
2
تحلیل و بررسی نوستالژی در اشعار برگزیدۀ فدوی طوقان
سولماز
مظفری
مرتضی
جعفری
شهلا
رستمی
نوستالژی یکی از مباحث مطرح در نقد روانشناختی است که در فارسی به حسرت سروده یا دلتنگی بازگردانی شده است. حسرت گذشتههای شیرین و تقابل زمان حال با گذشته، نوستالژی نامیده میشود که در دو شاخۀ خاطرۀ فردی و خاطرۀ جمعی نمود یافته است. غم غربت و دوری از وطن، یادکرد مرگ، حسرت دوران کودکی و جوانی، جدایی معشوق جزء خاطرۀ فردی و یاد دوران باشکوه تاریخ، باستانگرایی و آرزومندی آرمانشهر از مؤلفههای خاطرۀجمعی بهشمار میروند. از آنجا که هر شاعری متناسب با حال و هوا و موقعیت خود به گذشته و لحظات دیرینۀ خود توجه دارد، فدوی طوقان، شاعر معاصر ادبیات عرب نیز، اشکال و ابعادی از دردمندی، حسرت و دلتنگی را در شعر خود به نمایش گذاشته است. این مقاله به رویکرد نوستالژیک وی به گذشته، غم غربت و دوری از وطن، از دستدادن عزیزان و عشق به وطن و سرزمین خود و آرزومندی آرمانشهر و اسطورهگرایی پرداخته و نمودهای هریک را تعیین میکند.
فدوی طوقان
شعر
نوستالژی
خاطرۀ فردی
خاطرۀ جمعی
2017
12
22
569
585
https://jor.ut.ac.ir/article_64625_65bf64d8f762035d98bbe6628e4ff456.pdf
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1396
22
2
تأثیر جهانبینی ژان ژاک روسو، کانت و انقلاب کبیر فرانسه بر کلایست در نوول زلزلۀ شیلی
اردلان
مهیاری
مسعود
سلامی
نوول زلزلۀ شیلی نه فقط مبین جهانبینی، بلکه تبیین شکست و ناتوانی فرد در برابر نهادهای اجتماعی،سرنوشت و بلاهای طبیعی است.کلایست نیل به حقیقت را اصل زندگیاش میداند. او به انقلاب اعتقاد ندارد و بر این باور است که بهجای انقلاب به یک دگرگونی عمیق اجتماعی نیاز است و این با آموزش از سوی جامعه شکل میگیرد. کلایست در "زلزلۀ شیلی"، جهان را افسارگسیخته مینگارد. او یأس، بیاعتمادی، بیعدالتی اجتماعی، نابودی ارزشهای انسانی و... را ناشی از ضعف عامۀ مردم و عملکردهای هدفدار و نادرست نهادهای قدرت میداند. او در این نوول با انتقاد شدید از نهادهای قدرت، آنها را عامل تباهی ارزشهای انسانی، نابودی بشریت و کرۀ خاکی میداند. جهانبینی، تفکرات و بینش عدل الهی کلایست اغلب برگرفته از آثار ژان ژاک روسو، کانت، ولتر و لایبنیتس میباشد. خلق این اثر بهوسیلۀ کلایست پیش و پسزمینههای عمیق دگرگونی اجتماعی را در ذهن مخاطب به تصویر میکشد؛تصاویر و انگارههایی که نویسندۀ مقاله را بر آن داشت تا با تحقیقات کتابخانهای این افکار را واکاوی و پیش روی مخاطب قرار دهد.
برند هاینریش ویلهلم فٌن کلایست
ژان ژاک روسو
ادبیات آلمان
نوول زلزلۀ شیلی
انقلاب کبیر فرانسه
2017
12
22
585
615
https://jor.ut.ac.ir/article_64626_000325976eb88e4933c1ef966d5441eb.pdf
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1396
22
2
تحلیل امر نشانهای و امر نمادین در قصه شهر سنگستان بر اساس نظریه کریستوا
زهره
نجفی
دیدگاه های گوناگون اندیشمندان غربی درباره زبان و ادبیات، مجال وسیعی را برای نگرشی تازه از ابعاد گوناگون به متون ادبی فراهم آورده است. از جمله مکاتب ادبی که در قرن بیستم مطرح شد پسا ساختارگرایی است. ژولیا کریستوا یکی از پساساختگرایان است که اندیشه هایش درحوزة آثار ادبی بسیار مورد توجه قرار گرفت. بخشی از نظریات وی مربوط به امر نمادین و نشانه ای در زبان است. به عقیده وی زبان نمیتواند منحصرا نشانه ای یا نمادین باشد بلکه هر یک از این دو امر دیگری را تعدیل می کند و معنی محصول ارتباط میان آنهاست. این پژوهش در صدد پاسخ به این پرسش است که در شعر قصه شهر سنگستان امر نشانهای بر زبان شاعر چه اثراتی دارد و چگونه میتوان با توجه به امر نشانهای این شعر را تأویل کرد. با بررسی امر نشانه ای و نمادین آشکار میگردد که اخوان بشدت تحت تأثیر رانههای نشانهای قرار دارد و با دقت در این رانهها میتوان ناامیدی و یأس را مهمترین رانة نشانهای شعر وی دانست.
ژولیا کریستوا
امر نشانهای
امر نمادین
قصه شهر سنگستان
اخوان ثالث
2017
12
22
615
639
https://jor.ut.ac.ir/article_64627_f9cf47a31aefc214820084ca436ed54f.pdf