2024-03-29T16:49:56Z
https://jor.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1675
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1385
11
33
پژوهش متن ، اسکار وایلند و شکل گیری دریافت عمومی از آثار وی در قرن بیستم
کامران
احمدگلی
اسکار وایلند ( 1900-1845) ، نویسنده نامدار انگلیسی – ایرلندی ، یکی از چهره های شاخص ادبی دهه پایانی سده نوزدهم انگلستان است که سخن ازاین دوره اثرگذار در ادبیات این کشور ، بدون ذکر نام وی ناممکن است . با این وجود ، او در زمان مرگ ، نویسنده ای گمنام بود که در صورت عدم تلاش مجدانه رابرت راس ( 1918-1859) دوست و اولین ویراستار مجموعه آثار وی در قرن بیستم ، اکنون به یقین چهره ای فراموش شده به حساب می آمد . رأس با استفاده از ابزار موثر « مجموعه آثار » در صنعت چاپ و نشر و کاربری فنونی که تمامی در علم « پژوهش متن » (textual criticism ) یا ویراستاری قابل مطالعه اند . نام وایلد را « احیا» کرده و به تثبیت متن آثار او پرداخت و با وجود انتقادات بسیاری که بر شیوه کار او و ارزش پژوهشی آن وارد است ، موفق شد در زمینه کلاسیک شدن نام وی را فراهم آورد . این مقاله به بررسی بعضی از اقدامات راس در این زمینه و تأثیر آن بر دریافت عمومی از آثار وایلد در بخش عمده قرن بیستم می پردازد .
authentication
authoritative text
classic
collected edition
Oscar Wilde
Robert Ross
Textual criticism
2006
09
23
https://jor.ut.ac.ir/article_17018_dc22fbdd6a17a6cae7a4808872855609.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1385
11
33
بررسی تأثیر دستوری متقابل نهاد و گزاره در جملات روسی
امیر
حسینی
در زبان روسی ، وجه تمایز جمله ، به عنوان یک واحد نحوی ، از کلمه ترکیب بارخبری یا پیام آن است . نهاد و گزاره به عنوان ارکان اصلی جمله حامل این پیام هستند ، که در ساختار ظاهری جمله ، حداقل وجود یکی از آن ها ضروری است . رابطه نحوی نهاد و گزاره یعنی مطابقت در شخص ، شمار و جنس را میتوان بر حسب نوع نهاد در جمله ، تعیین نمود . چنانچه ، نهاد گرامری باشد ، رابطه مطابقت و هماهنگی برقرار است . که در این رابطه ، گزاره تابعی از نهاد است و در مقوله های گرامری جنس ، شخص و شمار از نهاد پیروی می کند . اگر نهاد این ویژگی های گرامری را نداشته باشد ، رابطه مطابقت و هماهنگی نیز میان نهاد و گزاره وجود نخواهد داشت . و چنانچه در جمله نهاد منطقی باشد ، رابطه آن با گزاره ، از نوع هدایت نحوی است . یعنی به گونه ای است که حالت گرامری نهاد را گزاره فعلی مشخص می کند و در این صورت ، نهاد تابعی از گزاره است .
coordination
predicate
Russian language
sentence
subject
syntactical conduction
syntactic relation
2006
09
23
https://jor.ut.ac.ir/article_17019_835c94728ece65817ddcafef4811740f.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1385
11
33
تحلیل آزمون های ارزشیابی پیشرفت یادگیری بر پایه آزمون های الکترونیکی سایت Passwort Deutsch
نادر
حقانی
آزمون های ارزشیابی پیشرفت یادگیری ، فعالیتی هدفمند و ابزاری مهم برای ارزشیابی دانش و مهارت های زبانی در برنامه ریزی درسی آموزشی زبان به شمار می روند . این آزمون ها که با هدف تعیین میزان پیشرفت و یا پس رفت زبان آموزان در یادگیری مطالب درسی و نیز تشخیص مشکلات احتمالی در فرآیند یادگیری ، طراحی و اجرا می شوند ، متناسب با اهداف یادگیری وشیوه های آموزش زبان از تنوع برخوردارند . مقاله حاضر ضمن بررسی اهداف و کارکرد آزمون های ارزشیابی پیشرفت یادگیری در بستر اموزشی متعارف و نیز معیارهای کلی در طراحی آنها ، استفاده از این ازمون ها را در بستر اینترنت ، با تحلیل سایت آموزش زبان آلمانی « Paswort Deutsch » مورد تحلیل قرار می دهد .
c-tests
e-tests
Evaluation
kinds of tests
Learning progress
2006
09
23
https://jor.ut.ac.ir/article_17020_b1f8dec38e26622145ff4ba33e987c32.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1385
11
33
جلوه هایی از مکتب باروک در رباعیات خیام
نسرین
خطاط
علیرضا
شوهانی
مطالعه مکتب های ادبی جهان و مقایسه و تطابق آنها با ادبیات فارسی یکی از شیوه هایی است که محقق را به سوی وادی ادبیات تطبیقی رهنمون می گردد . در مقاله حاضر جلوه هایی از مکتب باروک در رباعیات خیام بررسی می گردند . درون مایه های اصلی هنر باروک مانند حرکت و پویایی ، بی ثباتی زندگی و دنیا ، بهره بردن از لحظات گذرای عمر ، عصیان و سرکشی و مضمون مرگ پیوند شگفت اوری با اندیشه و اشعار خیام دارند . تعداد بیشماری از رباعیات خیام پیرامون این مضامین دور می زنند که نمونه هایی چند از آن در این تحقیق گردآوری شده اند .
Baroque
death
Khayyam
liberty
Movement
philosophical uncertainty
profiting from time
2006
09
23
https://jor.ut.ac.ir/article_17021_b6b718d19ba0ddf35370c8739c5075f6.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1385
11
33
مقوله های دستوری B?? وac?eKT در زبان روسی
سید حسن
زهرایی
B?? که در بیشتر متون مربوط به زبان شناسی روسی به « نمود» ترجمه شده است ، یکی از ویژگی های دستوری فعل در زبان روسی است . انتخاب اصطلاح « نمود » در زبان فارسی ، به عنوان معادل اصطلاح دستوری B?? با استناد به وجود چنین ماهیت دستوری ، تحت عنوان aspect ، در زبان هایی ، همچون انگلیسی و فرانسه است . B?? یا « نمود » ویژگی دستوری غیر تغییردهنده است که در نتیجه تقابل شکل های صرفی فعلی « نمود کامل » و « نمود غیر کامل » موجودیت می یابد و نحوه « جریان عمل » را به طور عمده از نقطه نظر « حصول نتیجه » یا « عدم حصول نتیجه » ، « استمرار » یا « عدم استمرار » و برخی مفاهیم دستوری دیگر بیان می کند . B?? از نظر صورت به کمک یک سری ابزارهای صرفی از قبیل ، پیشوندها ، پسوندها ، تبدیل تکواژها ، تغییر محل تکیه واژه در درون شکل های صرفی افعال بیان می شود . در زبان روسی ، ac?er یک مقوله کاربردی – معنایی است که همچون B?? می تواند بیانگر « نحوه جریان عمل » باشد ، اما از نظر صورت قادر است نه تنها به کمک ابزارهای صرفی ، بلکه به واسطه ابزارهای زبانی دیگری ، از قبیل واژه های غیر فعلی ، ابزارهای نحوی و معنای لغوی بیان شود .
aspect
functional-meaningful category
grammatical category
morphological instruments
2006
09
23
https://jor.ut.ac.ir/article_17022_ed1fdaf54959508259065767b795f28f.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1385
11
33
پژوهشی بر عنصر پیرنگ
علی
عباسی
طرح یا پیرنگ یکی از عناصر پویا و زنجیره ای قصه ، نمایشنامه و شعر ( روایی) است . عناصر روایت وقتی پویایند که جزیس از پیرنگ روایت باشند . از میان عناصر گوناگون روایت بیرنگ اساسی ترین و با ثبات ترین عنصر آن است .
هر سکانس و هر بخش روایت دارای بیرنگ است که خود شامل آغاز ، میانه و پایان است . در حقیقت ، یکی از دلایلی که روایت ها همواره خوشایند مردم بوده اند ، آراستگی و نظم و ترتیب درونی آن هاست . خواننده یک روایت انتظار دارد بعد از به پایان رساندن آن به حالت تعادل و آرامش فکری برسد . شاید بتوان گفت هر روایتی که چنین احساسی را در خواننده بیدار کند ، دارای پیرنگ است . بدین منظور ابتدا سعی می کنیم پاسخی برای این پرسش بیابیم : چگونه می توان به روشی منطقی و علمی پیرنگ را در روایت یافت و آن را ارزیابی کرد ؟ و آن گاه با بررسی دو اثر از صمد بهرنگی ایده آل را دارند ؟ آیا این دو اثر روایت هستند ؟ اگر پاسخ منفی است ، به چه دلیل ؟ در واقع ، هدف نگارنده ، به نوعی ، نشان دادن قواعد ساده ای است تا خواننده بتواند به کمک آن بیرنگ داستان را پیدا کند . همانطور که چامسکی نشان داد که چگونه جمله های پیچیده از جمله های ساده نتیجه می شوند ، در رابطه با روایت هم می توان این اصل را بکار برد . و در این جا ما نشان خواهیم داد که چگونه می توان از ساختارهای پیچیده یک متن به اجزاء ساده آن رسید .
evolution
field of action
final part
Function
middle part
Narration
Occurrence
Plot
primary part
Structure
2006
09
23
https://jor.ut.ac.ir/article_17023_e5a3052b22171922637226028dbb7294.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1385
11
33
بررسی ابعاد روانشناختی زن در شیطان صفتان اثر باربی درویلی
محبوبه فهیم
کلام
مقاله حاضر ، تلاشی است برای معرفی « باربی درویلی » ، نویسنده اخلاق گرای فرانسوی سده نوزده میلادی و بررسی اثر برجسته او ، شیطان صفتان . وی با بهره گیری از علم روانکاوی ، آثار جاودانی از خود به یادگار گذاشته است که این آثار ، متأسفانه به دلیل پیچیدگی های زبانی ، کمتر توجه مترجمان ایرانی را برانگیخته . شیطان صفتان اثر برجسته اوست که مشتمل بر شش نوول است . این اثر به گونه ای روایتگر وضعیت تراژیک و غمبار انسان هایی است که صفات اهریمنی دارند و از اصالت انسانی دور مانده اند . ضد قهرمانان این اثر ، اغلب زنان نگونبختی اند که دستخوش صدمات روزگار شده و به سوداهای دنیوی پناه آورده اند . در این مقاله ، برآنیم تا با پرداختن به بعد روایت شناختی داستان ها ، ویژگی ها و ابعاد روانی این زنان را بررسی کنیم .
Barbey d’Aurevilly
diaboliques
phallus
psychic aspects
psychological dimension
woman
2006
09
23
https://jor.ut.ac.ir/article_17024_8bdc360b41d3f1164e484dc570511ed6.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1385
11
33
در آستانه متن
مهوش
قویمی
نخستین بندهای یک رمان یا هر اثر ادبی دیگر ، از جمله جایگاه های کلیدی متن است . آستانه قطعی ورود خواننده به دنیای تخیل و گذرگاهی بین سکوت و گفتار برای نویسنده است . منتقدان فرانسوی برای اشاره به این بخش ازاثر ، واژه incipit را به کار می برند و از دیدگاه های گوناگون به مطالعه آن می پردازند . مقاله حاضر ، پس از نگاهی کوتاه به تحول این کلمه و پیشنهاد معادلی فارسی برای آن ، اهمیت ویژه « نخستین بخش متن » را خاطر نشان می کند. سپس چگونگی تعیین حد و مرز و نقش های ویژه آن را یادآور می شود و مفاهیمی چون « ارکان اصلی دنیای تخیل »، « عناصر پیرامتن » و « قرارداد خوانش » را بررسی می کند . شایان ذکر است که درتوضیح مقوله های فوق و بررسی مفاهیم ، همواره از رمان ها و داستان های کوتاه فارسی نمونه هایی ارائه می شود تا با درک و دریافت مطالب مورد بحث ، با سهولت بیشتری میسر گردد.
Essential Principles of imaginary World
Incipit
Masterpiece
Para- Textual Elements
Reading Contract
2006
09
23
https://jor.ut.ac.ir/article_17025_e56eb1f4203a7a8fccbd05b7bb712a89.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1385
11
33
گالیله و انتخاب زبان
محمد حسین رمضان
کیایی
همگان گالیله را دانشمند علوم تجربی می شناسند . اگر چه آنچه که گالیله را شهره آفاق کرد ، همین وجه علمی اوست ، ولی باید دانست که او قبل از هر چیز ، یک ادیب بود . شناخت ادبی او باعث شده بود که وی برای انتقال یافته های خود به مردم ، زبانی را برای بیان کردن برگزینند که تا آن زمان مورد توجه قرار نگرفته بود . آنچه که در پی می آید ، در واقع تلاشی است برای کشف زبان علمی گالیله و ارتباط آن با حقیقتی علمی که گالیله در پی اشاعه آن بود . افزون بر این ، چون روشنگران قرن هیجدهم ( نظریه پردازان خردگرایی ) در بسیاری از موارد اندیشه های گالیله را سرمشق خود قرار داده بودند . در اینجا به ارتباط آنان با فرهنگ علمی قرن هفدهم نیز مورد می شود.
Enlightenment
Galileo
natural sciences
scientific language
2006
09
23
https://jor.ut.ac.ir/article_17026_af3acc7157200475ba151baa35de28ca.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1385
11
33
کمدی الهی و منطق الطیر : نگاهی به تفاوت ها و شباهت ها
سید محمد
مرندی
ناهید
احمدیان
هدف ادبیات تطبیقی همواره آن بوده است تا با نگاهی فراگیر به آثار هنری فرهنگ های گوناگون ، راهی برای درک ژرف تر همگونی های آثار ادبی بیابد . آنچه در این مقاله ارائه می شود ، تلاشی در اثبات این باور است که بررسی تفاوت ها و همدوشی آن با شباهت های موجود در کمدی الهی دانته و منطق الطیر عطار ، درک بهتری از این دو اثر جاویدان ارائه می کند . دیدگاه های ارائه شده در این مقاله ، صرفاً محدود به مضامین پرداخته شده در این دو اثر نیست ، بلکه همزمان با بررسی محتوی این آثار تلاش بر آن بوده است تا با پژوهشی در شیوه روایت و نگارش و در نهایت با بررسی زبان این دو اثر منظوم نگاهی به فراسوی چالش های محتوایی این دو شاهکار ادبی داشته باشد .
Difference
journey
Mantegh-o-Teir
Mysticism
Narration
Similarity
The Divine Comedy
2006
09
23
https://jor.ut.ac.ir/article_17027_8234eb82de243ccbaf67147693b21fd7.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1385
11
33
مقایسه مشخصه های زبرزنجیری در زبان های فارسی و ژاپنی
رضا مقدم
کیا
در زبان شناسی مقابله ای اعتقاد بر این است که ساخت ها و الگوهای زبان مادری فراگیران ، در روند یادگیری زبان خارجی اثر گذارند و منشأ بسیاری از خطاهای زبانی به شمار می روند . از این رو آگاهی های حاصل از مقابله ساخت های دو زبان ، به دست اندرکاران آموزش زبان خارجی و افرادی که متون و مطالب درسی را تهیه می کنند کمک می کند تا هم بطور مستقیم و هم غیر مستقیم تفاوت های دو زبان را به فراگیران یادآور شوند و آن ها را نسبت به خطاهای زبانی که بطور ناخودآگاه مرتکب می شوند آگاه کنند . هم چنین با استفاده از داده های حاصل از مقابله زبان ها معلمان زبان های خارجی می توانند در تمرین هایی که برای فراگیران د رنظر می گیرند بر مشخصه های زیر زنجیری دو زبان فارسی و ژاپنی اختصاص دارد . در این پژوهش ، نویسنده می کوشد بر اساس مراحل کار در زبان شناسی مقابله ای ابتدا مشخصه های زیر زنجیری را در زبان های فارسی و ژاپنی توصیف کرده و سپس ضمن مقایسه آن ها پیش بینی هایی را درباره مشکلات دانشجویان فارسی زبان در یادگیری تلفظ و گفتار زبان ژاپنی انجام دهد .
Intonation
mora
Rhythm
Stress
suprasegmental features
Tone
vowel and consonant length
2006
09
23
https://jor.ut.ac.ir/article_17028_ac367135341aaa05ee1241902a532508.pdf