2024-03-29T09:39:43Z
https://jor.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1247
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1383
9
21
خنده در تئاتر
شهناز
شاهین
خنده پدیده ای اجتماعی و همگانی است و در تئاتر‘ به گفتة مولیر‘ گریاندن آسانتر از خنداندن است . به همین خاطر نویسندگان‘ برای سرگرم کردن و خنداندن حضار‘ به شیوه های مختلفی متوسل می شوند. خواننده یا تماشاگر با تضادها خود می گیرد‘ خود را با شخصیت ها همسان می پندارد وکوشش می کند برای هر نکتة ناگفته یا بی معنا‘ مفهومی بیابد. در تئاتر معاصر سکوت جای کلام را می گیرد و پرگویی خلاء وجود را از نظرها پنهان می دارد. این تئاتر مرگ شخصیت و فقدان معنا را طلب می کند. لیکن خنده به منزلة پاسخی است در برابر انکار وجود و به خاطر تأثیرات مثبت آن‘ انسان می تواند سلامت خود را بازیابد.
2004
12
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12518_8f7130eb199cafc570c5eee0a12ba418.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1383
9
21
نقش روایی توصیف و خیالپردازی فضا نزد گوستاو فلوبر
نسرین دخت
خطاط
گوستاو فلوبر تکنیک جدیدی را در توصیفات خود ابداع کرده است که تنها در روند داستان وقفه ایجاد نمی کنند. بلکه برعکس نقش روایت را نیز به عهده می گیرد و حوادث را به صورتی غیر مستقیم القاء می کنند. به این ترتیب توصیف از ضرب آهنگ خاص داستان پیروی می کند و با آن همراه و همگام می گردد.از سوی دیگر فضای دنیای محسوس با کنش داستان هماهنگ می گردد. و پیرامون دنیای درونی شخصیت ها شکل می گیرد و بر حسب خواسته ها و امیال آنها ساماندهی می شود. بنابراین نقش بندی فضا و توصیف کاملاً منطبق بر کنش داستان طراحی شده و تقریباً با آن عجین می گردد.
2004
12
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12519_6afd763b29d4e5fc745ad18b3609d62c.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1383
9
21
فلسفة سارازن ها د ردایرة المعارف: تصویری شکوهمند
ماندانا
صدرزاده
استادیار دانشکده زبان های خارجی دانشگاه تهران
کثرت و تنوع مقالات دربارة اسلام و خاورزمین در دایرة المعارف بزرگ قرن هیجدهم‘ شگفتی خوانندة امروزی را بر می انگیزد. حدود سی مقاله به طور کلی یا جزئی به این موضوع می پردازند. دیدرو‘ شوالیه دوژوکور ‘ دولیر و آبه ماله‘ از نویسندگان اصلی مقالات اسلامی هستند که مقاله اشان را با یکی از حروف الفبا امضاء می کنند. نگارندة مقالات بدون نشانه در پایان یا ستاره ار در آغاز‘ دیدرو‘ فیلسوف طراز اول عصر روشنگر ی است. انگیزه ما در انتخاب بررسی یکی از مقالات دایرة المعارف قرن هیجدهم با عنوان «فلسفة مسلمانان» گستردگی اطلاعات در خصوص فلسفة اسلامی(دانش و اخلاق به طور کلی) از یک سو و جایگاه برجسته و درخشان دانشمندان و عالمان مسلمان از سوی دیگر می باشد. به راستی چه دلایلی‘ دیدرو‘ این فیلسوف ماتریالیست عصر خردورزی را به ستایش از اخلاق اسلامی در «بوستان »سعدی وا می دارد؟
2004
12
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12520_7d61401b1c51bbea19f6e8f070976796.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1383
9
21
بازتاب های عیّاری در رمان معاصر
ژرار
سیاری
بر اساس سه رمان معاصر‘ «مسافرت به اعماق شب» ‘ از لویی فردینان سلین‘ «مرد نامرئی» از رالف والدو الیسون و «طبل حلبی»‘ از گونتر گراس ‘ این مقاله به تحلیل ویژگی هایی که اغلب اوقات به نوع ادبی نسبت داده شده به قصه‘ یعنی پیکارسک سنتی‘ می پردازد تا وفور موضوعات پیکارسکی را در آثار بررسی شده نشان دهد. اگر توسعه و بسط بیش از بیش پیچیدة رمان اروپایی معاصرآن را از قصه پیکارسکی دور کرده است‘ معذالک تحول هویتی بی پایان فرد ونیز وضع پسامدرن و فاصله اش نسبت به هر نوع جذب سنتی موجب می شوند که این امر قهرمان پیکارسک را به ذهن خطور دهد و باعث پیدایش یک تأثیر شبه پیکارسکی بشود.
2004
12
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12521_a0599724a456e83797b6a346f1b404cc.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1383
9
21
اسطوره ایران دلفریب در ادبیات فرانسه قرن هجدهم
حسن
فروغی
ایران کشوریست که در ادبیات فرانسه قرن هجدهم از جایگاه و جذابیت ویژه ای برخوردار است. طبیعت این کشور و ویژگی های قومی آن ‘ تاریخ باستان‘ عصر میانه ومعاصر ایرن‘ ویژگی های تمدنی ‘ اخلاقی و آداب ورسومی‘ و به ویژه‘ ادبیات و هنر این کشور از صور و ابعادی بهره مند است که ایران را برای نویسنده- فیلسوفان عصر روشنگری فرانسه ‘ به صورت یک اسطوره دلفریب در آورده و عاملی مؤثر برای الهام و نشر اندیشه های فلسفی و افکار روشنگرانه آنها گردیده است. اشاره ای کوتاه به مفهوم اسطوره‘ سیر تکوینی و چگونگی شکل گیری اسطوره ایرانی در ادبیات فرانسه و عناصری که به این اسطوره معنا بخشیده‘ از جمله موضوعاتی است که در این مقاله مورد مطالعه قرار گرفته است.
2004
12
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12522_1e0098c94d82f7a038276c62acc3fe2a.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1383
9
21
حسب حال نویسی تخیلی
فریده
علوی
از زمان ژان ژاک روسو تا به امروز‘ عرصة ادبی فرانسه شاهد ظهور نویسندگانی بوده که به شرح جزئیات زندگی خویش می پرداختند و به این ترتیب موجب پیدایش نوع جدیدی از نگارش به نام حسب حال نویسی شدند. نویسندة چنین آثاری‘ با نگارش شرح حال زندگیش‘ به دنبال بازسازی حقیقت و هویت واحد خویش می گردد. در کنار این پدیدة ادبی‘ ادبیات فرانسه همچنان شاهد خلق حسب حال نویسی های دیگری بوده که از ساختاری نا متعارف بهره جسته اند و به واسطة نامی که در سال 1977 توسط دوبروسکی بر آنها نهاده شد‘ به اتوفیکسیون یا خود تخیل نویسی شهرت یافته اند. مقالة حاضر به پژوهشی در باب این گونة نوشتاری پرداخته و نشان می دهد که چگونه نویسنده می تواند با تکثیر هویتش‘ حقایق زندگی خود را تخیل گونه به نمایش گذارد. زیرا در اتوفیکسیون ‘ «من» نویسنده به خودی خود حائز اهمیت نیست. پس نوشته اش به آئینه خورده شده ای می ماند که هر تکه از آن‘ ماجرایی متنی و کلامی از زندگی نویسنده را باز می تاباند‘ وحدت هویت و «من» نویسنده درهم می شکند . به عبارت دیگر‘ اتوفیکسیون تصویری تکه تکه شده را نشان می دهد‘ پس خواندن اثر و درک منسجمی از آن نیز دشوار می گردد. زیرا در این گونه حسب حال نویسی‘ متن تحت نمایش انکسارات درونی نویسنده‘«من» و هویت تکثیر یافتة او قرار می گیرد‘ و منقطع و دارای مقائض بسیاری می شود.
2004
12
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12523_25fc0409fb0fd206bf120a01d7b9fee0.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1383
9
21
گفتمان تبلیغاتی: محل تعامل کلمه و شیء
حمیدرضا
شعیری
استادیار دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس
بی شک‘ تحقق گفتمان تبلیغاتی به چگونگی به کار گیری راهکارهایی که شیوه های بیان و نقل و متفاوتی را در بر می گیرند‘ بستگی دارد. از میان این راهکارها می توان به راهکار روایی‘ گفتمانی ‘ بلاغتی و توصیفی اشاره نمود. در این تحقیق‘ گفتمان زیمنس که مارا با تبلیغ نوعی تلفن همراه مواجه می سازد نمونه ای است که می توان از طریق آن به فرایند تعامل بین کلمه و شیء ونقش آن در ایجاد نظام ارزشی در گفتمان پی برد. همین نظام ارزشی است که ما را با دو نوع ارزش مواجه می سازد: ارز ش مطلق و ارزش جهانی. علاوه بر این بر اساس همین تعامل است که حضوری مجازی اما غیر تزیینی و زنده و حساس شکل می گیرد. و با لاخره هویتی را که گفتمان زیمنس عرضه کننده آن است از این نکته حکایت دارد که این تبلیغ تجاری از دیدگاه نشانه- معنا شناختی راهکار اصلی خود را بر تمایز و استمرار استوار نموده است. تمایز‘ چرا که گونه های متفاوتی از روایت و بیان جهت ارائه مبایل زیمنس به کار گرفته شده است و استمرار‘ چرا که همة این گونه ها حکایت از یک معنای واحد دارند: «شدن» بر اساس زنجیره ای پیوسته و جهت دار و هدفمند.
2004
12
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12524_8b7856de91cc0c94f48e4667e840c545.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1383
9
21
بررسی نقش اشیاء در نمایشنامه های رنه دو ابالدیا
ناهید
شاهوردیانی
در نمایشنامه های معاصر‘ اشیاء دیگر یک زینت برای صحنه نیستند و بیانگر معانی مختلف می باشند که سزاوار تعمق است. اشیایی که در باز ی بازیگر بکار گرفته می شوند در اغلب مواردارتباط بصری و آنی با تماشاچی برقرار می کنند و علاوه بر این‘ قابلیت ایفای نقش های پیچیده تر را نیز دارند. در تئاتر‘ شخصیت ها برای پشت سر نهادن دشواری ها از وجود اشیاء حاضر در صحنه کمک می گیرند. همین اشیاء ممکن است در جایی دیگر واسطه شروع یا دگرگون سازی حادثه ای تازه گردند و یا فراتر رفته و همچون یک بازیگر با اراده خود عمل کنند و بدین ترتیب در جریان داستان‘ یا سرنوشت شخصیت ها تأثیر گذار باشند. در این مقاله‘ به بررسی چنین نقش هایی در نمایشنامه های رنه دو ابالدیا پرداخته می شود. وی همانند معاصرینش‘ نگرانی خود را از غلبة اشیاء بر انسان قرن حاضر ابراز می دارد ولی با این حال خیال پردازی ها وطنز نویسنده است که جایگاه نخست را در آثارش بدست آورده است. وی با استفاده از اشیاء غیر منتظره و عجیب و غریب طنز را به صحنه می آورد. اما قصد نهایی وی بیشتر متعجب کردن مخاطبینش است تا بدین گونه در آنان نگرشی تازه به واقعیت را بر انگیزد.
2004
12
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12525_2930d3735f919f55afb00a460517038e.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1383
9
21
سن ژون پرس در مسیر رهایی
نسرین دخت
خطاط
در این مقاله اشعار پر رمزو راز یکی از برجسته ترین شاعران قرن بیستم فرانسه بر اساس روش نقد مضمونی و از دیدگاه منتقد مشهور فرانسوی ژان پیر ریشارد بررسی می گردد آنچه مد نظر است ‘ پیگیری مسیر تخیل و رؤیاهای شاعر و دست یابی به راز خلاقیت اوست. این روش که در اصل ا ز نقد دنیای خیال گاستون باشلار ملهم است با توسل به سبک شناسی شعر افق های تازه تری را در نقد اشعار پرس می گشاید. در این راستا‘ آرایه ها و تصاویر شاعرانه‘ همراه با تناقض هایی که در بطن این اشعار پیچیده وجود دارند مورد مطالعه قرار می گیرد.همچنین ارتباط اشعار پرس با مفهوم زمان که از جلوه های مهم این اشعار است و نیز درونمایه های دیگری مانند حرکت و پیشروی به سوی فتح و رهایی تحلیل می گردد.
2004
12
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12526_0916b6e308e96986956e2e32b8556b27.pdf