2024-03-28T19:54:28Z
https://jor.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1227
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1381
7
12
بررسی قصهء عاشق غریب و جایگاه آن در نثر لرمانتف
گئورگى ولاد یمیرویچ
ماسکوین
جان الله کریمى
مطهر
مقاله اشاره به منشأ و چکونگی پیدایش موضوع قصهء شرقی عاشق غریب دارد. قصهء عاشق غریب لرمانتف در سال 1837 نوشته شد، سالی که نثر اولیة لرمانتف یعنی (و ا دیم و شاهزاده لیگوفسکایا) را از قهرما ن عصر ما جدا نمود. در این زمان تحولی در افکار هنری لرمانتف صورت گرفت که بی تأثیر بر نثر دورهء دوم نویسنده نبود. اگر موضوع اصلی برخوردهای عشقی نثر اولیهء او خیانت عشقی است، ولی هر برخورد عشقی در قهرمان عصرما نمونه ای از عشق "غیرایدآل " است. این نمونه ها نظم قانونمندی را در آثار نویسنده به وجود آورده است. عاشق غریب بی شک نقش "راهنمای والایی " برای نثر لرمانتف دارد.
Ashikh-Kherib
Lermontov
Love
Prose
tale
2002
03
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12283_f2b513ab9656e4cd6d2944f6fba794bb.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1381
7
12
سفر و پندارهای قالبی دربارهء شرق در آثار رمانتیک فرانسه
ژاله کهنموئى
پور
واژهء سفر در ادبیات با exotism به معنی غیربومی همراه است. این کلمه پس از قرن نوزدهم در ادبیات فرانسه رواج پیدا کرد، آن هم به دلیل سفرهای متعدد نویسندگان به نقاط مختلف، از جمله به مشرق زمین. ره آورد این سفرها یک سلسله پندارها و عبارات قالبی بود که بعضی از آنها هنوز در ادبیات فرانسه به کار می رود. اینها از سویی ناشی از میل به غربی سازی شرق در نزد اروپاییان است و از سوی دیگر بیانگر نوعی بینامتنی. پندارهای قالبی از شرق متکی بر مجموعه ای از اعتقادات و برداشت ها از فرهنگ و تمدن شرق و مقایسهء آنها با آداب و رسوم غربیها است. در برخورد دو فرهنگ، چنانچه نویسنده دگربودگی را به راحتی نپذیرد، این پندارها جنبهء منفی پیدا می کنند. در قرن بیستم چون تعداد نویسندگانی که در آثارشان از شرق سخن می رانند به مراتب بیش از قرن نوزدهم است و بسیاری از آنها نویسندگان شرقی ولی فرانسه زبانی هستند که به تجلیل از ارزش ها، فلسفه و اندیشه های شرق پرداخته اند، تصویری که از مشرق زمین در ادبیات فرانسه ارائه می شود متفاوت با آن چیزی است که در ادبیات قرن نوزدهم می بینیم.
cliché
Exotic
Oriental literature
Romanticism
travelling
2002
03
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12284_56f07644a24e347cc6f1af9146a4bf18.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1381
7
12
پژوهشی در شخصیت پردازی، شیوه، و نوع توصیف موضوعات در ادبیات روسیه (بررسی موردی داستان های آنتون چخوف در مقایسه با آثار نیکلای گوگول، فئودور داستایفسکی و لف تالستوی)
جان الله کریمى
مطهر
برخلات تالستوی و داستایفسکی، که شخصیت های خارق العاده و حوادث بزرگ و مهم روسیه و جهان را در آثارشان وصف می نمودند چخوف در آثارش به توصیف موضوعات و اتفاقات عادی و روزمرهء شخصیت هایی از طبقهء متوسط جامعه می پرداخت. چخوف موضوعات سنتی و قدیمی را، که قبلأ در آثار نویسندگان دیگری مانند گوگول مطرح شده بود، به صورت طنز در داستان های کوتاه خود مطرح و بررسی می کرد. او نه تنها برخورد انتقادی با موضوعات سنتی ادبیات داشت، بلکه آنها را با روش جدیدی مطرح و بررسی می کرد و، به این ترتیب، نظر خود را راجع به دیدگاه هایی که در آثار نویسندگان دیگر مطرح شده بود بیان می کرد.
Checkov
Comedy
everyday themes
personages
Russian literature
2002
03
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12285_375a13d5e32f306a55519c94d8418048.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1381
7
12
بررسی تأثیر سفر بر ادبیات داستانی فرانسه در قرن هجدهم میلادی
فریده
علوى
با نگاهی بر تاریخ و ادبیات فرانسه می توان دریافت که انسان قرن هجدهم میلادی سرشار از شوق گردشگری، اکتشاف، ماجراجویی سفر و بالاخره جستجو در ناشناخته ها و سرزمین ها و افق های دوردست بوده است. همین امر موجب شد تا دامنهء انتشار سفرنامه ها و مجموعه آثار حاصل از تجربیات و مشاهدات سفر در سطح جوامع اروپایی گسترش یابد. بدیهی است ادبیات داستانی بستر بسیار مناسبی برای به تصویرکشیدن تأثیر پدیدهء سفر در توسعهء جغرافیای نوین اقتصادی و ایجاد تغییرات روبه افزایش در فرهنگ و تمدن کشورها بوده است.
این مقاله با پژوهش در مهم ترین رمان های قرن هجدهم میلادی، به بررسی تأثیر متقابل سفر بر ادبیات داستانی این قرن در اروپا و به خصوص در کشور فرانسه می پردازد، ادبیاتی که با به هم آمیختن واقعیت و تخیل و خلق اسطوره های جدید میدان وسیعی به شوق سفر و ماجراجویی می دهد و خود نیز در این راستا متحول می گردد.
eighteenth century
Fiction
French novel
new myths
travel
2002
03
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12286_d9738c78e8cfcbb2afa5151da3a24d15.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1381
7
12
سفر در دنیای نمایش
شهناز
شاهین
سفر در ادبیات کشورهای مختلف موجبات خیال پردازی بسیاری از شاعران، داستان سرایان، و نمایشنامه نویسان را فراهم آورده است. لیکن سفر در دنیای نمایش از مفهوم وسیع تری برخوردار است. با مشاهدهء عنوان اثر، میل به سفر در تماشاگر بیدار می شود، نقطهء اوج سفر را قهرمانان در تماشاخانه مهیا می سازند و تا مدتی بعد خاطرهء آن همچنان در ذهن تماشاگر باقی می ماند. سه نمایشنامه ای که در این مقاله بررسی می شود سه گونهء متفاوت سفر را به تصویر می کشند: اوژن لابیش در سفر آقای پریشون، بورژوای مسافری را به تمسخر می گیرد، آلبر کامو در سوء تفاهم، سفری بدفرجام را ترسیم می کند، و ژول سوپرویل در نمایشنامهء شهرزا د، سفر بر بال های خیال را بر می گزیند.
Comedy
drama
journey
tragedy
2002
03
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12287_5ef022273b4ea7a83f6e2264bc67b0c6.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1381
7
12
ژرار دو نروال و سفر از منظر ادبیات
طهمورث
ساجدى
ژ رار دو نروال، از نویسندکان بزرگ نیمهء اول قرن نوزدهم فرانسه، با انتشار مسافرت به شرق (1851) بدعتی در انواع ادبی این قرن به وجود آورد. در عصر وی سفر در ادبیات چهرهء تازه ای به خود گرفته و أثار چندی نیز در این زمینه منتشر شده بود. امانروال، که تحت تأثیر نویسندگان آلمانی و انگلیسی بود و آثار متعددی در ارتباط با سیر و سیاحت نویسندگان مطالعه کرده بود، در صدد برآمد تا سفرنامه نویسی محض را از حالت یک نواخت آن خارج کند و بانی نوع ادبی جدیدی شودکه می توانست جایگاه ویژه ای در ادبیات بیابد. او هفت سال از عمر خود را به نگارش اثر بزرگش، مسافرت به شرق، اختصاص داد و توانست به هدفش نایل شود. در این مقاله ما چگونگی تکوین اثر بزرگ او را از منظر ادبیات بررسی می کنیم.
19th century
itinerary writing
journey in literature
Literary Genres
Nerval
2002
03
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12288_c438a6ac837eb89825473e8318eea0a4.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1381
7
12
مقدمه ای بر مبانی علم نحو روسی
سید حسن
زهرایى
علم نحو آن بخش از دستور زبان است که به بررسی قواعد و ویژگی های مربوط به ترکیب کلمات و هم چنین نقش کلمات در ساختار واحدهای نحوی، از قبیل گروه واژه و جمله می پردازد. مهم ترین موضوعات و مفاهیم دستوری یی که در حوزهء علم نحو روسی به عنوان مبانی این علم مطالعه و بررسی می شوند عبارتند از: واحد نحوی 1، نسبت نحوی 2، رابطهء نحوی 3، گروه واژه 4، جمله 5، اجزاب جمله 6. مقاله حاضر به مطالعه و تشریح آن دسته از مفاهیم دستوری که مبانی علم نحو روسی را تشکیل می دهند می پردازد.
parts of sentence
phrase
syntactic relation
syntactic unit
2002
03
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12289_38f190ea0d6c977190f9df32f35a7fc0.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1381
7
12
شیوه های آموزش زبان و به کارگیری دستور در روش های سمعی- بصری ساخت یکپارچهSGAV
روح الله
رحمتیان
هرچند هدف همهء روش های مختلفی که امروزه برای آموزش زبان تدوین می شوند کمک به زبان آموز در یادگیری زبان خارجی است، اما هر روش فلسفهء ویژه ای دارد. در این مقاله اصول و مبانی روش های أموزش زبان تحلیل و ارزیابی می شود. نگارنده سعی کرده تا، هم زمان با تحلیل شالوده های علمی روش سمعی- بصری ساخت یکپارچه، شیوه های آموزش و میزان استفادهء آنها از دستور زبان را ارائه دهد. آموزش دستور را نباید از دیگر جنبه های یادگیری ارتباطی در زبان خارجی جدا کنیم. به این ترتیب، تمامی مسائل آوایی و آهنگ کلام زبان خارجی واژگان مفید، دستور، گفتار کلامی و غیرکلامی (ایما و اشاره)، رفتارهای فردی اجتماعی شده، که در موقعیت واقعی در خدمت گفتار به کار می روند، همه به صورت یکپارچه و ساخت های همه جانبه با استفاده از امکانات سمعی- بصری به زبان آموز یاد داده می شود و از زبان آموز خواسته می شود که بلافاصله در موقعیتی ابتدا تصنعی، سپس واقعی، که معلم با استفاده از منابع موجود فراهم می آورد، أنها را به کار ببندد.
audio-visual
global structure
Grammar
method
teaching
2002
03
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12290_097b172a62b906cc0988cd85390d0bc0.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1381
7
12
نقش نما های گفتمان مقایسة نقش نمای but در زبان انگلیسی با نقش نمای اما در زبان فارسی
رضا ذوقدار
مقدم
محمد
دبیرمقدم
مقالهء حاضر به معرفی نقش نماهای گفتمان و سپس مقایسهء کارکردهای نقش نماهای but در زبان انگلیسی و اما در زبان فارسی اختصاص دارد. پس از بحث کوتاه نظری دربارهء تحلیل گفتمان و تبیین و توصیف جایگاه نقش نماهای گفتمان در زبان و نیز معرفی یکی از رویکردهای موجود، به مطالعة کارکردهای نقش نماهای یادشده د ر دو زبان انگلیسی و فارسی می پردازیم. در ادامهء بحث روشن خواهد شد که کارکردهایbut در زبان انگلیسی و همتای آن در زبان فارسی یعنی اما به میزان زیادی بر یکدیگر هم پوشی دارند، هرچندکه تفاوت هایی هم مشاهده می شود. این تفاوت ها نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
Coherence
discourse
Discourse marker
2002
03
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12291_bf3a76629a7fe927079e38a1cc98f091.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1381
7
12
تأثیر تمرین از راه شنوایی بر مهارت های کلی زبان
اقدس
دستغیب
یکی از روش های اساسی آموزش زبان "روش یادگیری به طو ر طبیعی " است. این روش، با نظریهء نظریه پردانی به نام، کراشن (2- 1981)، ارتباط نزدیک دارد. در نظریهء این دانشمند، دو نوع یادگیری زبان أ+، !ا acquisition,learningبا تفاوت ها و خصوصیات مشخص، بیان شده است. از این دو نوع یادگیری، نوع دوم یعنی،acquisitionرا, جهت مهارت در بیان، ارتباط شفاهی و به طورکلی مهارت به شکل طبیعی، مؤثرتر می دانند و برای وصول به آن تمرین شنوایی را عامل بسیار موثری به حساب می آورند. در طرح پژوهشی حاضر که با استفاده از فرضیهء کراشن انجام گرفته، دو گروه مشابه، یکی گروه أزمایشی و دیگری گروه کنترل شرکت داشته اند. هر دو گروهء آزمایش اول و دوم را انجام داده و نمرات آنها به صورت آماری محاسبه شده است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که تمرین از راه شنوایی تأثیر مثبتی بر مهارت های کلی افرایی تحت آزمایش نداشته است. این نتیجه احتمالأ به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید در مطالعات بعدی مد نظر قرارگیرد.
Acquisition
first language
learning
listening comprehension
Second language
2002
03
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12292_584adb23d4c7a22ac91f5485a10c1c71.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1381
7
12
نمونه های سفر در ادبیات انگلیس و آمریکا
منوچهر
حقیقى
نویسندگان و شاعران ملل مختلف از موضوع سفر برای انتقال پیام های خود به خوانندگان استفاده کرده اند. بعضی از این شاعران و نویسندگان به جنبهء نمادین آن پرداخته اند، عد ه ای به سفر رنگ و بوی عارفانه داده اند، و عده ای هم برای اصلاح و راهنمایی مردم از این موضوع سود برده اند. در ادبیات انگلیس و آمریکا نیز نمونه های فراوانی از این امر دیده می شود. در این مقاله سعی شده است که نمونه هایی از سفر در ادبیات این دوکشور معرفی شود. علاوه بر آن، عناصر یا عواملی که در انتخاب موضوع نقش تعیین کننده داشته اند نیز بررسی شده است.
journey
Message
necessity of time
philosophical ideas
Purpose
2002
03
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12293_b33b25086057e933dfc1dd18046bb524.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1381
7
12
بررسی و تحلیل ویژگی های دستوری- نحوی
مصدر زبان روسی در مقایسه با مصدر زبان فارسی
امیرحسینى
مصدر یکی از عناصر تشکیل دهندهء واژگان زبان و شکل بنیادین فعل در زبان های مختلف است. از آن جاکه این فریم کلمه در ساختارهای نحوی، در گفتار و نوشتار، دیده می شود، لذا پرداختن به آن از جنبه های ساختار واژگانی، ویژگی های دستوری، و خصوصیات نحوی جالب تو جه می نماید. این تحقیق به بررسی ویژگی های دستوری- نحوی مصدر زبان روسی و مقایسهء آن با زبان فارسی و یافتن وجوه تشابه و تفاوت آنها پرداخته است. بررسی های انجام شده نشان می دهد که، با توجه به ویژگی های نحوی مصدر روسی، باید أن را جزء گروه فعلی دانست، در حالی که خصوصیات نحوی مصدر در زبان فارسی شبیه اسم است و باید آن را جزءگروه اسمی دانست.
Farsi
infinitives
Russian language
syntactic structure
2002
03
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12294_60f1cf440a3d45684751f5a43f7bd278.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1381
7
12
رده شناسی ساخت واژی
پرویز البرزی
ورکی
تصطلاح رده شناسی کاربردهای متفاوتی در زبان شناسی دارد: رده شناسی برای رده بندی انواع سختاری در میان زبان های مختلف به کار می رود؛ رده شناسی برای بررسی آن دسته از الگوها یا احکام زبان شناختی که در میان زبان های مختلف معتبر است به کار می رود؛ رده شناسی یک رهیافت نظری و روش شناختیس است که با سایر نظریات زیان شناختی فرق دارد. این سه تعریف از رده شناسی بر رده بندی، تعمیم، و توجیه پدیده های دستوری بر یک مبنای تجربی گسترده منطبق است. در مقاله حاضر رده شناسی در مفهوم رده بندی زبان ها مورد نظر است، و رده شناسی ساخت واژی به بحث گذاشته می شود. براساس نوع الگوهای واژه سازی، در زبان شناسی پنج نوع ساخت واژه تشخیص داده می شود: گسسته، پیوندی، آمیخته، چندجوشی، درون تصریفی.
genetic classification
indexicality
introflexive
morphological typology
polysynthetic
2002
03
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12295_68848e1875f49f81a0c717ef8094f724.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1381
7
12
فرضیات کاسیرر در بارة اسطوره و فرهنگ و تأثیرات آن بر نظریات فرای در نقد ادبی
سیدمحمد
انوشه
هدف از نگارش این مقالة توصیفی- تحلیلی، ارتباط ایدهها و عقاید کاسیرر با نورتروپ فرای در زمینة اسطوره است. فرای کوشید تا نظریات خود را دربارة تأثیر اسطوره بر ادبیات، با کمک نظریهپردازان قبل از خود بیان کند. با توجه به آرای نظریهپردازان معروف اسطوره، نظیر فریزر، فروید ، یونگ ، اشپنگلر و کاسیرر ، به نظر میرسد که فلسفه، آرا و باورهای کاسیرر، تأثیرات بیشتری بر اندیشههـای فرای داشتهاند. ساختار فکری کاسیـرر دربارة قالبهای نمادین و چندین قانون او در ارتباط با اسطوره که در این مقاله مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتهاند، باعث تجلی اندیشههای فرای در مهمترین اثر او «تشریح نقد» شد. هر چند وی با نظریهپردازان اسطوره سر و کار دارد، اما تلاش میکند تا به نظریات بنیادین موروثی رونقی دوباره ببخشد، فرض این مقاله بر این است که یکی از جدیدترین قالبهای نمادین در صحنه ادبیات، نقد ادبی است که با بررسی مجدد نقش اطلاع رسانی اسطوره، نقد جدید ظهور مییابد.
Cassirer
Culture
Frye
myth
symbol
2002
03
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12296_48b36c66e9557aaf68f67656fdea3fb3.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1381
7
12
عقاید روشنگری لسینگ در نمایشنامة ناتان حکیم
حمیده
بهجت
دورة روشنگری یکی از دورههای درخشان و مهم در عرصة فلسفه و علوم بود که درسدههای هفدهم و هجدهم سراسر اروپا را دربرگرفت. دراین دوره، مبنای شناخت برای انسان خرد و عقل اوست که معیار سنجش همة تفکرات وی قرار میگیرد. جنبش حاکم در این دوره، یعنی «جنبش روشنگری»، ریشه در عقاید رنه دکارت (????- ????)، فیلسوف فرانسوی داشت. وی با عبارت معروف خویش میاندیشم پس هستم (Cogito ergo sum)، سرآغاز فصل جدیدی در فلسفه میشود و متفکران آن عصر را تحت تأثیر قرار میدهد. او سعی میکند مبانی شناخت بشری را به واسطة عقل (Ratio) تعیین کند و به این ترتیب بنیانگذار جنبش عقل گرایی میشود.
مقالة حاضر از دو بخش تشکیل شده است. در بخش اول نگاهی داریم اجمالی به دورة روشنگری در آلمان، زمینههای پیدایش و تأثیرپذیری آن. در بخش دوم به بررسی جهان بینی بزرگترین نویسندة آلمانی در این عصر، یعنی گوتهلدابراهام لسینگ میپردازیم و تأثیر و ابعاد فعالیتهای وی را در این زمینه از نظر میگذرانیم. پس از آن تحلیل نمایشنامة ناتان حکیم به عنوان نمایشنامهای که مبین و نماد تفکر روشنگرانه لسینگ است، مورد بحث قرار میگیرد.
Enlightenment Nathan the Wise
Intellectual Movement
rationalism
wisdom
2002
03
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12297_eb1549e221894bd753f58c5bf9a0a075.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1381
7
12
تفاوتهای زبانی میان گویشوران مرد و زن ایرانی در برخی موقعیتهای تعامل مکالمهای بر پایة میزان کلام (Amount of Speech)
محسن جان
نژاد
تفاوتهای زبانی مردان و زنان در جوامع زبانی مختلف، همواره مورد مطالعة پژوهشگران و زبانشناسان اجتماعی قرار گرفته است و در همة این جوامع میان این دو گونة زبانی، تفاوتهایی مشاهده شده است. مطالعات اخیر زبانشناسان بر روی جوامع زبانی کشورهای صنعتی، نتایج مطالعات گذشته را مبنی بر وجود تفاوت میان رفتار زبانی مردان و زنان، مورد تأیید قرار داده است. در این مقاله که دادههای آن بر پایة پیکرة زبانی صورت میگیرد، تفاوتهای جنسیتی در تعامل مکالمهای گویشوران مرد و زن ایرانی، با توجه به متغیر زبانشناختی(کلامی) ”میزان کلام“ و با در نظر گرفتن دو عامل ”موضوع و نسبت تعداد گویشوران مرد به زن“ مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرند. پس از بررسی و تجزیه و تحلیل آماری دادهها، تفاوتهای قابل توجهی در توزیع الگوهای جنسیتی مشاهده میشود. نتایج این بررسی همچنین نشان میدهد که دربارة دو عامل موضوع و نسبت تعداد گویشوران، تفاوتهای قابل ملاحظهای میان گویشوران مرد و زن وجود دارد. گویشوران مرد و زن با توجه به موضوع و دامنة اطلاعات خود پیرامون آن، تعامل مکالمهای متفاوتی از خود نشان میدهند و تعداد گویشوران مرد نیز بر رفتار زبانی گویشوران مرد و زن تأثیرگذار میباشد.
Amount of Speech
Conversational Interaction
Corpus
Discourse Variable
Genderlect
Iran
Speech Community
2002
03
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12298_9cf83a921b970b8968eaa675e61456cf.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1381
7
12
تأثیر حافظ و عشق عرفانی در خلق دیوان غربی- شرقی گوته
محمدحسین
حدادی
عوامل عدیدهای در شکل گیری دیوان غربی- شرقی گوته نقش تعیین کنندهای داشتهاند، و در این میان نقش حافظ و عشق عرفانی این نویسندة نامدار آلمانی به ماریانه فون ویلمر (Mariane von Willmer) بسیار چشمگیرترند. در این که اندیشة حافظ و دیوان وی منبع الهام گوته برای خلق این شاهکار ادبیات غنایی آلمان شد و ارادت خاص گوته به حافظ انگیزة اصلی او برای پی ریزی این اثر و هجرتی روحانی و عرفانی از دنیای پرآشوب غرب به شرق بود، هیچ شک و تردیدی وجود ندارد، اما نباید از نظر نیز دور داشت که بدون آشنایی گوته با ماریانه و بالطبع تأثیرپذیری او از این عشق، آفرینش دیوان غربی- شرقی به گونهای که در سال 1819 منتشر شده است، ممکن نبود و این اثر جلوة دیگری مییافت. عشق افلاطونی گوته به ماریانه، زلیخای دیوان غربی-شرقی، برای او محملی شد تا با سیر وسلوک در ادبیات شرق و بخصوص دیوان حافظ و سفر خیالی خود به مشرق زمین به مفهوم عشق عرفانی دست یابد و عشق شرقی خمیر مایة دیوان او شود.
Divan
Goethe
Hafiz
Migration
Mystical love
Romanticism
2002
03
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12299_362573603f04b61ae476c13d192c4a1b.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1381
7
12
وهمناک در ادبیات کهن ایران
ابوالفضل
حری
پژوهش فروید با عنوان «شگرف» زیر عنوان ادبیات روانکاوانه مطرح میشود. این مقاله، دو اثر از ادبیات کهن فارسی را از دیدگاه گونة ادبی وهمناک بررسی میکند: گنبد سیاه از نظامی گنجوی که متنی شگفت است و حکایتی از فرج بعد از شدت (از تنوخی) که متنی شگرف است. این آثار زیر مجموعة نوع ادبی دیگریاند که وهمناک/ فانتاستیک نام دارد و در آن ترس و تردید خواننده شرط اول محسوب میشود: بسته به این که خواننده حوادث داستان را به علل طبیعی نسبت دهد یا فراطبیعی، داستان به ترتیب زیر عناوین شگرف و شگفت قرار میگیرد. روایت فرج بعد از شدت، به محرمات و ممنوعیتهای حاکم بر جامعه میپردازد. دختر قاضی شهر با عمل نباشی، ممنوعیتی را نقض میکند و علیه پدر و جامعه که زنانگی او را فراموش کردهاند، شورش میکند.
2002
03
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12300_7371fdf90946cad33d6c7bfcbc9ed3a6.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1381
7
12
روسیة دوران استالین در داستان یک روز از زندگی ایوان دنیسویچ
جان اله کریمی
مطهر
مقاله حاضر تلاشی است در بررسی ویژگیهای داستان یک روز از زندگی ایوان دنیسویچ اثر الکساندر ایسایویچ سالژنیتسین یکی از نویسندگان برجستة نیمة قرن بیستم و اوایل قرن بیست ویکم روسیه. داستان یک روز از زندگی ایوان دنیسویچ اولین اثر نویسنده است که در سال 1962 در روسیه اجازة چاپ گرفت و شهرت نویسنده را بهدنبال آورد. نویسنده در این داستان، موضوع جدیدی را وارد ادبیات روسیه کرد و برای اولین بار زندگی زندانیان در اردوگاه کار اجباری دوران استالین با جزئیات دقیق و مفصل بهتصویر کشید. از آنجایی که نویسنده هشت سال از زندگی خود را در اردوگاه کار اجباری گذراند، در این داستان حوادث و اتفاقات یک روز از زندگی قهرمان اصلی داستان را که شخصیتی واقعی و هماردوگاهی وی است، واقعبینانه و بهتفصیل توصیف میکند. داستان یک روز از زندگی ایوان دنیسویچ تنها توصیف شرایط بسیار دشوار اردوگاه کار اجباری نیست، بلکه در واقع بازتاب دوران سخت زندگی مردم روسیه در نیمة قرن بیستم است. قهرمان اصلی آن هم نماد شخصیت شکستناپذیری است که در شرایط سخت و دشوار اجتماعی مأیوس و ناامید نمیشود.
Concentration Camps
Shokhov
Solzhenitsyn One Day in the Life of Ivan Denisovich
2002
03
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12301_c4ea564a67979a78f1e9fa81f0bf7134.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1381
7
12
آفرینش اثر ادبی از دیدگاه پروست و بارس
فرزانه
کریمیان
نویسندگان، منتقدان ادبی و حتی خوانندگان تعاریف بسیاری از چهگونگی پیدایش یک اثر ادبی ارائه دادهاند. بحثها و پرسشها دربارة اینکه یک اثر تا چه اندازه میتواند زاییدة روح، عوالم درونی، غریزه، استعداد، عقل و الهامات نویسنده باشد، همچنان ادامه دارند. این مقاله نیز بر آنست تا به بررسی و مطالعه دربارة آفرینش ادبی، از دیدگاه دو نویسندة صاحب نام اوایل قرن بیستم، مارسل پروست و موریس بارس، بپردازد. الگوبرداری از آثار اهل ادب، بهعنوان عامل باروری روح یک نویسنده، توجه به قدرتهای درونی و بهرهوری از ژرفای درون و وجود نویسنده و زندگیاش، و سرانجام، جاودانهسازی عقاید ونام نویسنده با یک اثر، از جمله نکاتیاند که به نظر پروست و بارس، در آفرینش ادبی مطرح میشوند.
Immortality
instinct
Intelligence
literature
model
reason
Writer’s Self
2002
03
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12302_9d86035d3fe488f19f964241ccf93b72.pdf
Research in Contemporary World Literature
2588-4131
2588-4131
1381
7
12
علل وجود عنصر تنهایی در آثار میخاییل لرمانتف
مرضیه یحیی
پور
لرمانتف با وجود عمر کوتاهش توانست آثار ارزندهای از خود برجای بگذارد. در این مقاله، آثار نویسنده با توجه بهشرایط حاد خانوادگی و رخدادهای روسیه، به دو دوره تقسیم شده است. موضوع بیشتر آثار دورة اول زندگی ادبی لرمانتف در ارتباط با اختلافات خانوادگی اوست. مشکلات خانوادگی نویسنده منجر به بحران روحی و احساس شدید تنهایی در وی شد. در این مقاله همچنین سعی شده تا شرایط و وضعیت روحی نویسنده در سیمای قهرمانان اشعار و نمایشنامههای نویسنده نشان داده شود. لرمانتف در آثار دورة دوم خود، بیشتر به مسائل سیاسی- اجتماعی و فلسفی میپردازد. این مقاله به عواملی که سبب بروز عنصر تنهایی که از موضوعات اساسی آثار نویسنده است، اشاره میکند. با بررسی اشعار و نمایشنامههای لرمانتف، میتوان به انگیزههای احساس تنهایی و غم و اندوهی پیبرد که زندگی نویسنده را تحتتأثیر قرار دادهبود. در آثار نویسنده، اختلافات خانوادگی (درگیری مادربزرگ با پدر)، مرگ زودهنگام مادری که در اشک سوخت، زندگی پدری که از نظر جامعة اشرافی محکوم و از دیدن بچة خود محروم بود، بیعدالتیهای اجتماعی و نارضایتیهای حاصل از حکومت پلیسی نیکلای اول بهچشم میخورد.
drama
family
Humankind and Desires
Lermontov
Loneliness
2002
03
21
https://jor.ut.ac.ir/article_12303_db8330d5054f44ca07ccdba8dfcabb82.pdf