2024-03-28T15:59:19Z
https://jor.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=10863
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1400
26
1
ارائه نظریه نوین انسان چهارم و سوژه لزج: هملت و تیمبوکتو در بوته نقد مطالعات بین رشتهای
سعید
اسدی
علی رضا
انوشیروانی
تقابل دکارتی و استعلای کانتی، تفارق ادبیات و فلسفه را که افلاطون مبدع آن بود؛ تشدید کرد، اما ادبیات به هیچ تقابل، حقیقت یا دانشی آلوده نشد. پژوهش حاضر بر آن است تا با روش مطالعات بین رشتهای نشاندهد که چگونه خوریسموس افلاطونی، رابطة متقابل این دو خواهرخوانده، یعنی فلسفه و ادبیات را تیره و تار کردهاست. نگارندگان دیدگاه فلسفی جدیدی را ذیل عنوان انسان چهارم و سوژة لزج ارائه میدهند که در آن ادبیات هرگونه سوژه مندی و کیفیت بازنمایی را رد میکند. هدف مقالة حاضر ارائه انسانی در سپهر ادبیات با رویکرد اخلاقی در فرودینترین لایههای جامعه است. در عصر رنسانس است که انسان چهارم با حضور بیوزن خود بهصحنه میآید و با سوژهزدایی یا سوژة لزج اعلام وجود کرده و دوکسای افلاطونی را بهایقان تبدیل میکند. برای این منظور هملت و تیمبوکتو انتخاب شدهاند تا صیرورت انسان چهارم از دوران رنسانس بهاین سو بررسی شود.
خوریسموس
انسان چهارم
سوژه لزج
دوکسا
شناختمان
2021
08
23
1
21
https://jor.ut.ac.ir/article_81166_33fa4211540ae1527280363b4cb243ff.pdf
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1400
26
1
تروما در داستان پسا 11 سپتامبر2001 : مطالعه موردی مندنی پور و مک یوئن
احسان
بقایی
فریده
پورگیو
آنچه که در 11 سپتامبر 2001 رخداد؛ نه تنها دگرگونیهای سیاسی را در پی داشت که بسیاری از سردمداران دنیا را از سریر قدرت بزیر کشید، و فزونتر؛ سبب جنگ و کشتار مردم بیگناه بسیاری شد و تاریخ دنیای مدرن را بهپیشا و پسای 11 سپتامبر تقسیم کرد. رمان ، نمایشنامه، داستان کوتاه و آثار غیر داستانی بسیاری دراین زمینه نوشته شده است. نابرابریهای نژادی، سیاسی و فرهنگی در برخی از این آثار، تحت تاثیر اثرات تروماتیک این حادثه بروز کرده است. شخصیتهای مندنیپور طیفی از شرق و غربند، در صورتیکه شخصیتهای مک یوئن درحقیقت همگی سفید پوست و بریتانیایی اند. در این مقاله با استفاده از انگارة ترومای فرهنگی الکساندر مجموعه داستان آبی ماورای بحار اثر مندنیپور و شنبه اثر ایان مک یوئن بررسی شده تا چگونگی ارایة این دو نویسنده در بارة حادثه و ترومای شخصیتها بررسی شود و بنگریم که واکنش شخصیتها در پی تروما چگونه است.
رمان پسا سپتامبر2001
ترومای فرهنگی
آبی ماورای بحار
شنبه
الکساندر
2021
08
23
22
38
https://jor.ut.ac.ir/article_81120_1ed75a68ae9ca3ab0df1a2bd2dff059d.pdf
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1400
26
1
خوانش آمریکایی آفریقایی سفیدهای لورن هانسبری و بررسی مفاهیم دلالت و صدای دوگانه ی هنری لوییس گیتس
فاضل
اسدی امجد
محسن
حنیف
طاهره
رضایی
مریم
جلالی فراهانی
لورن هانسبری نهتنها برای نمایش اشکال مختلف نقاب استعمار، بلکه برای تأکید بر بزرگداشت فرهنگ آفریقایی آمریکایی مینوشت. نمایشنامة «سفیدها»ی وی، با محوریت آفریقا و طرح پرسشهایی در زمینة بحث آزادی آفریقا خلق شده است. هانسبری در همگی آثارش ازجمله سفیدها، با حذف و انکار تاریخ و فرهنگ آفریقاییها برای حفظ هژمونی اروپای غربی، آمریکا و نیزکلیشهسازی از نمایش افراد آفریقایی-آمریکاییهای مخالف بود. هنری لوییس گیتس چهرة معاصر در پژوهشهای آفریقاییآمریکاییها، صدای دوگانه را دو بخش میداند، صدایی که هم بهزبان فرهنگ غالب و هم بهزبان فرهنگ مغلوب سخن میگوید؛ یکی از بهترین نمونههای صدای دوگانه همانا دلالت است. وی بهباز تعریف مفهوم دلالتمندی سوسور میپردازد. این مقاله مفاهیم صدای دوگانه و دلالت گیتس را در سفیدها جستجو میکند و بهتوصیف کاربرد این شگرد، نیز معرفی این مفاهیم بهکمک مثالهای نمایشنامه میپردازد. وی بهاین نتیجه میرسد که بهخاطر همین فرهنگها و صداهای آفریقایی-آمریکاییست که منحصربهفرد شده است.
هنری لوئیس گیتس
دلالت
لورن هانسبری
صدای دوگانه
سفیدها
2021
08
23
39
55
https://jor.ut.ac.ir/article_81113_2110b1a9634b88734ea5533ba1207d4e.pdf
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1400
26
1
تحلیل تطبیقی مکتب سوسیالیسم در رمان «سال های ابری» اثر علی اشرف درویشیان و آثار ماکسیم گورکی (مادر و سه گانه)
سید امیر
جهادی حسینی
حمیدرضا
خوارزمی
حسام
خالویی
سوسیالیسم در اروپای پس از رنسانس، در دورۀ شکوفایی علمی و اجتماعی، سرانجام در روسیه، با انقلاب اکتبر 1917 ورویکار امدن اتحادجماهیر شوروی سوسیالیستی، بهاوج پیروزی خود رسید. این انقلاب، کشورهای جهان، بخصوص همسایگان شوروی کمونیستی همانند ایران را تحت تأثیر خود قرار داد. آثار مورد نظر، روایت فرایند انقلابهای دو کشور در سدة میلادی گذشته و زندگانی این نویسندگان چپگرا است که تفکرات سوسیالیستی را در تضاد با وضع موجود جوامع پیش رویشان بیان میکنند. در این پژوهش با توجه بهاصول سوسیالیسم، بر اساس مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی، بهواکاوی شباهتها و تفاوتهای پنداشتهای سوسیالیسم در جوامع ایران و روسیه پرداخته میشود. بررسیها مشخص میکند که در آثار مورد توجه، انتقادهایی در زمینۀ مالکیت خصوصی سرمایهداران محلی، خصومت اجتماعی پدید آمده در پی اختلاف طبقاتی، فئودالیتۀ مدرن، ظلم و جور تحمیلشده بهروستاییان، تخریب جایگاه اجتماعی زن در برابر مرد و عدم وجود امکان آموزش برای همۀ اقشار جامعه، با شدت و ضعفها و تفاوتهای فرهنگی، بیان شدهاند که نشان از تأثیرپذیری جامعۀ ایرانی از اندیشههای انقلاب اکتبر 1917 روسیه است.
سالهای ابری
دوران کودکی
در جستوجوی نان
دانشکدههای من
درویشیان
گورکی
سوسیالیسم
2021
08
23
56
82
https://jor.ut.ac.ir/article_81117_20fe7b2042d887d06e0be518560e62fa.pdf
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1400
26
1
مطالعۀ تطبیقی مضمون مهاجرت در آینه های دردار گلشیری و بی خبری کوندرا
عیسی
سلیمانی
محمدحسین
جواری
مهاجرت مفهوم و کنش مدرنی نیست، اما نگرش بهآن در سدة بیستم، بویژه پس از نیمۀ دوم آن بانگریستن بهوضعیت انسان معاصر و خودآگاهیاش عوض شدهاست، وگرنه، مهاجرت از همان آغاز آفرینش وجود داشته و چه بسیار کسان که هجرت کردهاند (از اشخاصی بزرگ همچون حضرت ابراهیم و پیامبر اسلام و یارانش، و یا مهاجرت برخی اقوام در زمان جنگها). اما آنچه که در این میان، نگاه کوندرا و گلشیری را متمایز میکند، نگاه این دو بهمهاجران در غربت (نگاه گلشیری در آینههای دردار) و برگرداندن آنها بهکشورشان (نگاه کوندرا در بیخبری) است، تا فرق اساسی بین خود و هممیهنان و حتی نزدیکانشان را ببینند. در این میان گلشیری مهاجران ایرانی را در غربت توصیف میکند و کوندرا مهاجران را بهپراگ برمیگرداند؛ دو چیزی تقریبا متفاوت، اما هر دو راجع بهمهاجرت و مهاجران و تغییر آنها در این فرایند که سرانجام بهدو نتیجة متفاوت منجر میشوند.
کلمات کلیدی: "مهاجرت"
"بیخبری"
"زبان"
"کوندرا"
"گلشیری"
"آینههای دردار"
2021
08
23
83
109
https://jor.ut.ac.ir/article_81119_fcc5e36780817b06f288f6b49361ade3.pdf
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1400
26
1
بررسی تطبیقی شازده کوچولو و قلعه حیوانات بر اساس الگوی جامعهشناختی کلود دوشه
نصرت
حجازی
مرضیه
مشگینی
زبان تمثیل، رهکارهاییاست برای انتقال مفاهیم و سادهسازی نهادههای پیچیدة اجتماعی، اخلاقی، سیاسی در گسترة ادبیات معاصر که برون ار زبان تمثیل، امکان عرضه بهشیوة مستقیم و آشکار را ندارند. از جملة این آثار تمثیلی دو رمان شازده کوچولو و قلعه حیواناتاند که علیرغم دارا بودن موضوعاتی بهظاهر متفاوت (روانشناختی و سیاسی)، اما از دیدگاه اجتماعی قابل قرابت بهنظر میرسند. پرسشی که مطرح میشود، این است که با فرض تفاوت میان شخصیت و محیط زیستی دو نویسنده و بهطریق اولی، میان دو جامعة مرجع و دو ژرفساخت بهظاهر متفاوت، میتوان بهتناظر و اشتراکی میان دو اثر و در نتیجه دو روساخت بهظاهر متفاوت رسید؟ این پژوهش در نظر دارد؛ با تکیه بر نقد جامعهشناختی کلود دوشه و در قالب یکبررسی تطبیقی، بهیافتن تناظرهای احتمالی در بارة زمینههای فردی و نیز تاریخی-اجتماعی نگارش دو رمان مزبور، پرداخته تا رد پای نویسنده و ردپای تاریخ در شکلگیری این دو اثر را برونکشد و بهعبارتی، بهمطالعة جهان خارجمتنی این دو رمان، جامعة مرجعی که داستان از آن زاییده شده و نیز جامعة متن ساخته شده توسط آفرینندگان این دو اثر بپردازد. نتایج برامده از واکاوی نشان میدهد که جامعهمندی دو داستان؛ بازتابانندة دغدغههای جامعهشناختی دو نویسنده است و ارجاعات فرامتنی دو اثر؛ بهژرفساخت، یعنی جامعة مرجعی که دو نویسنده آن را بهنوبة خویش تجربه کرده و زیستهاند، از طریق روساخت (پیرنگ، درونمایه، شخصیتپردازی، فرجام) حاصل میشود.
نقد جامعهشناختی
شازده کوچولو
قلعه حیوانات
کلود دوشه
بررسی تطبیقی
2021
08
23
110
142
https://jor.ut.ac.ir/article_81121_5f8f91040af41baf20dcd23e419f5c9d.pdf
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1400
26
1
برونداد شعری نشأتگرفته از اندوه و غربت در اشعار «عبدالله پَشِیو» و «معروف رصافی»
اسماعیل
برواسی
احمدرضا
حیدریان شهری
حسین
ناظری
«معروف رصافی» شاعر نامور عرب و «عبدالله پشیو» از شاعران نامی کرد در عراق از شاعران معاصریند که از پدیدۀ غربتگزینی رنج میبردهاند. بایستگی و اهمیت این پژوهش از آنجا نشأت میگیرد که پیش از این، غربتگزینی در شعر این دو شاعر همچون یک پژوهش مستقل تطبیقی مورد بررسی قرار نگرفته است؛ بنابراین نگارندگان در جستار حاضر برآنند که با رویکردی توصیفی-تحلیلی بهبررسی پدیدۀ غربتگزینی در شعر دو شاعر بپردازند. دو شاعر از اغتراب اجتماعی، سیاسی و روحی ناشی از سیطرۀ استعمار، ظلم، بهحاشیه راندن نخبگان و انحصار امور در دست فرومایگان، اوضاع عراق و عقبماندگی از تمدن جهانی، فقدان آزادی، درهمشکسته شدن آرزوها، تباهی اخلاق، ناهمگونی زندگی شاعر با معیارهای جامعه، تفرقۀ سیاسی و بیاعتنایی مردم بهدعوت شاعر و نیز حس نوستالژی برامده از حسرت بر ارزشها و گذشتۀ شکوهمند از دست رفته و اغتراب مکانی ناشی از دوری از وطن رنج میبردهاند. غربتگزینی و اندوه «پشیو» بر خلاف «رصافی»، محصور در پرداختن بهمسائل و معضلهای منطقهای نیست، بلکه دیدگاهی فرامنطقهای و فراملی دارد. غربت رصافی فزونتر در قالب سرودههایی با درونمایۀ حزنآلود محصور میماند لکن پشیو پیشتر احساس غربت خود را با طغیان سرودههایی بروز میدهد که از خشم و اندوهی ژرف نشأت میگیرد. وطن از پربسامدترین جلوههای غربتگزینی نزد دو شاعر است که بر سایر جلوههای غربت در شعرشان تأثیر گذارده است، زیرا غیر از زمان دوری از وطن، در زمان حضور در آن نیز، با مشاهدۀ وضع موجود بر اندوه و احساس غربتشان افزوده میشود.
پَشیو
رصافی
ادبیات کُردی
ادبیات عربی
غربت گزینی
2021
08
23
143
191
https://jor.ut.ac.ir/article_81118_c38843b80235de703e02abfd49851ad4.pdf
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1400
26
1
نقد فمینیستی رمانهای «بنات الریاض» اثر رجاءالصانع و «عادت میکنیم» اثر زؤیا پیرزاد
حسین
نجاتی
رسول
بلاوی
علی
خضری
با پیدایش جنبشهای فمنیستی در سدههای نوزدهم و بیستم، زن و مشکلات او در مرکز توجه نویسندگان و ادیبان جهان قرار گرفت. هرچند بسیاری از ادیبان بهگونهای کلیشهوار و سطحی بهبررسی زن و مسائل او پرداختهاند؛ اما در اندک آثاری از بزرگان این عرصه، شاهد پرداختن دقیق بهمسائل این جنس هستیم. رجاء الصانع نویسندة پرآوازة عربستانی و زویا پیرزاد نویسندة ایرانی از جمله کسانیاند که در این زمینه توانستهاند گوی سبقت را از دیگر بزرگان این میدان بربایند. این دو نویسنده، افزون بر پرداختن بهزنان در آثار خود، بهعنوان شخصیتهایی اصلی و تأثیرگذار، بهطرح مشکلات و مسائل آنان پرداختهاند. پژوهش حاضر برآن است تا با روش توصیفی - تحلیلی، رمان «بنات الریاض» نوشتة رجاءالصانع و رمان «عادت میکنیم» نوشتة زویا پیرزاد را واکاوی و بررسی نماید و نقدی فمنیستی از این دو رمان ارائه دهد. نتایج پژوهش نشان میدهد که گرچه هر دو نویسنده محل زندگی، آداب و رسوم، زبان، فرهنگ و بخشی از تفکراتشان با یکدیگر تفاوتهایی دارد؛ اما هر دو تحت تأثیر مکتب فکری فمنیسم، مباحث و مفاهیم مشترکی را در آثارشان بازتاب دادهاند؛ زنان در هر دو رمان، زنان آزادهایند که در برابر مردان و جامعة سنتی میایستند و از حقوق خویش دفاع میکنند.
: نقد فمنیستی
رجاءالصانع
زؤیا پیرزاد
«بنات الریاض»
«عادت میکنیم»
2021
08
23
192
215
https://jor.ut.ac.ir/article_81111_fb01cc41a8321237a03452abb608554c.pdf
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1400
26
1
بررسی نمایشنامهی شاهلیر شکسپیر بر اساس نظریات روانکاوانهی ژاک لاکان و در پرتو مفهوم گفتمان ارباب
محمدحسین
رمضان کیایی
سجاد
مطهرنیا
مقالة حاضر با اتخاذ رویکرد روانکاوانة لاکانی و در پرتو مفهوم گفتمان ارباب ذیل مفهوم چهار گفتمان؛ بهبررسی نمایشنامة شاهلیر شکسپیر میپردازد. پرسش اصلی مقاله چرایی جنون شاهلیر و بینظمی متعاقب درگرفته در جامعه، پس از شرایط ثبات و نظم ابتدای نمایشنامه است. پژوهش حاضر نشان میدهد که چگونه بههنگامی که شاهلیر در مقام اربابدال و جایگاه موضوع همانانگاری سوژههای خطخورده، از گفتمان حذف شده و حقیقت گفتمان ارباب برملا و پردة فانتزی گسیخته میشود، خدایگان و جامعه هر دو دچار جنون و آشفتگی میشوند. نخست، مفهوم گفتمان ارباب و اجزای آن شرح داده شده و تبیین میشوند و سپس با اتکا بهشیوة واکاوی متن بهپرسشهای اصلی پژوهش پرداخته میشود.
گفتمان ارباب
دال ارباب
سوژهی خط خورده
فانتزی
جنون
ژاک لاکان
2021
08
23
216
243
https://jor.ut.ac.ir/article_81596_a3d7471f08ea20f861efd5bc7651fa46.pdf
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1400
26
1
چشم انداز، رئالیسم علمگرایانه و تغییرات اقلیمی در رمان خورشیدی
سید محمد
مرندی
زهره
رامین
محمدباقر
شعبان پور
این مقاله بهبررسی توصیفهای چشمانداز در رمان خورشیدی اثر ین مکیون میپردازد و دیدگاه معرفتشناختی راوی داستان را، با توجه بهاین توصیفها بررسی میکند. نوشتار استدلال میکند که توصیف چشماندازها در سبک رئالیستی این اثر، ریشه در اندیشة علمگرایانه و باور قاطع و تقلیلگرایانه راوی و شخصیت محوری داستان به سنت و آموزههای )نئو(لیبرالیستی دارد. مقاله، با عنایت بهاشارات و توصیفهای داستان، این مسئله را مورد کنکاش قرار میدهد که چگونه و با چه سازوکارهایی زمین بهعنوان پهنهای که از یک طرف طبیعت و از طرفی دیگر کشورها و مرزهای سیاسیشان را در خود جایداده بود، از اواخر سده بیستم تبدیل بهیک چشمانداز و سیارهای کروی و بدون مرز شده است. همچنین، این نوشته، با اتکا به اندیشههای هاروی باورمندی افراطی شخصیت اصلی رمان و راوی داستان بهساحت علم و منجی پنداشتن آن را به بوتهی نقد میکشد و میکوشد تا ثابت کند؛ نگرش علیالظاهر زیست بومگرایانه شخصیت اصلی داستان ریشه در سنتی دارد که خود مسبب معضلات محیطزیستی دنیا است.
چشمانداز
رئالیسم علمگرایانه
(نئو)لیبرالیسم
معرفتشناسی
مکیون
هاروی
2021
08
23
244
275
https://jor.ut.ac.ir/article_81108_04833dad080c7fb48b3c2b75daea815b.pdf
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1400
26
1
تقابل فرد و جامعه: رد پای ژان ژاک روسو در رمان بیگانة آلبر کامو
عباس
فرهادنژاد
آلبر کامو، رمان بیگانه را در سال 1942 بهچاپ رسانید. بیشتر منتقدان ادبی، این رمان را نمایش ادبی فلسفة آبسورد میدانند که پیش از آن در رسالة فلسفی اسطورة سیزیف عرضه شده بود، اما بعدها و برای چاپ ترجمة انگلیسی این رمان، نویسنده مقدمهای نوشت و در آن بهپارهای شبهات در بارة شخصیت داستان پاسخ گفت. اهمیت این مقدمه در آن است که در مییابیم که هستة اصلی رمان را تقابل میان فرد و اجتماع شکل میدهد. این موضوع در نوشتههای متفکران پیش از کامو هم بهچشم میخورد. شاید بارزترین و پر معناترین کوشش برای برجستهسازی این واقعیت را در اندیشه ژان ژاک روسو بیابیم که انسان طبیعی را در تقابل با جامعة متمدن اخلاقی قرار میدهد. مقالة حاضر بر آن است تا نشان دهد که میان انسان طبیعی روسو و شخصیت اصلی رمان بیگانه، شباهتهای بسیاری وجود دارد، هرچند کامو هرگز اشارهای بهاین شباهتها و یا تاثیرات نکرده است، اما میتوان در رمان او حضور فیلسوف سدة 18 فرانسه را آشکارا دریافت.
کامو
روسو
آبسورد
محال
انسان طبیعی
جامعه
اخلاق
2021
08
23
276
293
https://jor.ut.ac.ir/article_81879_597a79dca0d046cbcabfbe3882b19213.pdf
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1400
26
1
بررسی تطبیقی رمان ملکوت و مورد عجیب دکتر جکیل و آقای هاید از دیدگاه مکتب گوتیک
فرشته
ملکی
علیرضا
شوهانی
علیرضا
اسدی
در دنیای داستاننویسی، گوتیک گونهای داستانی است که مرزهای میان واقعیت، توهم و جنون را مطرح میکند. بازی واقعیت و توهم با بهرهگیری از مفهوم مرموز، خواننده را دچار دلهرهای درکناپذیر میکند و بهویژه از موارد وهم و ترسهای کلی دربارة مرگ بهره میبرد. اینگونه داستانها بیشتر در فضایی رنجور و بیمارگونه رخ میدهند. یکی از آثار مهمی که در سدة نوزدهم در این سبک نوشته شد، رمان دکتر جکیل و آقای هاید نوشته رابرت لوئی استیونسون بود. این سبک در عرصة رماننویسی ایران نیز راه یافت و ازجمله آثاری که مهمترین شاخصههای این مکتب را داراست، رمان ملکوت است که ازلحاظ مضمون و شاخصههای مکتب گوتیک قابلیت انطباق با رمان دکتر جکیل را دارد. درماندگی و دوگانگی شخصیتها، مسخشدن، کشمکش و ستیز شخصیتها با دنیای درونی و بیرونی، حضور ارواح، مکانهای مخوف، مرگ، جنون، قتلهای رعبانگیز، حوادث عجیب، ترسناک و غیرمعقول، هراس و ... از ویژگیهای گوتیکی این آثار هستند.
"ادبیات گوتیک"
"ملکوت "
" دکتر جکیل و آقای هاید"
" ترس "
" وحشت"
2021
08
23
294
318
https://jor.ut.ac.ir/article_81116_0ad163285fda61ceb4e6afe2e0ae57cd.pdf
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1400
26
1
پدیدارشناسی تاریخ و بدن-سوژه در بوطیقای چارلز اولسون
نرگس
منتخبی بختور
شعر پسامدرن آمریکا بهرهبری چارلز اولسونْ با نگاهی مرکب از رویدادهای (پیشا)تاریخی و تجریههای شخصی، بستری پویا برای بررسی پدیدارشناختی فراهم میآورد. پژوهش حاضر بوطیقای اولسون را از دیدگاه پدیدارشناسی موریس مرلو-پونتی بررسی میکند. «ادراک» و «بدن-سوژه» دو مفهوم کلیدی در اندیشة مرلو-پونتی، برای بررسی نخستین شعر پسامدرن اولسون، «مرغان ماهیخوار»، بهکار میرود. پژوهشگر بهدو پرسش پاسخ میدهد: رویکرد اولسون بهتلاقی هویت معاصر و تاریخ چیست؟ او چگونه هویت آمریکایی را در ارتباط با تاریخ باستان بازخوانی میکند؟ بدن-سوژه، کلافی از اساطیر، تاریخ معاصر و باستان، ذهن (نا)خودآگاه و کهنالگوها است که در هجوم ابژههای پیرامون، میکوشد بهادراک برسد. اما ادراک، بدون میانجیگری بدن و حواس ناممکن است. اولسون، ادراک را امری تنانه و متزلزل میبیند که در معرض دادههای حواس قرار دارد و بهدلیل تأثیر خاطرات مبهم، تاریخ معاصر آمریکا، اساطیر اروپا و آیینهای باستانی آسیای جنوب شرقی و آمریکای لاتین دچار گسست میشود. بررسی پدیدارشناسانة شعرپردازی اولسون نشانگر آنست که ادراک پسامدرن، التقاطی از برانگیزشهای تاریخی، اساطیری و تناورانه است.
چارلز اولسون
موریس مرلو-پونتی
پدیدارشناسی
ادراک
بدن-سوژه
تاریخ
2021
08
23
319
340
https://jor.ut.ac.ir/article_81109_abd6549de5c2fa4a7942b1718a22bc2c.pdf
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1400
26
1
بررسی "شخصیت "در رمان "برادران کارامازوف" اثر "داستایفسکی" برپایه ی نظریه ی شخصیت از دیدگاه " زیگموند فروید"
فاطمه
موسوی ثابت
محمدعلی
محمودی
"برادران کارامازوف" شاهکارداستایفسکی روسی، از پیشگامان نویسندگی روانشناختی در ادبیات روسیه و جهان میباشد. از نظرطراحی شخصیت ها، اثری است با ویژگی های روانشناختی. شخصیت داستایفسکی ورمانش، مورد توجه زیگموند فروید قرار گرفت. او در مقاله "داستایفسکی و پدر کشی" این رمان راعالی ترین رمان و در موضوع پدر کشی آن را همپای "هملت" و "ادیپ "دانست.در مقاله ی حاضر، بهصورت تحلیل روانکاوانه، بر اساس نظریه ی "شخصیت" فروید، بهبررسی رمان و بیان شواهد مثال برای اثبات این مدعا پرداخته شدکه هر کدام از پسران کارامازوف، نماینده ی یکی ازجنبه های سه گانه ی شخصیت پدرشانند. دمیتریِ سرکش، "نهاد"، ایوانِ تحصیلکرده و اسمردیاکفِ توسری خورده،"من"، و آلیوشای مهربان، نماینده ی "فرامن" کارامازوف پیر است.
جنبه های شخصیت
فروید
برادران کارامازوف
نهاد
من
فرامن
2021
08
23
341
364
https://jor.ut.ac.ir/article_81115_f50aa80bf7c0d2a5e2b4b9f2bec8cb32.pdf
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-4131
1400
26
1
بررسی اندیشههای اینگهبورگ باخمان بر اساس نقد داستان همه چیز
فرح
نارنجی
پریسا
درخشان مقدم
اینگهبورگ باخمان، شاعر و نویسندة توانمند اتریش، در داستان همهچیز، تصویری از انسان غربی عصر مدرن ارائه میدهد که با وجود پیشرفتهای فناوری هنوز قادر نیست رابطهای بخردانه و همتراز با همنوع خود برقرار کند. وی با بهرهگیری از عناصر داستانی پریشذهنی راوی داستان را بهزیبایی بهتصویر میکشد. در این داستان، راوی درمانده و سرگشته از زندگی در دنیای تضادها، در صدد فرار بهدنیایی نوین و آرمانی (اتوپیا) است، اما گرفتار در حصار زبان، باز بهحرکت خود در مدار نومیدی، دلشکستگی و بیهودگی ادامه میدهد. باخمان در این داستان؛ چالش اصلی راوی و همسرش را زبان و ناتواناییاش در بیان افکار و احساسات میداند، بیآنکه بهسرخوردگی انسان مدرن از مرگ ارزشهای اخلاقی و معنویت اشاره کند. جستار حاضر با بهرهگیری از روش کتابخانهای و اسنادی تلاش میکند، ضمن بررسی ساختاری و محتوایی داستان همه چیز، دیدگاههای اعتقادی و دغدغههای این نویسندة آلمانیزبان را بهتصویر کشد و در بوتة نقد گذارد.
باخمان
نویسندة آلمانیزبان
داستان همه چیز
تحلیل ساختاری
تحلیل محتوایی
چالش زبان
2021
08
23
365
393
https://jor.ut.ac.ir/article_81112_8290063bc83d6fc63d3b84369a4b7e91.pdf