TY - JOUR ID - 57085 TI - بررسی سه مضمون باختینی کارناوال، گفت‌وگوگرایی و کرونوتوپ در نمایشنامة سر فرود آورد تا پیروز شود یا اشتباهات یک شب اثر الیور گلدسمیث JO - پژوهش ادبیات معاصر جهان JA - JOR LA - fa SN - 2588-4131 AU - رمضانی, ابوالفضل AU - یزدانی, انیسه AD - استادیار زبان و ادبیات انگلیسی، ‌دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ‌ایران AD - کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی، ‌دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ‌ایران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 20 IS - 2 SP - 245 EP - 274 KW - الیور گلدسمیث KW - بدن گروتسک KW - فروداشت KW - کارناوال KW - کرونوتوپ KW - گفت‌وگوگرایی DO - 10.22059/jor.2015.57085 N2 - نمایشنامة سر فرود آورد تا پیروز شود یا اشتباهات یک شب را می‌توان نقطة اعتلای زندگی ادبی الیور گلدسمیث دانست. ارجاعات متعدد به رخدادها و آثار ادبی قرن هجدهم انگلستان، بر غنای نمایشنامه افزوده و گواه حضور معانی عمیق در پس مکالمات زندة شخصیت‌هاست. در این نوشتار، معانی ادبی و اجتماعی این نمایشنامه بررسی می­شود. برای نیل به این هدف، مفاهیم کارناوال، گفت‌وگوگرایی و کرونوتوپ میخائیل باختین به­کار گرفته می­شود تا با بررسی گفتمان‌های موجود در متن و عناصر زمانی و مکانی، روشن شود که چگونه گلدسمیث با خلق شرایطی کارناوالی، جامعه‌ای را به‌تصویر می‌کشد که در آن، صدای خدمتکاران، زنان و آنان که زیر سلطۀ صاحبان قدرت‌اند، اهمیت می­یابد و شنیده می‌شود؛ درحالی‌که هنجارهای تحمیل‌شدۀ اجتماعی و ایدئولوژی‌های قدرت‌مدارانی که سعی در انزوای صدای طبقات فرودست دارند، به چالش کشیده می‌شوند. UR - https://jor.ut.ac.ir/article_57085.html L1 - https://jor.ut.ac.ir/article_57085_e6db15d5efa7b68d492633d589e9d8b8.pdf ER -